Gå til innhold

Reservere studieplass og støtte av lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått tilbud om studieplass på et universitet fra i høst, men venter baby i november. Jeg skal ikke søke permisjon fra studiet, men søke om reservasjon av studieplassen frem til neste høst. 

Jeg har ingen plan om å starte på studiet neste høst, men ønsker å ha den som backup i tilfelle jeg ombestemmer meg.

Jeg avsluttet som privatiststudent i juni i år, og går ut i betalt foreldrepermisjon 24.okt. 

Spørsmålet mitt er som følgende: 

kan jeg søke om lån + stipend fra lånekassen og ha dette som ekstra inntektskilde fremover? Ja det er faktisk fullt lovlig ifølge reglementet deres. De stiller jo ingen krav til at jeg må ta eksamener eller gå på/fullføre studiet. Dessuten står det på hjemmesiden deres at jeg må ha reservert en plass eller ha permisjon fra en studieplass for å kunne ha rett på støtte, og jeg skal jo reservere. Er det virkelig så enkelt at man bare kan søke og så få dette omgjort til foreldrestipend så man slipper å betale tilbake en krone? 
hva med inntektsgrensen dette året? 

Jeg avsluttet privatiststudier i juni, dvs at i oktober når jeg går ut i mammapermisjon, så er det 4mnd siden jeg studerte. Da skal jeg være innafor grensen om at man må ha studert i 4mnd før, stemmer ikke dette? 

takker for alle som tar seg tid til å svare og dele sine erfaringer mtp dette 🙌

Anonymkode: 8d70d...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får ikke utbetalt noe uten å ha betalt semesteravgift 

Anonymkode: b131a...04c

Skrevet

Du er nødt til å betale semesteravgift for å få utbetalt stipend og lån, som vil si at du da regnes som student. Lån og stipend skal ikke være en ekstra inntektskilde, om du ikke studerer.

Anonymkode: 7da0b...c01

• Liker 1
Skrevet

TS her:

hvis jeg betaler semesteravgiften, og så søker om reservasjon av studieplassen, kan jeg da få støtte? 

Skrevet

Men har du fått svar så sent på søknaden om studieplass? Man må søke reservasjon senest tre uker etter man fikk tilbudet.

Anonymkode: 0c277...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men har du fått svar så sent på søknaden om studieplass? Man må søke reservasjon senest tre uker etter man fikk tilbudet.

Anonymkode: 0c277...ea6

TS:

fikk tlf fra studiestedet i dag og fikk tilbud om plass, har stått på venteliste. 

Skrevet

Noen som vet om jeg kan få støtte dersom jeg betaler semesteravgiften, for så å søke om reservasjon av studieplass? 

Skrevet

Du får støtte som aktiv student, hvis du reserverer og dermed erklærer at du har tenkt å studere fra høsten -23, så kvalifiserer du til støtte fra høsten -23.

Og husk at du mister all støtte fra lånekassen i det øyeblikket du er mer enn 60 studiepoeng forsinket (altså mottatt støtte uten å ha bestått alle eksamener i ett år). Retten til støtte får du ikke før du ikke lengre er forsinket med studiepoeng. Så planen din er latterlig. 

Anonymkode: ac691...e23

Skrevet

De her oppe er åpenbart ikke opplyst🙃 

Du kan få foreldrestipend fra lånekassen ja,  så lenge du har studert innenfor de siste 4 månedene før barnet er født.  Dette trenger du ike å betale tilbake, og du trenger heller ikke studere så lenge du har studieplass. Reservasjon av stufieplass er også godt nok fot foreldrepenger fra lånekassen,  så lenge du har studert inntil 4 måneder før.

Og dere amøber der oppe,  slutt å uttal dere om ting dere ikke har peiling på.  Idioter. 

Skrevet
Create skrev (14 timer siden):

De her oppe er åpenbart ikke opplyst🙃 

Du kan få foreldrestipend fra lånekassen ja,  så lenge du har studert innenfor de siste 4 månedene før barnet er født.  Dette trenger du ike å betale tilbake, og du trenger heller ikke studere så lenge du har studieplass. Reservasjon av stufieplass er også godt nok fot foreldrepenger fra lånekassen,  så lenge du har studert inntil 4 måneder før.

Og dere amøber der oppe,  slutt å uttal dere om ting dere ikke har peiling på.  Idioter. 

Så TS kan altså få penger 1 år før på et studie hun har reservert plass til, når det ikke er sikkert at hun en gang skal studere? Høres rimelig spesielt ut spør du meg.

Anonymkode: 633c5...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...