AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Hei! Vet det er tråder om dette fra tidligere, men alle de jeg finner er flere år gamle. Har en 3,5 måneder gammel valp som ikke er klar for å være alene hjemme, men er så heldig at jeg kan ha han med på jobb en stund. Det som er problemet er at han er VELDIG folkeglad, og bare han hører stemmer utenfor kontordøra mi er det bjeffing og syting fordi han vil hilse og han klarer rett og slett ikke å roe seg ned på en GOD stund etterpå. Derfor vil jeg gjerne høre fra dere som har hatt med valp på jobb, men har den i bilen? Lufter dere mange ganger i løpet av en arbeidsdag? Tar gjerne i mot erfaringer/tips/råd på dette. Han trives godt i bilen til vanlig når vi kjører. Anonymkode: b506c...d23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Hvis du har den i bilen, tenker du selvsagt på sikkerhet i forhold til varme, brann, tyveri og slike ting? Kan du ikke ha den i bur i et eget rom? Eller bare godta at hunden er glad og bjeffer litt på kontoret? Hvor mange mennesker kommer inn og ut av kontoret ditt? Kanskje de synes det er hyggelig. Det er jo ikke for alltid. Kanskje den til og med lærer å bli med deg på jobb, når den blir voksen. Du må bare lære den. Anonymkode: 34461...7c3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Det er jo verre å la den være alene i bilen hele arbeidsdagen enn hjemme, der den i alle fall kan gå rundt og drikke vann når den vil osv. Skal den sitte og pipe i bilen 8 timer om dagen da? Hver gang du kommer ut for å se til den og lufte den, så blir den bare enda mer frustrert etterpå fordi du bare putter den inn i et lite bur igjen. Jeg synes du skal takle at den piper og bjeffer litt på andre på kontoret ditt. Det vil sannsynligvis gå seg til. Bare overse det, og ikke belønn det med oppmerksomhet. INGEN skal komme inn og klappe og kose valpen etter at den nettopp har stått og bjeffet og hylt. Det er å gi belønning for oppførsel du ikke ønsker. Den skal ha vært stille en stund før den får kos. Anonymkode: 0d768...864
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Jeg har hatt hund i bilen mens jeg var på jobb. For våres del fungerte det helt utmerket. Har gjort dette med 2 forskjellige hunder, av samme rase. Begge har trivdes. Det jeg gjorde var at jeg luftet når jeg hadde tid eller mulighet. men alltid 1 gang midt på dagen. Så dagen for hunden ble omtrent som følgende. Stå opp, lufte/tisse tur, kjøre til jobb, ny lufting (jeg la her inn en del av dagen fysiske aktivitet) frokost, så i buret, da minst 1 lufting midt på dagen (det vil si lunsjen ble brukt sammen med hunden.) ved arbeidsdagens slutt så ble hunden luftet før vi kjørte til neste aktivitet. Lot det seg gjøre så luftet jeg hunden flere ganger iløpet av dagen (noen har røykepauser, jeg har luftepauser). Da gjerne bare at dem fikk streke litt på beina, litt kos og slikt. Fant som regel hunden sovende når jeg kom. Jeg parkerte slik at hunden hadde noe å se på om dem ville, dem hadde et stort nok bur til at dem kunne snu seg og slikt. Dem var dekket med tanke på regn, men dem lå slik at lufta sirkulerte rundt dem. Nå har jeg hund med pels, så dem lå også slik om vinteren. Ser ikke noen grunn til at dette ikke skal fungere like bra med din hund, forutsatt at du tar det forbehold som trengs for at hunden skal ha det bra. For min del så gjorde dette at hunden tilbragte mindre tid alene, enn om jeg skulle ha satt den igjen hjemme. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 1. Den får selvfølgelig ikke oppmerksomhet når den sitter å bjeffer, men jobber i en resepsjon så det kommer og går folk "hele tiden" samt at det er tilnærmet umulig å prate i telefonen med kunder/gjester. Vi er fortsatt inne i en av de travleste periodene av året her jeg jobber, så det er ikke for alltid/hele tiden at han skal sitte i bilen, men periodevis. Skal naturligvis ta han med inn på jobb for å trene på det å være rolig så det er ikke slik at han blir stuet inn der hver arbeidsdag resten av livet. 2. Vær/vind er tatt høyde for i bilen (kjøpt vifte som kan være både air condition og heater). Det er tyverisikret med alarm samt at bilen er parkert inntil vinduet ved resepsjonen så jeg ser bilen hele tiden. 3. I mine øyne, når han er tydelig ikke klar for å være alene hjemme så tar jeg han med i bilen på jobb med god samvittighet. 8 timer alene uten mulighet for lufting og han klarer ikke å slå seg til ro alene enda kontra sove i bilen i 2-2,5 timer med deretter lufting/kos/hjernetrim og inn i bilen igjen for å så vente 2-2,5 timer til for ny runde tror jeg vi begge trives bedre med. Anonymkode: b506c...d23 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 Min_hund_er_Grå skrev (8 minutter siden): Jeg har hatt hund i bilen mens jeg var på jobb. For våres del fungerte det helt utmerket. Har gjort dette med 2 forskjellige hunder, av samme rase. Begge har trivdes. Det jeg gjorde var at jeg luftet når jeg hadde tid eller mulighet. men alltid 1 gang midt på dagen. Så dagen for hunden ble omtrent som følgende. Stå opp, lufte/tisse tur, kjøre til jobb, ny lufting (jeg la her inn en del av dagen fysiske aktivitet) frokost, så i buret, da minst 1 lufting midt på dagen (det vil si lunsjen ble brukt sammen med hunden.) ved arbeidsdagens slutt så ble hunden luftet før vi kjørte til neste aktivitet. Lot det seg gjøre så luftet jeg hunden flere ganger iløpet av dagen (noen har røykepauser, jeg har luftepauser). Da gjerne bare at dem fikk streke litt på beina, litt kos og slikt. Fant som regel hunden sovende når jeg kom. Jeg parkerte slik at hunden hadde noe å se på om dem ville, dem hadde et stort nok bur til at dem kunne snu seg og slikt. Dem var dekket med tanke på regn, men dem lå slik at lufta sirkulerte rundt dem. Nå har jeg hund med pels, så dem lå også slik om vinteren. Ser ikke noen grunn til at dette ikke skal fungere like bra med din hund, forutsatt at du tar det forbehold som trengs for at hunden skal ha det bra. For min del så gjorde dette at hunden tilbragte mindre tid alene, enn om jeg skulle ha satt den igjen hjemme. Takk for at du deler din erfaring med dette! I dag hadde vi en 30 minutters tur før vi reiste til jobb, så inn for å gi valpen mat/stelle meg osv. og deretter en ny 30 minutters tur når vi kom fram på jobb. Deretter har jeg foreløpig luftet han sporadisk 1 gang hver time/annenhver time (variert litt). Han bjeffer/syter litt når jeg går i fra bilen, men det er ikke mange minuttene før han slår seg til ro der inne. Anonymkode: b506c...d23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 For å klargjøre: Jobber i resepsjon, men har eget kontor/bakrom hvor han har stått tidligere uten å kunne slå seg til ro. Har prøvd med både lukket dør og åpen dør. Anonymkode: b506c...d23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Jeg ville kjøpt en trådløs termostat også, å hatt i bilen, for å kunne dobbeltsjekke temperatur. Anonymkode: b40eb...f47
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Jeg var hjemme med valpen den første uken, og etter det har den vært med på jobb hver dag. Min var som din i starten, men vi tok det som trening. Nå er han rolig, og bryr seg ikke om hva som skjer utenfor lenger. Hvis noen kommer inn på mitt kontor så reiser han seg og blir veldig glad, men han går ikke bort før de snakker til han eller setter seg ned. Det krever litt jobb i starten, men det vil ikke være sånn for alltid. Anonymkode: 49272...c3b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville kjøpt en trådløs termostat også, å hatt i bilen, for å kunne dobbeltsjekke temperatur. Anonymkode: b40eb...f47 Takk for tips, det skal vi absolutt gjøre 🙂 Anonymkode: b506c...d23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å klargjøre: Jobber i resepsjon, men har eget kontor/bakrom hvor han har stått tidligere uten å kunne slå seg til ro. Har prøvd med både lukket dør og åpen dør. Anonymkode: b506c...d23 Har han egen seng eller teppe på kontoret ditt? Bruk masse tid hjemme og på jobb på å trene på at han skal være på plassen sin, for den er trygg. Anonymkode: 49272...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var hjemme med valpen den første uken, og etter det har den vært med på jobb hver dag. Min var som din i starten, men vi tok det som trening. Nå er han rolig, og bryr seg ikke om hva som skjer utenfor lenger. Hvis noen kommer inn på mitt kontor så reiser han seg og blir veldig glad, men han går ikke bort før de snakker til han eller setter seg ned. Det krever litt jobb i starten, men det vil ikke være sånn for alltid. Anonymkode: 49272...c3b Takk for at du deler din erfaring på dette 🙂 Ja tror og håper han slår seg til ro etter hvert og lærer seg det å være på kontoret her, det er bare veldig "vanskelig" akkurat nå når vi har så mye gjester/kunder her hele tiden og telefoner, så vi må øve når det roer seg 😅 Anonymkode: b506c...d23
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har han egen seng eller teppe på kontoret ditt? Bruk masse tid hjemme og på jobb på å trene på at han skal være på plassen sin, for den er trygg. Anonymkode: 49272...c3b Han har egen hundeseng, men har en her på jobb og en annen hjemme. Tror du det er mer hensiktsmessig å bruke den han har hjemme som han sover på om natten kanskje? Anonymkode: b506c...d23
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Har han egen seng eller teppe på kontoret ditt? Bruk masse tid hjemme og på jobb på å trene på at han skal være på plassen sin, for den er trygg. Anonymkode: 49272...c3b Det er vel strengt tatt grenser for mye tid hundeeier her skal ta ut fra sin arbeidsdag for å trene hund. Det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar å lønne personer for å trene hunden på arbeidsplassen. Synes hundeeier her har valgt gode løsninger som ikke belaster arbeidsgiver i en travel periode og som hunden heller ikke tar noe skade av. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 Min_hund_er_Grå skrev (22 minutter siden): Det er vel strengt tatt grenser for mye tid hundeeier her skal ta ut fra sin arbeidsdag for å trene hund. Det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar å lønne personer for å trene hunden på arbeidsplassen. Synes hundeeier her har valgt gode løsninger som ikke belaster arbeidsgiver i en travel periode og som hunden heller ikke tar noe skade av. Kan ikke huske at jeg har skrevet at det er lønnet arbeid. Jeg skrev hjemme og på jobb, og hva jeg gjør på fritiden har da ingen noe med. Å reise inn på jobb litt tidligere for å trene hunden til å ligge i ro burde da heller ikke være noe problem. Jeg er ikke helt med på at en hel arbeidsdag i bilen er en god løsning. Anonymkode: 49272...c3b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han har egen hundeseng, men har en her på jobb og en annen hjemme. Tror du det er mer hensiktsmessig å bruke den han har hjemme som han sover på om natten kanskje? Anonymkode: b506c...d23 Hvis det virker til at han trives bedre i den hjemme, og ikke liker den på jobb, så kan det være lurt. Med god trening godtar han sikkert den på jobb også etter hvert. Anonymkode: 49272...c3b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for at du deler din erfaring på dette 🙂 Ja tror og håper han slår seg til ro etter hvert og lærer seg det å være på kontoret her, det er bare veldig "vanskelig" akkurat nå når vi har så mye gjester/kunder her hele tiden og telefoner, så vi må øve når det roer seg 😅 Anonymkode: b506c...d23 Ja, det forstår jeg😊 Anonymkode: 49272...c3b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 Du lar IKKE en hund sitte i bilen flere timer. Enkelt og greit. Hvis det er vanskelig å forlate hunden hjemme, får du få noen til å passe den. Å la den ligge i bilen i så mange timer, er rett og slett dyreplageri. Anonymkode: 32f3b...6c8
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke huske at jeg har skrevet at det er lønnet arbeid. Jeg skrev hjemme og på jobb, og hva jeg gjør på fritiden har da ingen noe med. Å reise inn på jobb litt tidligere for å trene hunden til å ligge i ro burde da heller ikke være noe problem. Jeg er ikke helt med på at en hel arbeidsdag i bilen er en god løsning. Anonymkode: 49272...c3b Problemet til valpen var vel ikke det å ligge rolig, men å styre forventningene til mennesker og kunne ro seg etterpå. Hvordan skal dette la seg gjøre uten at det er folk innvolvert? og om det da oppstår hendelser i løpet av dagen hvor valpen ikke vil roe seg ned igjen? Skal man da avbryte arbeidet eller skal man bare la valpen styre og stresse rundt? Uansett så ser jeg ikke at dette er noen bedre løsning enn den hundeeier har har valgt. Og hvordan kan det bli bedre å etterlate hundene hjemme alene i arbeidstid+reisetid enn å ha hunden liggende i en bil som etter hundeeieres eget utsagn kan se fra arbeidsplassen og hvor hundeeier har mulighet til å se til hunden mellom 1 gang i timen til 1 gang annenhver time? 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du lar IKKE en hund sitte i bilen flere timer. Enkelt og greit. Hvis det er vanskelig å forlate hunden hjemme, får du få noen til å passe den. Å la den ligge i bilen i så mange timer, er rett og slett dyreplageri. Anonymkode: 32f3b...6c8 Hvorfor, om du leser hva hundeeier faktisk gjør, er det bedre å etterlate hunden alene hjemme? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå