AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Prøver og prøver, men det skjærer seg. Følger ulike oppskrifter og råd, men det går ikke. Ikke rør står det på en oppskrift, rør ofte når sukkeret smelter sier en annen. Uansett ser det i starten ut til at det skal gå fint og så begynner det å lage seg krystaller og derfra går det bare nedover. Kan noen være så snill og hjelpe meg? Anonymkode: 16534...817
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Feil temperatur? Kanskje komfyren din ikke er helt nøyaktig på de innstilte temperaturene, og varmer for mye? Prøv på et hakk lavere? Anonymkode: 8579b...ef5
Kamelia83 Skrevet 17. august 2022 #3 Skrevet 17. august 2022 Prøv med en spiseskje kaldt vann oppi sukkeretÂ
-jk- Skrevet 17. august 2022 #4 Skrevet 17. august 2022 Kamelia83 skrev (1 minutt siden): Prøv med en spiseskje kaldt vann oppi sukkeret Eller 8. Vi har i sÃ¥pass at alt sukkeret blir blankt. Mye lettere Ã¥ fÃ¥ det til da. Vannet koker uansett bort etter hvert.Â
AnnnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #5 Skrevet 17. august 2022 Jeg også har alltid vann i med sukkeret
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #6 Skrevet 17. august 2022 Har du en komfyr som varmer ujevnt er det himla mye jobb. Jeg har stått og glodd på sukker smelte i sikkert tre kvarter for å få det smeltet uten å bli brent, ved å flytte panna litt rundt på stekeplaten. Vann har aldri hjulpet meg noe særlig. Men rører du så krystallisere det seg. Anonymkode: 86d90...ca1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #7 Skrevet 17. august 2022 Hun ida gran jansen Har en idiotsikker oppskrift på karamell saus, selv min gamle mugne komfyr klarte ikke å rote den til https://idagranjansen.com/oppskrifter/grunnoppskrift-pa-salt-karamell Anonymkode: c9a81...eb3 1
Meluska Skrevet onsdag kl 19:31 #8 Skrevet onsdag kl 19:31 Sliter med samme problem! Og jeg baker mye,men dette går aldri! Ikke en gang Ida Gran Jansen sin...bare krystalliserer seg hver gang! Æææ! Jeg har testa lav temperatur,høy temperatur, lite vann...mer vann...ingenting går...
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:39 #9 Skrevet onsdag kl 19:39 Kan tipse om snarvei til karamellsaus, bruk sirup istedenfor å karamellisere sukkeret Anonymkode: f7d9c...596
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:46 #10 Skrevet onsdag kl 19:46 Det er riktig at man ikke skal røre. Sukkeret vil tørke inn og krystallisere seg før det smelter og blir flytende. Bare gi det mer tid. Anonymkode: d0c08...0fc
-jk- Skrevet onsdag kl 20:23 #11 Skrevet onsdag kl 20:23 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er riktig at man ikke skal røre. Sukkeret vil tørke inn og krystallisere seg før det smelter og blir flytende. Bare gi det mer tid. Anonymkode: d0c08...0fc Etter å ha testet mye kom jeg til motsatt konklusjon. Ikke noe vann, kun sukker i en liten stålkjele. Rører hele tiden med en treslev, medium varme. Da blir det perfekt her. 1
carlberner1 Skrevet torsdag kl 18:26 #12 Skrevet torsdag kl 18:26 -jk- skrev (21 timer siden): Etter Ã¥ ha testet mye kom jeg til motsatt konklusjon. Ikke noe vann, kun sukker i en liten stÃ¥lkjele. Rører hele tiden med en treslev, medium varme. Da blir det perfekt her. No sÃ¥nt, ja. Men jeg piller minst mulig til sukkeret har smeltet og fÃ¥tt begynnende farge. Dessert til tre med karamellsaus her betyr 50 g sukker i en tynn stÃ¥lkjele. Tynn kjele blir fort kald og da er det lettere (les: mindre vanskelig..) Ã¥ treffe rett farge / grad av "brenning". Som karamell-junkie MÃ… det være litt skarp smak. Sukker-kliss a'la ida gran jensen er ikke karamell hos meg, tenkt flytende "knekk". Ok. 50 g sukker i liten kjele av tynn stÃ¥lplate, halogenplate til 12 pÃ¥ Ã¥tte, lokk pÃ¥ og sÃ¥ det vanskelige: tÃ¥lmodighet.. Sukkeret gjerne i litt tykkere lag mot midten av kjelen (hell sakte midt i kjelen), da kan løst sukker rystes/slenges ut der det smelter og blir mørkt først. Litt mer varme nÃ¥r tÃ¥lmodigheten svikter og sÃ¥ blir det dramatisk: nÃ¥r sukker er passe smeltet/brent/brunt gÃ¥r det en halv dl kokende vann oppi - og katastrofen er fulkommen. Hver gang. Lokk pÃ¥, skru av plata, kjelen pÃ¥ rist over plata sÃ¥ den holder seg varm mens vi spiser og ikke rent sjelden inntreffer miraklet: passe tykk, brun, søt karamelsaus med et lite stikk av brent. Prøver meg med Ã¥ røre inn i mellom, usikker pÃ¥ om det er noen god ide. Dagen etter vil all knekk sikkert være løst helt opp, men det har jeg aldri prøvd. TÃ¥lmodighet..? Bringebær mÃ¥ være toppen med karamell. Legg til vispet krem eller rÃ¥-krem (eggedosis + vispa krem), grovknust marengs eller mandel-makroner med litt sprit pÃ¥ og sÃ¥ undringen ved Ã¥ helle karamell: den preller fullstendig pÃ¥ brigebærene og renner like fint av igjen. Du kan helle seig, klistrete karamel i et brungebær - og ut igjen, intet blir igjen. Natur, altsÃ¥ Â
carlberner1 Skrevet torsdag kl 18:30 #13 Skrevet torsdag kl 18:30 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 13.34): Prøver og prøver, men det skjærer seg. Følger ulike oppskrifter og råd, men det går ikke. Ikke rør står det på en oppskrift, rør ofte når sukkeret smelter sier en annen. Anonymkode: 16534...817 Høres litt ut som mitt fohold til sauce beairnaise. Jeg har ikke turt å prøve enda. Enten funker det, da dør jeg snart full og fattig av for mye vin, biff og rødvin som må til for å få alt sammen ned. Ellers skiller den og da dør jeg av sorg. Men vil en snasen dame sjekke meg opp har jeg et tips..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå