AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 I mange tråder er det så stort register i hva folk synes er fint. Er det tillært? At noen synes at noe er fint mens andre synes noe annet ser vi jo, men endres det hva hver enkelt liker underveis etter moten? En evig gjentagende tråd er sokker. På 70-tallet og tidlig 80-tallet, og da jeg spilte håndball fra 1993 til 2005, var knehøye sokker kult, tubesokker kalte vi dem. Men vi brukte jo sokkene ellers også, men det var bare på håndballen vi dro dem fullt opp. På 70 og 80-tallet ble de dratt opp som fritidsantrekk. Men så kom ankelsokkene, og vanlige sokker, de som går litt opp har alltid vært med. Ser egentlig flere vanlige sokker igjen. Men vil en mote hvor sokkene når knærne komme tilbake? Eller var det den ene gangen? Mens andre igjen hater sokker, de eier ikke engang noen! Personlig trodde jeg aldri Buffalo sko og Adidas kneppebukser skulle komme tilbake heller, men joda, det gjorde de. Jeg var keeper og på 90-tallet dro jeg Champion tubesokker nesten til knærne over nettopp Adidas kneppebukser. Var lekkert ja! 🤷♂️🙄 i dag så jeg en mann i en mini T-skjorte på butikken. Med sin datter. Han kunne fint ha lånt datteren sin. Men så kom jeg på at veldig mange, også menn, gikk med disse ekstremt små T-skjortene. Men i Oslo i helga skjønte jeg at moten nå er enorme T-skjorter, ermene skal nå minst til albuen, og de skal flagre hvidt og bredt rundt en. Slik de skulle på 90-tallet. At T-skjorter har blitt større de siste fem til syv årene er det liten tvil om, men de største har jeg sett i sommer. Betyr det at vi nå synes det er mye penere, eller er det bare en mote, og innerst inne synes vi ikke det ene eller andre er spesielt pent? Hettegensere synes jeg også er markant større og mer baggy enn for noen år siden. Ser ikke helt de samme trendene i penklær, men med all hjemmekontor ser jeg langt færre pent kledd også... Er det tilfeldig hva vi liker når? Eller liker vi motsetningen til det som har vært? Eller liker vi alltid en og samme sak, men det er opp og ned når det er inn? Personlig vil jeg heller ha baggy hettegenser enn slim fit, samme med t-skjorter, savner tubesokkene, men ville aldri dratt dem til knærne, savner ikke Buffalo eller kneppebukser, selv om sistnevnte en sjelden gang fortsatt brukes på hytta. Hva tenker dere? Kommer for eksempel skjorter med 70-talls snipp tilbake? Anonymkode: eb86b...1b6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Ja, veldig mye av de vi synes er fint og stygt er tillært. Mennesker er ekstremt sosiale dyr - også smaken har kulturelle komponenter. Noen benekter det. Mange klarer ikke forholde seg til st vi er påvirket, men vil at enten skal kalles fullstendig individuelt eller biologisk. At mye vi er og liker og misliker kommer av samfunnets påvirkning er det mange som derimot motsetter seg. De fleste ønsker å se på sin smak og sine valg som helt egne. Anonymkode: 5af20...8ad 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Og seg selv som et autonomisk og nesten ugjennomtrengelig vesen. Anonymkode: 5af20...8ad
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Ja, selvfølgelig påvirkes vi av moter. Hvordan trendene oppstår kan være litt forskjellig, om det er en designere, kjedene, kjendiser, influensere, magasiner, street wear, subkulturer, musikk eller film, tegn i tiden osv. Trender går gjerne gjennom den klassiske livssyklusen med noen få early adopters, og så kommer de store massene, så kommer de siste etternølerne, men så fort de henger seg på så har det blitt ukult for lenge siden for de første som gjorde det, og de har funnet på noe nytt. Folk liker å tro de er individer som ikke blir påvirket, men det fungerer jo litt sånn at veldig mange tilfeldigvis liker det samme til samme tid. Bare å se på boligannonser også, samme greia der med trender. Anonymkode: 1191e...bf0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Ja selvsagt. Bare se på mom jeans feks. Man må jo være helt hjernevasket for å syntes det er fint. Det er ikke bare klær, men hvilken bil vi kjøper, interiør, (kahler vasene alle måtte ha) musikk man hører på, kunst på veggene, mat man spiser (vegetar, kortreist, plantebasert )m.m. Kommer mye ann på hva som er gjengs i den kulturen man lever i. Så har man noen som vil opponere, og de velger det motsatte av normen. Folk liker å tro de er tenker selvstendig, men det gjør de færreste. Ikke nødvendigvis en dårlig ting, var nok det som gjorde at vi overlevde neandertalerne. Anonymkode: e5a52...e8a
Daria Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Det handler om mote, det handler om klasse, det handler om sosial og kulturell tilhørighet. Så har man også personlig smak og preferanser, men veldig lite av hva vi synes oppstår spontant og upåvirket inne i oss selv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Jeg synes for øvrig det er søtt at vi er sånn. Det viser vårt sosiale jeg, vår forfengelighet, vårt grunnleggende behov for å høre til. Jeg synes det er noe fint ved det. Det er ikke det verste med flokkmentalitet at vi følger trender :)) Bare tenk på de fasene man hadde som ung, da man prøvde å finne ut «hvem man var». ❤️ Anonymkode: 5af20...8ad 1
Gjest Paramount Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De fleste ønsker å se på sin smak og sine valg som helt egne. Det har du helt rett i, og det er litt morsomt egentlig. Vi påvirkes av andre uten tvil. Men når vi påvirkes så er vi klare for å bli påvirket. Det tror jeg skyldes vanen og tilvenning. At smaken endres tror jeg skyldes en kollektiv lyst etter noe nytt, fordi vi er lei av det gamle. Samme hva vi liker så blir vi lei til slutt, og ønsker noe nytt. Lysten på noe nytt modnes etter mange år med en karakteristisk stil. Så jeg tror at endringer i moten skyldes rett og slett at vi er mange som er lei og ønsker noe nytt. Hva vi ønsker blir sikkert påvirket av meninger og interesser i tiden. Hva som opptar folk i en periode. Feks klima, nostalgi, futurisme, teknologi osv. Så jeg tror ikke vi i særlig grad lærer hva som er fint eller ikke, men vi påvirkes av en trend i tiden og følger dette i en periode. Det er tegn på ungdommelighet og nysgjerrighet. Vi ønsker at noe skal skje, og vi er utålmodige etter forandring. Etter hvert som vi blir eldre blir vi lei av forandringer, tiden går for fort, og vi ønsker å holde oss mer og mer til det vi er vant til, og stivner da i en bestemt stil. Dette velger vi selv, fordi vi har vært med på denne karusellen så lenge, så vi er lei av hele karusellen. Men jeg tror det finnes en del ting vi rett og slett liker, eller ikke liker. Det tror jeg er medfødt, ikke lært. På samme måte som det finnes matretter, snacks og drikkevarer vi aldri har likt uten at vi kan forklare hvorfor. De er gjerne de samme som foreldrene våre, eller andre i samme slekt aldri har likt. De fleste kjenner til enkelte moter som de aldri har likt, om de var aldri så moderne og populære blant alle andre en periode. Andre moter igjen, kan være midt i blinken akkurat for deg.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 Osv. Osv. Ka. Det er tillært. Det er ingen ting i veien for at menn kan bruke kjoler. Det gjør menn andre steder i verden, som i araabiske land. Men det er tillært at det er ikke fint på menn herover Høyhælte sko er noe av det mest upraktiske og vondeste man kan gå med. Men det er tillært at det er fint, selv om det jo egentlig ser vondt og dust ut. Anonymkode: 66a8f...c92
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 Ja, definitivt. Jeg har ofte tenkt "Uææ, det var en stygg trend" - og så går det noen måneder og plutselig synes jeg det er fint likevel 😄 Anonymkode: 379cf...9fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå