Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg vurderer å bestille en time til privat UL bare for å rydde den lille, dumme usikkerheten av veien. Noen som har tips til hvor en kan gå (uten henvisning)? Og hva koster det?

Skrevet

Det lurer jeg også på (jeg er 7 uker i morgen, men kunne tenkt meg å gjøre det om et par uker).

Mener jeg har hørt at man på Oslo City får UL til 600 kr, og at man da får 4 bilder med seg - det høres jo ikke så verst ut!

Skrevet (endret)

slettet. ;) tenkte mer på sånn sjekk allmenlegen tar (hjerterytme sjekk - hva heter nå det igjen da?)

Endret av Embla s
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Takk for svar! :)

Fikk time på tirsdag på Oslo City, og det koster 700.

Embla: Joda, allmennlegen kan sjekke fosterlyden, men jeg er i uke 12, og da er det litt for tidlig å sjekke det. Og jeg synes det er litt lenge å vente med å få bekreftet at alt er bra. Dumt og lite rasjonelt, vet det, men er tross alt nybegynner i dette gamet...

Skrevet
.

Embla: Joda, allmennlegen kan sjekke fosterlyden, men jeg er i uke 12, og da er det litt for tidlig å sjekke det.

Jordmor fant den hos meg i uke 12, med et dårlig apparat, i følge henne selv. Men lykke til på UL! Det er en fantastisk opplevelse!

Skrevet
Fikk time på tirsdag på Oslo City, og det koster 700.

Håper du vil rapportere etter timen! Sa de noe om hvor langt på vei du måtte være før det var noe "vits"?

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Vel - det KAN være en fantastisk opplevelse. Men det er ikke påvist at rutinemessige UL undersøkelser gir noen helsegevinst verken for mor eller barn.

Alle tilbys en rutinemessig UL undersøkelse rundt uke 18. Tror ikke at jeg noen gang har vært borti at det har kommet fram informasjon da som har vært av vesentlig betydning, eller ikke ville blitt oppdaget uansett. Ofte har man allerede henvist til UL pga mistanke om tvillinger, for eksempel - eller forliggende morkake.

Det jeg derimot HAR opplevd - flere gangert - er at vordende foreldre har fått beskjed om at her kan det KANSKJE være noe galt. Ungen har ett eller annet litt avvikende mål, for eksempel.

Så går de resten av svangerskapet og bekymrer seg som bare det, og kan få en del vanskelige avgjørelser om hvorvidt man ønsker for eksempel fosterdiagnostikk - med den risiko og ulempe det medfører. Heldigvis har det, i de tilfellene jeg har vært borti, vist seg at ungen har vært helt normal - bortsett fra f eks litt stort hode, litt korte bein - eller hva det nå måtte være.

Har man gjort folk en tjeneste ved å påføre dem disse månedene med bekymring, i en periode som egentlig burde vært preget av glede og forventning?

Og hvis man er bekymret i utgangspunktet, og blir beroliget av en normal ultralyd - så bør man kanskje være klar over at denne effekten er rent psykologisk. En normal UL tidlig i svangerskapet garanterer på ingen måte et normalt barn, eller et normalt svangerskap.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Og hvis man er bekymret i utgangspunktet, og blir beroliget av en normal ultralyd - så bør man kanskje være klar over at denne effekten er rent psykologisk. En normal UL tidlig i svangerskapet garanterer på ingen måte et normalt barn, eller et normalt svangerskap.

Jeg er helt enig i det du skriver, og dette er noe jeg har tenkt mye over selv. Både før jeg ble gravid og nå når jeg er det. Jeg har selv jobbet innen helsevesenet, bl.a. en del med ultralyd, og vet inderlig godt at en kan oppdage både og.

Begynnelsen av andre trimester er på mange måter et vakum. Jeg har mistet graviditetssymptomene mine samtidig som det er en del uker til jeg kan forvente å høre hjertelyden. Selv om jeg rent rasjonelt forstår at det at jeg ikke lengre har noen symptomer etter all sannsynlighet ikke betyr at noe er galt, så vet jeg også at det kan være noe galt. Sjansen er liten, men den er der. Og ja, jeg er (så langt det er mulig) forberedt på at alt ikke nødvendigvis ikke er som det skal være, men i så fall, så ønsker jeg faktisk å vite det. Og når muligheten for (foreløpig) avklaring bare er en telefon og noen hundrelapper unna, så er det vanskelig å ikke benytte seg av det. Jeg forventer ikke å få noe fasitsvar på om jeg kommer til å få et friskt barn, men jeg trenger rett og slett å se et lite hjerte som slår. For min egen hjertefreds del.

Dette er ikke rasjonelt i det hele tatt, men det emosjonelle aspektet skal heller ikke undervurderes.

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Da tror jeg at jeg ville forsøkt allmennlegen eller jordmor først. Hvis du er rimelig slank er det god sjanse for å finne fosterlyden ved uke 12.

Og det er helt gratis, så du kan bruke hundrelappene på noe koseligere.

Lykke til med svangerskapet uansett :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Da tror jeg at jeg ville forsøkt allmennlegen eller jordmor først. Hvis du er rimelig slank er det god sjanse for å finne fosterlyden ved uke 12.

Og det er helt gratis, så du kan bruke hundrelappene på noe koseligere.

Lykke til med svangerskapet uansett  :)

Spurte legen om det i forrige uke, og han mente det ikke var noen vits i å prøve. Livmora har ennå ikke kommet opp av bekkenet, og ikke er jeg spesielt slank heller. Så det blir ultralyd på tirsdag :)

Jeg synes egentlig det er helt greit å betale dette selv så lenge det er på et slikt grunnlag.

Skrevet

Det må også sies at ikke alle legekontor har et slikt lytteapparat hvor man kan høre hjertelyd, som jordmor har - eller en ul. Min fastlege har ikke en slik. Og å lytte med en sånn lyttestav i tre kan man ikke alltid finne hjertelyden så tidlig, og hvor stresset blir man ikke da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...