GĂ„ til innhold

Lage karamellsaus- klikker snart 🙈

Anbefalte innlegg

PrÞver og prÞver, men det skjÊrer seg. FÞlger ulike oppskrifter og rÄd, men det gÄr ikke. Ikke rÞr stÄr det pÄ en oppskrift, rÞr ofte nÄr sukkeret smelter sier en annen. Uansett ser det i starten ut til at det skal gÄ fint og sÄ begynner det Ä lage seg krystaller og derfra gÄr det bare nedover. Kan noen vÊre sÄ snill og hjelpe meg?

Anonymkode: 16534...817

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1606876-lage-karamellsaus-klikker-snart-%F0%9F%99%88/
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Kamelia83 skrev (1 minutt siden):

PrÞv med en spiseskje kaldt vann oppi sukkeret 

Eller 8. Vi har i sÄpass at alt sukkeret blir blankt. Mye lettere Ä fÄ det til da. Vannet koker uansett bort etter hvert. 

Har du en komfyr som varmer ujevnt er det himla mye jobb. Jeg har stÄtt og glodd pÄ sukker smelte i sikkert tre kvarter for Ä fÄ det smeltet uten Ä bli brent, ved Ä flytte panna litt rundt pÄ stekeplaten. Vann har aldri hjulpet meg noe sÊrlig. Men rÞrer du sÄ krystallisere det seg. 

Anonymkode: 86d90...ca1

Annonse

Hun ida gran jansen Har en idiotsikker oppskrift pÄ karamell saus, selv min gamle mugne komfyr klarte ikke Ä rote den til

https://idagranjansen.com/oppskrifter/grunnoppskrift-pa-salt-karamell

Anonymkode: c9a81...eb3

• Liker 1
  • 2 Ă„r senere...

Sliter med samme problem! Og jeg baker mye,men dette gĂ„r aldri! Ikke en gang Ida Gran Jansen sin...bare krystalliserer seg hver gang! Æéé! Jeg har testa lav temperatur,hĂžy temperatur, lite vann...mer vann...ingenting gĂ„r...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er riktig at man ikke skal rÞre. Sukkeret vil tÞrke inn og krystallisere seg fÞr det smelter og blir flytende. Bare gi det mer tid. 

Anonymkode: d0c08...0fc

Etter Ä ha testet mye kom jeg til motsatt konklusjon. Ikke noe vann, kun sukker i en liten stÄlkjele. RÞrer hele tiden med en treslev, medium varme. Da blir det perfekt her. 

• Nyttig 1
-jk- skrev (21 timer siden):

Etter Ä ha testet mye kom jeg til motsatt konklusjon. Ikke noe vann, kun sukker i en liten stÄlkjele. RÞrer hele tiden med en treslev, medium varme. Da blir det perfekt her. 

No sĂ„nt, ja. Men jeg piller minst mulig til sukkeret har smeltet og fĂ„tt begynnende farge. Dessert til tre med karamellsaus her betyr 50 g sukker i en tynn stĂ„lkjele. Tynn kjele blir fort kald og da er det lettere (les: mindre vanskelig..) Ă„ treffe rett farge / grad av "brenning". Som karamell-junkie MÅ det vĂŠre litt skarp smak. Sukker-kliss a'la ida gran jensen er ikke karamell hos meg, tenkt flytende "knekk". Ok.

50 g sukker i liten kjele av tynn stÄlplate, halogenplate til 12 pÄ Ätte, lokk pÄ og sÄ det vanskelige: tÄlmodighet.. Sukkeret gjerne i litt tykkere lag mot midten av kjelen (hell sakte midt i kjelen), da kan lÞst sukker rystes/slenges ut der det smelter og blir mÞrkt fÞrst. Litt mer varme nÄr tÄlmodigheten svikter og sÄ blir det dramatisk: nÄr sukker er passe smeltet/brent/brunt gÄr det en halv dl kokende vann oppi - og katastrofen er fulkommen. Hver gang. Lokk pÄ, skru av plata, kjelen pÄ rist over plata sÄ den holder seg varm mens vi spiser og ikke rent sjelden inntreffer miraklet: passe tykk, brun, sÞt karamelsaus med et lite stikk av brent. PrÞver meg med Ä rÞre inn i mellom, usikker pÄ om det er noen god ide. Dagen etter vil all knekk sikkert vÊre lÞst helt opp, men det har jeg aldri prÞvd. TÄlmodighet..?

BringebÊr mÄ vÊre toppen med karamell. Legg til vispet krem eller rÄ-krem (eggedosis + vispa krem), grovknust marengs eller mandel-makroner med litt sprit pÄ og sÄ undringen ved Ä helle karamell: den preller fullstendig pÄ brigebÊrene og renner like fint av igjen. Du kan helle seig, klistrete karamel i et brungebÊr - og ut igjen, intet blir igjen. Natur, altsÄ :) 

AnonymBruker skrev (PĂ„ 16.8.2022 den 13.34):

PrÞver og prÞver, men det skjÊrer seg. FÞlger ulike oppskrifter og rÄd, men det gÄr ikke. Ikke rÞr stÄr det pÄ en oppskrift, rÞr ofte nÄr sukkeret smelter sier en annen. Anonymkode: 16534...817

HÞres litt ut som mitt fohold til sauce beairnaise. Jeg har ikke turt Ä prÞve enda. Enten funker det, da dÞr jeg snart full og fattig av for mye vin, biff og rÞdvin som mÄ til for Ä fÄ alt sammen ned. Ellers skiller den og da dÞr jeg av sorg. Men vil en snasen dame sjekke meg opp har jeg et tips..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...