Gå til innhold

Slipper varetekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tause medier tjener voldtektsmann

Grunnen til at han begjærte seg løslatt, var på grunn av at så få kjente til saken.

Etter det TV 2 Nettavisen kjenner til, var argumentet som ble brukt i retten for løslatelse, at det ikke vil vekke oppsikt og virke støtende på allmennheten fordi det er så få som kjenner dommen.

37-åringens forsvarer viste i retten til paragraf 172 annet ledd i straffeprosessloven der det heter at «Det skal særlig legges vekt på om det er egnet til å støte allmennhetens rettsfølelse eller skape utrygghet dersom den mistenkte er på frifot».

Er det slik loven tolkes altså? Jeg trodde at det var slik at om "ingen" kjente til saken, så skal det fortsatt vurderes om allmennhetens rettsfølelse støtes.

I så fall vil jeg si at massemedia har mye større makt for rettssystemet enn hva jeg synes er ønskelig. Det er jo trist at en som har blitt dømt for en så alvorlig forbrytelse slipper varetekt fordi media ikke blåser opp saken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den dommeren hadde en kreativ måte å tolke allmennhetens rettsfølelse på. Gjør ikke akkurat underverker for rettsfølelsen å få vite sånt i ettertid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...