Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på jobb med ei som hevdet hun hadde tatt fagbrev som hjelpepleier en gang på 2000-tallet. På jobb sto hun ikke på listen som fagarbeider, men som ufaglært. Hennes forklaring var at hun mangler litt praksis fra pleie etter dagens krav til å få autorisasjon som helsefagarbeider og at hun derfor ikke er helt godkjent som helsefagarbeider ennå. Det skal sies at det ikke er noe pleie hun må utføre i denne jobben. 
Stusser på at hun sier hun har fått fagbrev, men at hun flere år i ettertid har fått beskjed om at «den ikke er helt gyldig” fordi det mangler noen timer med pleie?

Har man fått fagbrev så har man fått fagbrev? Om hun hadde levert kopi av fagbrevet sitt til arbeidsgiver så hadde jo ikke arbeidsgiver visst noe om hvor mange timer pleie og stell hun hadde. Fagbrev et jo et kvalitetsbevis på at opplæringen er godkjent?

Kjøpet ikke den at fordi du tok fagbrev på midten av 2000-tallet så gjelder ikke fagbrevet i 2022. Eller?

Anonymkode: 4968a...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke ferddiggjort fagbrevet da.

Litt som en som sier "jeg har tatt mastergrad i spansk", de har gått hele opplæringen men tok av en eller annen grunn ikke avslutningseksamen og fikk ikke det siste godkjentstempelet.

Anonymkode: cd032...2e5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har ikke ferddiggjort fagbrevet da.

Litt som en som sier "jeg har tatt mastergrad i spansk", de har gått hele opplæringen men tok av en eller annen grunn ikke avslutningseksamen og fikk ikke det siste godkjentstempelet.

Anonymkode: cd032...2e5

Men får man selve fagbrevet da? Hun sier hun har fått fagbrev. Synes det er merkelig å sende ut signert fagbrev uten å ha hatt eksamen. 

Skrevet

Hjelpepleier er da ikke fagbrev? Jeg har ett fagbrev fra 97, og det går ikke ut på dato. Har 1 år igjen på ett nytt fagbrev, kan ikke si (få høyere lønn) før det er ferdig. 

Anonymkode: 71dd2...597

Skrevet

Jeg har er fagbrev fra ca. 1990. Selv om innholdet i opplæringen og kravene til fagbrev innen det faget har endret seg etter den tid, er fagbrevet mitt fremdeles gyldig.

Anonymkode: 0d2e1...951

• Liker 1
Skrevet

De som var utdannet hjelpepleier tidligere,kan legge inn søknad og få status som helsefagarbeider. Det er ingen ytterligere krav enn dette. Så det hun sier stemmer ikke. Hjelpepleier har aldri vært et fagbrev.

Anonymkode: f30cb...4b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Var på jobb med ei som hevdet hun hadde tatt fagbrev som hjelpepleier en gang på 2000-tallet. På jobb sto hun ikke på listen som fagarbeider, men som ufaglært. Hennes forklaring var at hun mangler litt praksis fra pleie etter dagens krav til å få autorisasjon som helsefagarbeider og at hun derfor ikke er helt godkjent som helsefagarbeider ennå. Det skal sies at det ikke er noe pleie hun må utføre i denne jobben. 
Stusser på at hun sier hun har fått fagbrev, men at hun flere år i ettertid har fått beskjed om at «den ikke er helt gyldig” fordi det mangler noen timer med pleie?

Har man fått fagbrev så har man fått fagbrev? Om hun hadde levert kopi av fagbrevet sitt til arbeidsgiver så hadde jo ikke arbeidsgiver visst noe om hvor mange timer pleie og stell hun hadde. Fagbrev et jo et kvalitetsbevis på at opplæringen er godkjent?

Kjøpet ikke den at fordi du tok fagbrev på midten av 2000-tallet så gjelder ikke fagbrevet i 2022. Eller?

Kan være hun har eksamen som må tas før opplæring, men ikke selve fagprøven? Denne eksamen mener jeg ikke er gyldig lenger enn så så mange år. Maks 10.

Anonymkode: 884b1...83e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som var utdannet hjelpepleier tidligere,kan legge inn søknad og få status som helsefagarbeider. Det er ingen ytterligere krav enn dette. Så det hun sier stemmer ikke. Hjelpepleier har aldri vært et fagbrev.

Anonymkode: f30cb...4b5

Dette er ikke riktig. Først het fagutdannelsen hjelpepleier, så omsorgsarbeider og nå helsefagarbeider. Og ingen mister fagbrevet eller må ta noen tilleggsutdannelse for at det fortsatt skal være gyldig. 

Anonymkode: 16307...a9d

• Liker 1
Skrevet

Da må fagbrevet være ervervet på ugyldig grunnlag, altså dokumentfalsk e.l.

Ellers nei.

• Liker 1
Skrevet

Det var en gang etter 2000. Jeg husker ikke når. Men da var det iallefall mange som mistet fagbrev, pga juks. Husker ikke saken helt. Men det startet vel med en lege som gjorde mye rart og ledelsen begynte å ettergå utdannelsen og fant falske papirer. Det var ganske mange som hadde jukset og fikk tilbaketrukket titler fagbrev osv. Om hun var en av de vites jo ikke. Godt mulig hun har et dårlig forsøk på å skryte seg opp eller noe.umilig å vite for oss på KG  iallefall 

Anonymkode: 09047...667

Skrevet

Jeg har jo innimellom sagt at jeg er "hjelpepleier", noe som egentlig ikke stemmer helt, da jeg ikke har all praksisen, men jeg har alle eksamener og sånn. Men er lettere enn å si at jeg "er nesten hjelpepleier". Men det er ikke noe jeg sa da jeg jobbet i pleien da, men hvis folk spør nå. Nå driver jeg og studerer noe HELT annet, men kan si at "jeg er hjelpepleier i bunn" uten å ville utbrodere noe mer. Ettersom jeg aldri fikk tatt praksisen pga psykisk sykdom i ungdommen.

Anonymkode: f8ea1...26a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke riktig. Først het fagutdannelsen hjelpepleier, så omsorgsarbeider og nå helsefagarbeider. Og ingen mister fagbrevet eller må ta noen tilleggsutdannelse for at det fortsatt skal være gyldig. 

Anonymkode: 16307...a9d

Hjelpepleier og omsorgsarbeider var to ulike utdanninger. Hjelpepleier var tre år på vgs og omsorgsarbeider var to år på vgs og to år som lærling. Men begge kunne søke om å få bli helsefagarbeidere da dette kom. Hjelpepleier var aldri et fagbrev, men de fikk status som helsefagarbeidere for det om de søkte om det.

Anonymkode: 21429...745

Skrevet

Jeg vet om eksempler på helsefagarbeidere som har brukt vold mot pasienter og fått fagbrevet inndratt. 
Dette er i nyere tid og fagbrevet var ganske ferskt. Så ja. Men det kreves nok spesielle situasjoner 

Anonymkode: 57a73...bf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg vet om eksempler på helsefagarbeidere som har brukt vold mot pasienter og fått fagbrevet inndratt. 
Dette er i nyere tid og fagbrevet var ganske ferskt. Så ja. Men det kreves nok spesielle situasjoner 

Anonymkode: 57a73...bf2

Fagbrevet kan ikke inndras på dette grunnlaget, kun autorisasjonen.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...