IntrovertDeluxe Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Dere som har vært i et forhold med en narcissist, kan dere fortelle hvordan det var/er? Er dere glad og lettet når de ikke trenger dere mer eller håper dere fortsatt at de skal ringe? For min del må jeg innrømme at jeg sitter fortsatt og håper at han skal ringe ifjen, selv om det er kjempelenge siden, og han har sikkert fått en ny supplier… Men samtidig føler jeg at livet er bedre uten ham 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Det var forferdelig. Eller, først veldig bra - altså under love bombingen. Så tok det en dreining. Han ble manipulerende, løy, trykket meg ned. Hot & cold oppførsel. Jeg var i konstant forvirring, fordi han sa at han elsket meg, en samtidig behandlet meg som han hatet meg. Brukte sex som maktmiddel. Narsisisster er emosjonelle sadister. Synes det beskriver det best. Jeg dumpet han, fordi jeg ikke kunne sette mine følelser for han over min egen respekt. Gikk "no contact". Var et helvete. Mine følelser skrek etter han. Ønsket å dø. Var fanget i et dopaminhekt. Nå, snart ett år etter, så går det bedre. endelig åpen for å treffe nye menn. Men det tok like lang tid å komme over han, som det forholdet varte Anonymkode: 64552...3c8 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Har han fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse etter utredning hos psykiater? Eller er det du som har satt diagnosen etter å ha sett for mange amerikanske You Tube-videoer? Anonymkode: adfc8...8a9 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Har han fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse etter utredning hos psykiater? Eller er det du som har satt diagnosen etter å ha sett for mange amerikanske You Tube-videoer? Anonymkode: adfc8...8a9 Tror bare du kan gå ut i fra at det ikke er tilfelle. Det skjer ikke ofte, og hvis, så vil narsissisten ikke tro på diagnosen Anonymkode: 64552...3c8 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #5 Skrevet 18. august 2022 Han gjorde alt for å beholde meg, men da han skjønte at det ikke gikk, ble jeg erstattet umiddelbart. Nå prøver han å få «næring» fra meg ved å få meg sint/lei meg/såret (vi har barn sammen). Han mishandlet meg gjennom mange år, psykisk og seksuelt. Jeg mistenker sterkt at han er narsissist, og min psykolog sier han definitivt har en personlighetsforstyrrelse uten at hun kan diagnostisere han via meg. Anonymkode: cc46c...1a9 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #6 Skrevet 18. august 2022 Jeg har ikke personlig erfaring med det, men etter det jeg har sett, så blir man avhengig av den berg-og-dalbane-følelsen, og håper fortsatt de skal ta kontakt selv om man egentlig ikke ønsker det. Det kan ta litt tid å komme over det. Det er som de vet hvor andre er i prosessen også, de holder seg unna når man fortsatt er besatt av dem, og så tar de kontakt når man har glemt dem. Lurt å kutte helt for å unngå dette, om man klarer. Det går over, og da lurer man på hva man drev med i det hele tatt når man var så opptatt av dem. Anonymkode: a49de...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #7 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har han fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse etter utredning hos psykiater? Eller er det du som har satt diagnosen etter å ha sett for mange amerikanske You Tube-videoer? Anonymkode: adfc8...8a9 Det er viktig å være klar over at denne typen personlighetsforstyrrelse, i tillegg til antisosial personlighetsforstyrrelse (det som her psykopat før) ikke er som andre psykiske lidelser. Personen selv opplever ikke et lidelsesstrykk som folk med angs, depresjon, bipolar, schizofreni osv gjør. De oppfatter seg selv som sunne og velfungerende mennesker uten problemer. Det er helt usannsynlig at disse menneskene oppsøker terapi eller behandling. Derfor er det feil å stille dette spørsmålet da det sjelden eller aldri er relevant for hva som skjer i praksis. Det er i relasjonene til andre disse menneskene utspiller sin sykdom, og det er ved å utnytte, manipulere, lure, bruke, og utsette den andre for psykisk (og eventuelt fysisk) mishandling. Anonymkode: 417d2...e3e 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #8 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er viktig å være klar over at denne typen personlighetsforstyrrelse, i tillegg til antisosial personlighetsforstyrrelse (det som her psykopat før) ikke er som andre psykiske lidelser. Personen selv opplever ikke et lidelsesstrykk som folk med angs, depresjon, bipolar, schizofreni osv gjør. De oppfatter seg selv som sunne og velfungerende mennesker uten problemer. Det er helt usannsynlig at disse menneskene oppsøker terapi eller behandling. Derfor er det feil å stille dette spørsmålet da det sjelden eller aldri er relevant for hva som skjer i praksis. Det er i relasjonene til andre disse menneskene utspiller sin sykdom, og det er ved å utnytte, manipulere, lure, bruke, og utsette den andre for psykisk (og eventuelt fysisk) mishandling. Anonymkode: 417d2...e3e Så om de ikke selv oppsøker terapi eller behandling, så er det greit at vi andre, uten fagkompetanse, diagnostiserer dem? Anonymkode: adfc8...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #9 Skrevet 18. august 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Så om de ikke selv oppsøker terapi eller behandling, så er det greit at vi andre, uten fagkompetanse, diagnostiserer dem? Anonymkode: adfc8...8a9 Det synes jeg er OK. TS, hadde vært mer korrekt om hun skrev "narsissistiske trekk", men vi som har vært sammen med en selv, forstår hva hun mener. Anonymkode: 64552...3c8 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #10 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det synes jeg er OK. TS, hadde vært mer korrekt om hun skrev "narsissistiske trekk", men vi som har vært sammen med en selv, forstår hva hun mener. Anonymkode: 64552...3c8 Du synes det er ok om gud og hvermann diagnostiserer andre med personlighetsforstyrrelser? Du tenker ikke det er lurt å overlate det til de med formell fagkompetanse på området? Anonymkode: adfc8...8a9 1
Michaelhe Skrevet 18. august 2022 #11 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det synes jeg er OK. TS, hadde vært mer korrekt om hun skrev "narsissistiske trekk", men vi som har vært sammen med en selv, forstår hva hun mener. Anonymkode: 64552...3c8 Trenger man selve ordet? Kan ikke bare de konkrete handlingene nevnes, etterfulgt av faguttrykket "drittsekk". Denne mannen har gjort disse tingene mot meg, og derfor liker jeg han ikke og vil avslutte forholdet. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så om de ikke selv oppsøker terapi eller behandling, så er det greit at vi andre, uten fagkompetanse, diagnostiserer dem? Anonymkode: adfc8...8a9 Tenker at siden de ikke oppsøker hjelp må vi regne med ganske store mørketall. For egen regning vil jeg jo hevde at psykiatri ikke akkurat er en eksakt vitenskap heller, men man skjønner liksom litt hva det handler om når man står ovenfor et menneske med digert og sårbart ego, svak empati og en intens vilje til å få alt på sin måte. Mørke trekk. Anonymkode: 220da...947 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #13 Skrevet 18. august 2022 2 minutter siden, Michaelhe said: Trenger man selve ordet? Kan ikke bare de konkrete handlingene nevnes, etterfulgt av faguttrykket "drittsekk". Denne mannen har gjort disse tingene mot meg, og derfor liker jeg han ikke og vil avslutte forholdet. Det er ofte veldig vanskelig å beskrive den samlede oppførselen med et annet ord. Psykisk vold, er en mulighet, men når hun skriver narsissist, så forstår jeg med en gang hva slags type hun har med å gjøre - selv om han ikke er diagnostisert av fagfolk. Anonymkode: 64552...3c8 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #14 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ofte veldig vanskelig å beskrive den samlede oppførselen med et annet ord. Psykisk vold, er en mulighet, men når hun skriver narsissist, så forstår jeg med en gang hva slags type hun har med å gjøre - selv om han ikke er diagnostisert av fagfolk. Anonymkode: 64552...3c8 Skal vi gjøre det samme med dem med svingende følelser - litt lei seg, litt glad og aktiv - da kaller vi dem bipolare da, eller? Eller foretrekker du borderline eller emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Eksakt hvilke diagnoser tenker du at det greit at vi uten fagkompetanse diagnostiserer andre mennesker med og hvilke må fagfolk ta seg av? Anonymkode: adfc8...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #15 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Så om de ikke selv oppsøker terapi eller behandling, så er det greit at vi andre, uten fagkompetanse, diagnostiserer dem? Anonymkode: adfc8...8a9 Selvfølgelig. Anonymkode: 90cc7...3ac 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #16 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal vi gjøre det samme med dem med svingende følelser - litt lei seg, litt glad og aktiv - da kaller vi dem bipolare da, eller? Eller foretrekker du borderline eller emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Eksakt hvilke diagnoser tenker du at det greit at vi uten fagkompetanse diagnostiserer andre mennesker med og hvilke må fagfolk ta seg av? Anonymkode: adfc8...8a9 Hva er problemet ditt egentlig? Anonymkode: 90cc7...3ac 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #17 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Så om de ikke selv oppsøker terapi eller behandling, så er det greit at vi andre, uten fagkompetanse, diagnostiserer dem? Anonymkode: adfc8...8a9 De oppsøker ikke hjelp, for de har ikke et problem - det er du som er problemet. De har en sterkt manipulerende personlighet, så det er lite behandlingsmetoder for desse - de snur situasjonen og kommer seg ut av alt, også behandling. Anonymkode: b1c07...70c 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #18 Skrevet 18. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: De oppsøker ikke hjelp, for de har ikke et problem - det er du som er problemet. De har en sterkt manipulerende personlighet, så det er lite behandlingsmetoder for desse - de snur situasjonen og kommer seg ut av alt, også behandling. Anonymkode: b1c07...70c Dette er min frykt. Eksamboeren min har vist mange narsisistiske trekk, men samtidig er det visse ting som ikke passer med diagnosen. Jeg oppdaget flere ting og han innrømmer ting når han blir oppdaget. Jeg gjorde det slutt og dro. Klarte to uker med no contact og han kuttet alkohol, dop og begynte i terapi og journalinglekser fra terapauten.. Jeg begynte å snakke litt igjen, men jeg er kald og gir han lite. Han viser at han er bedre til å kommunisere og unnskylde seg og sier mange av de riktige tingene. Av og til snakker han om oss som et par og da stopper jeg han for å forklare mitt ståsted, at jeg er avhengig av å se varig endring over tid før jeg er åpen for å vurdere en ny sjanse. Han seier han forstår og at han vil bevise for meg at han ikke vil ha noen andre og at han vil forbedre seg for oss og for sin egen del. Jeg vil så gjerne tro på han. Jeg unnskylder det i hodet, som jeg gjorde så mange ganger i forholdet, med at han har vokst opp i et fysisk og psykisk voldelig hjem og aldri opplevd nærhet eller åpenhet rundt følelser. Veldig kjølig og direkte giftig familiedynamikk, men selv hans forhold med foreldre har bedret seg noe i løpet av forholdet vårt, fordi jeg "lærte han av" med å krangle for å heller tørre å si hva han føler. Han virker åpen for endring. Jeg ser endringene, men hva om det er skuespill? Hva om han bare vil vinne og bevise for seg selv at han kan vinne meg tilbake? Jeg blir livredd og aner ikke hva som er riktig. Anonymkode: 9da3b...57c 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Skrevet 18. august 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Skal vi gjøre det samme med dem med svingende følelser - litt lei seg, litt glad og aktiv - da kaller vi dem bipolare da, eller? Eller foretrekker du borderline eller emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse? Eksakt hvilke diagnoser tenker du at det greit at vi uten fagkompetanse diagnostiserer andre mennesker med og hvilke må fagfolk ta seg av? Anonymkode: adfc8...8a9 Ikke for alle diagnoser, men med narsissist, kan man det. Er det nærmeste man kommer diagnostisering. Ta for eksempel ei jente som har BMI på 14, løper som en gal, spiser knapt, kaster opp og sier at hun er tykk. Hun er ikke diagnostisert med spiseforstyrrelse, men omverdenen kan fint legg 2+2 sammen. Anonymkode: 64552...3c8 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De oppsøker ikke hjelp, for de har ikke et problem - det er du som er problemet. De har en sterkt manipulerende personlighet, så det er lite behandlingsmetoder for desse - de snur situasjonen og kommer seg ut av alt, også behandling. Anonymkode: b1c07...70c Jeg skjønner det. Men det har tydeligvis gått inflasjon i betegnelsen. Folk uten fagkompetanse på området setter merkelappen «narsissist» i hytt og pine på folk de ikke liker. Det er ikke greit. Man kan ikke bare føle seg fram til diagnoser som man tenker at folk har. Å sette diagnoser krever utredning av kompetente fagfolk. Jeg synes man skal overlate diagnostisering til fagfolk. Bruk heller andre merkelapper hvis det er behov for å sette merkelapp på folk. Enig med han over her - faguttrykket/merkelappen «drittsekk» er undervurdert. Anonymkode: adfc8...8a9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå