AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #21 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke for alle diagnoser, men med narsissist, kan man det. Er det nærmeste man kommer diagnostisering. Ta for eksempel ei jente som har BMI på 14, løper som en gal, spiser knapt, kaster opp og sier at hun er tykk. Hun er ikke diagnostisert med spiseforstyrrelse, men omverdenen kan fint legg 2+2 sammen. Anonymkode: 64552...3c8 Man kan det med narsissisme. Akkurat. Det visste jeg ikke. Hvilken diagnosemanual er det du bruker da - når du diagnostiserer? ICD-11? Eller går du for DSM? Anonymkode: adfc8...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #22 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan det med narsissisme. Akkurat. Det visste jeg ikke. Hvilken diagnosemanual er det du bruker da - når du diagnostiserer? ICD-11? Eller går du for DSM? Anonymkode: adfc8...8a9 Tror du diagnosemanualer beskriver uomtvistelige faktiske forhold, eller forstår du at de er forsøk på å fange inn noen fellestrekk og dessuten er under jevnlig revisjon? Hvis du legger til at disse folkene her ikke oppfatter det er noe galt med dem og derfor ikke oppsøker psykiatrien.... Anonymkode: 220da...947 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #23 Skrevet 18. august 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: faguttrykket/merkelappen «drittsekk» er undervurdert. Anonymkode: adfc8...8a9 "Drittsekk" kan nok kalles en merkelapp, men et faguttrykk? Den var ny. Hvilken diagnosemanual finner man dette i? Anonymkode: 9ffb5...622
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #24 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du diagnosemanualer beskriver uomtvistelige faktiske forhold, eller forstår du at de er forsøk på å fange inn noen fellestrekk og dessuten er under jevnlig revisjon? Hvis du legger til at disse folkene her ikke oppfatter det er noe galt med dem og derfor ikke oppsøker psykiatrien.... Anonymkode: 220da...947 For å kunne sette en en diagnose må man oppfylle et visst antall diagnostiske kriterier. Sånn er det med alle diagnoser. Enten oppfyller man diagnosekriteriene eller man gjør det ikke. Det at «disse folkene» ikke selv opplever at det er «galt» med dem, legitimerer ikke hobby-diagnostisering fra hvermannsen i gata. Mange går f eks rundt og sier at de «er deprimert», «har depresjon», «har angst» osv. Med mindre man har fått dette diagnostisert i helsetjenesten, som f eks klinisk depresjon eller angst (ulike typer her), så har man per definisjon ikke depresjon eller angst. Sånn er det. Da er man lei seg, trist eller engstelig. Noen mennesker har manipulerende trekk, ja, men det kvalifiserer ikke til at andre kan diagnostisere dem som narsissister. Anonymkode: adfc8...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #25 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Drittsekk" kan nok kalles en merkelapp, men et faguttrykk? Den var ny. Hvilken diagnosemanual finner man dette i? Anonymkode: 9ffb5...622 Det må du spørre brukeren Michaelhe (over her) om. Antar han mente det ironisk. Men du skjønner kanskje ikke ironi? Da er du herved diagnostisert med autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: adfc8...8a9 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #26 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Skal vi gjøre det samme med dem med svingende følelser - litt lei seg, litt glad og aktiv - da kaller vi dem bipolare da, eller? Eller foretrekker du borderline eller emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Eksakt hvilke diagnoser tenker du at det greit at vi uten fagkompetanse diagnostiserer andre mennesker med og hvilke må fagfolk ta seg av? Anonymkode: adfc8...8a9 Nei, og nå snakker du ikke om narsissister lenger, nå skal du bare vinne en diskusjon. Forskjellen er - som du aldri noen gang kommer til å forstå - at narsissister er livsfarlige, og må ofte håndteres på andre måter enn vanlige mennesker for at man skal komme helskinnet fra dem. Anonymkode: a49de...fbc 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #27 Skrevet 18. august 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan det med narsissisme. Akkurat. Det visste jeg ikke. Hvilken diagnosemanual er det du bruker da - når du diagnostiserer? ICD-11? Eller går du for DSM? Anonymkode: adfc8...8a9 Når du har levd under det, så vet du det. Anonymkode: 64552...3c8 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #28 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, og nå snakker du ikke om narsissister lenger, nå skal du bare vinne en diskusjon. Forskjellen er - som du aldri noen gang kommer til å forstå - at narsissister er livsfarlige, og må ofte håndteres på andre måter enn vanlige mennesker for at man skal komme helskinnet fra dem. Anonymkode: a49de...fbc Jeg er ikke ute etter å vinne en diskusjon. Jeg er ute etter å belyse det problematiske i at gud og hvermann går rundt og diagnostiserer mennesker rundt seg med det ene og det andre. Det er en uting og en hersketeknikk. Hvordan ville du likt om noen gjorde det mot deg? Jeg vet hvilke manipulerende trekk du tenker på og at noen mennesker er det best å holde distanse til. Men det gjør dem ikke nødvendigvis til narsissister, og det er heller ikke opp til hverken deg eller meg å sette slike diagnoser på dem. Anonymkode: adfc8...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #29 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke ute etter å vinne en diskusjon. Jeg er ute etter å belyse det problematiske i at gud og hvermann går rundt og diagnostiserer mennesker rundt seg med det ene og det andre. Det er en uting og en hersketeknikk. Hvordan ville du likt om noen gjorde det mot deg? Jeg vet hvilke manipulerende trekk du tenker på og at noen mennesker er det best å holde distanse til. Men det gjør dem ikke nødvendigvis til narsissister, og det er heller ikke opp til hverken deg eller meg å sette slike diagnoser på dem. Anonymkode: adfc8...8a9 Du vet at narsissist ikke trenger å være en diagnose, ikke sant? Det er ikke slik at psykiatrien har monopol på ordene de bruker, da må de ha copyright på dem. Du gadd ikke høre på forklaringen fra Dr.Ramani heler, hun er jo bare i "youtube-tåka" stakkars. Anonymkode: a49de...fbc 1
Tiuren Skrevet 18. august 2022 #30 Skrevet 18. august 2022 1 hour ago, Michaelhe said: Trenger man selve ordet? Kan ikke bare de konkrete handlingene nevnes, etterfulgt av faguttrykket "drittsekk". Denne mannen har gjort disse tingene mot meg, og derfor liker jeg han ikke og vil avslutte forholdet. Det finnes ingen youtube videoer om hvordan diagnostisere en drittsekk....
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #31 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du vet at narsissist ikke trenger å være en diagnose, ikke sant? Det er ikke slik at psykiatrien har monopol på ordene de bruker, da må de ha copyright på dem. Du gadd ikke høre på forklaringen fra Dr.Ramani heler, hun er jo bare i "youtube-tåka" stakkars. Anonymkode: a49de...fbc Så merkelig. Så man kan være bipolar, f eks, uten å ha diagnosen bipolar lidelse? Autist uten å ha diagnosen autismespekterforstyrrelse? Det visst jeg ikke. Nå lærte jeg noe nytt. Takk for at du opplyser meg. Anonymkode: adfc8...8a9 2
IntrovertDeluxe Skrevet 18. august 2022 Forfatter #32 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 17.28): Har han fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse etter utredning hos psykiater? Eller er det du som har satt diagnosen etter å ha sett for mange amerikanske You Tube-videoer? Anonymkode: adfc8...8a9 Det har han, faktisk. Har du noen innspill å komme med eller vil du bare lage kvalme? 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #33 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så merkelig. Så man kan være bipolar, f eks, uten å ha diagnosen bipolar lidelse? Autist uten å ha diagnosen autismespekterforstyrrelse? Det visst jeg ikke. Nå lærte jeg noe nytt. Takk for at du opplyser meg. Anonymkode: adfc8...8a9 Åpenbart kan man det, det har f.eks blitt ca ti ganger så mange autister i det siste fordi kriteriene er utvida og asperger er spist opp av "autismespekterforstyrrelse". Så, er det flere autister, eller flere mennesker som får diagnosen fordi kriteriene anvendes annerledes? Eler er det noe i lufta, mon tro? Siste var ironi. Anonymkode: 220da...947 2
Kaisada Skrevet 18. august 2022 #34 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du synes det er ok om gud og hvermann diagnostiserer andre med personlighetsforstyrrelser? Du tenker ikke det er lurt å overlate det til de med formell fagkompetanse på området? Anonymkode: adfc8...8a9 Ser man narsissisme under ledelsespsykologi er narsissisme et personlighetstrekk, og ingen diagnose. Do the math... 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #35 Skrevet 18. august 2022 51 minutter siden, AnonymBruker said: Det må du spørre brukeren Michaelhe (over her) om. Antar han mente det ironisk. Men du skjønner kanskje ikke ironi? Da er du herved diagnostisert med autismespekterforstyrrelse. Anonymkode: adfc8...8a9 Jeg siterte og spurte deg, ikke den andre brukeren. Hvorfor vil du ikke svare? Anonymkode: 9ffb5...622
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #36 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg siterte og spurte deg, ikke den andre brukeren. Hvorfor vil du ikke svare? Anonymkode: 9ffb5...622 Fordi det ikke var jeg som brukte betegnelsen «faguttrykk». Det var den andre brukeren. Du blander. Anonymkode: adfc8...8a9
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #37 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet at narsissist ikke trenger å være en diagnose, ikke sant? Det er ikke slik at psykiatrien har monopol på ordene de bruker, da må de ha copyright på dem. Du gadd ikke høre på forklaringen fra Dr.Ramani heler, hun er jo bare i "youtube-tåka" stakkars. Anonymkode: a49de...fbc Her kan du lese deg opp på diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse: https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse Ca 0,6 % av befolkningen kvalifiserer til diagnosen (de fleste er menn). Når man leser på KG får man inntrykk av at det gjelder omtrent halvparten av befolkningen. Anonymkode: adfc8...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #38 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å kunne sette en en diagnose må man oppfylle et visst antall diagnostiske kriterier. Sånn er det med alle diagnoser. Enten oppfyller man diagnosekriteriene eller man gjør det ikke. Det at «disse folkene» ikke selv opplever at det er «galt» med dem, legitimerer ikke hobby-diagnostisering fra hvermannsen i gata. Mange går f eks rundt og sier at de «er deprimert», «har depresjon», «har angst» osv. Med mindre man har fått dette diagnostisert i helsetjenesten, som f eks klinisk depresjon eller angst (ulike typer her), så har man per definisjon ikke depresjon eller angst. Sånn er det. Da er man lei seg, trist eller engstelig. Noen mennesker har manipulerende trekk, ja, men det kvalifiserer ikke til at andre kan diagnostisere dem som narsissister. Anonymkode: adfc8...8a9 Man kan ha depresjon selv om man ikke har vært til utredning. Det er bare ikke dokumentert enda. Jeg ville heller sagt at jeg opplever at personen det gjelder har narssisistiske personlighetstrekk, fremfor å si at de har en personlighetsforstyrrelse. For det vet man strengt tatt ikke, men de som har levd tett på noen og vært utsatt for dette har nok behov for å forstå hva de har blitt utsatt for. Og da er merkelappen til hjelp for dem, så slipper man å liste opp en haug av karaktertrekk. Anonymkode: c40cd...23f
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #39 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ha depresjon selv om man ikke har vært til utredning. Det er bare ikke dokumentert enda. Jeg ville heller sagt at jeg opplever at personen det gjelder har narssisistiske personlighetstrekk, fremfor å si at de har en personlighetsforstyrrelse. For det vet man strengt tatt ikke, men de som har levd tett på noen og vært utsatt for dette har nok behov for å forstå hva de har blitt utsatt for. Og da er merkelappen til hjelp for dem, så slipper man å liste opp en haug av karaktertrekk. Anonymkode: c40cd...23f Ja, man kan ha depresjon selv om man ikke har vært til utredning. Man kan også ha dysleksi selv om man ikke har vært til utredning. Men man vet det ikke sikkert før en fagperson etter utredning har konkludert med diagnosen. En person kan ha narsissistiske trekk, autistiske trekk osv, enig i det. Det betyr imidlertid ikke at personen er «narsissist» (som er en populær merkelapp for tida). Anonymkode: adfc8...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #40 Skrevet 18. august 2022 For meg hjalp det veldig å lese/høre om narsissister og hvordan de fungerer. Veldig mange av eksens handlinger ga dermed mer «mening» sett i sammenheng. Han har både psykopatiske og narsissistiske trekk uten at jeg kan stille diagnose. Han gikk til psykolog en kort periode, men behandleren avsluttet behandlingen. Antar han ikke greide å åpne seg for psykologen heller og bare spilte «fasaden» overfor han. Dermed ikke lett å diagnostisere annet enn ved handlingsmønsteret overfor relasjoner. Anonymkode: cc46c...1a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå