aishaaa Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Hei! I morgen skal jeg igangsettes med ballong, da jeg er 9 dager over termin. Ble tøyd/strippet i dag og de klarte å tøye til ca 3 cm. Førstegangsfødende, så aner ikke hva jeg går til.. Har du en positiv fødeopplevelse etter igangsetting med ballong? Kjenner jeg gruver skikkelig og er livredd det tar mange døgn.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Har ikke noe erfaring når det kommer til stripping/tøying, men ble satt i gang med ballong dag 10 etter termin. Min ramlet ikke ut av seg selv, så ble fjernet når vi kom til sykehuset dagen etter (møtte opp kl. 09 på morgenen en søndag). Hadde da fått en åpning på 3-4 cm. Ble lagt inn på sykehuset når de hadde fjernet ballongen, også begynte jeg på modningspiller, som jeg fikk hver andre time. De forberedte meg på at jeg maks ville få seks stykker den dagen, for så å evt. fortsette dagen etter hvis det ikke skjedde noe. Det var jeg utrolig lite interessert i, og heldigvis begynte ting å skje etter modningspille nr. 4 eller 5. Da var vel klokka blitt rundt halv sju på kvelden. Ungen var ute kl. 04.12 mandag morgen. Fikk et par små rifter som måtte bli sydd, og jeg mistet en del blod, men allikevel sitter jeg igjen med en veldig god opplevelse av fødselen og jeg ble godt ivaretatt. Men ut ifra egen erfaring, så kan det være greit å innstille seg på at det kan ta et par døgn, også blir alt annet eventuelt bare positivt. Uansett - når du blir igangsatt så er du i gang, og det kommer til å skje. Det var motivasjon for meg (som var rimelig drittlei av å være gravid allerede et par uker før termin). Anonymkode: 05870...e77 1
tangent Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke noe erfaring når det kommer til stripping/tøying, men ble satt i gang med ballong dag 10 etter termin. Min ramlet ikke ut av seg selv, så ble fjernet når vi kom til sykehuset dagen etter (møtte opp kl. 09 på morgenen en søndag). Hadde da fått en åpning på 3-4 cm. Ble lagt inn på sykehuset når de hadde fjernet ballongen, også begynte jeg på modningspiller, som jeg fikk hver andre time. De forberedte meg på at jeg maks ville få seks stykker den dagen, for så å evt. fortsette dagen etter hvis det ikke skjedde noe. Det var jeg utrolig lite interessert i, og heldigvis begynte ting å skje etter modningspille nr. 4 eller 5. Da var vel klokka blitt rundt halv sju på kvelden. Ungen var ute kl. 04.12 mandag morgen. Fikk et par små rifter som måtte bli sydd, og jeg mistet en del blod, men allikevel sitter jeg igjen med en veldig god opplevelse av fødselen og jeg ble godt ivaretatt. Men ut ifra egen erfaring, så kan det være greit å innstille seg på at det kan ta et par døgn, også blir alt annet eventuelt bare positivt. Uansett - når du blir igangsatt så er du i gang, og det kommer til å skje. Det var motivasjon for meg (som var rimelig drittlei av å være gravid allerede et par uker før termin). Anonymkode: 05870...e77 Min erfaring var relativt lik som denne. Min ballong falt ut av seg selv. Kom inn på sykehuset etter det på søndag morgen. Fikk en del modningspiller på søndagen. Lite skjedde, overnattet på sykehuset. Mandag morgen begynte ting å skje og ungen kom mandag ettermiddag/kveld. Så det kan ta litt tid. Men jeg har positive minner fra prosessen og de ansatte tok godt vare på meg.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Jeg måtte være på sykehuset etter ballongen var satt på formiddagen. Den falt ut på kvelden og jeg fikk svake rier. De ga seg utover natten. Så fikk jeg modningspiller i 2 dager etter hverandre. Fikk til tider kraftige, men ikke effektive rier. Kvelden den 4 dagen tok de vannet og jeg fikk styrtfødsel på 30 min 😂 dette høres kanskje ille ut, men jeg sitter igjen med en fantastisk opplevelse! Tid oppleves så annerledes på sykehus og i fødsel. Så dette går bra! Jeg ble satt i gang 3 uker før termin da, så det har noe å si for at det tok så lang tid, var helt umoden. Ønsker deg masse lykke til ❤️ Anonymkode: 9a06e...849
FrøkenTidligUte Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 (endret) Vart igangsatt med ballong og barnet var ute i løpet av 15 timer. Så det treng ikkje ta så lang tid heller Endret 15. august 2022 av FrøkenTidligUte
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Endte med vakuum, klipp og rifter her, så det var dritt. Men selve ballongen var null stress. Anonymkode: 9172b...d83
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Jeg hadde ikke noe åpnin, ballongkateteret ble satt og jm trakk det ut 24 timer etterpå ved undersøkelse. Så fikk jeg piller i skjeden hver 4 time. Så kom riene etter 3 pillen. Anonymkode: c86ce...b31
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Det var en forferdelig opplevelse. Jeg ante ikke at jeg kunne overleve så sterke smerter som varte og varte og varte. Epiduralen tok toppene, men det var et himla høyt fjell, så det var helt forferdelig. Hadde samtale med fastlege da yngste var et par år. Han tok kontakt med føden, der jeg ble lovet KS ved neste fødsel. Det ble notert i min sykehus journal. Først da turde jeg å prøve på ny graviditet. Anonymkode: e5592...166
tussi84 Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 dårlig erfaring med ballong dessverre. Hos meg gav det ingen effekt. Jeg ble satt I gang I uke 38 pga diabetes. Fikk være på sykehus mens jeg hadde ballong. Skulle ha den inne ca 20 t men den falt ut etter 17 t ca. Jeg hadde litt vondt de første timene etter ballongen ble satt inn, men det gav seg. Fikk 3 cm åpning men ingen rier. På dag 2 gav de meg noe modning gele som skulle være i 12 t. Ingen effekt. Tredje forsøk: tabletter hver 3 time, totalt 6 stk. Ingen effekt. Siste og fjerde forsøk på dag 3: ta vannet å gi meg drypp. Fødselen tok allikevel ca 17 t. Totalt var jeg innlagt på sykehuset ca en uke til sammen.
Maii0 Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Jeg ble igangsatt dagen før termin pga estimert stor baby. Fikk ballong som fallt ut et par timer senere. Ble innlagt på sykehuset samme kveld og fikk modningspille. Sov lite den natten da det begynte å komme sterke murringer/rier. Så tok de vannet på formiddagen kl 13. Så kom riene for fullt. Baby var ute kl 20. Alt i alt en veldig fin opplevelse. Måtte ha epidural, og overvåkes hele tiden pga igangsettelsen, men det var bare en trygghet i seg selv. Så det negative var vell at jeg ikke kunne bevege meg fritt pga en maskin som konstant var tilkoblet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå