Gjest fantasyfrelst Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 Noen andre som gleder seg vilt? Har bare sett en kort trailer, og begynte nesten å gråte av glede og spenning. Synes jo at BBC-serien var fantastisk i sin all enkelhet, så jeg må si at jeg har vel ganske store forventninger til filmen. De skal gjøre ganske mye feil før det blir dårligere enn forventningene mine. Tenkte jeg. Det var før jeg leste dette. Hvorfor i all verden skal de gjøre/har de gjort det? Vet at det har blitt mer og mer populært med å være anti-kristendom, men trodde virkelig dette skulle snu snart med alt arbeidet for å være åpen for alle religioner og toleranse. (Vel, jeg trodde faktisk det var flere enn meg som skulle bli voksen). Hvis en ikke liker Narnia-serien for akkurat det den er, så ikke ta i stoffet i det hele tatt! Håper det er minimalt med endringer. Håper de ikke unngår de store symbolene, slik at f.eks. Aslan ikke ofrer seg likvel etc. Dette er jo like dumt som for ekspempel at man hadde kuttet ut så mye Gandalf så mulig fra Ringenes Herre, fordi det ble for mye trollmanngreie. Uansett håper jeg dette er endret så lite som mulig, men er uansett spent til å se hvor mye som er tatt med fra boka. Det virker i alle fall som at filmen kommer til å ha et mye mer voksent og fantastisk preg enn BBC-serien.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Jeg er også fan av bøkene, og har bbc-serien på dvd. Jeg gleder meg litt, men er ikke ekstatisk. Det ser flott ut med naturen og slikt, men ellers er jeg en av dem som klarer meg godt med enkle kulisser og kostymer (som i tv-serien), og lar fantasien min fylle ut resten. Ang det med kristendommen - i boka er det (etter min mening) ganske subtilt, du støter iallefall ikke på så mange DIREKTE referanser overalt, så du kan velge å lese boka uavhengig av kristendommen. Eller du kan lete, og finne selvsagt. Men filmer får ofte ikke helt det til å være subtile, så da må de gjerne for meg dempe det litt ned i steden. Det har vært så utrolig mye fokus på denne kristen-heten når det gjelder denne filmen... også når det gjelder Harry Potter-bøkene har de kristne fått uttalt seg i spalte etter spalte. La fantasy få leve sitt eget liv, uavhengig av kristendom!!!!! Hadde ønsket at Narnia kom ut litt før jul i stedet for etter julaften, forresten. Når er det folk har tid til å gå på kino i jula? Selv om jeg er fan regner jeg med at jeg først får sett den utpå nyåret en gang... Hadde de sendt den en uke før jul, ville det ha vært koselig julestemning-givende førjuls-film.
Gjest fantasyfrelst Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Ja, er enig med deg at Narnia-serien ikke er utbaserende, men mye av symbolikken er jo ganske klar. Det synes jeg er helt greit jeg. Man kan velge å se bort fra symbolikken. Selvfølgelig trenger man ikke alltid masse fancy effekter for å skape en god historie (skal kjøpe meg BBC-serien etterhvert jeg også), men å ha en visuell fantastisk verden er jo helt utrolig. Tror og håper at det åpner fleres øyne for fantasy. Fantasy er ikke ren for religion, og det tror jeg den aldri blir. Jeg synes for øvrig at det blir rent idiotisk å kutte bort alt som har noe med kristendommen, mens all annen religiøsitet blir igjen. Da blir fantasykulturen lam. Og det at (noen få) kristne har oiet og ynket seg over at Harry Potter er ukristelig(?) eller hva de nå enn klaget over, er jo ikke et argument for å ta bort det kristne i verket Narnia. Kan ikke forstå du virkelig mener det?
Miss Marple Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Jeg gleder meg kjempe mye til filmen! Jeg og mine tre søstre skal se den sammen, det blir så gøy! Har ladet opp med å se serien på DVD, men ingen av delene slår nok boka.
Gjest allium Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Noen som vet hvilken aldersgrense den får?
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Nå må man jo også tenke på at CS Lewis var sterkt kristen og kanskje av den grunn vevde inn endel symbolikk i bøkene. Jeg synes det blir feil å kutte vitale deler av historien bare fordi det er inn å være "anti religiøs" for tiden.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 det er inn å være "anti religiøs" for tiden. ←
moka Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 jeg gleder meg til filmen. men blir nok ikke samme sjarmen som den som bbc har laget. det var nemlig mitt første møtet med serien. har lest bøkene nå og jeg tenkte ikke på kristendommen engang før noen skrev det her inne. så det blir ikke akkurat smurt utover i bøkene av kristendommen...... tror det blir bra jeg. :icon_smile:
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Jeg gleder meg veldig! Har sett reklamen og den ser jo fantastisk ut! Husker jeg var ås imponert over hvor bra løven var laget da jeg var liten, men illusjonene brast litt da jeg så serien i voksen alder Men i dag har de jo blitt så flinke, så det blir nok bra
Belit Skrevet 23. november 2005 #10 Skrevet 23. november 2005 Det er svært få bøker uansett sjanger som er så blodige, grusomme og urettferdige som Bibelen. Selv om den er definisjonen på kristendom. Det er krig, brodermord, incest, plaging av de trofaste, folkeutrydninger, tvangsekteskap og så videre fra ende til annen. Narnia, Harry Potter og Ringenes Herre har det til felles at de forteller en ny variant av verdens eldste litterære tema: Kampen mellom det gode og det onde, og at fryktelige ting skjer på den slagmarken. Akkurat som i Bibelen. Bruk av førkristne symboler forandrer ikke på at selve Historien i bunn og grunn er den samme Historien som alle religioner har fortalt igjen og igjen, til alle tiders menneskers uendelige fascinasjon.
*Lene* Skrevet 24. november 2005 #11 Skrevet 24. november 2005 Jeg leste alle bøkene i min ungdom, så aldri serien på tv, men gleder meg vilt og uhemmet til filmen kommer på kino
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. november 2005 #12 Skrevet 25. november 2005 Nå må man jo også tenke på at CS Lewis var sterkt kristen og kanskje av den grunn vevde inn endel symbolikk i bøkene. Jeg synes det blir feil å kutte vitale deler av historien bare fordi det er inn å være "anti religiøs" for tiden. ← c. s. var ateist. Tolkien var kristen.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #13 Skrevet 25. november 2005 c. s. var ateist. Tolkien var kristen. Der tar du nok ganske feil ja. Begge var kristne. C.S. Lewis var vel kristen i hele sitt liv, J.R.R Tolkien ble kristen senere i livet (han var agnostiker tidligere), etter mye påvirkning av C.S. Lewis. Men Lewis derimot var ikke så begeistret over at han ble katolikk, han ønsket at vennen fant en mer protestantisk retning.
Grooo Skrevet 25. november 2005 #14 Skrevet 25. november 2005 C.S. Lewis var kristen ja. Jeg har skrevet en oppgave om kristne symboler i fantasylitteratur en gang i studietiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå