AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Jeg var nettopp i en stor sosial sammenkomst med mange mennesker. Jeg bestemte meg for å dra, men nølende. Hva er sannsynligheten for å ikke kunne spise maten, tenkte jeg og vurderte den som liten. I verste fall litt røkelaks eller noe annet "rått" til forrett, men da spiser jeg rundt og blir uansett mett på hovedretten, var min strategi. Tro det eller ei, men jeg kunne ikke spise NOE av det som ble servert, med unntak av noe snacks. Da jeg avstod fra vin, ble det stilt spørsmålstegn ved, og jeg skyldte visst en fremmed dame en forklaring på hvorfor jeg ikke ville drikke. Jeg gikk mange timer uten mat og fikk kjøpt noe juice som mettet, for det eneste alkohilfrie alternativet var vann. Nå står et nytt arrangement for tur, og denne gang med jobb. Jeg jobber med damer som kjenner meg godt, samtidig de siste jeg ønsker å dele dette med. Jeg vet hemmeligheten min blir avslørt der. Pga.alder og historikk samt mye sykefravær grunnet fertilitetsutredninger mm. må jeg verne om privatlivet. Damene er ekstremt nysgjerrige, og dette fører ubehag med seg for min del. Det vet jeg. Jeg drikker alkohol og spiser alt til vanlig. Dette vil bli lagt merke til rundt middagsbordet. Det siste halve året har jeg sagt nei til de fleste arrangementer på jobb, og da er jeg en sosial avviker og deltar ikke for å skape miljø, noe som skader meg i "karrieren". Vi blir faktisk målt på dette i medarbeidersamtalen, men indirekte. Så hva gjør jeg? Når dele nyheten og få fred og respekt for å være avholds og mindre sosial, i og med det i seg selv ikke er sosialt akseptert? Anonymkode: 66cd3...93d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Det må du vel avgjøre selv. Jeg fortalte til mine kollegaer når jeg var ca 10 uker Anonymkode: 9a93b...b00
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Nå er jeg litt sånn at jeg liker å utfordre sosiale normer da, men jeg bestilte cola zero (eller annen brus/vann) i de sammenhengene og på spørsmål sa jeg bare rett ut at jeg ikke hadde lyst på noe alkoholholdig. Folk blir perplekse og følger faktisk ikke opp spørsmålet når man er så direkte. Det skal jo noe til for at menyen skal være like vanskelig i denne jobbsammenhengen. Du kan evt påberope deg at du er blitt vegetarianer og etterlyse vegetar alternativ? Så lenge du har passert uke 12 vil jeg nok uansett anbefale at du bare forteller den store nyheten og får menyen tilrettelagt deretter 😊 Anonymkode: a2c12...1e2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Hva var denne maten? Jeg tok alltid servitør / ansvarlige på restaurant eller arrangement til side og sa at det er fremdeles hemmelig, men at jeg er gravid og kan ikke spise sånn og sånn. Var aldri et problem Anonymkode: 18e6f...f56
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Røkelaks kan jo spises? Hvis du vet hvem som arrangerer/hvilken restaurant som serverer maten, så kan du vel ta en telefon og spørre om hva som serveres? Du kan jo late som du har litt allergier og derfor vil være på den sikre siden. Du kan også fortelle de samme dag/dagen før at du er "dobbeltbooket" så du kommer rett fra lunsj/middag og derfor står over mat? Ta med et par barer i vesken du kan spise hvis du blir sulten. Lav fodmap er også en ide. Mange kan bli anbefalt dietten av ulike grunner. Irritabel tarm, fibromyalgi. Eller rett og slett for å restarte magen litt for å finne ut hva man tåler. Da skal man helst unngå alkohol. Det er diverse matvarer man skal holde seg unna. De fleste aner ikke hvilke. Så her er det mulig å lyge på seg både rødt kjøtt, diverse oster og spekemat. Men hvis du er 12 uker, eller nærmer deg så hadde jeg vurdert å sagt det som det var. Men påpekt at det er tidlig og ikke noe du vil gå ut med før etter UL i uke 18 når du føler deg mer safe. Anonymkode: ff707...79c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Jeg syns også det er skikkelig vanskelig å skjule frem til uke 12 i mange settinger. Var akkurat på «kick-off» med med jobb. Faglig innhold fra 8-16, og sosialt resten av kvelden med overnatting (i Sverige, langt unna hjemme). Det var lagt opp til vin ute i naturen i styring av ledelsen, og fest med bonger på kvelden. Jeg følte jeg var med på en skikkelig fylla-tur og det var ikke så lett å ikke drikke når alle vet at jeg vanligvis tar med noe. I tillegg var formen dårlig, og jeg følte meg fyllesyk begge dagene selvom jeg ikke rørte en dråpe😝 Om én uke er jeg i uke 12, og det skal bli HERLIG mildt sagt!! Anonymkode: 9e580...932
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg syns også det er skikkelig vanskelig å skjule frem til uke 12 i mange settinger. Var akkurat på «kick-off» med med jobb. Faglig innhold fra 8-16, og sosialt resten av kvelden med overnatting (i Sverige, langt unna hjemme). Det var lagt opp til vin ute i naturen i styring av ledelsen, og fest med bonger på kvelden. Jeg følte jeg var med på en skikkelig fylla-tur og det var ikke så lett å ikke drikke når alle vet at jeg vanligvis tar med noe. I tillegg var formen dårlig, og jeg følte meg fyllesyk begge dagene selvom jeg ikke rørte en dråpe😝 Om én uke er jeg i uke 12, og det skal bli HERLIG mildt sagt!! Anonymkode: 9e580...932 Du kunne nesten skjule det med «sorry, så fyllesyk» 🙈 sammen med resten av gjengen! Anonymkode: 18e6f...f56
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Jeg er 7 uker på vei, og jeg og kjæresten har valgt å fortelle det hvis folk lurer på hvorfor jeg ikke drikker. Jeg sa aldri nei takk til en fest eller en øl før, så folk hadde uansett skjønt hvorfor. Vi vet jo at noe kan skje, men så er det faktisk ikke noe å skamme seg over hvis noe skjer heller. Anonymkode: 62577...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er 7 uker på vei, og jeg og kjæresten har valgt å fortelle det hvis folk lurer på hvorfor jeg ikke drikker. Jeg sa aldri nei takk til en fest eller en øl før, så folk hadde uansett skjønt hvorfor. Vi vet jo at noe kan skje, men så er det faktisk ikke noe å skamme seg over hvis noe skjer heller. Anonymkode: 62577...0c9 Samme her, har sagt det til folk litt som det har passet. Sjefen min fikk vite det i uke 6, fordi jeg vil ikke kunne bidra på jobb etter uke 28. Anonymkode: b24d7...a44
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Røkelaks kan jo spises? Hvis du vet hvem som arrangerer/hvilken restaurant som serverer maten, så kan du vel ta en telefon og spørre om hva som serveres? Du kan jo late som du har litt allergier og derfor vil være på den sikre siden. Du kan også fortelle de samme dag/dagen før at du er "dobbeltbooket" så du kommer rett fra lunsj/middag og derfor står over mat? Ta med et par barer i vesken du kan spise hvis du blir sulten. Lav fodmap er også en ide. Mange kan bli anbefalt dietten av ulike grunner. Irritabel tarm, fibromyalgi. Eller rett og slett for å restarte magen litt for å finne ut hva man tåler. Da skal man helst unngå alkohol. Det er diverse matvarer man skal holde seg unna. De fleste aner ikke hvilke. Så her er det mulig å lyge på seg både rødt kjøtt, diverse oster og spekemat. Men hvis du er 12 uker, eller nærmer deg så hadde jeg vurdert å sagt det som det var. Men påpekt at det er tidlig og ikke noe du vil gå ut med før etter UL i uke 18 når du føler deg mer safe. Anonymkode: ff707...79c Røykelaks kan kun spises om den er nylig produsert, noe man ikke vet om man ikke har pakken i hånden. Anonymkode: 1dca9...532
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 Jeg også bare sa det med en gang og ja, har mistet før etter at jeg har sagt det tidlig. Har aldri forstått hvorfor det var et problem, det er jo ikke uvanlig å miste de første 10 ukene heller. Orker ikke og ser ikke behovet for hemmelighetskremmeri, men det er nå meg da. Har jo kommet mange bra tips til å skjule her, kan jo også plutselig bli syk. Eventuelt kan du kjøre bil til og fra eventet, da kan det jo ikke drikkes. Synes den ideen om vegetar også var god. Anonymkode: b292f...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå