naleatia90 Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 (endret) Hei! Meg og min samboer skal kjøpe vår første bolig, men jeg kjenner at jeg blir stressa over så mye informasjon og hva som er viktig når du kjøper bolig. Vi har veldig lyst til å kjøpe en bolig vi kan ha resten av livet. Har flyttet så mye i ungdommen så nå vil jeg ha noe permanent. Vi er begge 2 uføretrygda, null barn nå eller i fremtiden, men vi er veldig glad i dyr. Har 2 katter nå og kunne tenkt meg mer evt en hund i fremtiden. Vi er mye hjemme siden vi er ganske avsosiale. Da frister det mest med mye privatliv og stillhet. Blir også usikker på om det er lurt med andel eller selveier... Har ikke bil. med dette i bakhodet. Hva slags bolig ville du anbefalt? og hva slags tips/informasjon ville du gitt til deg selv første gang du skulle kjøpe bolig som du vet nå. Endret 16. august 2022 av naleatia90 Skrev feil. mer info
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Jeg ville gått for et hus på landet, så lenge dere har helse til vedlikehold. Litt utenfor allfarvei får dere være i fred og får plass til dyr. Billig er det som oftest også. Lykke til😊 Anonymkode: 2b9dd...aaa 1
trøndermann38 Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Ville kjøpt en enebolig på landet, jeg gjorde det for flere år siden, aldri angret
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Har dere helse til vedlikehold? En enebolig krever mye, alt fra maling hvert x år, snømåking, plenklipping, og selvsagt ting som dukker opp. Man bør ha en god buffer. Det er også kostnader som renovasjon, eiendomsskatt en del steder, og dyrere forsikring. Etterhvert må kledning, tak og vinduer byttes. Så man må være obs på det. Selv har ikke jeg helse til eneboligen (ble syk etter vi kjøpte), men mannen har, og vi ønsker virkelig å bo her. Det er stille og rolig og herlig å ikke ha vegg-i-vegg naboer lengre. Skal dere bo på landet må dere ha bil og beregne tid til å komme dere rundt, og om dere lett kommer dere frem vinterstid. Trenger dere oppfølgning er det lurt å ikke bo for langt unna legen. Vi har enebolig på Sørlandet, kostet faktisk ikke så mye og bor 10 min i bil unna en av byene. Til dere vil jeg kanskje si enderekkehus (rimeligere, mindre vedlikehold), men les deg opp på hva andel betyr. Kan bety høye felleskostnader, spesielt om f.eks fasade pusses opp, men kan også være greit å forholde seg til om helsa ikke er så bra. Anonymkode: 4a6b9...ddb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere helse til vedlikehold? En enebolig krever mye, alt fra maling hvert x år, snømåking, plenklipping, og selvsagt ting som dukker opp. Man bør ha en god buffer. Det er også kostnader som renovasjon, eiendomsskatt en del steder, og dyrere forsikring. Etterhvert må kledning, tak og vinduer byttes. Så man må være obs på det. Selv har ikke jeg helse til eneboligen (ble syk etter vi kjøpte), men mannen har, og vi ønsker virkelig å bo her. Det er stille og rolig og herlig å ikke ha vegg-i-vegg naboer lengre. Skal dere bo på landet må dere ha bil og beregne tid til å komme dere rundt, og om dere lett kommer dere frem vinterstid. Trenger dere oppfølgning er det lurt å ikke bo for langt unna legen. Vi har enebolig på Sørlandet, kostet faktisk ikke så mye og bor 10 min i bil unna en av byene. Til dere vil jeg kanskje si enderekkehus (rimeligere, mindre vedlikehold), men les deg opp på hva andel betyr. Kan bety høye felleskostnader, spesielt om f.eks fasade pusses opp, men kan også være greit å forholde seg til om helsa ikke er så bra. Anonymkode: 4a6b9...ddb Skulle til å si det, jeg er frisk og orker ikke enebolig. Solgte min nettopp fordi det er alt for mye vedlikehold. Anonymkode: 191d5...9d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå