AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Del Skrevet 16. august 2022 Er det en utdanning en noenlunde velfungerende autist kan ha forutsetninger for å klare? Hvilke utfordringer kan utdanningen ha for en med denne diagnosen? Har ingen problemer med å snakke foran en gruppe, men sliter med dysleksi og må ha alle pensumbøker omgjort til lydbok samt tilrettelegging på de fleste eksamener. Er det strenge krav for å få bestått praksis? Sliter med det sosiale. Synes det er vanskelig å snakke med folk særlig fremmede. Og vansker med å lese andres kroppsspråk og følelser, skrive drøftingsoppgaver og se sammenhengen i ting. Anonymkode: b6b05...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Del Skrevet 16. august 2022 Da er det nok ingen utdanning for deg. Du er nødt til å forholde deg til ukjente mennesker. Det er ekstremt viktig med et godt barnehage-hjem samarbeid. Og du må kunne samarbeide godt med kollegaer og andre instanser. Anonymkode: a67ed...fe4 22 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Del Skrevet 16. august 2022 Hvorfor tror mange av barnehagelærer studiet er så enkelt? Det høres ut som om du vil komme til å slite med tanke på pensum du må gjennom. Mye pedagogikk/ psykolog/ oppgaveskriving osv. I tillegg må du være utadvendt og by på deg selv på jobb. Samarbeide med kolleger, bup, ppt, telefoner, møter, snakke med foreldre i tillegg til barna. Anonymkode: b9294...e45 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Sliter med det sosiale. Synes det er vanskelig å snakke med folk særlig fremmede. Og vansker med å lese andres kroppsspråk og følelser Høres ikke ut som å jobbe med små mennesker er noe lurt valg for deg Anonymkode: 7c9ce...c69 19 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Del Skrevet 16. august 2022 Det å jobbe med mennesker er vel den minst passende jobben for en autist. Ihvertfall hvis du har rett diagnose for sosiale vansker er jo hovedsymptomet. Også er det bråk hele arbeidsdagen. Du må samarbeide og gruppearbeid både i studier og jobb. Anonymkode: 4e1a8...984 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Del Skrevet 16. august 2022 Tror ikke du vil klare å lese barnas behov dessverre og at det potensielt kan bli vanskelig i samhandling med kollegaer. Anonymkode: bda19...501 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ikke ut som å jobbe med små mennesker er noe lurt valg for deg Anonymkode: 7c9ce...c69 Er veldig glad i barn, har endel erfaring som barnepasser. Synes ofte det er enklere å forholde seg til barn enn mange voksne. T.S Anonymkode: b6b05...701 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er veldig glad i barn, har endel erfaring som barnepasser. Synes ofte det er enklere å forholde seg til barn enn mange voksne. T.S Anonymkode: b6b05...701 Du skal ikke bare forholde deg til barn som barnehagelærer. Hvordan tenker du foreldresamarbeid vil bli? Vanskelige samtaler om utfordringer, barnevern osv? Du må samarbeide godt med masse forskjellige kollegaer som du må forstå og tolke for å samarbeide godt med. Og du må samarbeide med Helsesykepleier, bv, språkpedagoger, støttepedagoger osv. Blir du ikke utslitt av alt sånt? Utdanningen er også veldig mye samarbeid, gruppefremføringer, presentasjoner, praksis med masse nye folk osv. Og ikke minst må du tolke barns følelser og kroppsspråk, det er kanskje noe av det viktigste i arbeidet . Anonymkode: d86f6...d5c 11 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snurk Skrevet 16. august 2022 #9 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er veldig glad i barn, har endel erfaring som barnepasser. Synes ofte det er enklere å forholde seg til barn enn mange voksne. T.S Anonymkode: b6b05...701 Har du jobbet i barnehage tidligere? De søker jo ofte etter vikarer så det kunne jo eventuelt være en god ide å jobbe litt i en barnehage for å få litt mere følelsen på om det kunne være noe å utdanne seg innenfor 😄 9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Del Skrevet 16. august 2022 snurk skrev (10 minutter siden): Har du jobbet i barnehage tidligere? De søker jo ofte etter vikarer så det kunne jo eventuelt være en god ide å jobbe litt i en barnehage for å få litt mere følelsen på om det kunne være noe å utdanne seg innenfor 😄 Takk for tips ,det skal jeg sjekke ut. ts Anonymkode: b6b05...701 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er veldig glad i barn, har endel erfaring som barnepasser. Synes ofte det er enklere å forholde seg til barn enn mange voksne. T.S Anonymkode: b6b05...701 Men å ha erfaring som barnepasser er jo milevis fra å være barnehagelærer. Man gjør så uendelig mye mer enn "å passe" barn. Anonymkode: b9294...e45 9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Del Skrevet 16. august 2022 Tror det blir vanskelig med akademisk skriving hvis du sliter med å se sammenhenger og skrive drøftingsoppgaver. Anonymkode: