Gå til innhold

Merkelig førstegangsmøte hos fysioterapeut i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et veldig merkelig møte med fysioterapeut i dag. Jeg har aldri vært hos fysioterapeut før så det var første gang i dag så jeg vil høre her inne om det er noen som har opplevd det samme og om det er normalt at fysioterapeuten stiller spørsmål som ikke er relevant til ryggen i det hele tatt. 

Når vi satt inne på rommet begynte han først å stille spørsmål om ryggen min. Jeg har en prolaps i øvre del av ryggen og i tillegg sliter jeg med smerter i korsryggen. Etter hvert spurte han meg hva jeg jobbet med og jeg sa jeg har arbeidsavklaringspenger for øyeblikket pga prolapsen og andre ting. 

Jeg viste han ganske tydelig flere ganger at jeg ikke ønsket å si hva det andre problemet er for det er veldig personlig og jeg sa i tillegg at det ikke har noe med ryggen å gjøre. Jeg har også AAP fordi jeg har PTSD og det virket som fysioterapeuten absolutt skulle vite det og spurte om det er psykisk, så til slutt så fortalte jeg om PTSDen og da stillte han meg plutselig spørsmål om hva jeg fikk PTSD av.. Er dette normalt at en fysioterapeut stiller sånne spørsmål? Jeg hadde så jævli lite lysst å fortelle hva jeg fikk det av men til slutt så fortalte jeg det fordi der virket som han absolutt skulle vite det også.

Etterpå la jeg meg på benken og han trykket på forskjellige plasser på ryggen som gjorde jævla vondt.

Jeg fortalte han at hver gang jeg våkner så våkner jeg med at hele ryggen er vond og at jeg alltid må ha en pute i ryggen når jeg sitter. Står jeg i flere minutter eller går litt for lenge får jeg intense smerter i hele ryggen og er nødt til å sette meg ned eller lene meg til noe for det føles ut som hele ryggen skal kollapse.

Jeg sa også at hver gang jeg bøyer meg eller skal plukke opp noe så bruker jeg bena for å løfte det opp, det sa han var feil og at jeg måtte bruke ryggen når jeg løftet ting eller bøyer meg, om jeg så måtte krumme ryggen.

Jeg har alltid trodd at man skulle løfte med bena så man ikke løfter feil med ryggen? Så han konkluderte med at det ikke er noe galt med ryggen min, jeg er bare stiv i muskulaturen fordi jeg ikke bruker ryggen nok. Jeg måtte slutte med å bruke pute i ryggen, jeg måtte begynne å løfte med ryggen istedenfor bena og jeg måtte slutte å rette meg opp i ryggen og heller sitte med krummet rygg sånn at den blir mer brukt/aktivert. Han sa i hvert fall at det var pga dette at jeg er så stiv.

Jeg vet han er fysioterapeut og sikkert vet best men jeg syns bare hele timen var merkelig, jeg hadde ikke forventet dette i det hele tatt.

Anonymkode: f587e...19a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysisk og psykisk helse henger tett sammen, så jeg skjønner spørsmålene hans. Ser ut til at du har fått gode råd også. 

Anonymkode: 5d908...958

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hadde et veldig merkelig møte med fysioterapeut i dag. Jeg har aldri vært hos fysioterapeut før så det var første gang i dag så jeg vil høre her inne om det er noen som har opplevd det samme og om det er normalt at fysioterapeuten stiller spørsmål som ikke er relevant til ryggen i det hele tatt. 

Når vi satt inne på rommet begynte han først å stille spørsmål om ryggen min. Jeg har en prolaps i øvre del av ryggen og i tillegg sliter jeg med smerter i korsryggen. Etter hvert spurte han meg hva jeg jobbet med og jeg sa jeg har arbeidsavklaringspenger for øyeblikket pga prolapsen og andre ting. 

Jeg viste han ganske tydelig flere ganger at jeg ikke ønsket å si hva det andre problemet er for det er veldig personlig og jeg sa i tillegg at det ikke har noe med ryggen å gjøre. Jeg har også AAP fordi jeg har PTSD og det virket som fysioterapeuten absolutt skulle vite det og spurte om det er psykisk, så til slutt så fortalte jeg om PTSDen og da stillte han meg plutselig spørsmål om hva jeg fikk PTSD av.. Er dette normalt at en fysioterapeut stiller sånne spørsmål? Jeg hadde så jævli lite lysst å fortelle hva jeg fikk det av men til slutt så fortalte jeg det fordi der virket som han absolutt skulle vite det også.

Etterpå la jeg meg på benken og han trykket på forskjellige plasser på ryggen som gjorde jævla vondt.

Jeg fortalte han at hver gang jeg våkner så våkner jeg med at hele ryggen er vond og at jeg alltid må ha en pute i ryggen når jeg sitter. Står jeg i flere minutter eller går litt for lenge får jeg intense smerter i hele ryggen og er nødt til å sette meg ned eller lene meg til noe for det føles ut som hele ryggen skal kollapse.

Jeg sa også at hver gang jeg bøyer meg eller skal plukke opp noe så bruker jeg bena for å løfte det opp, det sa han var feil og at jeg måtte bruke ryggen når jeg løftet ting eller bøyer meg, om jeg så måtte krumme ryggen.

Jeg har alltid trodd at man skulle løfte med bena så man ikke løfter feil med ryggen? Så han konkluderte med at det ikke er noe galt med ryggen min, jeg er bare stiv i muskulaturen fordi jeg ikke bruker ryggen nok. Jeg måtte slutte med å bruke pute i ryggen, jeg måtte begynne å løfte med ryggen istedenfor bena og jeg måtte slutte å rette meg opp i ryggen og heller sitte med krummet rygg sånn at den blir mer brukt/aktivert. Han sa i hvert fall at det var pga dette at jeg er så stiv.

Jeg vet han er fysioterapeut og sikkert vet best men jeg syns bare hele timen var merkelig, jeg hadde ikke forventet dette i det hele tatt.

Anonymkode: f587e...19a

Jeg har selv fått veldig invaderende spørsmål hos fysioterapeut. Ønsket heller ikke å fortelle, men gjorde det.

At du skal løfte med bena er et utgått teori, det funker ikke. Man blir bare svakere i ryggen og stivere, helt riktig det han sier.

Du kan se på Norges fremste ryggekspert på "Praktisk Info med Jon almaas", der sier han det samme.

Det er det å bruke ryggen som styrker den, brukes den ikke så svekkes den.

Du burde nok begynne med styrkeøvelser og strekke ut. :)

Har et par prolapser og er veldig stiv muskulatur selv, så sier bare hva jeg har fått høre. :) Bevegelse gjør underverker, det er overbelastning som er skadelig. Dersom du ikke har løftet med ryggen på lang tid må du gradvis trene deg opp igjen.

Anonymkode: eb03a...596

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problemer med ryggen og psyken som deg ts og min rygg blir bedre av å ta hensyn til psyken og trene på å bruke magemusklene når jeg reiser meg, bøyer meg opp og løfter.

Anonymkode: 62c5c...1c7

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Han ønsker bare å se hele deg, og ikke bare ryggen din. Som skrevet over her henger fysisk og psykisk helse sammen☺️

Skrevet

Jeg tror han spurte fordi han trengte vite om berøring eller annet kunne trigge deg i timen.

Han spurte fordi han ønsket å unngå å gå over dine grenser fysisk/psykisk. 

Men ja. Neste gang er det best at du sier «psykisk uhelse» om du ikke ønsker si PSTD grunnet trallala. 

Anonymkode: fb51a...ddd

• Nyttig 1
Skrevet

Psykisk og fysisk helse henger tett sammen, mvh både fysioterapeuten, som når hun spørs om dagsformen gjerne også vil vite hvordan jeg har det mentalt; psykologen, som synes det er så lurt at jeg går til fysio også og på generelt grunnlag synes de to yrkesgruppene burde samarbeide mye mer; og ikke minst den psykomotoriske fysioterapeuten som jobber med begge deler. Samt sykehuspsykologen som mente at ISTDP-terapi, med sitt kroppslige fokus, var så lurt med tanke på min fysiske sykdom. Kort sagt, det høres ut som en god og fornuftig fysioterapeut som ser det store bildet.

Skrevet

Jeg har selv gått og går til psykomotorisk fysioterapi men psykisk smerte setter seg ofte i den fysiske kroppen vår slik fysisk smerte går ut over psyken vår. Fysioterapi handler om mer enn bare et spesifikt område av kroppen vår men mer om å se helhetlig på kroppen. "Kroppen husker".. er det noe som heter og det er helt sant  Nå fikk jeg mye mer inngående og "private" spm første gang jeg var hos min behandler men det er som sagt psykomotorisk fysioterapi, som har hjulpet meg noe helt ekstremt mye, men selv "bare" fysioterapauter skal undersøke jobbsituasjon, og andre ting som kan ha med dine fysiske smerter å gjøre, det er helt naturlig og viktig og riktig. De har taushetsplikt og det gagner seg å være ærlig slik at de kan få et helhetlig bilde av kroppen og livet ditt. Med en PTSD diagnose er det også mye en må passe på som behandler, triggere, grenser og grensesetting, hvortid går du ut av toleransevinduet, dissosiasjoner osv, slike ting kan og vil påvirke behandlingen i fysioterapi, og jeg tenker at det er flott av han å se litt utover og ikke bare nistirre på et mikro område av kroppen og livet ditt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...