AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #41 Del Skrevet 18. august 2022 Anonymkode: 38b19...a5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #42 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må ta din autisme på alvor. Det går nok ikke å venne seg til det, og det vil trekke mye energi fra deg. Det er en grunn til at 90 % av de med autisme er uføretrygdet. Anonymkode: 38b19...a5b Nei, 90% av de med autisme er IKKE uføretrygdet.. Nå har du antageligvis lest dette med at 90% av de med autisme som er innom NAV er uføretrygdet. Det er overhodet ikke det samme som at 90% av de med autisme er uføretrygdet.. Jeg er autist, og har aldri vært innom NAV, og har vært i 100% jobb helt fra 100% studier. Anonymkode: 766cc...b2f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #43 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fungerer ikke så bra. Blir fort sliten av mye folk og mas. Men tenker alt kan læres. ts Anonymkode: b6b05...701 Da tenker du feil. Sanseprossesseringsproblemer, som lydsensitivitet o.l. er ikke noe du kan lære deg av med. Man kan finne teknikker for å takle det bedre, men nei, du blir ikke mindre lydsensitiv.. Introversjon, som er å bli sliten av sosial kontakt, kan du ikke avlære deg. Om du takler folk og stress og mas dårlig, er IKKE barnehage noe sted for deg. Jeg er autist, og veldig sensitiv for lyd, og bare det å hente ugnene mine i bhg er et lite helvete. Det støynivået som er der er helt forjævlig, og det kryr unger rundt omkring alle veier, og det er helt forferdelig stressende for meg. Jeg synes overhodet ikke det høres ut som om du egner deg som barnehagelærer. Folk som ikke tåler stress, mas, lyd, og folk, har ingenting i et sånt yrke å gjøre. Og selvsagt er det mye ansvar i et sånt yrke! Du har ansvar for en 3-6 unger som er så små at de ikke kan ta vare på seg selv, som har null tanke på konsekvenser og hva som er farlig og ikke. Jeg ville ikke hatt ugnene mine i en bhg hvor barnehagelæreren selv sa at hun ikke orket stress og mas og ansvar.. Anonymkode: 766cc...b2f 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #44 Del Skrevet 18. august 2022 Jeg er autist, og jeg hadde ikke taklet å jobbe i barnehage. For mye lyd. Jeg har jobbet mange år med eldre, og det gikk helt fint. Også vært leder for fritidsaktiviteter med barn og leirleder oppigjennom. Jeg har en mastergrad i noe annet, og har dysleksi og fikk studiene tilrettelagt og det er fullt mulig, men som barnehagelærer må du kunne lese for barna og holde deg oppdatert i hverdagen. Vi er jo ulike der ifht hva vi klarer å få med oss av tekst, og kunne lese på tvers av dysleksidiagnosen, så her må du vurdere selv. Dysleksi trenger ikke å være et hinder for å ta en lengre utdannelse, og en kan få mye tilrettelagt på mange arbeidsplasser. Autisme er heller ikke sort/hvitt. Vi er ulike og mange av oss er jo rå på maskering og få ting til, også er vi utslitte når vi kommer hjem. Ekstremt mange som ikke aner jeg er autist. Jeg liker ikke smalltalk, men gjør det med «Gud og hvermann» likevel. Jeg klarer ikke og ikke være vennlig med folk, så når jeg har sagt jeg er autist blir folk overrasket for de ser for seg en som ikke kan fungere, for det er stereotypien. Det er likevel ofte en del ting vi sliter med, for er jo en grunn vi har fått diagnosen 💛 Om du kan ta en ærlig prat med noen som kjenner deg, og spørre om hvilke utfordringer du har og hva du mestrer er nok det lurt. Ikke så lett for folk her inne til å vurdere dette, og blir lett at folk ser for seg hva de tenker er autisme, og ikke så mye utover det. Utfordringene du deler vil nok gjøre det vanskeligere for deg enn for en del nevrotypikere å jobbe som barnehagelærer, det tror jeg en kan si. Anonymkode: 7f04e...2bd 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #45 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Så mange negative svar her Jeg har uansett bestemt meg for å begynne på denne utdanningen. Er det mye ansvar i barnehagelær yrket? Trenger man kunne mye pedagogikk og psykologi? ts Anonymkode: b6b05...701 Det er ingen her som prøver å være negative, men du trenger tydeligvis litt realitetsorientering i forhold til både hva det innebærer å være barnehagelærer, hva som formelt vil kreves av deg i løpet av studiene og hvordan dine spesifikke symptomer og personlighetstrekk ikke vil gå overens med dette. Selvfølgelig kan du søke på en slik utdanning og kanskje vil du komme inn, men du vil neppe kunne fullføre og vil dermed ha kastet bort både tid og studielån. Og skulle du greie å fullføre vil du kanskje (eller sannsynligvis?) sitte der enten uten å få jobb eller besitte en stilling du ikke mestrer spesielt bra og som vil gjøre deg stresset, sliten og kanskje syk. Hvorfor vil du så innmari gjerne bli barnehagelærer? Finnes det ingen andre karriereveier du heller kan vurdere? Anonymkode: 39b5f...837 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #46 Del Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Så mange negative svar her Jeg har uansett bestemt meg for å begynne på denne utdanningen. Er det mye ansvar i barnehagelær yrket? Trenger man kunne mye pedagogikk og psykologi? ts Anonymkode: b6b05...701 Selvfølgelig. Alvorlig talt, trodde du noe annet? Dette er en jobb hvor du skal lære barn sosial kompetanse, inkludering etc. og du vil møte barn med både utagerende og innagerende vansker. Du skal kartlegge barnets ulike evner (tidlig innsats), oppdage å se tendenser, samarbeide med øvrige etater - og ikke minst hjemmet. Jeg har selv jobbet med personer på spekteret, og det er mange dyktige folk. Men ikke i skole- og omsorgssektoren. Der er det ikke bare hva du kan teoretisk, men dine relasjonelle evner som er pri 1. kjennetegn på autisme er nettopp redusert evne/problematikk med sosial kommunikasjon og interaksjon. Det sier seg selv at det er en dårlig ide. Bhg er en avgjørende institusjon for barns utvikling, ve og vel. Etter det jeg leser er ikke akkurat dette yrket noe for deg. Anonymkode: 9b222...f77 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #47 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du har ikke blitt utredet innen helsevesenet...? Anonymkode: 39b5f...837 Jo. På dps og allting Anonymkode: 766cc...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 19. august 2022 #48 Del Skrevet 19. august 2022 Kjære ts, nå har jeg lest gjennom hele tråden, og mitt råd er: utdann deg til noe annet. Dette er basert på hva du selv har skrevet, og hva du sliter med. Ta yrkestesten på vilbli.no og se hva som kommer opp av alternativer. Det er viktig å velge en yrkesvei man ikke bare trives i, men også kan fungere i. Du tåler ikke så godt støy eller stress. Da må du ta hensyn til det. Du kan også snakke med studieveilederen på skolen du går på (antar du er på vgs?) eller en ekstern karriereveileder. Du har fått mange gode råd her i tråden-følg dem! Lykke til på veien videre! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #49 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 20.30): Håper jeg kan tilvenne meg det. ts Anonymkode: b6b05...701 Blir du veldig sliten av det? Du må passe på at du ikke blir utbrent. Tror ikke du kan tilvenne deg det, akkurat. Men du kan lese om hva andre autister gjør for å fungere i jobb, og måter å håndtere symptomene på (du finner sikkert mer, hvis du søker på engelsk). Kan du ikke få time med en rådgiver, og høre hva som kan passe best for deg? Du kjenner jo deg selv best, og vet bedre enn andre om hva du er god på og ikke - så det kan kanskje hjelpe for deg å skrive en liste på over styrker og svakheter, og snakke om det med en rådgiver. Kanskje du kan jobbe med barn som har autisme og adhd? Anonymkode: 00ba5...0e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 20. august 2022 #50 Del Skrevet 20. august 2022 Ryddet for brukerdebatt, tilsvar og avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betti Skrevet 27. august 2024 #51 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg har ASD og jobber som barnehagelærer, pedagogisk leder. Det fungerer fint med god "støtte"/dialog med styrer og kolleger. Jeg vil anta jeg har en kall det vellfungerende autisme, men det er fullt mulig. Jeg ser at posten er 2 år gammel, men tenkte at svaret kan jo være relevant for andre fremtidige lesere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #52 Del Skrevet 27. august 2024 TS, jeg har en datter med aspergers, og hun er glad i barn. Lettere å kommunisere med barn (og voksne) enn dem på egen alder. Hun har et blikk for barn som er "annerledes", og da hun hadde arbeidsuke i barnehagen nylig, ble hun en god ressurs for dem, hun tok seg av et par barn som også trolig er "på spekteret". Men slik jeg kjenner henne, med det behovet hun har for fred og ro, og at kaotiske situasjoner lett kan bli for mye, håper jeg at hun ikke utdanner seg til å jobbe i barnehage. MEN hvis man blir f.eks. spesialpedagog, er man i mindre settinger med færre barn. Småskolen, eller høyere opp i skolen, kan også være noe? De trenger absolutt voksne som ikke er helt A4 selv, og som kan være en ressurs for neurodivergente barn, og vet hvordan man skal nærme seg disse barna. Du må ta et valg som passer for deg, og jeg for min del ville vært glad for at en person som visste hva barna på spekteret trenger hadde jobbet i mitt barns barnehage. Anonymkode: 02bdc...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. august 2024 #53 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): TS, jeg har en datter med aspergers, og hun er glad i barn. Lettere å kommunisere med barn (og voksne) enn dem på egen alder. Hun har et blikk for barn som er "annerledes", og da hun hadde arbeidsuke i barnehagen nylig, ble hun en god ressurs for dem, hun tok seg av et par barn som også trolig er "på spekteret". Men slik jeg kjenner henne, med det behovet hun har for fred og ro, og at kaotiske situasjoner lett kan bli for mye, håper jeg at hun ikke utdanner seg til å jobbe i barnehage. MEN hvis man blir f.eks. spesialpedagog, er man i mindre settinger med færre barn. Småskolen, eller høyere opp i skolen, kan også være noe? De trenger absolutt voksne som ikke er helt A4 selv, og som kan være en ressurs for neurodivergente barn, og vet hvordan man skal nærme seg disse barna. Du må ta et valg som passer for deg, og jeg for min del ville vært glad for at en person som visste hva barna på spekteret trenger hadde jobbet i mitt barns barnehage. Anonymkode: 02bdc...9f3 Er en på spekteret nødvendigvis flinkere til fange opp hva andre på spekteret trenger? Jeg kjenner en som nylig har fått en autisme diagnose, som jobber i et omsorgsyrker. Det har vært utfordringer hele tiden, og hun får tilbakemeldinger om at hun ikke fanger opp signaler til brukerne (flere har autisme) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 27. august 2024 #54 Del Skrevet 27. august 2024 Betti skrev (2 timer siden): Jeg har ASD og jobber som barnehagelærer, pedagogisk leder. Det fungerer fint med god "støtte"/dialog med styrer og kolleger. Jeg vil anta jeg har en kall det vellfungerende autisme, men det er fullt mulig. Jeg ser at posten er 2 år gammel, men tenkte at svaret kan jo være relevant for andre fremtidige lesere. Hva er dine utfordringer i jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #55 Del Skrevet 27. august 2024 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 19.24): Fungerer ikke så bra. Blir fort sliten av mye folk og mas. Men tenker alt kan læres. ts Anonymkode: b6b05...701 Da er nok ikke barnehagelærer det rette yrket. For det er mye lyd og mas i en barnehage. Anonymkode: 63764...e8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #56 Del Skrevet 27. august 2024 Jeg tror studiet ville gått bra, men jobbvirkeligheten vært tung. Det er uforutsette hendelser og mye spontanitet, og veldig mange mennesker å forholde seg til hver dag. Foreldre, besteforeldre, steforeldre, barnas søsken, kolleger. Det er mye småprat på en dag. Anonymkode: f5e07...456 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2024 #57 Del Skrevet 31. august 2024 Å være pedagog i barnehage handler om å se barnas behov ut ifra kroppslige, non-verbale og verbale uttrykk. Det handler om å lese mellom linjene. Jeg sier ofte «nå ser jeg at du er lei deg» og genuint kan sette meg inn i barnets perspektiv. Å lese barnas uttrykk og prøve å forstå fenomenologien bak krever utrolig en empatisk evne, og å MENTALISERE. Veldig ofte, og dette finnes det naturligvis unntak på, er ikke mennesker på spekteret spesielt godt på nettopp dette. Således mener jeg at det vil være direkte utrygt å ha et så stort ansvar, som pedagoger har, for en med ASF. Mest sannsynlig vil barna være skadelidende av dette. Vi er forbilder og modeller for dem. Og hvis ikke vi kan sette ord på følelsene for dem, vil de kanskje ikke forstå dem heller. Dersom jeg får en student på jobb som forteller meg at de har ASF, og med like forutsetninger som du har, hadde jeg veiledet dem ut av studiet. Egnethet er særdeles viktig. ikke vondt ment! Men det handler om å bruke evnene sine på riktig sted. lykke til! hilsen spesialpedagog/ped. Leder Anonymkode: 2ace4...6e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå