Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg planlegger for tredje (og mest sannsynlig siste) barnet. Jeg gikk til fastlegen og fikk henvisning til gynekolog for å ta ut spiralen. Jeg trodde muligens det ville ta litt tid å få time, men den fikk jeg altså veldig fort. Har time allerede til slutten av denne uka. 

Planen var egentlig at vi skulle begynne å prøve i oktober, hovedsakelig fordi jeg er ganske fersk i en ny jobb. I oktober er jeg ferdig med prøvetiden, og har selvfølgelig da fått satt meg mer inn i/lært mer av arbeidsoppgavene. Tenker også at jeg da får jobbet der et fullt år før jeg går ut i permisjon. 

Så det er jo ingen krise om jeg skulle bli gravid før oktober, men vi tenker da altså å «hoppe av i svingen» rundt eggløsning fram til oktober. Lurer på om noen har erfaring med å bruke dette som en form for prevensjon?

Vi ble gravid på andre forsøk de andre gangene, men nå er jeg jo blitt 36 år og forventer kanskje ikke å bli like raskt gravid nå. Selv om det «bare» er to år siden yngste ble født. Håper selvfølgelig det går raskt nå også, men vi er forberedte på at det kan ta lenger tid denne gangen.

Anonymkode: 87d4b...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor hoppe av i svingen når du har planlagt å vente til etter oktober? Hoppe av i svingen er i beste fall 50/50 sjanse. Sædcellene kommer jo lenge før spruten...

Anonymkode: f3748...d41

• Liker 1
Skrevet

Har god koll på eggløsning og har brukt hoppe av i svingen i tre år. Det funker bra. Har likevel en unge som er resultat av denne metoden, men den gang hadde jeg ikke oversikt over EL. Og kunne faktisk ingenting om egen kropp. (Begredelig undervisning på skolen!)

Anonymkode: 354d3...17e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor hoppe av i svingen når du har planlagt å vente til etter oktober? Hoppe av i svingen er i beste fall 50/50 sjanse. Sædcellene kommer jo lenge før spruten...

Anonymkode: f3748...d41

Fordi det som nevnt ikke er noen krise om jeg skulle bli gravid tidligere. Det ideelle hadde vært å bli gravid nøyaktig i oktober. Både mtp permisjon, barnehageplass, aldersforskjell mellom barna osv. Men ingen krise om jeg skulle bli gravid med en gang. Heller før oktober enn til våren en gang for å si det sånn 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har god koll på eggløsning og har brukt hoppe av i svingen i tre år. Det funker bra. Har likevel en unge som er resultat av denne metoden, men den gang hadde jeg ikke oversikt over EL. Og kunne faktisk ingenting om egen kropp. (Begredelig undervisning på skolen!)

Har du brukt eggløsningstester? Eller bare fulgt med på menstruasjonen? Jeg aner egentlig ikke når jeg har eggløsning, men ser det er slike kalkulatorer. Men det varierer kanskje en del fra kvinne til kvinne når i syklusen eggløsning er?

Skrevet

Det er jo ikke akkurat "prevensjon" da. 😅

Anonymkode: 3a119...56b

Skrevet

Har blitt gravid 2/2 ganger ved å hoppe av i svingen. Første gangen sluttet jeg på p-piller i januar, og vi tenkte å starte i mars med prøving, men det var jo ingen krise å bli gravid tidligere, så derfor brukte vi ikke annen prevensjon.

Med nummer to var det sånn "jaja, kan gjerne få to tette, men vil ikke aktivt prøve før blabla", også ble vi gravide igjen da førstemann var 7 mnd. Det eneste som virkelig fungerte var å unngå sex rundt eggløsning. Vi la inn gode marginer i noen måneder😅 Jeg testet ikke for EL, men har regelmessig syklus og tydelige symptomer, så lett å unngå da vi absolutt ikke ønsket å bli gravide.

Anonymkode: 01d90...23c

Skrevet

Har to barn som resultat av hoppe av i svingen. Overhode ikke sikkert

Anonymkode: 838c6...88e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det som nevnt ikke er noen krise om jeg skulle bli gravid tidligere. Det ideelle hadde vært å bli gravid nøyaktig i oktober. Både mtp permisjon, barnehageplass, aldersforskjell mellom barna osv. Men ingen krise om jeg skulle bli gravid med en gang. Heller før oktober enn til våren en gang for å si det sånn 😊

Da er det jo bare å hoppe av i svingen. Blir du gravid, så blir du gravid, og hvis ikke prøver du aktivt i oktober. Vi gjorde det sånn selv fordi jeg var veldig redd for at det skulle ta lang tid å bli gravid.

Å hoppe av i svingen er ikke en god prevensjon hvis man absolutt ikke vil bli gravid, da skal du i så fall ha stålkontroll på eggløsning, og unngå den. Hvis det ikke er noen fare å bli gravid så er det bare å kjøre på😊 

Anonymkode: 01d90...23c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du brukt eggløsningstester? Eller bare fulgt med på menstruasjonen? Jeg aner egentlig ikke når jeg har eggløsning, men ser det er slike kalkulatorer. Men det varierer kanskje en del fra kvinne til kvinne når i syklusen eggløsning er?

Nei, bruker ingen tester. Følger med på ømme bryster og forandringene i utflod. El har typisk eggehvitejonsistens. Har ustabil syklus. Stort sett på 41-42 dager, hvilket vil si el dag 27-28. Ca en gang i året har jeg en normal syklus på 28 dager. Da er el på dag 14. Det er aldri sikkert før el!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...