d86f6...d5c 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror det blir vanskelig med akademisk skriving hvis du sliter med å se sammenhenger og skrive drøftingsoppgaver. Anonymkode: d86f6...d5c Synes det er ganske vanskelig. Men har bestått et grunnfag på universitet tidligere. Det gikk passe greit så lenge jeg fikk tilretteleggingen jeg trengte. ts Anonymkode: b6b05...701 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Da er det nok ingen utdanning for deg. Du er nødt til å forholde deg til ukjente mennesker. Det er ekstremt viktig med et godt barnehage-hjem samarbeid. Og du må kunne samarbeide godt med kollegaer og andre instanser. Anonymkode: a67ed...fe4 Du, jeg kjenner sykepleiere, barnepleiere, hjelpepleiere, kjørelærere og barnehagelærere som jobber har Asperger og fungerer i jobben 😊 så legg fordommene dine hjem et annet sted Anonymkode: 7b582...aa2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Del Skrevet 16. august 2022 Hvordan er din evne til mentalisering? Som barnehagelærer, er dette noe jeg jobber med kontinuerlig. I møte med barn, i møte med foreldre og kolleger. Anonymkode: d9d3a...752 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadosaurus Skrevet 16. august 2022 #16 Del Skrevet 16. august 2022 Ta til deg tipset om å jobbe som vikar først, og så evt. Søk på en assistentstilling og jobb som det i et par år, så kan du rådføre deg med ped.leder, styrer og deg selv om den utdanningen er noe for deg. En ting er å komme igjennom utdanningen, noe helt annet er det å jobbe som barnehagelærer/pedlærer. Du er HELT avhengig av å ha glitrende kommunikasjonsevner, og å lese kroppsspråk, følelser, og mellom linjene i mellommenneskelige relasjoner både hos barna, kolleger, og foreldre. Du skal holde foreldremøter og ha foreldresamtaler. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du, jeg kjenner sykepleiere, barnepleiere, hjelpepleiere, kjørelærere og barnehagelærere som jobber har Asperger og fungerer i jobben 😊 så legg fordommene dine hjem et annet sted Anonymkode: 7b582...aa2 Aspberger kommer i alle varianter, så det vil ikke si at alle takler det samme. Anonymkode: b9294...e45 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er din evne til mentalisering? Som barnehagelærer, er dette noe jeg jobber med kontinuerlig. I møte med barn, i møte med foreldre og kolleger. Anonymkode: d9d3a...752 Mentalisering? Anonymkode: b9294...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #19 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tror ikke du vil klare å lese barnas behov dessverre og at det potensielt kan bli vanskelig i samhandling med kollegaer. Anonymkode: bda19...501 Jeg er utdannet helsefagarbeider og leser AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det å jobbe med mennesker er vel den minst passende jobben for en autist. Ihvertfall hvis du har rett diagnose for sosiale vansker er jo hovedsymptomet. Også er det bråk hele arbeidsdagen. Du må samarbeide og gruppearbeid både i studier og jobb. Anonymkode: 4e1a8...984 Jeg er helsefagarbeider og jobber selv daglig med autisme og følelsesregister og å tolke nonverbal kommunikasjon. Jeg får positive reaksjoner på jobben jeg utfører selv blant de av mine kolleger som vet at jeg har Asperger. Så vel, det du skriver stemmer ikke nødvendigvis med virkeligheten. Ofte dessverre, men ikke dra alle under en kam Anonymkode: 7b582...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. august 2022 #20 Del Skrevet 16. august 2022 (endret) Dette tenker jeg er en dårlig vei å gå - du vil slite veldig i jobben. Du kommer fint til å kunne klare det rent fysiske, men veldig mye av jobben i barnehage går på det å kunne nettopp lese følelser og plukke opp ganske komplekse emosjoner vi som ikke er på spekteret sliter veldig med. Jeg ville heller gått for en annen type utdanning innen helse/utdanning/omsorgsyrke om det er ønsket. AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 21.58): Er veldig glad i barn, har endel erfaring som barnepasser. Synes ofte det er enklere å forholde seg til barn enn mange voksne. T.S Anonymkode: b6b05...701 Mja, barnepasser og pedagog er to HELT forskjellige ting. Men generelt kan jeg si at høyere akademisk utdanning blir problematisk om du sliter veldig med drøfting. Akademia = se komplekse sammenhenger, analyse, drøfting. Det er en grunn til at man gjerne ser flere med autisme i matnatfag. Der handler det om logiske slutninger, to streker under svarene man får. I humaniora og samfunnsfag møter man knapt en eneste strek. Jeg er selv akademiker, men er helt RÆVVA kandidat på matnat. Fordi jeg er skikkelig, skikkelig dårlig i de fagene. Jeg har bare aldri blitt god i det 🤷♀️ Hadde jo vært ganske idiotisk å oppmuntre meg til å gønne på med isbreforskning. Endret 20. august 2022 av Christina82 fjernet for moderert innlegg. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå