Gå til innhold

Fungerer knekkebrødkuren bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må desperat ned i vekt og ha fedme grad 2. Går på Saxenda og har gått ned 6 kg siden mars. Har stått stille siden mai/juni. Nå må jeg klare å gå ned mer utover høsten. Forhåpentlig 10 kilo fram til jul. Har begynt med knekkebrødkuren. Er et noen som har erfaring med den og om den virker bra? Går man fort ned? Hvor lang tid er det greit å holde seg til den? 

Anonymkode: ef48c...3f5

Skrevet

Måtte google det: 

"Knekkebrødkuren er egentlig ikke noe annet enn en lavkaloridiett der man har et daglig matinntak på omkring 1000 kcal. Roedes variant av knekkebrødkuren har fått navnet Kickstart og er en meny sammensatt av smakfulle og næringsrike matvarer i mengder som gjør det enkelt å holde seg innenfor 1000 kcal."

Jeg teller kalorier, og det funker for meg. Men personlig så synes jeg 1000 kalorier er alt for lite, og det vil nok mest resultere i at man gjør det i kort tid. Om jeg spiser under 1200 kalorier om dagen i lengere tid får jeg vondt i hodet, sliter med store sultfølelser, mye mindre energi i hverdagen (som går utover mine daglige turer) og du risikerer å få gallesten. 

Altså, kaloriunderskudd fungerer, dette vet vi jo. Men om du spiser under 1000 kalorier om dagen kommer du til å klare det i en liten periode, men så blir det verre. 

Anonymkode: da222...815

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser du i løpet av en dag? Gjerne skriv ned en realistisk dag 😊

Jeg vil absolutt anbefale deg å se på sammensetningen og mengden av maten du spiser til vanlig, fremfor å starte på en kur som de aller fleste ikke klarer å opprettholde fordi det blir for strengt og ensformig. Siden vekta står stille og utgangspunktet ditt er fedme grad 2, vil jeg tro du spiser nærmere vedlikehold enn underskudd. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle saxenda virker på, slik er det med all medisin. Du kan jo prøve ozempic som og er en slankemedisin. jeg går på knekkebrødkuren, og har gått ned mange kg. 

Anonymkode: 6208c...4c2

Skrevet

TS her. Ja, jeg kan jo spørre legen om å prøve Ozempic isteden. Synes Saxenda virket bra i starten, men mindre nå. Fint at du har gått ned mange kg på knekkebrødkuren. For deg har den fungert bra da?

Skrevet

Hva inneholder knekkebrødet? 

Anonymkode: 716bf...5ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Ja, jeg kan jo spørre legen om å prøve Ozempic isteden. Synes Saxenda virket bra i starten, men mindre nå. Fint at du har gått ned mange kg på knekkebrødkuren. For deg har den fungert bra da?

Ja hør om å få prøve ozempic, kanskje den virker bedre. Har gått ned 15 mg på 3 måneder med knekkebrødkuren. Så er fornøyd. Skal fortsatt mer ned i vekt.

• Liker 1
Skrevet

Regn ut kaloriene du inntar i løpet av en dag, selv om du går på knekkebrøddietten. Man kan få noen overraskelser.

Anonymkode: bad0f...2e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva inneholder knekkebrødet? 

Anonymkode: 716bf...5ea

Bruker wasa fiber balance

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja hør om å få prøve ozempic, kanskje den virker bedre. Har gått ned 15 mg på 3 måneder med knekkebrødkuren. Så er fornøyd. Skal fortsatt mer ned i vekt.

15 kg skulle det stå.

Skrevet

Noen knekkebrød inneholder mye kalorier. Pålegg, smør, dressinger også. Så gjelder å holde tungen beint i munnen og velge riktig. Også kommer det an på hva man spiser utenom knekkebrød.

Anonymkode: 8f5e8...6ba

Skrevet

Men hva spiser du utenom disse knekkebrødmåltidene? Godteri, potetgull, bakervarer, kaloriholdig drikke, osv.

Det er jo det totale inntaket som teller. Likevel, det å skulle holde seg til en så trist og gledesløs diett, ser jo helt forferdelig ut.

Uansett, hvis du bare spiser det som står i denne dietten, og ikke noe annet utenom, er det nærmest umulig å ikke gå ned i vekt.

Skrevet

Ts her. Jeg spiser ikke godteri og potetgull osv utenom knekkebrødene. Da ville jeg jo ikke gått ned et gram. Men jeg varierer mer i pålegg på knekkebrødene enn det som står. Og jeg spiser litt mer frukt, 2 istedenfor 1. Jeg spiser også litt mer til middag enn det som står. Så håper det skal være nok til å gå ned i vekt jevnt over tid. Tenker å holde på med det i 3-4 uker i første omgang og se om jeg får resultater. Hvis det går bra vil jeg fortsette til jeg når 8 uker og se da hvordan det har gått. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...