Gå til innhold

Tar det lengre tid å gå ned de siste kiloene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar det lengre tid å gå ned de siste kiloene?

Jeg er nå 64 kg og ønsker meg ned til 54 kg. Det sies jo at man kan gå ned 0,5 - 1 kg i uka, men vil det ta lengre tid å gå ned i vekt des lettere jeg veier?

Anonymkode: a24ef...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan fort gjøre det, men ikke nødvendigvis.

Teorien bak er dette: Etterhvert som du går ned i vekt, vil behovet for kalorier bli mindre og mindre. En liten kropp forbrenner færre kalorier i døgnet enn en stor kropp. Dette gjør det vanskeligere og vanskeligere å gå ned i vekt jo nærmere målet du kommer.  

I praksis betyr dette at du enten må redusere matinntaket mer i takt med vektnedgangen du har hatt for å gå ned samme vekt i uka, at du må øke aktiviteten slik at du forbrenner flere kalorier eller en kombinasjon av disse :) Dersom du spiser nøyaktig det samme og er like aktiv hele tiden, vil vektnedgangen bremse opp og kanskje stanse helt til slutt.

Anonymkode: 65cab...dca

Skrevet

Opplever sjølv at det går relativt sakte no, etter 47kg ned. Har knappe 2kg igjen, så det går treigt! I tillegg til at kroppen veier mindre, vil jo kroppen kompensere hormonelt i tillegg. Personleg har eg klart å halde på muskelmasse, og det har hatt ein del å seie for forbrenninga.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det kan fort gjøre det, men ikke nødvendigvis.

Teorien bak er dette: Etterhvert som du går ned i vekt, vil behovet for kalorier bli mindre og mindre. En liten kropp forbrenner færre kalorier i døgnet enn en stor kropp. Dette gjør det vanskeligere og vanskeligere å gå ned i vekt jo nærmere målet du kommer.  

I praksis betyr dette at du enten må redusere matinntaket mer i takt med vektnedgangen du har hatt for å gå ned samme vekt i uka, at du må øke aktiviteten slik at du forbrenner flere kalorier eller en kombinasjon av disse :) Dersom du spiser nøyaktig det samme og er like aktiv hele tiden, vil vektnedgangen bremse opp og kanskje stanse helt til slutt.

Anonymkode: 65cab...dca

Skjønner. Takk for svar!

Skrevet
aazy skrev (1 time siden):

Opplever sjølv at det går relativt sakte no, etter 47kg ned. Har knappe 2kg igjen, så det går treigt! I tillegg til at kroppen veier mindre, vil jo kroppen kompensere hormonelt i tillegg. Personleg har eg klart å halde på muskelmasse, og det har hatt ein del å seie for forbrenninga.

47 kg er virkelig imponerende da. Bra jobba. Hvordan kompenserer kroppen hormonelt? Har aldri hørt om det før. Og hvordan klarer man å holde på muskelmasse? Har du trent samtidig som du har gått ned i vekt, eller?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

47 kg er virkelig imponerende da. Bra jobba. Hvordan kompenserer kroppen hormonelt? Har aldri hørt om det før. Og hvordan klarer man å holde på muskelmasse? Har du trent samtidig som du har gått ned i vekt, eller?

Takk ☀️ Lang artikkel om metabolsk kompensasjon her: https://www.strongerbyscience.com/metabolic-adaptation/  men kort fortalt så vil kroppen kompensere for kaloriunderskot både på lang og kort sikt gjennom å bl.a. auke sult. Eit viktig hormon er leptin, som kommuniserar kor fulle (eller tomme) fettcellene våre er. Ein får mindre leptin allereie etter eit par dagar i kaloriunderskot, og det gjer at kroppen bl.a. konserverar energi gjennom mindre fikling, aukar stress gjennom frislipp av kortisol, og masse anna. Anbefaler å lese heile artikkelen for korleis ein kan jobbe rundt det bl.a. gjennom å halde på musklene ein har, var heilt uvurdelig info for meg! Personleg har eg treint styrke 2 gongar i veka og prøvd å halde meg på 8000-10000 skritt pr dag, ein langtur i marka her og der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...