AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Min kone er førskolelærer og har jobbet som pedagogisk leder og støttepedagog for barn med diverse vansker. I årene siden hun ble utdannet (1995) har hun fått små stikk fra folk om at alle kan jo jobbe med barn, og man trenger jo ikke ha utdannelse for å være leketante i barnehage. Det virker som mange tror at barnehage bare en oppsamling av barn mens foreldrene er på jobb, og at alle kan ta vare på barn. Hun har tre år med pedagogikk, psykologi, spesialpedagogikk og mange andre relevante fag. Hun har jobbet med barn som har hatt så store adferdsvansker at de ikke har kunnet begynne i 1. Klasse, men istedenfor har flyttet inn på barnepsykiatrisk. Den vanlige mannen i gata forstår ikke at mange barn har språkproblemer, motoriske vansker og psykiske diagnoser som man trenger utdanning for å hanskes med. Anonymkode: c68e6...6b4 5 1 1
Gjest fransine Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Man kan fint jobbe i barnehage uten å ha utdanning. Men selv om man jobber på samme sted så har man ikke nødvendigvis den samme utdanningen og likt ansvar. Blir som på sykehus f eks hvor det er forskjellig ansvarsområde for en lege, en sykepleier og en hjelpepleier. Forstår det kan virke sårende om man har lang utdanning og folk ikke forstår hva jobben består i. Men det handler vel mest om manglende kunnskap hva jobben går ut på fra de som kommer med sånne kommentarer.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 fransine skrev (6 minutter siden): Man kan fint jobbe i barnehage uten å ha utdanning. Men selv om man jobber på samme sted så har man ikke nødvendigvis den samme utdanningen og likt ansvar. Blir som på sykehus f eks hvor det er forskjellig ansvarsområde for en lege, en sykepleier og en hjelpepleier. Forstår det kan virke sårende om man har lang utdanning og folk ikke forstår hva jobben består i. Men det handler vel mest om manglende kunnskap hva jobben går ut på fra de som kommer med sånne kommentarer. Det går vel på at barnehageyrkene ikke er høystatus, og at mange mener at det er en lett jobb siden alle kan få barn. Jeg trodde at de som jobber som assistenter må være barne og ungdomsarbeidere eller ha fagbrev? Ts Anonymkode: c68e6...6b4
Gjest fransine Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går vel på at barnehageyrkene ikke er høystatus, og at mange mener at det er en lett jobb siden alle kan få barn. Jeg trodde at de som jobber som assistenter må være barne og ungdomsarbeidere eller ha fagbrev? Ts Anonymkode: c68e6...6b4 Ikke nødvendigvis. Pga mangel på folk så kan man fint være ringevikar uten å ha formell utdanning.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Har jobbet mange år i barnehage, men er assistent. Har fått tilbud om å ta fagbrev, men siden to på min avdeling skulle så valgte jeg å stå over. Året etter begynte ikke jeg. Trives som assistent. Anonymkode: d1e85...bbc
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Kanskje det henger litt igjen holdninger fra gammelt av, da folk gjerne fikk ti barn uten å reflektere over om de hadde ressurser til å ta seg godt av dem. Noe de umulig kan ha hatt, men siden barna som regel overlevde (om de fikk skader av å vokse opp uten tilstrekkelig stimuli og omsorg, ble det ikke snakket om), trodde man gjerne at hvem som helst kan klare å holde en ungeflokk i live i noen timer. Hvor vanskelig kan det være, liksom. For 55 år gamle ufaglærte Magda er det sikkert en fornærmelse å høre at hun ikke er bra nok til å jobbe i barnehage, når hun selv vokste opp i en stor søskenflokk hvor ingen av barna fikk noe særlig mer enn mat og tak over hodet, men de overlevde da lell. Anonymkode: ed891...2f4 2 4
AnnePåLande Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det går vel på at barnehageyrkene ikke er høystatus, og at mange mener at det er en lett jobb siden alle kan få barn. Jeg trodde at de som jobber som assistenter må være barne og ungdomsarbeidere eller ha fagbrev? Ts Anonymkode: c68e6...6b4 Assistenter er ufaglærte, mens barne-og ungdomsarbeideren har fagbrev. Endret 15. august 2022 av AnnePåLande 1
AnnePåLande Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har jobbet mange år i barnehage, men er assistent. Har fått tilbud om å ta fagbrev, men siden to på min avdeling skulle så valgte jeg å stå over. Året etter begynte ikke jeg. Trives som assistent. Anonymkode: d1e85...bbc Du vil ikke ha høyere lønn? Endret 15. august 2022 av AnnePåLande 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 All respekt til de som tar utdannelse og har kompetanse til å jobbe med barn på et «dypere plan» i vår barnehage har vi både utdannede ut ufaglærte, alle er flinke, men den personen alle ungene og vi voksne elsker er ufaglært, uten barn selv. Men fy flate for en jobb vedkommende gjør! Så nei, man trenger nok ingen utdannelse for å kunne jobbe med barn, men det er en stor fordel selvfølgelig! Anonymkode: d02a7...7bb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Hvorfor folk tror det? Fordi det stemmer vel. Nok av folk som har null utdanning som jobber i barnehage. Her jeg bor så er det perfekt sted å begynne for feks de som ikke kan norsk også, så det er tydelig de ansetter omtrent "hva som helst". Det er jo ganske dårlig betalt. Har jobbet med flere som er utenlanske (ikke nordisk-talende) og da de kom til Norge var deres første jobb i barnehage. Anonymkode: c22fb...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): All respekt til de som tar utdannelse og har kompetanse til å jobbe med barn på et «dypere plan» i vår barnehage har vi både utdannede ut ufaglærte, alle er flinke, men den personen alle ungene og vi voksne elsker er ufaglært, uten barn selv. Men fy flate for en jobb vedkommende gjør! Så nei, man trenger nok ingen utdannelse for å kunne jobbe med barn, men det er en stor fordel selvfølgelig! Anonymkode: d02a7...7bb Så folk som er ufaglærte klarer å diagnostisere barn med atferdsvansker, språkvansker og motoriske vansker og vite hvilken hjelp de trenger? Skrive rapporter, observere og utarbeide planer til ppt? Ts Anonymkode: c68e6...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så folk som er ufaglærte klarer å diagnostisere barn med atferdsvansker, språkvansker og motoriske vansker og vite hvilken hjelp de trenger? Skrive rapporter, observere og utarbeide planer til ppt? Ts Anonymkode: c68e6...6b4 Nei. Men det er nok mye Dunning-Krüger-effekt i omløp hos ufaglærte i denne typen jobb. Anonymkode: ed891...2f4 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så folk som er ufaglærte klarer å diagnostisere barn med atferdsvansker, språkvansker og motoriske vansker og vite hvilken hjelp de trenger? Skrive rapporter, observere og utarbeide planer til ppt? Ts Anonymkode: c68e6...6b4 Strengt talt, så ja. Mye går på erfaring. En ny utdannet sykepleier på 25 år kan og forstår mye mindre en Trude på 55 uten utdanningen, kun erfaring. Anonymkode: a8262...24e 2
Hensatt Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Utdannelse gjør deg ikke nødvendigvis mer egnet til å jobbe med barn. I vår kommunale barnehage er det 3-4 pedagoger, omtrent like mange fagarbeidere og resten (rundt 10 stykk) er assistenter uten utdannelse, de jobber i vikarpool eller er utplassert fra Nav. Ser ingen forskjell på de med eller uten utdannelse om hvor flinke de er med barn eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strengt talt, så ja. Mye går på erfaring. En ny utdannet sykepleier på 25 år kan og forstår mye mindre en Trude på 55 uten utdanningen, kun erfaring. Anonymkode: a8262...24e 🤣 Anonymkode: ed891...2f4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #16 Skrevet 15. august 2022 Man kan fine jobbe i barnehage uten utdannelse. Man kan være flinkere med barn uten utdannelse enn med. Barnehagelærer er vel den utdannelsen av bachelor grader som kanskje blir sett mest ned på, nettopp fordi ryktene går på at alle klarer den utdannelsen. Skal visstnok være svært enkel. Jeg vet ikke, har ikke tatt den. Anonymkode: e9102...3ee
Gjest fransine Skrevet 15. august 2022 #17 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Strengt talt, så ja. Mye går på erfaring. En ny utdannet sykepleier på 25 år kan og forstår mye mindre en Trude på 55 uten utdanningen, kun erfaring. Anonymkode: a8262...24e Uff 😄 Trude uten utdanning får ikke lov til å gjøre mye av det som en utdannet sykepleier på 25 år kan, så litt vanskelig å få den erfaringen da... 💉
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Blizz1 skrev (4 minutter siden): Utdannelse gjør deg ikke nødvendigvis mer egnet til å jobbe med barn. I vår kommunale barnehage er det 3-4 pedagoger, omtrent like mange fagarbeidere og resten (rundt 10 stykk) er assistenter uten utdannelse, de jobber i vikarpool eller er utplassert fra Nav. Ser ingen forskjell på de med eller uten utdannelse om hvor flinke de er med barn eller ikke. Man kan være like flink å leke og snakke med barn om man er ufaglært, men jeg tenker på det som skjer i bhg som dere foreldre ikke vet noe om. Hvem tror dere utarbeider planer for avdelingen og barnehagen? Diagnostiserer barn som har vansker? Setter opp planer/ kurs for de ansatte? Jo det er pedagogene. Ts Anonymkode: c68e6...6b4 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #19 Skrevet 15. august 2022 Man må jo strengt talt ikke ha utdannelse for å få lov til å jobbe i barnehage. Dessverre, men så lenge helse- og omsorgsyrker anses som lavstatus så vil det være behov for ekstra arbeidskraft innimellom, og da tar man hva man får. Men at veldig mange overhodet ikke forstår den pedagogiske kompleksiteten i en barnehage er helt riktig. Mange vet sikkert ikke at det finnes årsplaner, rammer og regler å forholde seg til. Etter å ha hatt 3 barn i barnehage så er jeg stum av beundring hva gjeøder at det pedagogiske og flotte som de ansatte gjør med barna våre. Kontinuitet, læring, form og farger, fokus på språkutvikling og motorikk osv. En ekstravakt kan naturligvis aldri dekke opp for en barnehagelærer, på samme måte som at en helsefagarbeider aldri kan dekke opp for en lege. Anonymkode: 42129...074 2
minister-mio Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan være like flink å leke og snakke med barn om man er ufaglært, men jeg tenker på det som skjer i bhg som dere foreldre ikke vet noe om. Hvem tror dere utarbeider planer for avdelingen og barnehagen? Diagnostiserer barn som har vansker? Setter opp planer/ kurs for de ansatte? Jo det er pedagogene. Ts Anonymkode: c68e6...6b4 Du må slitte å si at pedagoger diagnostiserer barn. Det gjør vi altså ikke! 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå