AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #21 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvilke markeder vil dette ramme? Satt på spissen, kjøper du en bolig på sørenga tror jeg neppe du vil gå på et stort tap. Eller et annet ganske populært sted. Anonymkode: 605f3...8ef Ja det er jo alltid spørsmålet, jo høyere risiko, jo høyere mulighet for gevinst - men også for tap (målt i kroner) Anonymkode: 0cec8...a58 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #22 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er jo alltid spørsmålet, jo høyere risiko, jo høyere mulighet for gevinst - men også for tap (målt i kroner) Anonymkode: 0cec8...a58 Ja, men et populært marked kan også virke dempende på nedsiden gitt tilgang av flere folk som er villig til å bruke mye på bolig, slik som f. eks. Sørenga, deler av Grünerløkka eller St. Haushaugen. Plutselig fremstår ikke et kott til 4. mill. så risikofylt likevel... Anonymkode: 605f3...8ef
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #23 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): regner med det f. eks. er denne du viser til? Svenske boligpriser faller kraftig – VG Der forklares det jo bla. med fastrente vs. flytende rente, og en korreksjon etter en kraftig oppgang under pandemien. Men jeg ville ikke vært veldig bekymret for prisene i stockholm heller med noen års perspektiv. Anonymkode: 605f3...8ef Norge kommer etter om ikke inflasjon kommer ned og renteøkningen med det kan bremses - Der er ingen forskjell på Sverige og Norge utenom at rentene i Sverige ligg noe foran Norge - men nå har jo Norge i det siste tatt veldig in på de svenske rentene, og spesielt om den nå øker 0,5% denne uken slik det forventes. Anonymkode: 0cec8...a58 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #24 Skrevet 16. august 2022 Når vi snakker om solen: Her er hovedsaken i morgendagens Finansavis: https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/08/16/7914187/harald-magnus-andreassen-boligprisene-kommer-til-a-falle Anonymkode: 0cec8...a58
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #25 Skrevet 16. august 2022 Griske nordmenn. Kjøp dere et hjem for faen. Ikke et investeringsobjekt. Folk har blitt helt skrudd i hodet her på Østlandet. Griske. Håpet boligprisene halveres og dere sitter der med gigantlån hele gjengen. Latsabber. Jobb og tjen penger. Er det vi trenger. Ikke late drittunger som skal tjene 2 mill på å kjøpe en bolig eller ta bilde av rævva og jurene sine på insta. ( Sophie Elise , funkyboringGine) Anonymkode: 62318...eb7 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #26 Skrevet 16. august 2022 En langt sikrere investering enn bolig er Bitcoin og kryptovaluta - i løpet av kort tid kan man få en prisstigning på 20-30%, og pengene fra denne prisstigningen kan man investere videre, slik at man går med null i tap selv om prisen skulle kollapse. Hadde man investert 100 millioner i Bitcoin for noen uker siden da kursen lå på 17k, ville man ha hatt 30 millioner mer idag, og det er ikke lite. Anonymkode: e7a64...06b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #27 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): En langt sikrere investering enn bolig er Bitcoin og kryptovaluta - i løpet av kort tid kan man få en prisstigning på 20-30%, og pengene fra denne prisstigningen kan man investere videre, slik at man går med null i tap selv om prisen skulle kollapse. Hadde man investert 100 millioner i Bitcoin for noen uker siden da kursen lå på 17k, ville man ha hatt 30 millioner mer idag, og det er ikke lite. Anonymkode: e7a64...06b Hadde du investert 100 millioner i Bitcoin i November hadde du hatt 61 millioner kroner mindre i dag, og det er ikke noe lite tap.. Anonymkode: 0cec8...a58 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #28 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis man nå kjøper en leilighet i Oslo til 4 mill. Den er rundt 30 kvm, relativt nytt bad og kjøkken, ett soverom, grei sentral beliggenhet, og balkong. Hvor mye kan en slik leilighet stige i verdi om noen år? Det er vel begrenset hva folk vil betale for en liten leilighet, selv i Oslo? Vil man gå omtrent i null når man selger den igjen? Eller kan man se for seg at den vil gå for f.eks 5 mill om noen år? Anonymkode: 7071c...c99 Du må jo kunne forvente samme prisstigning som det har vært de siste årene. Om 10 år kan leiligheten som koster 4 millioner i dag fort være verdt 8-10 millioner. Anonymkode: 53af4...39d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #29 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må jo kunne forvente samme prisstigning som det har vært de siste årene. Om 10 år kan leiligheten som koster 4 millioner i dag fort være verdt 8-10 millioner. Anonymkode: 53af4...39d Jo, men vil det ikke finnes en grense for hva man er villig til å betale også? Føler at 4 mill for 30 kvadrat er en ganske stiv pris nå. 8 mill? Nei det tror jeg ikke. Anonymkode: 728cf...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #30 Skrevet 17. august 2022 13 hours ago, Snok1 said: Spådommen er videre vekst i boligpriser, men det er selvsagt ingen som kan garantere det. I et velfungerende marked er det balanse mellom risk og gevinst. Spådommen er mulig boligkræsj. Uansett færre som har råd å kjøpe. 900 000 nordmenn klarer ikke en stor uforutsett regning. Nå går vi en vinter i møte der alt er dyrere. Neste år vil matprisene stige enda mer, da vi har en inernasjonal bondekrise media ikke gidder snakke så my om. Det er færre bønder som har dyrket mat i år grunnet høye gjødselpriser m.m. Mindre mat til neste år Anonymkode: 7a86a...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #31 Skrevet 17. august 2022 At folk forventer evig prisvekst på boliger forteller meg at vi er på toppen av galskapen. Boligmarkedet er som et pyramidespill der man håper en annen bil kjøpe et overpriset kort. Anonymkode: 14d8a...819 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #32 Skrevet 17. august 2022 I alle andre storbyer med et uregulert boligmarket går prisene oppover helt til kun gamle penger og store (internasjonale) bedrifter har råd til å eie boliger. De aller fleste av innbyggerne leier så bolig av disse. Det eneste som kan stoppe Oslo fra samme skjebne er politikk. Det du gambler på når du kjøper bolig er "hvor sannsynlig trur du det er at regjeringen griper inn i boligmarkedet?" Anonymkode: 19925...806
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #33 Skrevet 17. august 2022 4 mill for 30 kvm var da en ganske stiv pris? Du kan jo få en fresh 40 kvm med balkong midt i Oslo for samme pris. Så du har ikke akkurat gjort et kupp, sånn tilsynelatende. Samtidig har det alltid vært rift om de minste leilighetene i byen, og de øker hele tiden, og det gjelder vel også de dyreste på Frogner og Majorstuen. En mindre leilighet sentralt i Oslo er en trygg investering når man har et langtidssperspektiv. Anonymkode: f7d80...311
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #34 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men det er som regel en noe tryggere kurv så lenge man kjøper på tettsted eller by, og ikke på et sted som er i ferd med å bli fraflyttet. Man må i mye større grad vite hva man gjør når det gjelder aksjer/aksjefond/ETF'er etc. og risikoen for tap er større vil jeg påstå, også selv om man forsøker å diversifisere. De aller fleste slår ikke markedet uansett, særlig ikke når man er amatør. Anonymkode: 605f3...8ef Man trenger jo ikke prøve å slå markedet, et globalt indeksfond gjør susen. Men fordelen med bolig (gitt at markedet ikke kollapser), er jo at man får giret pengene (egenkapitalen), dvs at man får verdiøkning på lånte penger. Det vil man ikke oppnå med fond, siden man ikke får låne penger for å kjøpe fond. Så hvis TS har 500k og enten kan bruke dem til bolig eller til fond, så vil avkastningen høyst sannsynlig bli høyere på bolig. Vel og merke i Oslo, dette er jo gitt at prisene går oppover. I et dårlig boligmarked er det noe annet. Men bolig bør først og fremst være et sted å bo, så hvis du bor i Oslo og trenger et sted å bo, så vil svaret mitt være KJØP. Så lenge du har mulighet til å bo der lengre enn planlagt hvis prisene skulle dale. Tidsperspektivet bør være minst fem år. Også fordi det er store kostnader knyttet til kjøp/salg av bolig. Anonymkode: 67e69...850
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #35 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): I alle andre storbyer med et uregulert boligmarket går prisene oppover helt til kun gamle penger og store (internasjonale) bedrifter har råd til å eie boliger. De aller fleste av innbyggerne leier så bolig av disse. Det eneste som kan stoppe Oslo fra samme skjebne er politikk. Det du gambler på når du kjøper bolig er "hvor sannsynlig trur du det er at regjeringen griper inn i boligmarkedet?" Anonymkode: 19925...806 Som det fremkommer i dagens Finansavis - eksempler på uregulert boligmarked i store ledende byer som har hatt lignende boligutvikling som Oslo: Endring i boligpris i år: Stockholm (Sverige): Ned 10% (Leiligheter etter April 2022), 12% ned fra toppen i fjor. Malmø og Gøteborg: Ned 8% Toronto (Canada): Ned 16% Auckland (Australia): Ned 10% Sidney (Australia): Ned 6-7% Union Gruppen meldte for 3 uker siden at de forventet at boligprisene i Oslo skal ned 10-15% innen 2024. Anonymkode: 0cec8...a58 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #36 Skrevet 17. august 2022 Russerne har invadert norge innen 4 år, da vil nok boligprisene falle sterkt 😞 Anonymkode: d5904...17f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #37 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Russerne har invadert norge innen 4 år, da vil nok boligprisene falle sterkt 😞 Anonymkode: d5904...17f Ikke sikkert vi trenger boliger om vi får en kule. Men dette var veldig pessimistisk da😞 Anonymkode: ed785...1a0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #38 Skrevet 18. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 23.20): Norge kommer etter om ikke inflasjon kommer ned og renteøkningen med det kan bremses - Der er ingen forskjell på Sverige og Norge utenom at rentene i Sverige ligg noe foran Norge - men nå har jo Norge i det siste tatt veldig in på de svenske rentene, og spesielt om den nå øker 0,5% denne uken slik det forventes. Anonymkode: 0cec8...a58 Nå bør man ha femårsperspektiv på bolig, og jeg tviler på at nedgangen vil bli varig. Anonymkode: 605f3...8ef
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #39 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 7.26): Jo, men vil det ikke finnes en grense for hva man er villig til å betale også? Føler at 4 mill for 30 kvadrat er en ganske stiv pris nå. 8 mill? Nei det tror jeg ikke. Anonymkode: 728cf...1a1 Det er akkurat dette jeg tenker. Det må jo være grenser for hva folk er villige til å betale? For å svare på et spørsmål som ble stilt. Jeg skal altså kjøpe en leilighet til å bo i, det skal være et godt og trygt hjem for meg i noen år. Vet ikke hvor mange år, 5? Men etterhvert vil jeg helt sikkert ha noe litt større, og da ønsker jeg jo at leiligheten skal ha steget litt i verdi, så jeg har råd til å oppgradere Men foreløpig har jeg rundt 4 mill å kjøpe for. TS Anonymkode: 7071c...c99
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #40 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 8.42): Man trenger jo ikke prøve å slå markedet, et globalt indeksfond gjør susen. Men fordelen med bolig (gitt at markedet ikke kollapser), er jo at man får giret pengene (egenkapitalen), dvs at man får verdiøkning på lånte penger. Det vil man ikke oppnå med fond, siden man ikke får låne penger for å kjøpe fond. Så hvis TS har 500k og enten kan bruke dem til bolig eller til fond, så vil avkastningen høyst sannsynlig bli høyere på bolig. Vel og merke i Oslo, dette er jo gitt at prisene går oppover. I et dårlig boligmarked er det noe annet. Men bolig bør først og fremst være et sted å bo, så hvis du bor i Oslo og trenger et sted å bo, så vil svaret mitt være KJØP. Så lenge du har mulighet til å bo der lengre enn planlagt hvis prisene skulle dale. Tidsperspektivet bør være minst fem år. Også fordi det er store kostnader knyttet til kjøp/salg av bolig. Anonymkode: 67e69...850 Ja meningen med leiligheten er å bo der Planen er å bo der så lenge jeg trives, men regner med at jeg etterhvert kommer til å ønske noe større. Men det er jo ingen hast, og jeg tenker minst 5 år i den første leiligheten, og helt sikkert lenger også dersom jeg trives. Anonymkode: 7071c...c99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå