Gå til innhold

Psykolog - avslutning av timene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan avsluttet psykologen din timer? Hun jeg har nå avslutter veldig brått, bare reiser seg opp og sier tiden er ute. Han jeg gikk til før brukte et par minutter på å avrunde og passe på at jeg fikk litt avstand til det vi snakket om. Jeg merker jeg foretrekker det siste, jeg er ofte veldig lei meg hos psykologen og når avslutningen blir så brå blir det vonde hengende i lenge etter timen. Har bare gått til to behandlere, vet ikke hva som er vanlig. Hvordan avsluttes timene hos andre?

Anonymkode: 1a19c...fde

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk også til en psykolog som bare reiste seg brått når timen var over. 
Psykolog timer burde vært 1 t og 15 min. Der en avsluttet de siste 15 minuttene. 
45 min er altfor lite.. en skal rekke å komme inn døra å sette seg, komme til bunns i noe, for så avslutte på en god måte. 
Psykologer er så presset, de skal bruke 1 time pr pas. Og dette inkluderer papirarbeid. For å presse inn mest mulig pasienter 

Anonymkode: cf8a1...1cc

Skrevet

Psykologen jeg gikk hos avrundet timene. Det skulle bare mangle. Vet at noen avslutter brått, men da kan man jo risikere at pasienten går derfra og har det skikkelig grusomt. Ikke bra.. En psykolog bør selvsagt passe på tiden, og begynne å avrunde på en god måte når det er tid for det.

Anonymkode: 6c752...91c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min pleide å si "nå har vi ti minutter igjen", det var fint synes jeg. Da visste jeg at vi måtte avslutte. 

Anonymkode: 99e7a...fe5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk også til en psykolog som bare reiste seg brått når timen var over. 
Psykolog timer burde vært 1 t og 15 min. Der en avsluttet de siste 15 minuttene. 
45 min er altfor lite.. en skal rekke å komme inn døra å sette seg, komme til bunns i noe, for så avslutte på en god måte. 
Psykologer er så presset, de skal bruke 1 time pr pas. Og dette inkluderer papirarbeid. For å presse inn mest mulig pasienter 

Anonymkode: cf8a1...1cc

I hvert fall begynne å avrunde når det er fem minutter igjen. 

Psykologen jeg gikk hos avrundet timene. Det skulle bare mangle. Vet at noen avslutter brått, men da kan man jo risikere at pasienten går derfra og har det skikkelig grusomt. Ikke bra.. En psykolog bør selvsagt passe på tiden, og begynne å avrunde på en god måte når det er tid for det.

Anonymkode: 6c752...91c

Det høres fint ut. Jeg merker at jeg savner det. Noen ganger blir det så veldig brå overgang og det gjør det nesten verre enn før timen.

Min pleide å si "nå har vi ti minutter igjen", det var fint synes jeg. Da visste jeg at vi måtte avslutte. 

Anonymkode: 99e7a...fe5

Lurt

Skrevet

Du kan fint si til psykologen at du ønsker at han/hun gir beskjed når det er 10-15 min igjen. Eventuelt kan dere avtale at dere skrur på alarm på mobilen. 

Anonymkode: c5a52...7ca

• Liker 6
Skrevet

Jeg titter relemessig på klokka slik at jeg vet hvor god tid jeg har og tilpasser meg etter det. Vi avslutter som regel på minuttet, men har skjedd det har gått 5-10 minutter ekstra. I enkelte tilfeller så går jeg ut nærmest gråtende og gråter på veien hjem. Men skjønner at psykologen har flere pasienter og jeg får heller ikke noe ut av trøst fra psykologen så det hadde ikke gitt meg noe å være der ekstra. 

Anonymkode: 90813...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan fint si til psykologen at du ønsker at han/hun gir beskjed når det er 10-15 min igjen. Eventuelt kan dere avtale at dere skrur på alarm på mobilen. 

Anonymkode: c5a52...7ca

Det er ikke helt det jeg mener. Jeg mener å ha fokus på avrunding noen minutter der man lukker det man har snakket om og ikke blir sittende fast i traumene. Det hjalp når forrige behandler hadde fokus på det. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg titter relemessig på klokka slik at jeg vet hvor god tid jeg har og tilpasser meg etter det. Vi avslutter som regel på minuttet, men har skjedd det har gått 5-10 minutter ekstra. I enkelte tilfeller så går jeg ut nærmest gråtende og gråter på veien hjem. Men skjønner at psykologen har flere pasienter og jeg får heller ikke noe ut av trøst fra psykologen så det hadde ikke gitt meg noe å være der ekstra. 

Anonymkode: 90813...640

Trøst trenger jeg ikke. Mer å lukke det vi har snakket om. Det heter sikkert noe annet på fagspråket.

Skrevet

Du kan helt fint spørre om dere kan gjøre det på en annen måte siden du synes det blir for brå avslutning.

Anonymkode: d1797...b4b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min sier stort sett noe i retning av at Nå er det snart på tide å runde av når det er +/- 5 minutter igjen, og klarer som regel å si det på et nokså naturlig sted i samtalen. Jeg føler aldri at jeg blir avbrutt i noe eller at avslutningen blir veldig abrupt, han tar seg alltid tid til et par avsluttende setninger og sjekker med meg at jeg har "landet",

Trenger du en annen avslutning ville jeg tatt det opp, han kan ikke endre på det hvis han ikke får beskjed om behovet ditt. De er ikke tankelesere, selv om det kan føles sånn innimellom...

Endret av Daria
Skrevet
Daria skrev (9 timer siden):

Min sier stort sett noe i retning av at Nå er det snart på tide å runde av når det er +/- 5 minutter igjen, og klarer som regel å si det på et nokså naturlig sted i samtalen. Jeg føler aldri at jeg blir avbrutt i noe eller at avslutningen blir veldig abrupt, han tar seg alltid tid til et par avsluttende setninger og sjekker med meg at jeg har "landet",

Trenger du en annen avslutning ville jeg tatt det opp, han kan ikke endre på det hvis han ikke får beskjed om behovet ditt. De er ikke tankelesere, selv om det kan føles sånn innimellom...

Ja, vet jeg kan si ifra til henne, var bare usikker på om det var vanlig og om det ble for mye å be psykologen om. Jeg har såpass store traumer at det er en del hun må passe på i samtalene for at jeg ikke skal dissosiere. Litt redd det å lukke samtalene blir for mye å be om.

Skrevet

Det kan ligge en kime til læring her. Eller tilvenning om du vil. Mange terapimetoder jobber ut fra en oppfatning om at pasienter skal lære selv å passe på tiden. Dette inkluderer å bruke tiden godt, 45 min er som regel tilstrekkelig. Lenger enn det og man risikerer at både pas og psykolog blir sliten, samt at man fyller tiden med mindre relevante ting evt utsetter å komme til kjernen. Avslutning av timen er også noe pas bør passe på selv. Psykologen skal ikke passe på noe som helst. Pas er den som går i behandling, og det forutsetter faktisk aktiv deltakelse. Ellers er det ikke noe vits

Anonymkode: ba829...6ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, vet jeg kan si ifra til henne, var bare usikker på om det var vanlig og om det ble for mye å be psykologen om. Jeg har såpass store traumer at det er en del hun må passe på i samtalene for at jeg ikke skal dissosiere. Litt redd det å lukke samtalene blir for mye å be om.

Egentlig spiller det ingen rolle om det er vanlig eller ikke, det som spiller en rolle her er at du syns det er lite tilfredsstillende sånn det er nå og at du ikke får "landet" (Som Daria så fint kalte det)

Derfor syns jeg at du fint kan si ifra til psykologen din at du føler at ting ender for brått og at du trenger en avrunding for å ... ja, lande litt, før timen er slutt.

Jeg har bare opplevd behandlere som avrunder og lar meg - og seg selv - bli ferdig med timen og temaet på en naturlig måte, og jeg hadde heller ikke likt en brå avslutning. 

Anonymkode: cbf9b...5f0

• Liker 1
Skrevet

Det er helt ok å be psykologen om å avslutte timen på en litt rundere måte :)

Anonymkode: 6a7f7...6ba

Skrevet

Jeg er den som får avslutte timene,da jeg syns det funker best for meg.

Har ca.45 min til rådighet, og jeg må 'klargjøre'meg for å avslutte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at du kan be/opplyse om hva du har behov for nesten uansett hva det handler om. Uavhengig av om det fører til endring eller en samtale rundt hvorfor det ikke blir det, er det nyttig for psykologen å vite hva du tenker om det.

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Jeg tenker at du kan be/opplyse om hva du har behov for nesten uansett hva det handler om. Uavhengig av om det fører til endring eller en samtale rundt hvorfor det ikke blir det, er det nyttig for psykologen å vite hva du tenker om det.

Og bare for å fortsette på det du sier der som jeg ikke fikk med i innlegget mitt lengre opp her:

TS, det er for din skyld at psykologen er der, du er der ikke for hennes skyld. Hun vil jo hjelpe deg. Og da må hun få vite hva som fungerer for akkurat deg. 

Anonymkode: cbf9b...5f0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...