Gå til innhold

Magesmerter..gallestein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 14 åring som har hatt magesmerter 2 gang den siste måneden. Begge gangene fikk han det på kvelden. Smertene kom og gikk i noen timer. Så kastet han opp og smertene ble borte. Kan det være gallestein? Eller kan det komme av puberteten og at han vokser?

Skal bestille legetime men kan være ei stund venting på time. 

Anonymkode: 4a33b...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å vite ut i fra de vage beskrivelsene

Anonymkode: 610dd...4b5

Skrevet

Magesmerter kan være så mangt, både fysisk og psykisk. 

Jeg har ikke hørt om magesmerter pga pubertet, men om det er noe mønster for hva som har skjedd/skal skje når han får vondt er jo det interessant. Er livet hans generelt rolig sinnsmessig, med stabile familieforhold, ok sosiale relasjoner til jevnaldrende? 

Legen vil hjelpe dere med å undersøke hva det kan være. 

Anonymkode: 95dc1...b94

Skrevet

Kan være så mangt. Luftsmerter,  allergi, syre.

Da jeg hadde gallestein, kjentes det mer ut som smertene satt ved hjertet, jeg trodde det var infarkt den første gangen. Men dette er muligens også individuelt. 

Anonymkode: e1a7b...2fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en 14 åring som har hatt magesmerter 2 gang den siste måneden. Begge gangene fikk han det på kvelden. Smertene kom og gikk i noen timer. Så kastet han opp og smertene ble borte. Kan det være gallestein? Eller kan det komme av puberteten og at han vokser?

Skal bestille legetime men kan være ei stund venting på time. 

Bør ta allergitesting tenker jeg. Kan være gluten eller laktose som skaper dette. 

Anonymkode: e3175...e55

Skrevet

Han sier nå at begge gangene kom smertene etter at han hadde spist etter han hadde spilt fotballkamp 

Skrevet

Magesmerter kan være omtrent hva som helst. Syns gallestein høres usannsynlig ut med tanke på alder. Kanskje det er noe av det han spiste etter kamp han ikke tåler

Anonymkode: c0da1...58d

Skrevet

Gallestein er usannsynlig. Legen vil først sjekke andre ting. Det spørs hvor smerten er og hvordan smerten utspiller seg. Er det skarpe smerter eller mer difust. Ca hvor på ''magen'' er det? Gallesteinsmertene er virkelig, virkelig uutholdelige og føles ofte i hjerteområdet, midt i brystkassa og litt under ribbeina på høyresiden. Er smertene lavt på magen mot kjønnsorganet, kan det være tykktarmen. Er det på siden til høyre - leveren. Midten - tarmene. På venstresiden rett under brystet - magesekken. Det vil legen sjekke og utrede. Det kan også være blindtarm som er i ferd med å bli betent hvis det er på høyreside av navlen.

Skrevet
Drizzt skrev (42 minutter siden):

Gallestein er usannsynlig. Legen vil først sjekke andre ting. Det spørs hvor smerten er og hvordan smerten utspiller seg. Er det skarpe smerter eller mer difust. Ca hvor på ''magen'' er det? Gallesteinsmertene er virkelig, virkelig uutholdelige og føles ofte i hjerteområdet, midt i brystkassa og litt under ribbeina på høyresiden. Er smertene lavt på magen mot kjønnsorganet, kan det være tykktarmen. Er det på siden til høyre - leveren. Midten - tarmene. På venstresiden rett under brystet - magesekken. Det vil legen sjekke og utrede. Det kan også være blindtarm som er i ferd med å bli betent hvis det er på høyreside av navlen.

Takk for svar 😉

Jeg synes det er rart at smertene gikk over etter han kastet opp. 

Det skjer ikke ofte. Nå har det skjedd 2 ganger på 4-5 uker. Er i bra form eller. Spiser mye og er aktiv 

Skrevet

Hei. Dette har skjedd flere ganger med vårt barn. Hos oss viste det seg å være forstoppelse (til tross for at hun gikk på do jevnlig), men det var en del runder hos legen først for å utelukke andre ting. Jeg ville ha startet der. Hos legen altså.

Anonymkode: cec7a...513

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei. Dette har skjedd flere ganger med vårt barn. Hos oss viste det seg å være forstoppelse (til tross for at hun gikk på do jevnlig), men det var en del runder hos legen først for å utelukke andre ting. Jeg ville ha startet der. Hos legen altså.

Anonymkode: cec7a...513

Dette hadde jeg ikke tenkt på siden han sier at han går på do. Men snakket med han nå og sier at han f eks går ikke på toalettet på skolen. Han holder seg til han kommer hjem. Kanskje han gjør det ellers også når han er ute  

Hadde hun også smerter på kveldstid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar 😉

Jeg synes det er rart at smertene gikk over etter han kastet opp. 

Det skjer ikke ofte. Nå har det skjedd 2 ganger på 4-5 uker. Er i bra form eller. Spiser mye og er aktiv 

Hvis det går over etter oppkast, så tyder det til problemer med fordøyelsesystemmet. Er det kort tid etter spising eller mens han spiser, så kan det være magesekk eller spiserør. To ganger på 1 måned er ikke så mye, men dere kan følge med i hvilke situasjoner det skjer. ''Spiser mye'' betyr ikke overspiser? Hvis han fyller magesekken for mye så er det naturlig å kaste opp en del av maten ;) 

Som AB over skrev - det kan også være forstoppelse. Ett av mine barn hadde det uten at vi mistenkte noe som helst men hos oss var det nedsatt matlyst og vektnedgang som følge av det som var tegnene. I løpet av utredningen ble jeg forklart av gastrolegen at ''det er et rør - blir det tett i den ene enden, blir det et problem også i den andre enden''. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 14.21):

Han sier nå at begge gangene kom smertene etter at han hadde spist etter han hadde spilt fotballkamp 

Gallesteinsanfall høres det ut som da. Hvis det kommer etter matinntak.

Anonymkode: 05419...19b

Skrevet

Magesmerter kan komme av så mangt. Gallestein er lite sannsynlig på en 14 åring. Og det hjelper ikke å kaste opp når man har gallesteinsanfall.

Tenk over hva han spiser, skriv det helst ned og reaksjonen som ev kommer. Så har dere litt å gå på når dere skal til legen.

Anonymkode: 7c1ee...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Magesmerter kan komme av så mangt. Gallestein er lite sannsynlig på en 14 åring. Og det hjelper ikke å kaste opp når man har gallesteinsanfall.

Tenk over hva han spiser, skriv det helst ned og reaksjonen som ev kommer. Så har dere litt å gå på når dere skal til legen.

Anonymkode: 7c1ee...461

jeg kaster alltid opp av det.. til slutt..  alltid.. 

Anonymkode: 882e1...710

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg kaster alltid opp av det.. til slutt..  alltid.. 

Anonymkode: 882e1...710

Men det er intense smerter? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...