AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 I dag betalte vi det aller siste avdraget på huset vårt. Nå er vi endelig gjeldsfri 🤩🤩 herregud for en deilig følelse! Vi eier boligen vår til en verdi av 7 mill pluss begge bilene. Hva skal vi gjøre med lønningene våre framover? Vi har allerede spart opp til egenkapital til ungdommen. Og de jobber selv i ferier og fyller opp bsu. bør vi investere i noe eller hva lønner seg? Anonymkode: a7feb...c93
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Kan dere ikke nyte dem og bruke dem nå da? I stedet for å investere alt "til senere". Alltid senere det snakkes om. Men dere vet jo ikke hvordan helsen er når dere blir pensjonister og om det er noe særlig helse til å dra rundt og oppleve ting da. Gjør det nå i stedet, mens dere er unge og friske og kan glede dere over det. Ta med ungdommene. Anonymkode: abaf5...893 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Kos dere!! Dere er gjeldsfri - dere har gjort en fabelaktig jobb! Ta en måned fri og reis på en velfortjent ferie. Kjøp dere noe dere har ønsket dere. Sett av en slant og hjelp noen som trenger hjelp til jul. Anonymkode: d1593...20a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Spare til pensjon :) Anonymkode: 3a0e9...7ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Jeg var gjeldfri og eide enebolig og bil da jeg var 34. Jeg sparer i fond. Har noen rene aksjefond, for langsiktig sparing (pensjonisttilværelsen), og noen fond med lavere risiko og kortere sparehorisont. Jeg sparer ikke til noe spesielt. Huset må jo pusses opp og vedlikeholdes jevnt og trutt, så etter hvert brukes penger på det. Men mesteparten spares altså uten noe konkret mål, annet enn en god pensjonisttilværelse med trygghet og mulighet til reising. Jeg bruker penger nå også, altså, det er ikke som at jeg spinker og sparer og ikke unner meg ting Men jeg går altså 30 000 i pluss i måneden, og med småbarn i huset har jeg ikke mulighet til å reise og ture så uansett. Så da blir mesteparten spart til senere hygge. Anonymkode: 02ba2...b68
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 Å nei og nei. Hva skal dere gjøre med lønningene deres? Best å spørre fremmede på et internettforum som består av småbarnsmødre og uføre, folk som klager over dårlig råd og skryter over god. Men bra for dere at dere er i sistnevnte gruppe, det er noe å være glad for, det er det. Vi har egentlig nedbetalt bolig for lenge siden (verdt dobbelt så mye som deres), og har pensjonsparing og annen sparing i fond, hytte, skal kjøpe ny bil, bruker dem? Har beholdt littegrann boliglån og øker det nå for større utbygging på hytta. Boliglånet har gunstigst vilkår (for oss). Anonymkode: c7af8...d7e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 Boliglånsrentene har historisk sett vært lavere enn alternativ avkastning i for eksempel indeksfond, og samtidig får man skattefradrag på boliglånsrenter, så det å intensivt betale ned boliglånet er egentlig økonomisk dumhet. En fordel er uansett at dere nå kan begynne med mer fondsparing, men som en annen her sier; det er ikke lommer på likskjorta og det er ikke sikkert man rekker å bli pensjonist. Begynn å bruk av lønningene med god samvittighet Anonymkode: 7f5d6...a02
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Vi betaler siste avdrag om en måneds tid, gleder meg. Vi hadde ingen hjelp da vi bygde, vi har skaffet alt selv. Vi hadde tenkt å reise en litt finere tur etter jul, så er det tilbake til økonomisk disiplin. Huset ditt er vel også eldre enn 20 år? Vi skal spare et beløp tilsvarende avdrag til større vedlikehold. Tak, drenering, kledning, nytt bad, nytt kjøkken, nye gulv, vinduer. Anonymkode: 191c9...784
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Når jeg var ferdig med å betale ned så brukte jeg et par mnd hvor jeg bare kjøpte det jeg ønsket meg osv. Og så tok jeg 50% av det jeg pleide å betale ned på lånet og satte inn på en egen konto som bare skal gå til ting med huset (bytte vinduer, sette opp en hekk, pusse opp noe osv) og resteren av den summen setter jeg inn på en mer generell sparekonto som jeg kan ta penger av om jeg vil bruke de på litt mindre viktige ting Anonymkode: 0ea48...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå