Gå til innhold

Bestikke barnet sitt for å få henne med på ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Er det innafor å bestikke barnet sitt med hjemmekino så de kan dra på en prøvetime? 

Det er nemlig tae kwon do, noe jeg tror vil bare være positivt for henne å lære. Om hun har prøvd og ikke liker det, er det helt i orden. Men hun sier hun ikke vil dra dit fordi hun vil være hjemme og leke med naboen som kun er inne og ser tv.. 

Jeg har en greie om at noen ting kan det være lurt å prøve først før man sier man ikke vil. Og vi er jo der hele tiden. 

Hun er bare fem år, så veldig høytidelig er det jo ikke.. 

Og det er jo plenty av andre aktiviteter å velge mellom. 

Jeg vil bare si de riktige tingene slik at hun blir med med åpen sinn.. Noen tips og triks? 

Anonymkode: a2525...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig rar fremgangsmåte. Hvorfor har du bestemt hva hun skal prøve? 

Gi henne valg. Spør hva hun kan tenke seg å prøve. Sjekk hva som tilbys i kommunen. Det er dessuten ikke så vanlig at 5åringer begynner med aktivitet. La hun leke med naboen om hun vil det i stedet. Tror de fleste blir mer opptatt av aktiviteter når de begynner på skolen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du må begynne å bestikke barnet allerede fra 5års alderen, LYKKE jævla til i tennårene! Haha, slutt med bestikkelser nå, spar de for guds skyld ca 10år til.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kunne nok bestukket mitt barn for å bli med på noe jeg tror han:hun ville likt! Hadde da selvfølgelig akseptert et nei dersom de etterpå sier at de ikke vil, men tenker jo at et barn ikke alltid klarer å se for seg hva hun/han vil like av aktiviteter før de har prøvd. Så selv om det sikkert er veldig politisk ukorrekt, hadde jeg gjort det! 

Anonymkode: 8582c...19d

• Liker 2
Skrevet
Teardrop skrev (4 minutter siden):

Hvis du må begynne å bestikke barnet allerede fra 5års alderen, LYKKE jævla til i tennårene! Haha, slutt med bestikkelser nå, spar de for guds skyld ca 10år til.

Bruker ikke du bestikkelser? Noe ala hvis vi skynder oss nå, så rekker vi kanskje en is på veien/lese en bok før leggetid. Hvis du blir med meg på de ærendene i dag, så kan vi ta en cafetur sammen etterpå.  

Det er jo ikke ofte, men en gang i blant liksom. Trodde ikke det var så ille. Mine foreldre gjorde slik ofte, men har virkelig ikke blitt skadet av det.. 

Perleblomst skrev (8 minutter siden):

Veldig rar fremgangsmåte. Hvorfor har du bestemt hva hun skal prøve? 

Gi henne valg. Spør hva hun kan tenke seg å prøve. Sjekk hva som tilbys i kommunen. Det er dessuten ikke så vanlig at 5åringer begynner med aktivitet. La hun leke med naboen om hun vil det i stedet. Tror de fleste blir mer opptatt av aktiviteter når de begynner på skolen.

Helt ærlig, det er mitt første barn. Trodde det var helt ok å foreslå ting, men ja kanskje bedre å gi et alternativ eller to ekstra. 

Og nei, jeg må begrense hennes samvær med naboen, så derfor tenkte jeg at en aktivitet kan være et fint sted å begynne.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kunne nok bestukket mitt barn for å bli med på noe jeg tror han:hun ville likt! Hadde da selvfølgelig akseptert et nei dersom de etterpå sier at de ikke vil, men tenker jo at et barn ikke alltid klarer å se for seg hva hun/han vil like av aktiviteter før de har prøvd. Så selv om det sikkert er veldig politisk ukorrekt, hadde jeg gjort det! 

Anonymkode: 8582c...19d

Det er akkurat det. Jeg ser for meg at det er noe hun hadde likt fordi hun har sett det på tv og ville prøve. Hun er litt tøff av seg, liker fysisk aktivitet osv.. Men samtidig er hun sånn som må dras i gang. Hun vet jo ikke hvordan det er der, og jeg vil jo så gjerne at hun skal bare prøve.. Liker hun det ikke, så er det helt i orden. Hun kan prøve andre ting, hun kan vente et år elr to, vi får se.. Hadde muligheten nå så tenkte å ta den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt ærlig, det er mitt første barn. Trodde det var helt ok å foreslå ting, men ja kanskje bedre å gi et alternativ eller to ekstra. 

Og nei, jeg må begrense hennes samvær med naboen, så derfor tenkte jeg at en aktivitet kan være et fint sted å begynne.. 

Jeg ville ikke bedt femåringen velge mellom aktiviteter hun ikke allerede har et forhold til. Tenker hun er for ung til å vite hva det innebærer å gå på tae-kwondo, turn eller svømming, og vil svare etter dagsform.

Jeg ville tatt mer styring, ikke mindre. Hvor vant er hun til å bli med deg på ting bare fordi det er det som er planlagt i dag? Gi gode forberedelser og færre valg.

For eksempel si at på torsdag skal vi spise middag etter barnehagen, og så skal vi dra på tae-kwondo. Så ser du litt an hvordan hun liker det, og prøver eventuelt noe annet, men valget står ikke mellom TV eller tae-kwondo. Det står mellom fritidsaktivitet eller konstruktiv aktivitet på hjemmebane. 

Du har en langsiktig plan for hvordan du vil støtte opp om utviklingen hennes, og da kan ikke for mye av tiden styres av hva som frister femåringen mest her og nå. I stedet for å måtte kjøpe henne vekk fra TV med andre fristelser, kan du innføre at det ikke er alternativ å tilbringe ettermiddagen foran TV, eventuelt ha skjermtid bestemt av deg. Blir kanskje turbulent i starten dersom hun har fått lov å velge fritt tidligere, men på sikt sparer det deg for mye diskusjon, lokking og kompensering om hun venner seg til at hun har valg, men innenfor dine rammer.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor taekwando? Det høres kjedelig ut, så skjønner henne godt. 

Ta henne med på golf. De virkelig gode profesjonelle golferne i verden startet da de var rundt 5 år. 

Selv skulle jeg ønske mine foreldre tok meg med på golf når jeg var barn. Da hadde jeg garantert vært proff i dag med millioninntekt. Jeg bitter på foreldrene mine for det. 

Anonymkode: 8de77...4d0

Skrevet

Ikke tving henne til å gå på hobbyer hun ikke vil.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke latt det være et valg. Hadde tatt med barnet til timen,  men hadde latt hen få et valg om å bli med eller evt bare se på. Barnet aner ikke hva det innebærer og må bli med for å se om det ser gøy ut. Har ikke barnet lyst til å begynne på aktiviteten etter prøvetimen så er jo det greit. 

Skrevet
Honey Dew skrev (2 timer siden):

Ikke tving henne til å gå på hobbyer hun ikke vil.

Hun vil bare sitte hjemme å se på tv. Skal hun få bestemme det istedet for å bli eksponert for nye ting? 

• Liker 1
Skrevet
Lonelily skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde nok ikke latt det være et valg. Hadde tatt med barnet til timen,  men hadde latt hen få et valg om å bli med eller evt bare se på. Barnet aner ikke hva det innebærer og må bli med for å se om det ser gøy ut. Har ikke barnet lyst til å begynne på aktiviteten etter prøvetimen så er jo det greit. 

Ja det var litt det vi tenkte og.. Hun vet jo ikke og har kanskje ikke tenkt noe på det heller, så det er nok litt på dagsformen. Vil bare at hun skal få se og bestemme seg utifra det. Det haster jo ikke akkurat. 

Skrevet

Ja jeg bestikker barna mine innimellom, jeg 😅 

Har to mindre og en på 16 år, hun er ikke noe vanskelig eller ekkel å ha med å gjøre selvom jeg bestakk hun innimellom da hun var mindre, ref. den som skrev du kunne glede deg til tenårene. 

Men, 6 åringen derimot kan være litt «frekk» innimellom pga det, om jeg feks sier «nå må du rydde rommet ditt» så kan han si «hva får jeg for det?», men da sier jeg jo bare «en klem» eller «et ryddig rom» eller noe. Det er jo ikke sånn at selvom man bestikker innimellom så er det sånn det blir for alltid. 

Når det er sagt så vet jeg ikke om dette er en situasjon der jeg ville ha bestukket noen av barna. Når jeg sier vi skal noe, så SKAL vi det, da driter jeg i om dem egentlig har lyst til å sitte hos naboen å se på tv. Vi drar å prøver det eller ser på, liker du det ikke så er det helt greit, men vi sjekker det ut. 

Anonymkode: 9d696...541

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun vil bare sitte hjemme å se på tv. Skal hun få bestemme det istedet for å bli eksponert for nye ting? 

At en 5-åring får lov til å bestemme selv, hvor mye tv en ser på er jo helt hårreisende. Selvfølgelig velger en 5-åring tv, hvis det er et alternativ? Ikke rart at flere her sier de må "bestikke" barnet sitt 😂 - tydeligvis fritt frem for ungen å gjøre det en føler for. Hvor er de voksne? 🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Finn noe som interesserer henne. Å tvinge henne til å gjøre f eks ta kwon do gjør at hun kommer til å hate det.

Hva med f eks speideren, kor, ridning eller et instrument som hun ønsker å prøve?

Skrevet
kraftwerk skrev (4 minutter siden):

At en 5-åring får lov til å bestemme selv, hvor mye tv en ser på er jo helt hårreisende. Selvfølgelig velger en 5-åring tv, hvis det er et alternativ? Ikke rart at flere her sier de må "bestikke" barnet sitt 😂 - tydeligvis fritt frem for ungen å gjøre det en føler for. Hvor er de voksne? 🥴

Nei altså det var for å sette det på spissen. Hun får ikke bestemme det her hjemme, men jeg vet at når hun er der, så er det fri flyt, så det besøket vil jeg helst begrense. Det kan være greit å ha noen aktiviteter hvor hun kan treffe andre 😊

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja jeg bestikker barna mine innimellom, jeg 😅 

Har to mindre og en på 16 år, hun er ikke noe vanskelig eller ekkel å ha med å gjøre selvom jeg bestakk hun innimellom da hun var mindre, ref. den som skrev du kunne glede deg til tenårene. 

Men, 6 åringen derimot kan være litt «frekk» innimellom pga det, om jeg feks sier «nå må du rydde rommet ditt» så kan han si «hva får jeg for det?», men da sier jeg jo bare «en klem» eller «et ryddig rom» eller noe. Det er jo ikke sånn at selvom man bestikker innimellom så er det sånn det blir for alltid. 

Når det er sagt så vet jeg ikke om dette er en situasjon der jeg ville ha bestukket noen av barna. Når jeg sier vi skal noe, så SKAL vi det, da driter jeg i om dem egentlig har lyst til å sitte hos naboen å se på tv. Vi drar å prøver det eller ser på, liker du det ikke så er det helt greit, men vi sjekker det ut. 

Har sjeldent bestikket henne slik jeg og.. Her er belønningen også et ryddig rom og mer plass til å leke 😅 

Hun får ikke irrelevante belønninger, men en gang i blant er kvalitetstid sammen og kanskje en is noe som gjør ting litt motiverende.. 

Jeg ville bare at hun skulle dra dit med et smil å se på fordi hun får is etterpå enn at vi drar med en sur unge inn.. 

Skrevet
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Finn noe som interesserer henne. Å tvinge henne til å gjøre f eks ta kwon do gjør at hun kommer til å hate det.

Hva med f eks speideren, kor, ridning eller et instrument som hun ønsker å prøve?

Ja, har ei lita liste nå av det som er tilgjengelig som hun kan velge å se om det er noe hun liker. 

Det er noe allidrett i nærheten, svømmekurs (forøvrig ikke noe valg) og dansing. Så får se hva hun vil om ikke det faller i smak.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei altså det var for å sette det på spissen. Hun får ikke bestemme det her hjemme, men jeg vet at når hun er der, så er det fri flyt, så det besøket vil jeg helst begrense. Det kan være greit å ha noen aktiviteter hvor hun kan treffe andre 😊

Har sjeldent bestikket henne slik jeg og.. Her er belønningen også et ryddig rom og mer plass til å leke 😅 

Hun får ikke irrelevante belønninger, men en gang i blant er kvalitetstid sammen og kanskje en is noe som gjør ting litt motiverende.. 

Jeg ville bare at hun skulle dra dit med et smil å se på fordi hun får is etterpå enn at vi drar med en sur unge inn.. 

Ja det skjønner jeg godt. 
Min mellomste er veldig temperamentsfull og har følelsene veldig utenpå kroppen🙃 Så kjenner igjen den følelsen. Han har absolutt fått en og annen is på vei hjem han også 😅 Og man oppdrar ikke psykopater selvom de blir bestukket med en og annen is, det skal sies 😬 

Jeg tenker at dere gjør det som funker for dere, man kan ikke være helt pedagogisk korrekt hele tiden 😬 Det nekter jeg å tro at noen foreldre er. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bestikker ikke. Jeg spør bare om de vil på fotballtrening eller ballett. Så har de fått et valg. 

Anonymkode: 9af28...23c

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Trodde det var snakk om en tenåring :P Da kunne man jo vurdert det, men en 5-åring? 😮 Det er jo vanligvis ikke vanskelig å få med så små unger på ting, de er jo positive til det meste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...