AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Tar det lengre tid å gå ned de siste kiloene? Jeg er nå 64 kg og ønsker meg ned til 54 kg. Det sies jo at man kan gå ned 0,5 - 1 kg i uka, men vil det ta lengre tid å gå ned i vekt des lettere jeg veier? Anonymkode: a24ef...0e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Ja, det kan fort gjøre det, men ikke nødvendigvis. Teorien bak er dette: Etterhvert som du går ned i vekt, vil behovet for kalorier bli mindre og mindre. En liten kropp forbrenner færre kalorier i døgnet enn en stor kropp. Dette gjør det vanskeligere og vanskeligere å gå ned i vekt jo nærmere målet du kommer. I praksis betyr dette at du enten må redusere matinntaket mer i takt med vektnedgangen du har hatt for å gå ned samme vekt i uka, at du må øke aktiviteten slik at du forbrenner flere kalorier eller en kombinasjon av disse Dersom du spiser nøyaktig det samme og er like aktiv hele tiden, vil vektnedgangen bremse opp og kanskje stanse helt til slutt. Anonymkode: 65cab...dca
aazy Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Opplever sjølv at det går relativt sakte no, etter 47kg ned. Har knappe 2kg igjen, så det går treigt! I tillegg til at kroppen veier mindre, vil jo kroppen kompensere hormonelt i tillegg. Personleg har eg klart å halde på muskelmasse, og det har hatt ein del å seie for forbrenninga.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det kan fort gjøre det, men ikke nødvendigvis. Teorien bak er dette: Etterhvert som du går ned i vekt, vil behovet for kalorier bli mindre og mindre. En liten kropp forbrenner færre kalorier i døgnet enn en stor kropp. Dette gjør det vanskeligere og vanskeligere å gå ned i vekt jo nærmere målet du kommer. I praksis betyr dette at du enten må redusere matinntaket mer i takt med vektnedgangen du har hatt for å gå ned samme vekt i uka, at du må øke aktiviteten slik at du forbrenner flere kalorier eller en kombinasjon av disse Dersom du spiser nøyaktig det samme og er like aktiv hele tiden, vil vektnedgangen bremse opp og kanskje stanse helt til slutt. Anonymkode: 65cab...dca Skjønner. Takk for svar! Anonymkode: a24ef...0e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 aazy skrev (1 time siden): Opplever sjølv at det går relativt sakte no, etter 47kg ned. Har knappe 2kg igjen, så det går treigt! I tillegg til at kroppen veier mindre, vil jo kroppen kompensere hormonelt i tillegg. Personleg har eg klart å halde på muskelmasse, og det har hatt ein del å seie for forbrenninga. 47 kg er virkelig imponerende da. Bra jobba. Hvordan kompenserer kroppen hormonelt? Har aldri hørt om det før. Og hvordan klarer man å holde på muskelmasse? Har du trent samtidig som du har gått ned i vekt, eller? Anonymkode: a24ef...0e7
aazy Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: 47 kg er virkelig imponerende da. Bra jobba. Hvordan kompenserer kroppen hormonelt? Har aldri hørt om det før. Og hvordan klarer man å holde på muskelmasse? Har du trent samtidig som du har gått ned i vekt, eller? Anonymkode: a24ef...0e7 Takk ☀️ Lang artikkel om metabolsk kompensasjon her: https://www.strongerbyscience.com/metabolic-adaptation/ men kort fortalt så vil kroppen kompensere for kaloriunderskot både på lang og kort sikt gjennom å bl.a. auke sult. Eit viktig hormon er leptin, som kommuniserar kor fulle (eller tomme) fettcellene våre er. Ein får mindre leptin allereie etter eit par dagar i kaloriunderskot, og det gjer at kroppen bl.a. konserverar energi gjennom mindre fikling, aukar stress gjennom frislipp av kortisol, og masse anna. Anbefaler å lese heile artikkelen for korleis ein kan jobbe rundt det bl.a. gjennom å halde på musklene ein har, var heilt uvurdelig info for meg! Personleg har eg treint styrke 2 gongar i veka og prøvd å halde meg på 8000-10000 skritt pr dag, ein langtur i marka her og der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå