Gå til innhold

Steforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor sammen med moren min og går siste året på videregående skole. De siste 6 månedene har moren min fått en kjæreste. Det var veldig vanskelig for meg. Jeg følte at min mor og "stefar" (kaller han egentlig ikke det, men enklere å si "stefar" enn "mamma sin kjæreste") ikke klarte å respektere meg og mine grenser. De kysser, kliner, klemmer, har et sterkt behov for å være ved-siden av hverandre hele tiden, inviterer meg ikke med på aktiviteter og virker som at de bare glemmer meg. (Jeg har hørt dem hatt sex, og da så jeg ifra og dette ble til en stor krangel, men trenger ikke å snakke om det nå)

Det har blitt bedre, men ofte så tenker jeg på hvordan ting var før. Når det bare var meg og mamma. Stefaren min er ikke slem, han er veldig hyggelig og alt det der. Jeg bare savner når det var meg og mamma, føler litt at hun har glemt meg. Har prøvd å tatt dette opp med henne flere ganger, men da får jeg bare høre "du er der ikke når han ikke er her, da er du borte" eller "skal jeg bare være alene jeg da når du ikke er hjemme?". Når jeg har snakket med andre voksne om hvordan jeg føler det, sier de bare at jeg burde ønske det beste for moren min, og at jeg ikke må være sjalu.

Jeg liker ikke når jeg blir kalt for sjalu, jeg er ikke sjalu. Jeg er jo ikke dum, jeg kan jo aldri være kjæresten til moren min. Jeg og kjæresten til mamma har ikke samme rolle.

Jeg bare savner hvordan ting var før. Jeg føler at mamma ikke har tid til meg lenger, og at hun bare vil at jeg skal dra når han er her. Jeg føler meg kun som en byrde. Det føles ut som at mamma elsker han mer enn meg (akkurat den retningen hørtes ut som sjalusi)

Hver gang jeg tar dette opp, så blir jeg kalt for sjalu og at jeg ikke vil det beste for moren min. MEN DET ER IKKE SANT!

Jeg bare savner den tiden jeg og mamma hadde før han kom inn i bilde. 

Det var mye krangler og diskusjoner når jeg fikk vite at mamma hadde fått kjæreste, så føler liksom at det er teit at jeg fortsatt føler det sånn her. Jeg trodde det skulle gå over. Men det virker ikke sånn. Føler også at nå har det gått såpass lang tid, så derfor kan jeg ikke si noe.

PS:

Jeg har hatt det gøy av og til med stefaren min, og han er IKKE slem eller noe sånt. Han er veldig snill og hyggelig, MEN jeg hadde ikke blitt lei meg om det hadde blitt slutt snart.

Anonymkode: 38e07...d2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig vanlig å føle det sånn som du gjør.

Det er jo en stor overgang når en helt ny person kommer inn i livet hvor det kun har vært deg og mammaen din tidligere. Men siden han har flere positive egenskaper så kan du jo kanskje også prøve å fokusere på at jo flere nære man har rundt seg jo bedre er det?

At han også med tiden kan bli en ressurs og støtteperson for deg på samme måte som mammaen din er. Det er såklart en prosess som tar tid, men hvis moren din er fornøyd, han er snill og en bra person, så hadde jeg prøvd å legge godviljen til.

De er nyforelska (skjønner det kan være traumatisk for en 17 åring å være vitne til) så forstår veldig godt at du hadde satt pris på å bli skånet for det verste mose kose kysse opplegget.

Helt sikker på at moren din ikke ser på deg som en byrde eller vil du skal dra, men det er helt naturlig at man kan føle det sånn også når man må dele på en person man ikke er vant til å måtte dele på. Men tenk at dette gjør mammaen din glad og prøv heller å foreslå ting bare dere to kan gjøre sammen for å få henne helt for deg selv iblant.

Anonymkode: feefc...d90

• Liker 1
Skrevet

De er nyforelsket, og da blir de som fnisete barn igjen. Din mor har absolutt ikke glemt deg, du er det kjæreste hun har ❤️ Skjønner at du savner da det bare var dere to, men det er viktig at din mor finner seg en mann å elske som hun vil dele livet sitt med. 
Hun har vært alene lenge og hun trenger å være lykkelig. Når den stormforelskelsen har lagt seg litt vil det normalisere seg. 
Du har ett år igjen på skolen, og kanskje flytter du for å studere? 
Da blir din mor alene. Så at hun har en mann er sunt for henne. 
Si på en hyggelig måte at du ønsker at dere skal gjøre noe sammen.. hun kommer seg nok snart ut av den intense bobla 

Anonymkode: 93fa9...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...