Gå til innhold

Flere lærere som tviler på yrkesvalg under planleggingsdagene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker vanligvis å være lærer.  Selv om det kan være skikkelig tøffe tak inni mellom med kompliserte elevsaker og masse skole-hjem samarbeid som tar mye tid.  

Disse planleggingsdagene tar fra meg all glød for yrket og jeg sitter igjen med en følelse av å bli bygd ned og ikke opp. 

Vi skal "kurses" i det vi ikke før har fått til.  Vi skal planlegge rammene rundt et kull når vi i utgangspunktet ikke får de ressursene tilgjengelig som en sakkyndig vurdering tilskriver. Med en ledelse som skal forsvare hvorfor ikke man får nødvendige ressurser uten at de greier det uten at man sitter igjen med en følelse av at man ikke gjør en god nok jobb.  

Vet alt blir bedre når elevene kommer og vi kommer igang, men disse dagene tar fra meg all vilje.  

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får dere ikke de ressursene som sakkyndig vurdering tilskriver? Disse ressursene er jo øremerket og skal følge den aktuelle eleven? Høres rart ut.

Anonymkode: 81dd5...189

Skrevet
Neutral90 skrev (2 timer siden):

Jeg elsker vanligvis å være lærer.  Selv om det kan være skikkelig tøffe tak inni mellom med kompliserte elevsaker og masse skole-hjem samarbeid som tar mye tid.  

Disse planleggingsdagene tar fra meg all glød for yrket og jeg sitter igjen med en følelse av å bli bygd ned og ikke opp. 

Vi skal "kurses" i det vi ikke før har fått til.  Vi skal planlegge rammene rundt et kull når vi i utgangspunktet ikke får de ressursene tilgjengelig som en sakkyndig vurdering tilskriver. Med en ledelse som skal forsvare hvorfor ikke man får nødvendige ressurser uten at de greier det uten at man sitter igjen med en følelse av at man ikke gjør en god nok jobb.  

Vet alt blir bedre når elevene kommer og vi kommer igang, men disse dagene tar fra meg all vilje.  

Forstår hva du mener. Kunnskap gir deg bare enda sterkere følelse av utilstrekkelighet. Du vet hva elevene trenger men du får ikke ressurser. 

Anonymkode: d4f77...240

• Liker 3
Skrevet

Har sluttet, men jobbet på en skole der rektor mente at planleggingsdagene kun skulle brukes til utviklingsarbeid og at planlegging og klargjøring til nytt skoleår fikk vi ta i bunden tid. Så da kurses man i noe dritt i to-tre dager å starter skoleåret med å være på hælene allerede. 

Anonymkode: 9b592...235

• Liker 4
Skrevet
Neutral90 skrev (3 timer siden):

Har akkurat begynt å jobbe på vgs. Der er vi to-lærere + ekstra ressurs hele tiden. Er helt himmelsk sammenlignet med barnetrinn.

Anonymkode: e6551...574

Skrevet

Haha, ja! Kjenner litt at jeg vil sitte leeenge oppe i kveld, slik at det ikke blir morgen så fort. Programmet de neste tre dagene altså.... 🙈

Anonymkode: 8d322...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor får dere ikke de ressursene som sakkyndig vurdering tilskriver? Disse ressursene er jo øremerket og skal følge den aktuelle eleven? Høres rart ut.

Ikke meg du spør, men PPT tilråder -mens skolen har den potten ressurser og midler de har. Og de menneskene de har. Ikke alltid det er samsvar dessverre! :/ 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har sluttet, men jobbet på en skole der rektor mente at planleggingsdagene kun skulle brukes til utviklingsarbeid og at planlegging og klargjøring til nytt skoleår fikk vi ta i bunden tid. Så da kurses man i noe dritt i to-tre dager å starter skoleåret med å være på hælene allerede. 

Anonymkode: 9b592...235

Hva for noe dritt er det dere kurses i da? Utviklingsarbeid? Fysj av meg! Utvikle seg! Hvem vil vel det!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke sånn at det kommer ekstra tilskudd. Det må tas fra budsjettet til skolen på en eller annen måte, og gjerne da sånn at det blir halveis. 

Anonymkode: ef5be...2d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilke ressurser? Skolen får tildelt ressurser, en sum pr hode. De ressursene er samme sum helt uavhengig av elevens behov og diagnoser. Så hvis noen elever trenger mer, så får resten av elevene mindre. 

Det er lenge siden vedtak utløste ressurser. Nå sier de ansvarlige: "Vi har de ressursene vi har, men vi er sikre på at dere finner gode løsninger."

Anonymkode: 09661...834

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke meg du spør, men PPT tilråder -mens skolen har den potten ressurser og midler de har. Og de menneskene de har. Ikke alltid det er samsvar dessverre! 😕

Skolen skal begrunne SVÆRT godt om de fatter vedtak om spesialundervisning som ikke samsvarer med tilråding i sakkyndig vurdering fra PPT. Å ikke fatte vedtak om spesialundervisning med begrunnelse i lite ressurser/dårlig økonomi er brudd på opplæringsloven.

Skrevet

Forstår dere godt, er på den "andre siden" som forelder til barn med med spesielle behov og har innsett hvor sykt hele opplegget med sakkyndig + (eller skal vi si minus) ressurstilgang er. Vi foreldre og lærerne burde slå oss sammen i et kjempe-opprør, i stedet for å sitte å slite hverandre ut i møter som mest handler om å gjennomføre ledelsens (og deres ledere igjen) sine økonomiske rammeplaner innenfor rammene av rammene. Skriv om det! Nå ut! 

Anonymkode: 62a82...ef4

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Denne gangen har vi fått tre fulle dager til eget forarbeid! Fy så deilig! Jeg har nå et strøkent klasserom, ukeplan, er godt igang med årsplaner og alt dette uten å måtte ofre helger og kvelder. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva for noe dritt er det dere kurses i da? Utviklingsarbeid? Fysj av meg! Utvikle seg! Hvem vil vel det!!

Utviklingsarbeid består stort sett i av arbeidstakeren skal endre arbeidet i retning der han gir enda mer av seg selv. Jobber raskere og hardere for samme pris. Det er kvalitet i praksis. 😇

Anonymkode: d4f77...240

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sånn at det kommer ekstra tilskudd. Det må tas fra budsjettet til skolen på en eller annen måte, og gjerne da sånn at det blir halveis. 

Sånn er det på mange skoler, det er jeg klar over. Men enkelteleven skal likevel ha vedtak som samsvarer med tilrådingen i sakkyndig vurdering.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Niks. Sakkunnig er bare en anbefaling.

Jeg var full av gnist ved start forrige uke, men falt helt sammen av skuffelse over manglende ressurser. Nei, det går ikke opp 2 som trenger begynner opplæring (på 9. trinn), 5 med store lese og skrivevansker, 4 elever som trenger norskopplæring, 1 tung autist og flere andre skal dele 5 gruppetimer.

Anonymkode: 42f7d...b8f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Vår rektor har heldigvis forståelse for kva som trengs å få på plass før skulestart, så her er det relativt mykje tid til eige arbeid, eller arbeid på trinnet. Då er det rom for å gjere klart klasserom, lage lister for alt mulig, fordele arbeid mm. 

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det på mange skoler, det er jeg klar over. Men enkelteleven skal likevel ha vedtak som samsvarer med tilrådingen i sakkyndig vurdering.

Vedtak samsvarer med sakkyndig,  men si at et kull har 4 elever med vedtak, da kan disse timene slås sammen fks.  Det magiske ordet her er at undervisningen skal være forsvarlig.  Det gjør meg skikkelig sint.  Når man i tillegg vet at det blir mye fravær og enda færre hender og hoder utover høsten 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, også setter man eleven på en spes ped gruppe med 4 andre elever helt uten samme behov, og da har man oppfylt vedtaket på papiret, men ikke i praksis. 

Eller så tar man assistenten som egentlig var tenkt på førsteklassen i utgangspunktet, og setter den på eleven som plutselig dukket opp med krav om full assistentdekning.... Mye er fint på papiret. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Lol. Hilsen slutta som lærer etter 10 år.

Anonymkode: 96f6e...893

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...