AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Del Skrevet 16. august 2022 Jeg har gått på aap i ca 1 år, og ønsker nå å søke (nytt) boliglån. Eier bolig fra før, og har samboer med fast jobb. tingen er at jeg pr i dag mottar 100% lønn, men arbeidsplassen får lønnstilskudd fra NAV for å kunne tilrettelegge for dette. Inne på NAV står jeg fortsatt som «registrert» på aap, men har fått 100% lønn fra arbeidsplassen i 5 måneder. Sendte søknad om finansieringsbevis, og da står det at de sjekker utbetalinger via altinn 6 mnd tilbake. Vil det slå veldig negativt ut at jeg i løpet av den perioden har mottatt aap? Og at jeg fortsatt er registrert hos NAV? Ønsker å høre erfaringer fra andre som har søkt boliglån i lignende situasjon/på AAP. Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 16. august 2022 #2 Del Skrevet 16. august 2022 Jeg kan ikke så alt for mye på området, men det skal jo veldig mye til å få lån på AAP, da det ikke regnes som fast inntekt eller hva de kaller det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Del Skrevet 16. august 2022 Hvis aap er avslutta og du er i ordinær jobb, dvs fast og ikke begrenset i tid, så skal det være ok Mtp boliglån. Anonymkode: 415a8...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis aap er avslutta og du er i ordinær jobb, dvs fast og ikke begrenset i tid, så skal det være ok Mtp boliglån. Anonymkode: 415a8...c1d AAP vedtaket i seg selv er ikke avsluttet, jeg sender fortsatt meldekort og har oppfølgingsmøter. Lønnen derimot er 100% fra lønnet arbeid i fast stilling.. Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Del Skrevet 16. august 2022 Titania skrev (17 minutter siden): Jeg kan ikke så alt for mye på området, men det skal jo veldig mye til å få lån på AAP, da det ikke regnes som fast inntekt eller hva de kaller det. Men gjelder det bare dersom inntekten består av utbetalinger fra NAV? Jeg får jo nå all inntekt fra arbeidsgiver og har gjort det i flere måneder. Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men gjelder det bare dersom inntekten består av utbetalinger fra NAV? Jeg får jo nå all inntekt fra arbeidsgiver og har gjort det i flere måneder. Anonymkode: 0ab0d...c8f Er det fast jobb? Det er det som teller ved lån, at inntekten er fast. Om det er aap, vikariat eller annen midlertidig jobb så vil ikke bankene ta inntekten i beregning. Anonymkode: 415a8...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Del Skrevet 16. august 2022 Aap teller ikke som fast inntekt og ingen vil gi lån på det. Anonymkode: 192ec...dc3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aap teller ikke som fast inntekt og ingen vil gi lån på det. Anonymkode: 192ec...dc3 Men er det forskjell på å motta penger på aap, eller å ha et stående vedtak som pr.d.d. Ikke gir utbetalinger? Jeg får all inntekt fra 100% fast stilling i kommune. Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det fast jobb? Det er det som teller ved lån, at inntekten er fast. Om det er aap, vikariat eller annen midlertidig jobb så vil ikke bankene ta inntekten i beregning. Anonymkode: 415a8...c1d Ja, jeg har en 100% fast stilling i kommune. Mottok tidligere max 60% aap, hadde da permisjon uten lønn fra arbeidet 40%. Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Del Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aap teller ikke som fast inntekt og ingen vil gi lån på det. Anonymkode: 192ec...dc3 Stemmer ikke helt, vi fikk «kanskje» når jeg spurte generelt. Anonymkode: 21f30...0c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #11 Del Skrevet 18. august 2022 Det skal vel gå bra, hvis du sender lønnslippen din for de tre siste månedene. Der står det også at du er fast ansatt? Anonymkode: df87c...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #12 Del Skrevet 18. august 2022 Du kan vare glømme å få deg noe som heslt lån på AAP. Anonymkode: a3fb6...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan vare glømme å få deg noe som heslt lån på AAP. Anonymkode: a3fb6...95e Selv om jeg nå jobber 100% og har gjort det i flere mnd altså? Så teit… Anonymkode: 0ab0d...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Del Skrevet 19. august 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Selv om jeg nå jobber 100% og har gjort det i flere mnd altså? Så teit… Anonymkode: 0ab0d...c8f Ja. Anonymkode: a3fb6...95e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Del Skrevet 19. august 2022 Det er ingen her som kan vite helt sikkert hva banken vil si. Du jobber fulltid i en 100% stilling, og du kan dokumentere lønnslipper som sier at du får full lønn, du kan vel legge frem en arbeidsavtale på dette i tillegg. Jeg vil anta at banken ser "hun er fast ansatt, og jobber fulltid og får full lønn, og har gjort det i snart ett halvt år." Jeg fikk refinansiert lånet mitt 2 måneder etter jeg avsluttet aap (var også arbeidsledig mens jeg gikk på aap). Altså kunne jeg kun dokumentere 2 måneder med lønn, men jeg kunne legge ved en arbeidskontrakt som tilsa fast jobb og fastlønn. Banken sa "nei så fint at du er tilbake i arbeid, her er ny lånesum" Anonymkode: 0b10b...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Del Skrevet 19. august 2022 Hvis du har fast jobb 100%, så bør AAP avsluttes snarest. Så lenge du har et løpende vedtak om AAP, opparbeider du ikke ny rett til sykepenger. Tror forøvrig ikke banken kan vite at du har et løpende vedtak på AAP om du ikke får noe utbetalt. Hilsen NAV-ansatt Anonymkode: f52af...16e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kira87 Skrevet 19. august 2022 #17 Del Skrevet 19. august 2022 (endret) Hva skjer med jobbben etter 5 måneder med lønnstilskudd? Er det kun en midlertidig stilling vil jo det være usikkert for banken, men hvis stillingen er fast, så er du jo i prinsippet ikke mottaker av AAP. NAV kan jo fortsatt gi tilskudd selvom du ikke er registrert som arbeidsledig. Jeg var under AAP for ti år siden da vi fikk boliglån, men var "ansatt" og fikk lønn fra en attføringsbedrift. Og kunne derfor vise til lønnsslipper fra bedriften og ikke nav. Endret 19. august 2022 av kira87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Del Skrevet 19. august 2022 kira87 skrev (7 minutter siden): Hva skjer med jobbben etter 5 måneder med lønnstilskudd? Er det kun en midlertidig stilling vil jo det være usikkert for banken, men hvis stillingen er fast, så er du jo i prinsippet ikke mottaker av AAP. NAV kan jo fortsatt gi tilskudd selvom du ikke er registrert som arbeidsledig. Jeg var under AAP for ti år siden da vi fikk boliglån, men var "ansatt" og fikk lønn fra en attføringsbedrift. Og kunne derfor vise til lønnsslipper fra bedriften og ikke nav. Man får vedtak om lønnstilskudd for en viss periode. Når det avsluttes så er arbeidsgiver ansvarlig for eventuelle kostnader rundt sykefravær og tilrettelegging. Det er det eneste som skjer, så lenge man er fast ansatt, slik TS skriver hun er. Anonymkode: 0b10b...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kira87 Skrevet 19. august 2022 #19 Del Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man får vedtak om lønnstilskudd for en viss periode. Når det avsluttes så er arbeidsgiver ansvarlig for eventuelle kostnader rundt sykefravær og tilrettelegging. Det er det eneste som skjer, så lenge man er fast ansatt, slik TS skriver hun er. Anonymkode: 0b10b...cbb Ja, nettopp. Derfor bør ikke TS bekymre seg for om hun får lån i banken om hun er fast ansatt, og har en fast inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Del Skrevet 19. august 2022 TS her, tilbake med fasit: jeg får lån! Banken ser ikke AAP-vedtaket, og nevnte ikke noe rundt dette. De så kun på årslønn, stillingsprosent og at det er fast arbeid. Anonymkode: 0ab0d...c8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå