Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier du da?

Jeg fikk det jeg føler er skamros i dag, føler ikke jeg har gjort en særlig god jobb i det hele tatt. Jeg sa takk, men det gjør jo ikke så godt når man føler det er ufortjent 😕

Anonymkode: 7d378...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man innimellom gir skryt selv til de som kanskje ikke er helt på topp for å vise at man likevel setter pris på at de er tilstede og gjør jobben sin. 

Jeg er leder, og skryter mest av vikarer som stadig stiller på strak arm. Og jeg skryter også av ansatte som bare møter opp på jobb, sjelden er syk - men som ikke tar noe ekstra, gjør noe ekstra, de klager på seige dager etc., men likevel er trofaste til de vaktene de har og møter opp. Innsatsen er like individuell som mengden ansatte, og innsatsen kan variere ut ifra livssituasjon. Jeg liker å bygge mennesker opp, heller enn å bryte dem ned - og er nøye med å svelge kameler og heller gi skryt for det som er gjort bra. 

Så kanskje personen egentlig vet at det er litt ufortjent, men håper at det skulle synke inn og gi deg litt motivasjon❤️ 

Jeg får også ufortjent skryt - men jeg får som regel veldig boost av det og motivasjon til å fortsette å jobbe, og gjøre bedre

Anonymkode: 8c7df...ffb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

- så jeg sier tusen takk, så hyggelig sagt - jeg føler det ikke selv akkurat nå men jeg håper å hente meg inn igjen til hvordan jeg trives med å gjøre det på jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror man innimellom gir skryt selv til de som kanskje ikke er helt på topp for å vise at man likevel setter pris på at de er tilstede og gjør jobben sin. 

Jeg er leder, og skryter mest av vikarer som stadig stiller på strak arm. Og jeg skryter også av ansatte som bare møter opp på jobb, sjelden er syk - men som ikke tar noe ekstra, gjør noe ekstra, de klager på seige dager etc., men likevel er trofaste til de vaktene de har og møter opp. Innsatsen er like individuell som mengden ansatte, og innsatsen kan variere ut ifra livssituasjon. Jeg liker å bygge mennesker opp, heller enn å bryte dem ned - og er nøye med å svelge kameler og heller gi skryt for det som er gjort bra. 

Så kanskje personen egentlig vet at det er litt ufortjent, men håper at det skulle synke inn og gi deg litt motivasjon❤️ 

Jeg får også ufortjent skryt - men jeg får som regel veldig boost av det og motivasjon til å fortsette å jobbe, og gjøre bedre

Det kan hende. Jeg har nemlig ikke gjort så mye utover å kalle inn til noen møter😅

Det var ikke min leder som skrev det til meg og det var ikke i plenum, så kanskje han bare ville motivere til litt mer trøkk i prosjektet...

Skrevet

Hva er ufortjent skryt da? Jeg får noen ganger skryt for å gjøre typiske "kjedelige organisatoriske ting", som ikke er de faglig vanskeligste eller de mest tidkrevende for den del, men som er oppå kjerneoppgavene, og som ingen egentlig tar seg tid til.  Til slutt blir disse oppgavene noe folk kvier seg til å gjøre. Noen ganger er det lenge mellom hver gang man gjør disse oppgavene, slik at det ikke sitter i fingrene, og man må lese seg litt opp, eller lage et dokument det ikke er mal til etc. Og venter man lenge nok, så begynner det å haste også, selv om oppgavene i utgangspunktet ville kommet langt ned på prioriteringslisten. Derfor opplever jeg denne typen "skryt" like mye som et lettelsens sukk over at noen fiksa det, framfor en anerkjennelse av fagkunnskapene mine. Jeg setter på samme måte veldig stor pris på når andre gjør sånne oppgaver, og sier det gjerne til dem. 

Skrevet

Litt usikker på hva du mener med ufortjent skryt, det hender jo at jeg får ros for noe som jeg regner som en selvfølgelighet. Det er jo bare hyggelig at folk legger merke til og setter pris på noe jeg selv regner som selvsagt og rutinearbeid. Da takker jeg eller sier at det var hyggelig å høre.

De få gangene jeg har fått skryt for noe andre har gjort, sier jeg selvsagt hvem de egentlig bør rose.

Skrevet

Ja. Får masse ros og skryt av sjefen hele tiden. For smått og stort og alt mulig egentlig. 

Det paradoksale er at jeg ikke er så opptatt av skryt. Jeg vil heller at sjefen «gjør sin del av jobben» slik at vi oppnår gode resultater. Det er mer viktig for meg. 

Så jeg sier vel egentlig bare ja og ha, og så går jeg over til noe annet… 😄

Anonymkode: 1273e...996

Skrevet

Om det er for rutinearbeid som ingen egentlig gidder å gjøre, tenker jeg at den som skamroser egentlig prøver å få meg til å være dum nok til å ta de samme oppgavene oftere/hver gang,  "for du er jo så flink til dette". Mange sniker seg unna de kjedelige oppgavene ved å rose andre i overkant mye for å gjøre dem. 

Anonymkode: 3d34c...ea8

Skrevet

Jeg fikk i begynnelsen mye skryt og ros for det jeg anså som bare å gjøre jobben min. Jeg gjorde mine arbeidsoppgaver, og det var nok til at jeg fikk masse skryt. Selvsagt hyggelig, men jeg stusset også litt. Men viste seg at to personer som hadde hatt jobben før meg hadde vært svært problematiske med mye drama, klarte ikke oppgavene osv.

Så for mine kollegaer, det å få inn noen som ikke laget drama og gjorde arbeidsoppgavene sine var en stor kontrast og førte dermed til masse ros. 

Anonymkode: 8a3cf...1dd

Skrevet

Det er ikke så ofte jeg får skryt, men de gangene jeg gjør det så er det vel fortjent. Jeg er ikke særlig glad i skryt så det passer meg ypperlig at de ikke strør om seg med skryt som ikke føles oppriktig. 

Har jeg fått skryt for noe som jeg mener er minstekravet for stillingsbeskrivelsen min så blir det bare ett brydd takk tilbake.

Vi har også noen kvinnelig mellomledere som bruker skryt slik som ab over nevner som ett slags påskudd til å få oss til å gjøre arbeidsoppgaver som egentlig ikke er våre. Veldig irriterende og lett gjennomskuelig.

Anonymkode: 34cd8...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 18.01):

Hva sier du da?

Jeg fikk det jeg føler er skamros i dag, føler ikke jeg har gjort en særlig god jobb i det hele tatt. Jeg sa takk, men det gjør jo ikke så godt når man føler det er ufortjent 😕

Selvsagt. Jeg får jevnlig ros for å være et normalt oppegående menneske. Fordi mange rett og slett ikke er det. En får mye gratis ved å oppføre seg ok i en verden der folk flest velger å la være.

Anonymkode: b67ab...828

Skrevet

Mine gamle sjefer skrøt av meg hele tiden, de syns jeg gjorde en fremragende jobb jeg jobbet som leder i firmaet. Det var ubehagelig absolutt, selvsagt gjorde jeg mitt beste og jeg var kanskje bedre i stillingen enn mine forgjengere, men totalt ufortjent. Jeg hadde lite peiling på hva jeg holdt på med og de som visste mer om min jobb ville nok ha sagt at "stakkars, hun prøver men kan ingenting". Jeg ble og blir litt flau av det, selvfølgelig er det hyggelig å bli satt pris på, på denne måten, men totalt ufortjent, jeg er ikke den smarteste for å si det sånn, men jeg har insatsvilje. Det førte også til at andre fikk store forventninger til meg som knallgod, og så blir de skuffet. I dag får jeg helt angst av disse forventningene...

Anonymkode: 83f17...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...