AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Noen som har gitt vaksine mot vannkopper til ungen sin? Vi vurderer det, men blir litt i tvil når jeg leser at det er usikkert hvor lang immunitet vaksinen medfører. Hva om vi gjør det hele verre, og ungen plutselig får vannkopper som ungdom eller voksen 🙃 Samtidig er den en del av vaksineprogrammet i andre land, så det kan ikke være helt bak mål å ta den? Anonymkode: cb8f6...4ad
finn.jajo Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 I følge de aller fleste kilder er det beste å få vannkopper som barn, da er sykdomsforløpet som regel mildt. I voksen alder kan man bli veldig syk. Jeg ville nok heller oppsøkt smittegrupper enn vaksinasjon. Vaksine varer uansett bare et gitt antall år. Å få vannkoppene er for livet ut. Du får de ikke igjen (mulig med unntak av smitte som spebarn.) 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Tok vaksinen som voksen. Alle som har hatt vannkopper kan uansett få helvetesild. Ene barnet mitt fikk det. Hvis barnet er lite, ville jeg ventet. Men hvis hen er tenåring ville jeg gitt vaksine. Anonymkode: 2c008...f68
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tok vaksinen som voksen. Alle som har hatt vannkopper kan uansett få helvetesild. Ene barnet mitt fikk det. Hvis barnet er lite, ville jeg ventet. Men hvis hen er tenåring ville jeg gitt vaksine. Anonymkode: 2c008...f68 Han er bare 2 år. En mulighet er gjerne å ta ny vaksine hvert tiende år 🤔 finn.jajo skrev (5 minutter siden): I følge de aller fleste kilder er det beste å få vannkopper som barn, da er sykdomsforløpet som regel mildt. I voksen alder kan man bli veldig syk. Jeg ville nok heller oppsøkt smittegrupper enn vaksinasjon. Vaksine varer uansett bare et gitt antall år. Å få vannkoppene er for livet ut. Du får de ikke igjen (mulig med unntak av smitte som spebarn.) Synes smittegrupper er en uting. Anonymkode: cb8f6...4ad
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Noen som har gitt vaksine mot vannkopper til ungen sin? Vi vurderer det, men blir litt i tvil når jeg leser at det er usikkert hvor lang immunitet vaksinen medfører. Hva om vi gjør det hele verre, og ungen plutselig får vannkopper som ungdom eller voksen 🙃 Samtidig er den en del av vaksineprogrammet i andre land, så det kan ikke være helt bak mål å ta den? Anonymkode: cb8f6...4ad Du har helt rett i at vannkopper er en uggen sykdom og som påpekt over her ligger den latent i evig tid om du først får den. Og kan når som helst bryte ut i helvetesild og andre ekle saker. Uavhengig av om du altså får den som barn når den blir regnet som «ugrei nok» eller som tenåring voksen når den gir mer kjente potensielle farer så er vannkopper en farlig sykdom. Å gi vaksine ansees dessverre som ganske ineffektivt. Beskyttelsen den gir er ikke bare av ukjent lengde men også av ganske lav effekt. Så du har to valg: gi vaksine og håpe den funker og at barnet verken nå eller senere smittes av vannkopper. Eller håpe at barnet får vannkopper som barn, og overlever uten de helt enorme senskadene. Den siste er det folk flest går for, men det er ikke en veldig god løsning. Det er enkelte mumlinger post-korona om at en skal ta vannkopper mer på alvor (de to sykdommene er rimelig sammenlignbare selv om alt tyder på at vannkopper altså r den fæleste av dem) og produserer en faktisk virksom vaksine. Så du har alternativ 3: vaksinere ungen nå med en dårlig vaksine, og så håpe at fagmiljøet tar seg på tak og produserer en skikkelig en før barnet blir smittet. finn.jajo skrev (8 minutter siden): I følge de aller fleste kilder er det beste å få vannkopper som barn, da er sykdomsforløpet som regel mildt. I voksen alder kan man bli veldig syk. Jeg ville nok heller oppsøkt smittegrupper enn vaksinasjon. Vaksine varer uansett bare et gitt antall år. Å få vannkoppene er for livet ut. Du får de ikke igjen (mulig med unntak av smitte som spebarn.) Nei. Dette er utdatert info. Vannkopper er en sykdom som tar livet av ganske mange barn. Pluss at den har et kjent antall senvirkninger som er ganske ufine, og en hel bataljon mistenkte senvirkninger som er mildt sagt uønskede. Anonymkode: 46627...745
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #6 Skrevet 16. august 2022 Nei dette er noe de bør ha Anonymkode: e61be...562
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #7 Skrevet 16. august 2022 Det er veldig mange land som har vannkopper som del av barnevaksinasjonsprogrammet. Veldig rart at Norge ikke har tatt det inn enda. Anonymkode: e54ce...237
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Det er unødvendig at barn går igjennom vannkopper og risiko og senskader det kan medføre. Kan du vaksinere så vaksinerer du. Det er gammeldags å tro at barn skal ha vannkopper og at man skal ha smittefester for å bli ferdig med infeksjonen. Anonymkode: 35f1e...ae1 1
Gjest Villfisker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Mye bedre å bare få driten, og bli ferdig med det. Vannkopper er ikke farlig for barn. Bare ubehagelig. Mye verre å få i voksen alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå