AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hei! Sliter virkelig med å velge nå med tanke på studiet.. kom inn på sykepleien men vil egentlig studere medisin.. problemet er bare at typen min bor her hvor jeg bor, og det er ikke mulig å studere medisin her hvor vi bor. Så må evt ta opp fag, samle alderspoeng og flytte bort hvis jeg skal bli lege. Men vil ikke flytte i fra han.. Anonymkode: f3320...f54
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Da blir du ikke medisinerstudent heller…. Når du får turnus i gokk og LIS-legestilling i en helt annen del av landet enn hvor typen bor, da forstår du hvilken prioritering som må gjøres om du virkelig vil bli lege. Anonymkode: 4cf4d...bd4 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Tja, da må du finne ut om du virkelig vil bli lege eller ikke. Hvor gammel er du? Regner med du er ganske ung, siden du må samle alderspoeng. Statistisk sett vil neppe forholdet vare, så hvis du virkelig vil bli lege, hadde jeg ikke lagt vekt på forholdet. For å si det på en annen måte: Om 10 år er det gode sjanser for at du ikke er sammen med ham uansett - vil du da ikke være sammen med ham og være sykepleier, eller vil du ikke være sammen med ham og være lege? Forøvrig godt poeng med at du må regne med å flytte flere ganger etter studiet. Anonymkode: 8925c...23a 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Dette er en ikke eksisterende problemstilling om du faktisk ønsker å bli og jobbe som lege. Det krever litt mer, bl.a at slike hensyn ikke er mulig å ta Anonymkode: 0b889...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da blir du ikke medisinerstudent heller…. Når du får turnus i gokk og LIS-legestilling i en helt annen del av landet enn hvor typen bor, da forstår du hvilken prioritering som må gjøres om du virkelig vil bli lege. Anonymkode: 4cf4d...bd4 Lis=«turnus». Man «får» ikke turnus i gokk lengre. Anonymkode: a0aad...240
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Anbefaler ingen av delene.... Drittjobber begge to, mye ansvar og dårlige arbeidstider. Anbefaler heller tannlege, men mulig du må flytte da også. Ville gått for en utdanning som gir mulighet for jobb uten turnus/lange arbeidsdager/vakter og god lønn. Anonymkode: 59b5b...fab 2 2
Liveterspennende Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Prioriter deg selv og din egen fremtid, regner med at du er ung nok til å finne både en, to og kanskje tredje kjæresten også før du er utdannet lege 😇. Misforstå meg rett, mener ikke at du skal «kaste» forholdet under skalpellen, men tenk veldig nøye gjennom din egen fremtid. Altfor mange som ikke følger drømmene, lar kjærligheten styre og ender opp med å angre senere. Nå har du minst mulig forpliktelser, bånd og andre ting som vil gjøre det komplisert. Jo eldre du blir og jo mer du har spredd dine røtter jo verre blir det å ta det store spranget. Jeg valgte i min ungdom å stille ultimatum ovenfor min eks, om hun ville følge med meg så var hun velkommen til det. Prøver du medisinstudiet og gir det en sjanse er jeg sikker på at du ikke vil angre. Har du forresten spurt din kjære om han ville blitt med? 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Hvis du egentlig vil studere medisin, blir du aldri fornøyd som sykepleier. Jeg gjentar, aldri. Du er sannsynligvis ung, siden du må samle alderspoeng og bruker uttrykk som «typen». Tenk på deg selv og ikke på kjæresten, og gå for medisinstudiene. Anonymkode: 66d7c...98c 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Hvordan er dine akademiske evner? Er du langt unna å komme inn? Har du satt deg inn i hva medisinstudiet går ut på, hvor tøff arbeidssituasjonen er for unge leger i dag, og kjent på om du har stor arbeidskapasitet? Disse spørsmålene er viktigere å stille seg tenker jeg. Anonymkode: fc0ca...280 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lis=«turnus». Man «får» ikke turnus i gokk lengre. Anonymkode: a0aad...240 Nei, men man «søker» om turnus i LIS1. Og da blir det i praksis same thing, siden man fremdeles må flytte til gokk, bortsett fra hvis pappa er overlege på riksen eller man selv har PhD og driver en skole i Peru i fritiden eller noe lignende. Anonymkode: 8925c...23a 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Anbefaler ingen av delene.... Drittjobber begge to, mye ansvar og dårlige arbeidstider. Anbefaler heller tannlege, men mulig du må flytte da også. Ville gått for en utdanning som gir mulighet for jobb uten turnus/lange arbeidsdager/vakter og god lønn. Anonymkode: 59b5b...fab Dette!!!!!! Anonymkode: 2d751...4eb
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 Medisin er jo tydeligvis langt opp og frem uansett, så det er bare å begynne og jobbe mot det med å ta opp fag. Da er du klar og kan velge når du har alderspoengene. 1-3 fag i semesteret tillegg til sykepleien bør du klare, avhengig av hvilke fag du trenger og så lenge du planlegger fagene godt. Første året på sykepleien har du anatomi og fysiologi, så du får jo anledning til å prøve og se om du liker det. Du kan jo kjøpe/låne bøker som er mer passende for medisin (feks Thieme for anatomien), og lese slik at du dekker medisin sine læringsmål når du først er i gang. Kjenner en del som hadde kjæreste da de begynte på medisin. Noen er fremdeles sammen, andre slo opp. Noen hadde avstandsforhold i perioder, andre flyttet sammen. Naturlig nok siden de fleste var unge. Og husk at når medisinstudiet en dag er ferdig venter 1-4 runder med flytting de neste årene. Anonymkode: b851e...a54 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Medisin er jo tydeligvis langt opp og frem uansett, så det er bare å begynne og jobbe mot det med å ta opp fag. Da er du klar og kan velge når du har alderspoengene. 1-3 fag i semesteret tillegg til sykepleien bør du klare, avhengig av hvilke fag du trenger og så lenge du planlegger fagene godt. Første året på sykepleien har du anatomi og fysiologi, så du får jo anledning til å prøve og se om du liker det. Du kan jo kjøpe/låne bøker som er mer passende for medisin (feks Thieme for anatomien), og lese slik at du dekker medisin sine læringsmål når du først er i gang. Kjenner en del som hadde kjæreste da de begynte på medisin. Noen er fremdeles sammen, andre slo opp. Noen hadde avstandsforhold i perioder, andre flyttet sammen. Naturlig nok siden de fleste var unge. Og husk at når medisinstudiet en dag er ferdig venter 1-4 runder med flytting de neste årene. Anonymkode: b851e...a54 Dette syns jeg var en god ide! Da får du testet kapasiteten din litt også. Dersom sykepleiestudiet+ta opp fag blir for mye, er det en klar pekepinn om at medisinstudiet ikke er noe for deg. Du kaster ikke bort noe tid, og får samtidig nyttig lærdom du kan ta med deg videre. Anonymkode: fc0ca...280 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå