Gå til innhold

Uføretrygd og bo sammen med familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei tenkte å leige ut ene soverommet mitt til et søsken en stund og lurer på om det vil påvirke uføretrygden min. Har ung ufør. Han skal bo hos meg i minst 1 år muligens lenger ☺️

Anonymkode: 9ccec...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei . Du blir trekt på pensjonsgivende inntekt. Og det er ikke utleie i egen bolig. Siden du også leier ut mindre enn en viss % på boligen er ikke den inntekten skattegivende heller. Så du kan fint leie ut dette rommet, uten å bli trekt noe på trygden din

Anonymkode: 2703e...9cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette først og fremst om det påvirker enslig sats på uføretrygden. Om det blir regnet som samboere når man bor med et familiemedlem...

Skrevet

Lurte først og fremst på om det påvirker enslig sats på uføretrygden. Om det blir regnet som samboere når man bor med et familiemedlem?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette først og fremst om det påvirker enslig sats på uføretrygden. Om det blir regnet som samboere når man bor med et familiemedlem...

Nei, det blir ikke regnet som samboere (som et "kjæresteforhold") når du bor med et familiemedlem. Slapp av. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Litt forskjellige svar rundtom derfor eg lurer

Skrevet

Søsken, foreldre og venner kan bo sammen uten å få kutt i trygden.

Kutt på minstesats og ung ufør skjer kun om man lever i et «ekteskapslignende» forhold, aka gift/samboer.

Anonymkode: 199e6...edc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...