AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #1 Skrevet 16. august 2022 Jeg er gravid i uke 38, og har frem til nå nesten utelukkende sovet på ryggen. Ligge på siden uansett hvilken side er helt umulig for meg, baby liker det ikke virker det som og jeg får såvidt puste som regel. For meg er det altså omvendt, ryggen er best. Jeg har jo hørt at de ikke anbefaler å sove på ryggen, men jeg trodde dette var greit sålenge det var behagelig for meg. Nå leser jeg mange steder at det evt kan føre til dødfødsel og jeg får såklart panikk, og har inatt ikke funnet sovestilling. Ikke får jeg sove på siden uansett om jeg legger pute under magen osv, og ryggen kan jeg liksom ikke sove på. Jeg sitter nå her rett opp og ned klokken 3 om natten og er på gråten fordi jeg er så trøtt. Er det virkelig sånn at jeg utsetter baby for dødfødsel så lenge jeg ikke føler ubehag ved å sove på ryggen? Hva gjør jeg, skal jeg slutte å sove disse siste ukene da? Anonymkode: 41b93...fe8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #2 Skrevet 16. august 2022 Sov i en stressless Anonymkode: 594e2...818
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sov i en stressless Anonymkode: 594e2...818 Det skulle jeg gjerne gjort, men vi har kun sofa. Det er verdens verste sofa å sitte/ligge i som gravid også, pytonsofa for gravide 😔 Har prøvd å bygge meg opp med masse! puter i sengen, men ender jo opp etterhvert å bare skli ned, våkner på morgenen da nesten liggende helt flatt uansett. Anonymkode: 41b93...fe8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Så vondt det er for deg med disse tankene nå jelt på slutten av svangerskapet ❤️ Trekk pusten og sov på ryggen i natt du! Regner med du sikter til det som heter vena-cava syndromet? Det er veldig sjeldent og det aller viktigste er jo at du kjenner at babyen i magen din har det bra, beveger seg som før osv. Det viktigste er tross alt at du sover, sånn at du er så uthvilt du kan frem mot fødsel. Hvis du er veldig engstelig så syns jeg du skal ta kontakt med jordmor i morgen tidlig og snakke med henne om hva du er redd for og evt. Få noen gode råd der ❤️ Anonymkode: 37b0d...95a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Jeg bekymret meg for det samme, men jm sa det gikk fint å ligge på ryggen. Jeg varierte litt med å ligge på siden med BB Hugme pute mellom knærne, men ryggleie var min foretrukne sovestilling i begge svangerskap. Anonymkode: 56e91...0c3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 Hvis du er komfortabel mens du ligger på ryggen, er det helt trygt. Kjør på. Anonymkode: 98fad...f34
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 Det er helt ok å ligge på ryggen, så lenge du ikke blir dårlig. Problemet med å ligge på ryggen, er at vekten av babyen+fostervann+alt annet der inne kan trykke sammen vena cava, som er den store blodåren som fører blod fra underkroppen tilbake til hjertet. Men om det skjer, vil du føle deg svimmel og dårlig, og de fleste vil våkne av det lenge, lenge før det er noen som helst fare for babyen. Da jeg var førstegangs var jeg også bekymret for dette, men fikk beskjed om at jeg skulle ligge slik det var behagelig for meg, som gjorde at jeg sov, for det var altså veldig overdrevet dette med at man ikke skulle ligge på ryggen. Anonymkode: 3de0f...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Jeg lærte det er greit og ligge på ryggen så lenge jeg ikke føler ubehag. De sa også om man sov, ville man våkne brått. Lå på ryggen et helt opphold på sykehuset med leger og jordmødre rundt meg, ingen sa noe Anonymkode: c8846...498
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå