Gå til innhold

Mor kritiserer meg fordi jeg er en fri sjel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fri sjel og har alltid gått min egen vei.  Jeg studerte ikke som mine søsken,  men har jobbet meg oppover i hotell bransje. 

Jeg tjener minst like mye som søsken men trives i et eldre hus som ser antikvarisk ut på en måte. Er ikke interessert i fin bil.

Moren tror og vil tro at jeg er mislykket og ikke tjener bra nok. 

Jeg liker ikke å reise,  det er ikke min hobby,  men moren tror jeg ikke har råd. 

Jeg liker å gå i brukte klær,  men hun tror jeg ikke har råd. 

Jeg liker heller ikke å vise hvor masse penger jeg har.  Jeg er veldig god økonomisk stilt. 

Det verste er at moren min har begynt å påvirke min datter.  Hun prøver å gjøre datteren fisefin.  Jeg vil at min datter skal være fri sjel som meg. 

Nå som hun vokser begynner hun å ta avstand fra min levemåte,  og vegrer seg å invitere venner hjem eller å vise meg frem. 

Det er sårende da jeg har gitt min datter alt.  Det er sårende at hun tar avstand fra min levemåte og synes det er pinlig å gå ut sammen med meg.  Ja jeg kan ha litt kreativ klesstil, mer i tråd med naturen og mer åndelig. 

Siden moren min har endret datteren min,  vil det være rettferdig hvis jeg nå forteller kritiske ting om min mor til min datter?  

Jeg har aldri kritisert min mor foran andre.  Jeg lever i takt med naturen og har tro på kjærlighet.  Men her risikerer jeg å miste datteren min. 

Anonymkode: 9e297...20d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er din datter? 

Anonymkode: 44bdc...bf5

Skrevet

Hvorfor skylder du på moren din? Det er vel du selv som har oppdratt datteren din?

Mange ungdommer er flaue over foreldrene sine, i hvert fall hvis de lever litt alternativt, slik du gjør. Det er helt vanlig. 

Slutt å skylde på mora di. 

Anonymkode: fe46a...96d

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

ja husker jeg var flau over moren min i tenårene.

Anonymkode: fbe5a...24f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skylder du på moren din? Det er vel du selv som har oppdratt datteren din?

Mange ungdommer er flaue over foreldrene sine, i hvert fall hvis de lever litt alternativt, slik du gjør. Det er helt vanlig. 

Slutt å skylde på mora di. 

Anonymkode: fe46a...96d

Jeg har aldri kritisert datteren foran henne.  Men så bruker moren min nå henne mot meg.  Er det ikke urettferdig og slemt

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gammel er din datter? 

Ungdom

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ungdom

Tenkte meg det. Ingen ungdom som synes mor er kul, uansett hvilken livsstil mor har. Datteren din vil velge selv hvordan hun velger å leve livet sitt når hun blir eldre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ungdommer er nærmest programert til å synes at vi foreldre er flau, dust, teit, gamle osv. Det er normalt og sunt at de løsriver seg og gjør litt opprør, har motstand mot vår levemåte og de vil gå egne veier. 
Husker du ikke det fra da du var tenåring? Jeg husker godt hvordan jeg var og herregud så dust og rar foreldrene mine var;) 

Anonymkode: 800f0...16c

• Liker 2
Skrevet

Er du en fri sjel, så lar du din datter velge selv. Du kan påvirke, men ikke ved å snakke ned andre. Men, du må huske at ungdom vanligvis tar avstand fra sine foreldres valg en periode, gjerne til de er 18-20 år, eller mer. De skal frigjøre seg fra oss, og finne sin egen vei.

Anonymkode: da93e...c25

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke kritiser moren din til datteren din, ikke skap den type drama. 

Det du skal gjøre er å ta det opp med moren din direkte. Fortell henne bestemt, vær gjerne litt sint - tørr å være sint, at du har bevisst valgt et liv som tar avstand fra hennes materialistiske normer, og at det er først og fremst du selv som skal kunne påvirke din egen datter. 

Det er mulig datteren din vil søke mot det du selv misliker, som en motreaksjon. Det er vanlig for ungdommer. Likevel er jeg sikker på at hun, etter hun har kommet over den rebelske alderen, vil sette pris på de verdiene du har påvirket. 

Men som mamma av to barn i tenårene, og når jeg ser på omgangskretsen til barna mine, så er det ingen prestisje i overforbruk. De handler alle brukt. De er jo disse som skal arve kloden som vår generasjon, og generasjoner før oss, har utpint. Hun skjønner nok alvoret. 

Anonymkode: c01f1...1c9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt ironisk at du valgte å ta avstand fra din mor sin livsstil og nå reagerer på at din datter tar avstand fra din livsstil. Hun er vel en fri sjel hun også. Ikke sikkert din mor har skylden her.

Anonymkode: f3e25...232

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet

Du virker Mega spesiell og opprørsk. Gjør det motsatte som alle andre. 
Går med hjemmestrikket tøy bind og menskopp, og spiser økologisk mat og kler deg som en kunstner fra 50 tallet. 
Ikke rart din datter er flau. Lev som normale folk - du har en provoserende livsstil 

Anonymkode: f273b...6aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du virker Mega spesiell og opprørsk. Gjør det motsatte som alle andre. 
Går med hjemmestrikket tøy bind og menskopp, og spiser økologisk mat og kler deg som en kunstner fra 50 tallet. 
Ikke rart din datter er flau. Lev som normale folk - du har en provoserende livsstil 

Anonymkode: f273b...6aa

Nei det har hun ikke. Du er provoserende. La folk få være den dem er.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Hele samfumnet prøver å påvirke din datter, så det er ikke bare din mor sin "feil". Når barna blir ungdommer er det vanlig at de tar avstand fra foreldre og gjerne går i motsatt retning. De skal finne seg selv og sin retning. Er det ikke det du ønsker? Om din datter blir fisefin eller en "fri sjel" har vel ingenting å si så lenge hun er trygg i seg selv og er den hun ønsker å være? Verdiene med gjenbruk osv har hun fått inn fra hun var liten antar jeg, og selv om det ser ut som hun tar avstand fra det akkurat nå, så ligger disse verdiene i henne. Hun vil finne verdiene igjen når hun blir eldre. Ungdomstiden er bare en fase.

Og nei, ikke si noe stygt om din mor til din datter.

Anonymkode: 4d178...62c

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Du har oppdratt ungen din. At hun trekker mot bestemor er hennes valg. Å snakke dritt om moren din for å "vinne henne tilbake" virker verken åndelig eller kjærlig, men bitter og sjalu. 

At du vil være fri sjel/hippie stil betyr ikke at datteren din ønsker det samme. Og det er faktisk hennes valg. 

Respekter henne og hva hun ønsker så vil alltid ha henne. 

Prøv å endre henne eller overstyre henne så er det stor sjanse for at hun trekker seg bort fra deg og at du ikke ser henne når hun flytter ut. 

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det, men du virker som en gedigen egopromp.

Alt handler om dine behov og hvordan du vil at datteren din skal være. Hva med at du vokser opp og begynner å se datteren for den hun er!

Ut fra innlegget (og her kan jeg så klart få feil inntrykk), så bor dere i et gammelt og nedslitt hus. Når du da er en «fri sjel» tipper jeg at det i tillegg er rotete og skittent, noe du ville kalt «eklektisk».

Og du har råd til å reise, men gjør det ikke? Det er jo ditt valg, men jeg synes det er forferdelig trist at du har hatt muligheten til å gi din datter spennende og annerledes opplevelser, men ikke gjør det fordi du er en «fri sjel».

Kreativ klesstil? Som i tillegg er hullete og skittent, fordi «frie sjeler» vasker da ikke klær mer enn en gang i måneden?

Slutt å skylde på mora di! At dattera di tar avstand fra deg er bare din egen feil.

Anonymkode: 87ca5...8ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om hva moren din tenker? 
Det er DITT liv. Ikke hennes. 

Anonymkode: c5987...611

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg synes at hele historien skurrer. En velstående «fri sjel» med shabby tøy, uten utdannelse, og høy stilling i hotellbransjen… som klager på moren sin i et nettforum,

Endret av Adobyen
Skrevet

Nå syntes jeg du får litt stygge kommentarer her. 

Men noe har de jo rett i , iht det som kommer litt imellom de stygge kommentarene.

Så jeg vil si.  Du har valgt en livstil. Og som barn aksepterer barna det. Men når de kommer i tenårene så vil de bare være normale. Normalt for dem er det alle andre har og gjør. Og de ser plutselig at du er anerledes enn andre. For en tenåring er det skummelt å stikke seg ut. For det medfører uøsnet snakk. Din tenåring vil nok mest sannsynlig helst se ut som vennene sine og gjøre litt det samme som dem for å passe inn. Og har du råd til det. Så bør du jo også gi det. Er jo leit da feks om hun drømmer om å dra et annet sted, også aldri oppleve det pga du nekter. Jeg tenker at om du har råd til en tur barnet ønsker. Så betyr ikke det å bryte din livstil helt. Også er det jo en konsekvens, da om hun det er flaut hvordan du kler deg osv. At hun en periode helst ikke vil bli sett sammen med deg.

Når hun blir større,  får hun flere perspektiver i sitt liv, og vil finne sin egen vei og livstil, slik hun ønsker seg. 

Mine var ikke opptatt av moteklær osv. Men begge har vært innom det. Jeg hadde ikke råd.  Men skrapte sammen litt ekstra til noen plagg. Siden jeg visste de ble kommentert på å ikke ha noe.  Men i ettertid er de like lite opptatt av det. Og har et par plagg de bruker i settinger de tenker det er lurt å ha på. 

Greit å tenke på at du ikke føler deg bra nok for din mor, fordi du ikke ble slik hun ønsket det. At du ikke galt samme feilen at din datter ikke skal føle seg ikke bra nok fordi hun ikke er slik du håpet hun skulle bli. Det du har lært henne , det ligger jo der. Men nå er hun i en alder der hun skal finne seg selv. Og hva hun blir til, vet jo ingen før hun minst er 20år. Støtt henne i heller å bli den hun vil.

Anonymkode: be26c...a52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er fri sjel og har alltid gått min egen vei.  Jeg studerte ikke som mine søsken,  men har jobbet meg oppover i hotell bransje. 

Jeg tjener minst like mye som søsken men trives i et eldre hus som ser antikvarisk ut på en måte. Er ikke interessert i fin bil.

Moren tror og vil tro at jeg er mislykket og ikke tjener bra nok. 

Jeg liker ikke å reise,  det er ikke min hobby,  men moren tror jeg ikke har råd. 

Jeg liker å gå i brukte klær,  men hun tror jeg ikke har råd. 

Jeg liker heller ikke å vise hvor masse penger jeg har.  Jeg er veldig god økonomisk stilt. 

Det verste er at moren min har begynt å påvirke min datter.  Hun prøver å gjøre datteren fisefin.  Jeg vil at min datter skal være fri sjel som meg. 

Nå som hun vokser begynner hun å ta avstand fra min levemåte,  og vegrer seg å invitere venner hjem eller å vise meg frem. 

Det er sårende da jeg har gitt min datter alt.  Det er sårende at hun tar avstand fra min levemåte og synes det er pinlig å gå ut sammen med meg.  Ja jeg kan ha litt kreativ klesstil, mer i tråd med naturen og mer åndelig. 

Siden moren min har endret datteren min,  vil det være rettferdig hvis jeg nå forteller kritiske ting om min mor til min datter?  

Jeg har aldri kritisert min mor foran andre.  Jeg lever i takt med naturen og har tro på kjærlighet.  Men her risikerer jeg å miste datteren min. 

Hva med å la datteren din velge selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...