AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Ufør og får 20 000 utbetalt i mnd Enslig, ikke barn 200 000 i egenkapital Er i Nordre Follo like utenfor Oslo Spør om dere tror, vet at dere ikke vet 😅 Anonymkode: e82c3...619
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Ja det får du glatt. Anonymkode: 5667d...cca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Min mor med 17 tusen utbetalt i mnd som ufør fikk 2.4 mill i lån via husbanken så da får du også. Anonymkode: 5667d...cca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Det kommer litt an på gjeld fra før av. Men ja, det får du nok, men det kan være at du må søke i vanlig bank først. Siden du har egenkapital. Er du ung i etableringsfasen så kan det være at du får beskjed fra husbanken om å spare 100 000 kr mer for å søke i vanlig bank. Anonymkode: cd198...557
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer litt an på gjeld fra før av. Men ja, det får du nok, men det kan være at du må søke i vanlig bank først. Siden du har egenkapital. Er du ung i etableringsfasen så kan det være at du får beskjed fra husbanken om å spare 100 000 kr mer for å søke i vanlig bank. Anonymkode: cd198...557 Har null i lån 😊 er 33 år, Håper ikke jeg får den beskjeden, for det er dyrt å bo i Nordre Follo 😰 Alternativet er jo å leie i ingenmannsgokk, men er avhengig av behandling også… pr dags dato hadde jeg klart å spare 30 000 på 1 år, og da hadde det tatt typ 10 år å spare 100 k. Men det er om jeg dropper behandling i 10 år, som ikke er så heldig heller. Da kunne jeg like godt bodd på landet da, og spart det opp på 2 år… men tviler på at legen min hadde godkjent det 😳 ts Anonymkode: e82c3...619
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Har null i lån 😊 er 33 år, Håper ikke jeg får den beskjeden, for det er dyrt å bo i Nordre Follo 😰 Alternativet er jo å leie i ingenmannsgokk, men er avhengig av behandling også… pr dags dato hadde jeg klart å spare 30 000 på 1 år, og da hadde det tatt typ 10 år å spare 100 k. Men det er om jeg dropper behandling i 10 år, som ikke er så heldig heller. Da kunne jeg like godt bodd på landet da, og spart det opp på 2 år… men tviler på at legen min hadde godkjent det 😳 ts Anonymkode: e82c3...619 100k tar 3 år å spare til om du sparer 30 tusen i året. Ikke 10 år. Anonymkode: 5667d...cca 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mor med 17 tusen utbetalt i mnd som ufør fikk 2.4 mill i lån via husbanken så da får du også. Anonymkode: 5667d...cca Oi! kan jeg spørre hvilken kommune? Jeg fikk innvilget 1,3 her…og må stille med en mill i EK. Jeg er avhengig av en grei bolig uten trapper, med garasje pga kraftig funksjonsnedsettelse. Er ufør med 23 000kr utbetalt, og 5000kr fra deltidsjobb(28 k utbetalt). Men er veldig usikker på å dra langt vekk fra alt nært og kjært🥲 Anonymkode: bbeae...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Oi! kan jeg spørre hvilken kommune? Jeg fikk innvilget 1,3 her…og må stille med en mill i EK. Jeg er avhengig av en grei bolig uten trapper, med garasje pga kraftig funksjonsnedsettelse. Er ufør med 23 000kr utbetalt, og 5000kr fra deltidsjobb(28 k utbetalt). Men er veldig usikker på å dra langt vekk fra alt nært og kjært🥲 Anonymkode: bbeae...3a9 Arendal Anonymkode: 5667d...cca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det kommer litt an på gjeld fra før av. Men ja, det får du nok, men det kan være at du må søke i vanlig bank først. Siden du har egenkapital. Er du ung i etableringsfasen så kan det være at du får beskjed fra husbanken om å spare 100 000 kr mer for å søke i vanlig bank. Anonymkode: cd198...557 Man får lån fra husbanken selvom man har gjeld, og lånet kan gå opp i gjensandering. Anonymkode: 82ac9...b05
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har null i lån 😊 er 33 år, Håper ikke jeg får den beskjeden, for det er dyrt å bo i Nordre Follo 😰 Alternativet er jo å leie i ingenmannsgokk, men er avhengig av behandling også… pr dags dato hadde jeg klart å spare 30 000 på 1 år, og da hadde det tatt typ 10 år å spare 100 k. Men det er om jeg dropper behandling i 10 år, som ikke er så heldig heller. Da kunne jeg like godt bodd på landet da, og spart det opp på 2 år… men tviler på at legen min hadde godkjent det 😳 ts Anonymkode: e82c3...619 Ser du selv hva du skriver? Du kan spare 30k på 1 år, da tar det ikke 10 år å spare 100k - det tar bare 3 år. 😂🙈 Anonymkode: 82ac9...b05
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har null i lån 😊 er 33 år, Håper ikke jeg får den beskjeden, for det er dyrt å bo i Nordre Follo 😰 Alternativet er jo å leie i ingenmannsgokk, men er avhengig av behandling også… pr dags dato hadde jeg klart å spare 30 000 på 1 år, og da hadde det tatt typ 10 år å spare 100 k. Men det er om jeg dropper behandling i 10 år, som ikke er så heldig heller. Da kunne jeg like godt bodd på landet da, og spart det opp på 2 år… men tviler på at legen min hadde godkjent det 😳 ts Anonymkode: e82c3...619 Det spørs hva du har i boutgifter. De vil se på din evne til å spare. Har du ikke evne til å spare, så har du ikke sjans til å få lån i vanlig bank og da vil du nok få hos husbanken. Det er ingen krav til egenkapital for å få startlån, men de vil fortsatt se på din evne til å spare. Konkluderer de med at du kan spare opp 100 000 kr til og da få lån i bank, så vil du ikke få startlån. Spesielt når du er fortsatt såpass ung og er barnløs. Men ingen av oss kan si noe helt sikkert, for det kommer helt an på hele din økonomiske situasjon og boligpriser rundt deg, både ved eie og leie osv osv. Mye men, hva, om og hvis. Men en ting er sikkert, du vil ikke få full frihet til å bo hvor du vil med startlån. Startlånet i min by ligger akkurat under boligmarkedet. Noe som betyr at man må ha maks flaks for å i det hele tatt finne en bolig. Kjenner flere som måtte flytte langt utenfor byen, meg inkludert. Jeg måtte flytte fra hele familien på grunn av for lavt startlån. Skal ikke klage, uten det så hadde jeg aldri fått boliglån. Mange sliter også med å i det hele tatt finne bolig, ei jeg vet om brukte 1,5 år på å finne bolig hun hadde råd til og tapte mange budrunder. Hun sitter nå med en bolig hun sliter å betale på, på grunn av for høyt boliglån. Hun måtte søke om høyere lån. Det å finne 2-roms bolig som er mulig å leve i med startlån er ikke en selvfølge i min by. 1-roms på 20 kvm er bra nok for studenter som aldri er hjemme, ikke for voksne folk som aldri forlater boligen på grunn av dårlig helse. Problemet med de billigste boligene er også fellesutgifter, de er ofte høyere enn de boligene som koster en halv eller 1 mill mer. Så selv om at du kan kjøpe en bolig, så vil du slite med å betale på den hver måned. Regner med dette er et problem de fleste byene har, med tanke på hvor umulig dagens boligmarked er. Anonymkode: cd198...557 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): 100k tar 3 år å spare til om du sparer 30 tusen i året. Ikke 10 år. Anonymkode: 5667d...cca AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ser du selv hva du skriver? Du kan spare 30k på 1 år, da tar det ikke 10 år å spare 100k - det tar bare 3 år. 😂🙈 Anonymkode: 82ac9...b05 Åjada, satt her og telte på fingrene og greier 😂😂😂 matte er IKKE min sterke side ts Anonymkode: e82c3...619 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det spørs hva du har i boutgifter. De vil se på din evne til å spare. Har du ikke evne til å spare, så har du ikke sjans til å få lån i vanlig bank og da vil du nok få hos husbanken. Det er ingen krav til egenkapital for å få startlån, men de vil fortsatt se på din evne til å spare. Konkluderer de med at du kan spare opp 100 000 kr til og da få lån i bank, så vil du ikke få startlån. Spesielt når du er fortsatt såpass ung og er barnløs. Men ingen av oss kan si noe helt sikkert, for det kommer helt an på hele din økonomiske situasjon og boligpriser rundt deg, både ved eie og leie osv osv. Mye men, hva, om og hvis. Men en ting er sikkert, du vil ikke få full frihet til å bo hvor du vil med startlån. Startlånet i min by ligger akkurat under boligmarkedet. Noe som betyr at man må ha maks flaks for å i det hele tatt finne en bolig. Kjenner flere som måtte flytte langt utenfor byen, meg inkludert. Jeg måtte flytte fra hele familien på grunn av for lavt startlån. Skal ikke klage, uten det så hadde jeg aldri fått boliglån. Mange sliter også med å i det hele tatt finne bolig, ei jeg vet om brukte 1,5 år på å finne bolig hun hadde råd til og tapte mange budrunder. Hun sitter nå med en bolig hun sliter å betale på, på grunn av for høyt boliglån. Hun måtte søke om høyere lån. Det å finne 2-roms bolig som er mulig å leve i med startlån er ikke en selvfølge i min by. 1-roms på 20 kvm er bra nok for studenter som aldri er hjemme, ikke for voksne folk som aldri forlater boligen på grunn av dårlig helse. Problemet med de billigste boligene er også fellesutgifter, de er ofte høyere enn de boligene som koster en halv eller 1 mill mer. Så selv om at du kan kjøpe en bolig, så vil du slite med å betale på den hver måned. Regner med dette er et problem de fleste byene har, med tanke på hvor umulig dagens boligmarked er. Anonymkode: cd198...557 Når du nevner min evne til å spare, setter de da bare opp et budsjett og regner ift fremtiden? Eller ser de på tidligere spare-historikk?😳 Økonomien min har vært så ustabil før jeg nylig ble ufør, så her er det null spart… det jeg har i ek er arv jeg får om et par måneder ja, forstår det vil bli hardt å faktisk vinne en budrunde 😕 men plutselig kommer det boliger i mitt område til 2,6, og hvis jeg har 200 000 i ek, så trenger jeg 2,4 i lån (korriger meg om matten er feil igjen😂) Men så spørs det om en ‘’inntekt’’ på 20 k i mnd klarer å bære et lån på 2,4 mill (med fellesutgifter i tillegg….) ts Anonymkode: e82c3...619
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når du nevner min evne til å spare, setter de da bare opp et budsjett og regner ift fremtiden? Eller ser de på tidligere spare-historikk?😳 Økonomien min har vært så ustabil før jeg nylig ble ufør, så her er det null spart… det jeg har i ek er arv jeg får om et par måneder ja, forstår det vil bli hardt å faktisk vinne en budrunde 😕 men plutselig kommer det boliger i mitt område til 2,6, og hvis jeg har 200 000 i ek, så trenger jeg 2,4 i lån (korriger meg om matten er feil igjen😂) Men så spørs det om en ‘’inntekt’’ på 20 k i mnd klarer å bære et lån på 2,4 mill (med fellesutgifter i tillegg….) ts Anonymkode: e82c3...619 Det ville ikke jeg satset på. Det vil gå en smertelig stor andel av din månedlige inntekt etter skatt til å betale boliglånet, samt at du vil måtte ut med fellesutgifter til borettslag/sameiet også. Det blir en del tusen i måneden, som regel. Jeg hadde 1,7 i boliglån og synes det var tøft, og min inntekt er høyere enn din. (jeg er også uføretrygdet) Anonymkode: 82ac4...4bc
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min mor med 17 tusen utbetalt i mnd som ufør fikk 2.4 mill i lån via husbanken så da får du også. Anonymkode: 5667d...cca Over ti ganger årsinntekt i lån? Tvilsomt. Anonymkode: 63527...4d0 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det ville ikke jeg satset på. Det vil gå en smertelig stor andel av din månedlige inntekt etter skatt til å betale boliglånet, samt at du vil måtte ut med fellesutgifter til borettslag/sameiet også. Det blir en del tusen i måneden, som regel. Jeg hadde 1,7 i boliglån og synes det var tøft, og min inntekt er høyere enn din. (jeg er også uføretrygdet) Anonymkode: 82ac4...4bc Men å leie i området mitt er like dyrt 😫 Er litt avhengig av å være her pga trenger hjelp av familie og er i behandling her… ts Anonymkode: e82c3...619
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når du nevner min evne til å spare, setter de da bare opp et budsjett og regner ift fremtiden? Eller ser de på tidligere spare-historikk?😳 Økonomien min har vært så ustabil før jeg nylig ble ufør, så her er det null spart… det jeg har i ek er arv jeg får om et par måneder ja, forstår det vil bli hardt å faktisk vinne en budrunde 😕 men plutselig kommer det boliger i mitt område til 2,6, og hvis jeg har 200 000 i ek, så trenger jeg 2,4 i lån (korriger meg om matten er feil igjen😂) Men så spørs det om en ‘’inntekt’’ på 20 k i mnd klarer å bære et lån på 2,4 mill (med fellesutgifter i tillegg….) ts Anonymkode: e82c3...619 Har du egentlig søkt startlån? Eller skal du søke senere? Du skriver jo opp ganske detaljert om din egen budsjett og forbruk. Du må også legge inn inn hva du har i boutgifter i dag m.m. Det er mye info som skal legges ved søknaden. Det er ikke bare "min inntekt: xxxx" og "egenkapital: xxx". De går virkelig igjennom din betjeningsevne og utgifter, og sparemuligheter. De vil også gjøre en kredittsjekk for å sjekke ut om du har noe grums der. De ser også på din fremtidige utsikt for å komme deg selv på boligmarkedet. Blant annet ved å spare. De kan også konkludere med at du heller kan leie en rimeligere bolig der du bor, for å kunne spare og få lån i vanlig bank. De ser på boligmarkedet, både eie og leie rundt deg. Det er mye som går inn i en slik vurdering fra deres side. Det er ikke så enkelt som "jeg har lav inntekt, jeg trenger startlån for det er vanskelig å komme meg inn på boligmarkedet". De aller fleste sliter, det er ingen menneskerett å eie bolig. Nå har husbanken fått flere midler til startlån, så terskelen for å få det blir lavere og lavere. Det kommer også an på hvor i landet du bor og hvor mange søkere de har. Er du ung og i etableringsfasen så har du høyere sjanse for å få avslag. Barnefamilier har større sjanse for å få det innvilget. Det er ikke så enkelt som "jeg har fast inntekt, så de kan ikke meg avslag". Du kan søke i tre kommuner med samme inntekt og forbruk, og få tre forskjellige svar og summer. Som sagt, det er mye om, hva, hvis her. Ingen av oss kan si noe sikkert om det ene eller det andre. Du må bare søke og ta det som det kommer. Anonymkode: cd198...557
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men å leie i området mitt er like dyrt 😫 Er litt avhengig av å være her pga trenger hjelp av familie og er i behandling her… ts Anonymkode: e82c3...619 Men om det er like dyrt så taper du ikke økonomisk på å bli boende.... du må veie for og imot å eie vs leie. Det er ikke nødvendigvis slik at det å eie er det beste for deg. Og som nevnt, det er ingen selvfølge at du vil ha råd til å kjøpe bolig i ditt området. Med startlånet så vil du også få krav til maks fellesutgift. Jeg er ganske sikker på at det er standard for alle byer, men du må få godkjent boligen du skal kjøpe. Jeg måtte sende finn-koden til saksbehandler og få boligen godkjent før jeg la inn bud på den. For det er krav til maks størrelse og maks fellesutgifter. Anonymkode: cd198...557
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du egentlig søkt startlån? Eller skal du søke senere? Du skriver jo opp ganske detaljert om din egen budsjett og forbruk. Du må også legge inn inn hva du har i boutgifter i dag m.m. Det er mye info som skal legges ved søknaden. Det er ikke bare "min inntekt: xxxx" og "egenkapital: xxx". De går virkelig igjennom din betjeningsevne og utgifter, og sparemuligheter. De vil også gjøre en kredittsjekk for å sjekke ut om du har noe grums der. De ser også på din fremtidige utsikt for å komme deg selv på boligmarkedet. Blant annet ved å spare. De kan også konkludere med at du heller kan leie en rimeligere bolig der du bor, for å kunne spare og få lån i vanlig bank. De ser på boligmarkedet, både eie og leie rundt deg. Det er mye som går inn i en slik vurdering fra deres side. Det er ikke så enkelt som "jeg har lav inntekt, jeg trenger startlån for det er vanskelig å komme meg inn på boligmarkedet". De aller fleste sliter, det er ingen menneskerett å eie bolig. Nå har husbanken fått flere midler til startlån, så terskelen for å få det blir lavere og lavere. Det kommer også an på hvor i landet du bor og hvor mange søkere de har. Er du ung og i etableringsfasen så har du høyere sjanse for å få avslag. Barnefamilier har større sjanse for å få det innvilget. Det er ikke så enkelt som "jeg har fast inntekt, så de kan ikke meg avslag". Du kan søke i tre kommuner med samme inntekt og forbruk, og få tre forskjellige svar og summer. Som sagt, det er mye om, hva, hvis her. Ingen av oss kan si noe sikkert om det ene eller det andre. Du må bare søke og ta det som det kommer. Anonymkode: cd198...557 Har ikke søkt, men skal søke på nyåret 🙈 hørt at kommunene har mest å rutte med da, så da er det størst sjanse for å få et lån. Forstår at jeg må ha et møte med kommunen først, hvor man går igjennom min økonomi. Jeg bare fisker litt informasjon her, for er så redd for å bli møtt med et bastant «nei, hva tror du?» i kommunen og at de skal se rart på meg 😳 er vell redd for å få håp, selv om jeg allerede vet at sjansen er smal… Om jeg ikke får lån, så håper jeg at jeg får hjelp til å få en kommunal bolig jeg kan leie… de er like dyre som privat, men jeg har ikke noe referanser og blir ikke svart så fort utleierne får vite det + at jeg er ufør 😟 leiemarkedet er knallhardt… har snakket med en i kommunen før, og de sa at leieprisen ligger lett på 12-13000 for kommunal bolig (inkludert alt). Så mye i bo utgifter blir det uansett 🙄 da vil jeg heller betale ned et lån, om jeg får lov Forstår det ikke er en menneskerett og jeg forstår at jeg blir sist i køen også (har god forståelse for at f eks barnefamilier blir prioritert) ts Anonymkode: e82c3...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå