AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Luftet noen bekymringer for jordmor i dag. Er ved termin og veldig klar for å føde! Det høres kanskje banalt ut, men en av mine store bekymringer er om det kommer avføring under fødselen. Jeg ønsker vannfødsel hvis det er mulig, og da synes jeg liksom det er ekstra ekkelt om det skulle komme ut noe 🙈 Jordmor mente det kunne være nyttig for meg å ta et klyster tidlig i fødsel for å roe ned disse bekymringene. Noen som har erfaring? Har lest på nettet at det kan være både positivt og negativt å gjøre det? Anonymkode: 41bd6...de0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Ble igangsatt. Jeg spurte om klyster da jeg hadde åpning nok til at de kunne ta vannet så fikk det før de tok vannet. Veldig glad for det, hadde ikke vært på do på noen dager så var bra å "rydde litt plass". Anonymkode: 9e45c...61e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #3 Skrevet 16. august 2022 Jeg måtte ha klystér for å få lov til å føde i vann, det måtte også andre jeg har snakket med som har født i vann på andre sykehus. Tipper det er praksis på de fleste steder for å unngå full smittevask av badekaret etterpå Anonymkode: a412a...964 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #4 Skrevet 16. august 2022 Fått tilbud om det tidlig i begge fødsler, og har forstått det på venninner at alle de også har takket ja til det. En fordel er også at det kan få litt fortgang på riene 😊 Anonymkode: 88f28...b64
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #5 Skrevet 16. august 2022 Jeg har ikke hatt det med noen av mine, og aner ikke om jeg bæsjet på meg eller ei. Men om jeg hadde skullet føde i vann, hadde jeg nok tenkt mer på det, ja, ikke noe kjekt å bade i sin egen bæsj, liksom.. selv om det er ille nok med fostervann og blod og gørr. Anonymkode: ef1a8...337 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Luftet noen bekymringer for jordmor i dag. Er ved termin og veldig klar for å føde! Det høres kanskje banalt ut, men en av mine store bekymringer er om det kommer avføring under fødselen. Jeg ønsker vannfødsel hvis det er mulig, og da synes jeg liksom det er ekstra ekkelt om det skulle komme ut noe 🙈 Jordmor mente det kunne være nyttig for meg å ta et klyster tidlig i fødsel for å roe ned disse bekymringene. Noen som har erfaring? Har lest på nettet at det kan være både positivt og negativt å gjøre det? Anonymkode: 41bd6...de0 Ved den ene fødselen hadde jordmor så lite oversikt / kontroll at jeg fikk det klysteret når jeg var i pressfasen, så da jeg satt på do så kjente jeg hodet til barnet, og rakk så vidt å komme meg tilbake i senga da barnet bare kom "seilende" ut. La igjen et par perter på vei til senga også. Få det klysteret i tide du 😅 Anonymkode: eefb4...bc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (På 16.8.2022 den 7.57): Fått tilbud om det tidlig i begge fødsler, og har forstått det på venninner at alle de også har takket ja til det. En fordel er også at det kan få litt fortgang på riene 😊 Anonymkode: 88f28...b64 Samme her. Slimproppen og vannet gikk samtidig under ene fødselen, rett etter at klysteret hadde gjort sitt. Riene fikk fortgang hos meg, og det samme gjorde pressriene. Kan se for meg at en full tarm vil gjøre det verre/tyngre å trykke ut et barn. Anonymkode: 6cf0e...c04
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #8 Skrevet 22. august 2022 Interessant at noen mener klyster får fortgang i rier eller gjør det enklere å trykke ut babyen for forskning er helt uenig. Klyster har ingenting å si for fødselen. Det gjør ikke noen av fasene raskere og har ingen innvirkning på noe som helst. Det kan hjelpe (men ikke nødvendigvis) for å unngå at det kommer avføring under trykkingen, det er det eneste. Anonymkode: 4edf5...d89
Heln Skrevet 22. august 2022 #9 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Interessant at noen mener klyster får fortgang i rier eller gjør det enklere å trykke ut babyen for forskning er helt uenig. Klyster har ingenting å si for fødselen. Det gjør ikke noen av fasene raskere og har ingen innvirkning på noe som helst. Det kan hjelpe (men ikke nødvendigvis) for å unngå at det kommer avføring under trykkingen, det er det eneste. Anonymkode: 4edf5...d89 Bevegelse i tarmene kan gjøre at du får rier jo. Plass til å trykke ut babyen er også vesentlig. Men det er jo ikke værre enn at det som vil komme ut, kommer ut uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #10 Skrevet 22. august 2022 Jeg fikk ikke tilbud om det (og visste ikke at jeg kunne spørre om det heller), men skulle så ønske jeg hadde fått det. Var så hard i magen at jordmor måtte plukke for å hjelpe meg med å få ut det som kom når jeg presset. 😬 Anonymkode: e9640...3aa
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #11 Skrevet 22. august 2022 Jeg ble satt i gang med første, og fikk ikke tilbud om det. Fikk tilbud om det ved den neste, som var igangsatt. Tredje kom i gang av seg selv, og den siste halvannen dagen i forkant tror jeg kroppen forberedte seg på fødsel, for jeg fikk virkelig tømt tarmen. Jeg fikk tilbud om klyster da jeg kom på sykehuset, men hadde ikke trengt det (for tarmene var allerede tømt 🙈). Fødte i badekar. Leste i etterkant at man ønsker å unngå bæsj i bakevannet, og at det da er kjekt å ha hatt klyster. Jeg ville spurt om klyster når du kommer til sykehuset dersom du ikke får tilbudet med en gang. Anonymkode: 3ee9c...945 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #12 Skrevet 22. august 2022 Jeg har kjøpt mikrolax selv. Slitt med hard mage til tider. Spiser mye fiber og svisker også, og drikker godt. Hsr hatt det liggende da jeg et par ganger har vært så oppblåst, hard i magen og følt skikkelig ubehag. Har hjulpet meg godt. Jeg tenker å ta et hjemme når riene kommer dersom jeg ikke har vært på wc på 1-2 dager. Kan ikke forestille meg noe mer ubehagelig enn full tarm/hard mage og en baby som skal ut ca samme veien. Anonymkode: f72ca...a1c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 Jeg tok klyster hjemme samme kveld som fødselen startet. Jeg er altså overbevist om at det var det som satte det hele i gang. Anonymkode: 773d5...013
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Heln skrev (4 timer siden): Bevegelse i tarmene kan gjøre at du får rier jo. Plass til å trykke ut babyen er også vesentlig. Men det er jo ikke værre enn at det som vil komme ut, kommer ut uansett. Som sagt, forskning har vist at ingen av fødselens stadier blir kortere av klyster. Kanskje føler du at du får flere rier, men fødselen blir ikke raskere overstått av den grunn. Her er mange håpløst fastlåst i gamle myter. Anonymkode: 4edf5...d89 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som sagt, forskning har vist at ingen av fødselens stadier blir kortere av klyster. Kanskje føler du at du får flere rier, men fødselen blir ikke raskere overstått av den grunn. Her er mange håpløst fastlåst i gamle myter. Anonymkode: 4edf5...d89 Vel de har akkurat endret rådene for brystbetennelse til det motsatte av hva det var tidligere! Kvinnehelse blir rett og slett så lite forsket på, tviler på at det er gjort mye seriøs forskning rundt om klyster kan bidra til å sette i gang og få fortgang i riene? Så jeg vil ikke avslått det som kun gamle myter når så mange opplever at det kan ha en viss effekt. https://www.nrk.no/osloogviken/nye-rad-for-amming-og-brystbetennelse-_-behandlingen-er-kulde_-ro-og-amming-pa-ettersporsel-1.16052165 Anonymkode: 6ac12...314
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Interessant at noen mener klyster får fortgang i rier eller gjør det enklere å trykke ut babyen for forskning er helt uenig. Klyster har ingenting å si for fødselen. Det gjør ikke noen av fasene raskere og har ingen innvirkning på noe som helst. Det kan hjelpe (men ikke nødvendigvis) for å unngå at det kommer avføring under trykkingen, det er det eneste. Anonymkode: 4edf5...d89 Når du kommer med påstander som dette og i tillegg henviser til forskning, da skulle det vel bare mangle at du la til kilder også? Dette er tross alt et forum. Anonymkode: a2662...328 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som sagt, forskning har vist at ingen av fødselens stadier blir kortere av klyster. Kanskje føler du at du får flere rier, men fødselen blir ikke raskere overstått av den grunn. Her er mange håpløst fastlåst i gamle myter. Anonymkode: 4edf5...d89 Og du er en håpløs debattant? Man henviser faktisk til kilder, når man kommer med påstander om forskning. Anonymkode: a2662...328 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 Jeg har ikke fått klyster ved fødslene mine. Men; ved de to som var styrtfødsler, startet det med et pang - med spontan vannavgang, rier fra h.. og diaré på en gang. Veldig effektivt og veldig ubehagelig og vondt samtidig. Etter det har jeg tenkt at tømming av tarm og fødsel hører sammen, sikkert for å lage plass😅 Kan tenke meg at det er bedre med tømming på forhånd, når man har en viss kontroll 😇 Anonymkode: 6c2f6...7d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå