Gå til innhold

Flere som har opplevd at besteforeldre forskjellsbehandlet sine barnebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hvilket kjønn de er? 

Altså null interesse for guttebarnebarna.. Men er i ekstase over jentebarnebarnet. Flere som har opplevd slikt? Ekstra ille er det når guttebarna selv merker det. 

Sjokkert over hvordan folk er. At man kan gjøre forskjell slik. 🤢De var også veldig tydelige hos alle i familien som var gravide at de håpet at det ble jente.  Altså.. Vi ønsket oss et friskt barn vi. 🤷‍♀️

Anonymkode: 999ca...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine svigerfar favoriserer eldste barnebarn. Hun skal arve alt, han skal kjøpe bil og gi henne hytta med betalte utgifter de neste ti år, bare for at hun skal klare å beholde hytta. Han kaster alt han har i henda om hun trenger noe. 

De to andre (lillebror og kusine) blir fullstendig oversett i alle situasjoner. Heldigvis har både svigermor, min mann og hans søster kontroll på dette sånn at svigerfar ikke kan skrive noe som helst over på henne. Svigermor har jo bestemmelsesrett på alt de eier og ville aldri forskjellsbehandlet ungene. 

Når det er sagt, er også det eldste barnebarnet den som besøker de ofte og som jeg sier, spiller kortene sine riktig overfor bestefar. Hun vet hvordan hun tvinner han rundt lillefingeren, men vi nekter henne å utnytte det til noe mer enn bensinpenger og litt småtteri. 

Anonymkode: 707bc...cf1

Skrevet

Jepp. 

Svigers favoriserer svogers barn over våre, på samme måte som de alltid har favorisert min svoger over min mann.... 🤐

Anonymkode: 3a77b...133

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. 

Svigers favoriserer svogers barn over våre, på samme måte som de alltid har favorisert min svoger over min mann.... 🤐

Anonymkode: 3a77b...133

Huff😔

Skrevet

Har dere sagt ifra på noen måte? 

• Liker 1
Skrevet

Her er det ikke kjønnet på barnebarn som gjør at det er favorisering. De favoriserer sønnen til mannens søster over våre barn. 

Vi har sagt ifra og gitt konkrete eksempler på favorisering, og hvordan våre barn følte det.. Hjalp ikke, og de gikk rett i forsvarsposisjon. Jeg ser jo hvor vondt det er for sønnen deres, men de driter i det. 

Anonymkode: fd4db...51e

• Hjerte 3
Skrevet

Det er vært en enorm forskjellsbehandling, men vi ser hvorfor det har blitt sånn. Mine foreldre var noe yngre når min søster fikk barn, og min søsters barn var jo deres første barnebarn. Spesielt mamma har passet de to barna kjempemye. Søsteren min er i tillegg en "haremor" som er mye på farten og ofte spør om barnevakt, mens jeg er mer hønemor og sofapotet og ikke vil mase om å få barnevakt. Vil jo helst at besteforeldrene skal spørre om å få låne når det selv passer for dem. Men jeg ser jo at min søster sliter dem ut da hun spør mye, mye oftere slik at mine foreldre aldri har igjen energi til mine barn. Det er likevel ikke slik at jeg ønsker å gå i konflikt med min eneste søster pga dette. Det er min mor som må lære seg å være mer rettferdig.

Anonymkode: 9f69b...460

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det ikke kjønnet på barnebarn som gjør at det er favorisering. De favoriserer sønnen til mannens søster over våre barn. 

Vi har sagt ifra og gitt konkrete eksempler på favorisering, og hvordan våre barn følte det.. Hjalp ikke, og de gikk rett i forsvarsposisjon. Jeg ser jo hvor vondt det er for sønnen deres, men de driter i det. 

Er det mulig? 😔Hvordan forholder dere til dem? Vi kjenner på at vi vil ha avstand til de. Fordi vi ikke orker å se på forskjellsbehandlinga. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Vi var bare to barnebarn. (Ikke samme forelder.) Jeg var aldri elsket av min bestemor, fordi hun avskydde faren min. Hun var den eneste besteforelderen som var i live, så jeg har dessverre aldri opplevd noe skikkelig besteforeldreforhold. 

Anonymkode: 0cdf4...994

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det mulig? 😔Hvordan forholder dere til dem? Vi kjenner på at vi vil ha avstand til de. Fordi vi ikke orker å se på forskjellsbehandlinga. 

Vi har gitt de nye sjanser mange ganger, er jo gjerne sånn at man håper de har lært noe siden sist, men det blir ikke bedre. Nå er vi innstilt på å ha så lite kontakt som mulig  og ikke forvente noe av dem. Jeg ser jo at barna blir lei seg når de opplever forskjellsbehandlingen, så prøver å skjerme de så mye som mulig. Begrenser besøk til de. Og nå for tiden lar vi vær å ringe de bare for å snakke. Så får vi en pause. 

• Hjerte 2
Skrevet

Her favoriserte farmor eldste barnet, det yngste var ikke like interessant. Feks når hun kjøpte bursdagsgaver til yngste barnet var det tiltenkt eldste barnet. Hun kunne kjøpe for store klær, og komme med kommentar om at da passet det eldste først. Hun kjøpte leker som var tilpasset store slik at eldste kunne bruke det først. Hun ville kun ha eldste barnet med på ting, og kjøpte kun ting til eldste barnet på ferier osv. Eksen min godtok det også. 

Anonymkode: f88e4...f11

• Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om det er pga kjønn, men mannens søster fikk ei jente samtidig som vi fikk en gutt og jeg får noen vibber fra svigermor om at det er mer stas med barnebarnet hun er mormor til.

Anonymkode: 632d7...756

• Hjerte 1
Skrevet

Ikke pga kjønn, men ja, svigerfamilien favoriserer yngstejenta fordi de synes hun ligner mest på mannen/deres slekt av utseende. De snakker om det hele tiden, svigermor mener det er som å se seg selv som ung. Pinlig. Eldste, som ligner mer på meg, ignoreres. Av voksne folk 😡

Anonymkode: b4086...590

• Hjerte 1
Skrevet

Her favoriserer bestemor først søsteren min sine barn, så broren min og sist mine barn. Altså hun inviterer de andre barna på hytteturer og andre ting, men ikke mine. Og barna mine er høflige og rolige, samme som de andre barnebarna. 

Er alltid kjipt når det blir sånn. 

Anonymkode: 09cb7...e30

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter hvilket kjønn de er? 

Altså null interesse for guttebarnebarna.. Men er i ekstase over jentebarnebarnet. Flere som har opplevd slikt? Ekstra ille er det når guttebarna selv merker det. 

Sjokkert over hvordan folk er. At man kan gjøre forskjell slik. 🤢De var også veldig tydelige hos alle i familien som var gravide at de håpet at det ble jente.  Altså.. Vi ønsket oss et friskt barn vi. 🤷‍♀️

Ikke etter kjønn , men etter mormorbarna og farmorbarna.. Mormorbarna får alt , pass, være med på ferie,hytte,klær,sko, gaver,hjelp til besøk osv. Farmorbarna får ikke noe. Verken tid eller kjærlighet. Det er bare ett ork. Mormorbarna har mange besteforeldre som stiller opp, farmorbarna har ingen. Så det er veldig trist..

Anonymkode: bc490...6b1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har gitt de nye sjanser mange ganger, er jo gjerne sånn at man håper de har lært noe siden sist, men det blir ikke bedre. Nå er vi innstilt på å ha så lite kontakt som mulig  og ikke forvente noe av dem. Jeg ser jo at barna blir lei seg når de opplever forskjellsbehandlingen, så prøver å skjerme de så mye som mulig. Begrenser besøk til de. Og nå for tiden lar vi vær å ringe de bare for å snakke. Så får vi en pause. 

Slik tenker jeg også. Men hva gjør dere om de ringer dere da? 

Her ringer Svigers ofte, men kun for å fortelle ditt å datt om favorittbarnebarnet og sender oss bilder i hytt å pine av barnet. For oss føles dette rart når de ikke viser noe interesse for våre barn. Altså, ikke noe besøk, ingen tlf eller sms om hvordan det er med barna våre. Vårt yngste barn er bare 1 år. Favorittbarnebarnet er 5 mnder.. Synes det er så stygt, får veldig lyst til å si noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke pga kjønn, men ja, svigerfamilien favoriserer yngstejenta fordi de synes hun ligner mest på mannen/deres slekt av utseende. De snakker om det hele tiden, svigermor mener det er som å se seg selv som ung. Pinlig. Eldste, som ligner mer på meg, ignoreres. Av voksne folk 😡

Anonymkode: b4086...590

Sykt!🤢  🙇‍♀️

Skrevet

Svigerforeldre favoriserer yngste barnebarnet (jente) Hun er bare to år yngre enn nest-yngste, men det skal dulles og gis spesialbehandling og det er sååå synd på henne for alt mulig. Det stilles krav til alle de andre barnebarna, men hun må ingenting og utnytter det. 

Anonymkode: 79022...4f0

Skrevet

Har ikke opplevd at kjønnet på barnebarna har noe å si, men kjønnet på barna. Mine svigerforeldre har nemlig prioritert sin datters barn i langt høyere grad enn barna til deres tre sønner, uavhengig av barnebarnas kjønn. 

Svigermor er opphengt i at det er så mye lettere å vite hvordan man skal te seg rundt sin datter enn svigerdøtre. Jeg forstår det på et vis. Det jeg ikke forstår er at hun ikke ser hvor skjevt alt har blitt opp gjennom årene, på alle mulige måter.

Ironien i det er at når de trenger hjelp til noe, og det er ikke rent sjeldent, så ringer de en av sønnene. Jeg er ikke mye på tilbudssiden i forhold til dem, for å si det mildt. Trenger de noe, får de ringe sin elskede datter, hun må da kunne brukes til annet enn selskap. Det virker på meg som hun skyver brødrene unna for at hennes barn skal få mer tid med besteforeldrene. Men kjenner jeg henne rett, kommer hun til å kreve at brødrene kommer på banen den dagen svigers blir så gamle at hun trenger flere hender. Da er jeg opptatt med andre ting, for å si det mildt. 

Anonymkode: 80903...b4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...