I Grosny Skrevet 16. august 2022 #1 Del Skrevet 16. august 2022 Hei. Jeg har syklet mye denne sommeren, og til dels både fort og langt. Lørdag syklet jeg over 100 km og ble utmattet. Søndag og mandag syklet jeg ca 30 km ganske lett men uten å være restituert. Er det smart å trene lett før man er restituert. Jeg er fortsatt stiv i lårene og tar hviledag i dag. Er det lurt å hvile helt til all stølhet blir borte en eller to ganger i uka? Jeg tror forresten alternativ trening der man ikke bruker støle kroppsdeler kan være lurt innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 16. august 2022 #2 Del Skrevet 16. august 2022 Spørs hva du legger i "lett". Mange superlette økter kan jo bidra til restitusjon også 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAtl Skrevet 18. august 2022 #3 Del Skrevet 18. august 2022 Det er gjerne under hvile at fremgangen/adapsjonen skjer, så jeg ville i alle fall ikke nedprioritert det. Som du er inne på så betyr ikke det nødvendigvis at du trenger å holde deg på sofaen. 20-40 minutter veldig lett (sone 1) trening kan ha en positiv innvirkning på muskelsårhet (øke blodsirkulasjonen til områdene det gjelder og føre bort akkumulerte avfallsstoffer om jeg har forstått det rett). Problemet er at mange som ikke er veldig godt trent ikke klarer og/eller vet hvor lett sone 1 aktivitet faktisk skal være. 30 kilometer er nok uansett for mye, og ganske lett kan fort være for hardt, så faren for at du har akkumulert mer treningsbelastning og forlenget tiden det tar til du er fullt restituert er definitivt tilstede. Vel, farlig er det jo ikke, det viktigste er at man er aktiv og koser seg, men det er fort gjort å ville for mye, ikke ta behovet for hvile seriøst nok og sånn sett trene suboptimalt. Gratulerer med 100k, det hadde definitivt ikke jeg klart, lårene mine begynner å klage så fort jeg ser en motbakke fra sykkelsetet. Sikkert et tegn på at jeg burde bruke sykkelen mer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. august 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 19. august 2022 (endret) Sandum.PT skrev (På 16.8.2022 den 21.46): Spørs hva du legger i "lett". Mange superlette økter kan jo bidra til restitusjon også 😊 Hva jeg legger i lett. Da presser jeg ikke, og pulsen ligger mest mellom 100 og 130 (maxpulsen er ca. 175). Når jeg tar i ligger pulsen mer rundt 150 og over 170 i de verste motbakkene. Lett tur i går (tallene er hentet fra Garmin connect) : Pulssoner Sone 5 > 161 bpm • Maksimalt 0:00 0% Sone 4 143 - 160 bpm • Terskel 0:43 0%( Sone 3 125 - 142 bpm • Aerob 12:04 9% Sone 2 107 - 124 bpm • Lett 28:12 21% Sone 1 90 - 106 bpm • Oppvarming 1:10:17 52% Sone 1 sine 1:10:17 var vel halvparten sykling og halvparten gå og stå (innom butikker etc.). Jeg føler at både sone 1 og 2 er helt lett, mens når jeg er i sone 3 så går det relativt radig. I sone 4 sykler jeg bevisst fort. Sone 5 er hard oppoverbakke. Endret 20. august 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. august 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 19. august 2022 Jeg innbiller meg at rolig padling er optimal hviletrening etter sykling siden pulsen ikke blir særlig høy og sykkelmusklene sitter ganske stille i båten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 19. august 2022 #6 Del Skrevet 19. august 2022 I Grosny skrev (5 timer siden): Jeg innbiller meg at rolig padling er optimal hviletrening etter sykling siden pulsen ikke blir særlig høy og sykkelmusklene sitter ganske stille i båten. Jeg henger meg på svaret over og sier meg enig i det her også ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå