AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Ok, skal forklare nærmere hva jeg mener med overskriften. Jeg lurer på hvordan menn tenker angående sin egen kropp, hvorvidt partner tenner på den og hvorvidt dette gir motivasjon for en eventuell endring... Altså, foretrekker du å få høre det rett ut at "jeg tenner mer på deg når du er slankere og mer trent"? Eller blir du da lei deg og det blir enda vanskeligere å gjøre noe med det? Dette lurer jeg på fordi min partner har lagt på seg en del. Jeg synes fortsatt han er søt og fin, men kanskje ikke så sexy... Og jeg føler sexlivet påvirkes til det negative. Magen er i veien og han har kortere utholdenhet samt blir sliten i armene og får krampe i beina, så varighet og aktuelle stillinger er begrenset. Jeg blir også bekymret for hans helse og for at ereksjonen skal bli dårlig om noen år (livsstil og helse spiller vel inn på dette). Han er 32. I tillegg har han betydelig mindre sexlyst enn han hadde for få år siden. Han har av en eller annen grunn fått inntrykk av at utseendet ikke er så nøye for meg mtp. tenning og sexlyst. Det er nok fordi jeg aldri har kommentert hans kropp negativt. Men jeg lurer på om det er feilslått av meg, og at han egentlig trenger å få høre nettopp det? Kan det tenkes at han tar det som god motivasjon om jeg forteller at jeg ikke tenner så veldig på han slik han er nå? Eller vil han med stor sannsynlighet bli såret og reagere negativt, slik jeg har gjort de gangene han har sagt slikt til meg? (Ja, jeg er tjukk etter svangerskap men er på vei ned i vekt og tilbake i form). Håper det gir mening, bare spør hvis noe er uklart. Anonymkode: 7a5d0...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Kan ikke svare for alle menn, men jeg kan svare for meg som mann. Hadde jeg vært i denne situasjonen hadde jeg tenkt at jeg (mannen) er inne i en psykisk dårlig periode og at det er noe mentalt som plager meg. Å la kroppen forfalle har negativ effekt på både mental og fysisk helse. I slike perioder kan motivasjonen for trening være lav, og jeg leter etter positive sider ved livet som jeg fokuserer på, og gjerne prøver å introdusere noe nytt i livet mitt (hobby, rutine etc.). Jeg har vært i et par slike perioder i forhold, og det er aldri partner som hjelper meg ut av det, for jeg må snu det selv. Tror absolutt ikke det hjelper å kommentere det direkte, men kanskje kan du foreslå noe nytt dere kan gjøre sammen? Som sagt hadde jeg vært klar over dette problemet selv, og også funnet en løsning på det selv, men det kan ta litt tid for noen å innse dette. Anonymkode: 6d861...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Om det er lov å svare også som kvinne - du kan se bort fra denne kommentaren dersom du også får svar fra menn. Mitt erfaring er at menn responderer mer logisk på kommentarer om at burde prioritere helse, trening og kropp. De har ikke det samme forholdet som mange kvinner har som mener at de "er" kroppen sin. Dermed går slike kommentarer inn på kvinner på et dypere følelsesmessig nivå, og at "når du kritiserer mine dårlige kostholdsvaner og mangel på trening, så kritiserer du hvem jeg er". Om du skjønner. Det er ikke sånn med menn (for å generalisere). Mannen min hadde en periode da han falt inn i noen dårlige vaner med kostholdet. Det kom av mye stress på jobben, og da hadde han ikke ork til trening etterpå, og han pleide å kjøpe med seg chips og snop for å "koble av" på kvelden. Eneste han orket var streaming og snacks. Jeg prøvde å være forståelsesfull og ikke kritisere. Men når uvanene vedvarte selv om det med jobben roet seg så sa jeg rett ut at nå forventer jeg at du skal stille opp mer enn det du gjør, og dette kostholdet og mangel på aktivitet gjør deg bare feit og lat. Det ble mottatt med et "jeg vet, skal skjerpe meg". Uten at han gjorde det. Det som hjalp var både at jeg basically nesten knyttet på han joggeskoene for å få han med på tur etter jobb, og at kompisene begynte å "mobbe" magen hans og fortelle at han var for ung for å få "dad bod". Så litt direkte fatshaming fra kompisene i tillegg til konkrete aktiviteter fra meg fikk han på rett spor. Det er to år siden, og nå trener han mer enn meg og har gått ned over 20 kg. Anonymkode: 9340b...b63 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Meg over - glemte en ting: sexlysten hans eksploderte etter han begynte å ta vare på seg selv, og gikk ned i vekt, så det ble også en drivkraft for han selv. Anonymkode: 9340b...b63 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Det kan være sårt. Det finnes ingen god måte å si det på, men du kan jo si dere må prate, at du elsker ham, men lurer på om det er noe galt siden han har gått opp då mye i vekt? Og samtidig si at det er forståelig hvis han har noe på sinnet, men at du må innrømme at du tente mer på ham før da han hadde et aktivt sexliv. Mitt inntrykk er at strategier ofte ikke fungerer og at du kan bli tvunget til å si det uansett når alt annet feiler. Bedre å være ærlig, men så øm det går an. De fleste mennesker vet godt at de er lubne eller tykke og de fleste synes heller ikke det er så veldig moro, men føler på det. Anonymkode: 2d2c5...612 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Aktivt liv*** . Freudiansk glipp. Anonymkode: 2d2c5...612
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, foretrekker du å få høre det rett ut at "jeg tenner mer på deg når du er slankere og mer trent"? Ja. 19 minutter siden, AnonymBruker said: Eller blir du da lei deg Ja, det og. Men det går over. 20 minutter siden, AnonymBruker said: blir enda vanskeligere å gjøre noe med det? Nei. Det er motivasjon. 24 minutter siden, AnonymBruker said: Dette lurer jeg på fordi min partner har lagt på seg en del. Jeg synes fortsatt han er søt og fin, men kanskje ikke så sexy... Og jeg føler sexlivet påvirkes til det negative. Det er grisestygt å være feit og utrent. Såklart går det ut over sexlivet. 26 minutter siden, AnonymBruker said: Han har av en eller annen grunn fått inntrykk av at utseendet ikke er så nøye for meg mtp. tenning og sexlyst. Typisk blåpillet. Direkte kommunikasjon er det som gjelder for menn. Han blir sikkert litt furten helt først, men vil komme over det så snart han er igang. Hinting og pynting på sannheten er det verste som finnes. Anonymkode: 692cf...357
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan ikke svare for alle menn, men jeg kan svare for meg som mann. Hadde jeg vært i denne situasjonen hadde jeg tenkt at jeg (mannen) er inne i en psykisk dårlig periode og at det er noe mentalt som plager meg. Å la kroppen forfalle har negativ effekt på både mental og fysisk helse. I slike perioder kan motivasjonen for trening være lav, og jeg leter etter positive sider ved livet som jeg fokuserer på, og gjerne prøver å introdusere noe nytt i livet mitt (hobby, rutine etc.). Jeg har vært i et par slike perioder i forhold, og det er aldri partner som hjelper meg ut av det, for jeg må snu det selv. Tror absolutt ikke det hjelper å kommentere det direkte, men kanskje kan du foreslå noe nytt dere kan gjøre sammen? Som sagt hadde jeg vært klar over dette problemet selv, og også funnet en løsning på det selv, men det kan ta litt tid for noen å innse dette. Anonymkode: 6d861...cf1 Ja, han har en dårlig periode. Men det er en ond sirkel, han føler seg dårlig fysisk og psykisk og blir nedtrykt av det, får ikke gjort alt han ønsker av gjøremål og sånt og blir enda mer nedtrykt av det. Og bøter på det med massevis av øl og godis. Du har helt rett, det er han selv som må snu det. Slik jeg selv snur det for meg. Jeg har prøvd å ta litt initiativ til ting, men ikke sånn veldig respons ennå i alle fall. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om det er lov å svare også som kvinne - du kan se bort fra denne kommentaren dersom du også får svar fra menn. Mitt erfaring er at menn responderer mer logisk på kommentarer om at burde prioritere helse, trening og kropp. De har ikke det samme forholdet som mange kvinner har som mener at de "er" kroppen sin. Dermed går slike kommentarer inn på kvinner på et dypere følelsesmessig nivå, og at "når du kritiserer mine dårlige kostholdsvaner og mangel på trening, så kritiserer du hvem jeg er". Om du skjønner. Det er ikke sånn med menn (for å generalisere). Mannen min hadde en periode da han falt inn i noen dårlige vaner med kostholdet. Det kom av mye stress på jobben, og da hadde han ikke ork til trening etterpå, og han pleide å kjøpe med seg chips og snop for å "koble av" på kvelden. Eneste han orket var streaming og snacks. Jeg prøvde å være forståelsesfull og ikke kritisere. Men når uvanene vedvarte selv om det med jobben roet seg så sa jeg rett ut at nå forventer jeg at du skal stille opp mer enn det du gjør, og dette kostholdet og mangel på aktivitet gjør deg bare feit og lat. Det ble mottatt med et "jeg vet, skal skjerpe meg". Uten at han gjorde det. Det som hjalp var både at jeg basically nesten knyttet på han joggeskoene for å få han med på tur etter jobb, og at kompisene begynte å "mobbe" magen hans og fortelle at han var for ung for å få "dad bod". Så litt direkte fatshaming fra kompisene i tillegg til konkrete aktiviteter fra meg fikk han på rett spor. Det er to år siden, og nå trener han mer enn meg og har gått ned over 20 kg. Anonymkode: 9340b...b63 Ja, det går helt fint, takk for svar! Det kan godt hende at du har rett i at de ikke tenker på samme måten. Jeg bare er redd for å si noe galt, si noe som setter varige spor. Slik han dessverre har gjort om min kropp, ord som jeg aldri glemmer men som jeg ikke tenker på mye på nå lenger heldigvis. Han har en tendens til å si det samme, "jeg vet, jeg skal skjerpe meg" men det er ofte etter slik eller sånn har skjedd, for eksempel en jobbreise eller en merkedag som bryllup etc. Er liksom ikke vits å legge om livsstilen i dag dersom man skal i bryllup om 2 uker 😛 Huff. Jeg holder som skrevet på selv og kan jo hende at han blir dratt med etter hvert, håper det. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Meg over - glemte en ting: sexlysten hans eksploderte etter han begynte å ta vare på seg selv, og gikk ned i vekt, så det ble også en drivkraft for han selv. Anonymkode: 9340b...b63 En bonus! Anonymkode: 7a5d0...9e9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kan være sårt. Det finnes ingen god måte å si det på, men du kan jo si dere må prate, at du elsker ham, men lurer på om det er noe galt siden han har gått opp då mye i vekt? Og samtidig si at det er forståelig hvis han har noe på sinnet, men at du må innrømme at du tente mer på ham før da han hadde et aktivt sexliv. Mitt inntrykk er at strategier ofte ikke fungerer og at du kan bli tvunget til å si det uansett når alt annet feiler. Bedre å være ærlig, men så øm det går an. De fleste mennesker vet godt at de er lubne eller tykke og de fleste synes heller ikke det er så veldig moro, men føler på det. Anonymkode: 2d2c5...612 Ja, må kanskje si det... Vil bare ikke at det skal bli enda en ting som er feil i livet. "Alt mulig stress og attpåtil synes ikke dama jeg er sexy lenger", liksom. Han er veldig til å omtale seg selv som feit og tulle med at han er det, jeg synes det er ubehagelig og vet ikke om det er så veldig selvmotiverende egentlig? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Ja, det og. Men det går over. Nei. Det er motivasjon. Det er grisestygt å være feit og utrent. Såklart går det ut over sexlivet. Typisk blåpillet. Direkte kommunikasjon er det som gjelder for menn. Han blir sikkert litt furten helt først, men vil komme over det så snart han er igang. Hinting og pynting på sannheten er det verste som finnes. Anonymkode: 692cf...357 Jeg vet ikke hva blåpillet betyr men takk for svar. Men det jeg mente var at jeg aldri har sagt at utseendet er viktig for meg. Og det er mange ting som er viktigere, men utseendet er ikke uviktig. Han er ganske direkte og ærlig selv, men jeg er aldri like brutalt ærlig tilbake så vet egentlig ikke om han faktisk takler det 😛 Anonymkode: 7a5d0...9e9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hva blåpillet betyr men takk for svar. Tror på alvestøv og magi når det kommer til kjærlighet. Ikke observant nok når det gjelder realitetene om hva som driver det. Anonymkode: 692cf...357
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, må kanskje si det... Vil bare ikke at det skal bli enda en ting som er feil i livet. "Alt mulig stress og attpåtil synes ikke dama jeg er sexy lenger", liksom. Han er veldig til å omtale seg selv som feit og tulle med at han er det, jeg synes det er ubehagelig og vet ikke om det er så veldig selvmotiverende egentlig? Jeg vet ikke hva blåpillet betyr men takk for svar. Men det jeg mente var at jeg aldri har sagt at utseendet er viktig for meg. Og det er mange ting som er viktigere, men utseendet er ikke uviktig. Han er ganske direkte og ærlig selv, men jeg er aldri like brutalt ærlig tilbake så vet egentlig ikke om han faktisk takler det 😛 Anonymkode: 7a5d0...9e9 Da kan du være det og så referere til at han jo har vært det med deg før. Du må jo bare teste, spesielt siden dette gnager på deg. At han gjør narr av seg selv er en forsvarsmekanisme. Han later som han ikke bryr seg, men han bryr seg, i hvilken grad vet jeg ikke. Det er ingen som liker å være overvektig. Anonymkode: 2d2c5...612 1
Gjest Drigo Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 Si det rett ut til en mann. Det beste er om dere begge kan ta på turskoene og begynne å gå turer sammen. Mange synergieffekter! Her oss har vi som mål 3 turer per uke. Ellers trener vi utenom på hver vår kant. Begynn nå mens dere er relativt unge😌
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Menn skiller seg ikke spesielt ut fra kvinner når det gjelder å ta i mot kritikk. Det har med selvfølelse og ego å gjøre. Noen ser det som motivasjon, og andre går rett i kjelleren. Du vet trolig best i hvilken kategori typen din er? Anonymkode: 3ad15...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 Det høres jo ut som om dere har et godt utgangspunkt for å ta tak i dette sammen. Dere har begge litt for mye, og da kan du jo bruke det som vinkling; "du må hjelpe meg å gå ned i vekt, kan vi ikke gjøre dette sammen?" Jeg fikk fart på egen trening når barna ble større. Når de begynte på treningsstudio og kom hjem og flekset biceps og gryende 6-pack. Da våknet det litt i meg at gammel'n kan også hente frem gammel storhet. Og mye kjekkere å kunne stå ute og grille i baris når brystkassa stikker lengre frem enn magen. Anonymkode: a2766...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 Kropp er viktig for meg, og jeg trener for å se bra ut for at både kona som er veltrent selv, og at andre attraktive jenter skal vise meg interesse. Hvordan ser du ut selv? Kan jo være at du ikke ser noe bra ut selv så han gidder ikke ta seg sammen for deg. Og evaluerer det sånn at du ikke har så store muligheter å få noe annet uansett. Så da gidder han ikke. Anonymkode: 351ab...619
sicario Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg lurer på hvordan menn tenker angående sin egen kropp, hvorvidt partner tenner på den og hvorvidt dette gir motivasjon for en eventuell endring... Kan det tenkes at han tar det som god motivasjon om jeg forteller at jeg ikke tenner så veldig på han slik han er nå? Eller vil han med stor sannsynlighet bli såret og reagere negativt, . Anonymkode: 7a5d0...9e9 Kan selvfølgelig kun svare for meg selv. Hva min partner tenker om kroppen min er helt uvesentlig for min motivasjon til trening etc. Om hun hadde kommentert hvordan jeg så ut/kroppen min etc, hadde veien vært kort til at forholdet var over.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 Nei altså, hvis seksuell tenning skulle handlet noe om hvor trente kropper jeg eller min partner hadde, så hadde vi nok ikke hatt noe sexliv, i og med at ingen av oss trener noe særlig og hun er overvektig. Premisset til ts er at partnerens kropp og hvor trent den er, er bestemmende for seksuell tenning. Jeg må bare få påpeke at dette ikke gjelder andre enn dem det gjelder. Vi har masse god sex med våre uperfekte hverdags mamma/pappakropper og det er virkelig bare ikke kropp/utseende det kommer an på for vår del. Faktisk er det heller det at vi har et tvers gjennom godt forhold og samliv, varme følelser for hverandre, og at vi alltid har god sex som begge nyter, som er det som fremfor noe opprettholder lyst og tenning her. Anonymkode: 65f4b...e41 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #18 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Menn skiller seg ikke spesielt ut fra kvinner når det gjelder å ta i mot kritikk. Det har med selvfølelse og ego å gjøre. Noen ser det som motivasjon, og andre går rett i kjelleren. Du vet trolig best i hvilken kategori typen din er? Anonymkode: 3ad15...2d6 I utgangspunktet ja, men så er jo ting med kroppen ofte litt mer sensitivt... Jeg vet ikke helt hvor ærlig jeg kan være om dette. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres jo ut som om dere har et godt utgangspunkt for å ta tak i dette sammen. Dere har begge litt for mye, og da kan du jo bruke det som vinkling; "du må hjelpe meg å gå ned i vekt, kan vi ikke gjøre dette sammen?" Jeg fikk fart på egen trening når barna ble større. Når de begynte på treningsstudio og kom hjem og flekset biceps og gryende 6-pack. Da våknet det litt i meg at gammel'n kan også hente frem gammel storhet. Og mye kjekkere å kunne stå ute og grille i baris når brystkassa stikker lengre frem enn magen. Anonymkode: a2766...5cf Ja, jeg er egentlig godt i gang og foreslår at vi skal skjerpe oss. Så sier han at det skal han, må bare få unnagjort en jobbeperiode først. Eller vente til sommeren er over så han ikke blir så fristet til å ta en øl mens han klipper plenen, griller, etc. Har fått han med på noen turer da. TS Anonymkode: 7a5d0...9e9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #19 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kropp er viktig for meg, og jeg trener for å se bra ut for at både kona som er veltrent selv, og at andre attraktive jenter skal vise meg interesse. Hvordan ser du ut selv? Kan jo være at du ikke ser noe bra ut selv så han gidder ikke ta seg sammen for deg. Og evaluerer det sånn at du ikke har så store muligheter å få noe annet uansett. Så da gidder han ikke. Anonymkode: 351ab...619 Ja nei, jeg er ingen fotomodell selv, det er riktig det. Som jeg skrev i HI så har jeg vekt å ta av meg jeg også. Har straks gått ned til førgravidvekten, i alle fall. Kan tenke meg ned et stykke til og komme skikkelig i form. Han har tidligere uttrykt nettopp det at han ikke gidder å bli slank og trent om ikke jeg også gjør det, så han venter kanskje på at jeg skal komme dit?🤷♀️ Tror ikke jeg har sjans på noen bedre med en unge på slep uansett, men det er ikke derfor jeg gjør det. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei altså, hvis seksuell tenning skulle handlet noe om hvor trente kropper jeg eller min partner hadde, så hadde vi nok ikke hatt noe sexliv, i og med at ingen av oss trener noe særlig og hun er overvektig. Premisset til ts er at partnerens kropp og hvor trent den er, er bestemmende for seksuell tenning. Jeg må bare få påpeke at dette ikke gjelder andre enn dem det gjelder. Vi har masse god sex med våre uperfekte hverdags mamma/pappakropper og det er virkelig bare ikke kropp/utseende det kommer an på for vår del. Faktisk er det heller det at vi har et tvers gjennom godt forhold og samliv, varme følelser for hverandre, og at vi alltid har god sex som begge nyter, som er det som fremfor noe opprettholder lyst og tenning her. Anonymkode: 65f4b...e41 Beklager om det fremstod slik, men jeg mener ikke at kropp er avgjørende for tenning. Men jeg lurer på om det spiller en større rolle for meg enn jeg tidligere har trodd. Jeg trodde ikke at jeg var så overfladisk. Men merker at jeg synes ikke det er tiltrekkende at han puster og peser, ikke er sterk nok i armene til å holde ut en liten stund i misjonær, heller vil game enn å legge seg sammen med meg. Vi har sex altså, bare ikke så ofte som før. Men følelsene i bunn er viktigst, ja. Ellers hadde vi ikke hatt stort sex i det hele tatt tror jeg, for han har sagt at han foretrekker slankere damer enn slik jeg har sett ut. TS Anonymkode: 7a5d0...9e9
Flintis Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 Hvordan er det med matvanene, som tilgang på godteri, blir han nødet til å forsyne seg ekstra osv. Egentlig synes jeg begge bør hjelpe hverandre til en sunn livsstil. Altså normal vekt og at en kan gå en dagstur. Om du vinkler det slik og at dere blir enige om det så burde det gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå