Gå til innhold

Har dette såret fått for få sting? (advarsel, inneholder bilde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt skadet seg i sykkelulykke og fikk et sår som var noen cm dypt, hvor man kunne tydelig se beinet. Såret ble sydd sammen i går på legevakt, og fikk fortalt at det var stor infeksjonsfare pga hvor dypt det var, og at vi skulle følge med symptomer (også at det ikke skulle væske). 

Selv om det ikke har direkte væsket, så skiftet vi plaster i dag fordi det som var på var blitt veldig utblødd. 

Synes jo såret ser rimelig åpent ut enda? Eller skal det se sånn ut? 

Prøvde å komme gjennom hos lokale legekontoret i dag, men de opplyste på nettsiden deres at de har manglende bemanning og at det er vanskelig å få time. Tenker at vi kanskje bare skal møte opp der i morgen, men er redd de bare kommer til å si at så lenge såret er sydd så er det i orden og at dem ikke har time. 

IMG_20220815_164937.jpg

Anonymkode: f5612...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeeeh sånn skal det Veel ikke se ut, hå ned til legekontoret og vis frem dette! 

Anonymkode: 81332...a4f

• Liker 3
Skrevet

Ja du må få det fikset snarest.

Anonymkode: d6a35...75d

• Liker 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Ser uproft ut. Ville ringt legevakten, eller prøvd å få en time hos fastlegen i morgen❤️

Skrevet

Ikke vent til i morgen, ring til legevakta igjen. 

Anonymkode: c9a3a...3f1

• Liker 6
Skrevet

Det burde vært et sting til der ja. Ring legevakten og få time der i kveld.

Anonymkode: 5d984...308

Skrevet

Tror dere det kan vente til i morgen tidlig? Vi har ikke legevakt i kommunen vår og må i så fall kjøre 1 1/2 time pr vei til nabokommunen, og barnet ble helt på gråten når jeg nevnte å kjøre helt dit i kveld også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror dere det kan vente til i morgen tidlig? Vi har ikke legevakt i kommunen vår og må i så fall kjøre 1 1/2 time pr vei til nabokommunen, og barnet ble helt på gråten når jeg nevnte å kjøre helt dit i kveld også. 

Dette bør ikke vente til i morgen tidlig, såret bør sys på nytt i kveld. Jeg jobber selv på legekontor. 

Anonymkode: 16712...333

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke vent. 

• Liker 1
Skrevet

Det ser helt normalt ut. Det skal ikke sys helt sammen nettopp for at det skal være mulig for sårvæske, blod og evt puss å finne veien ut fremfor å skape innvendig infeksjon. Sår skal også sys innen skapelig tid, så ingen legevaktslege kommer til å åpne såret for å sy det sammen igjen ( i så fall er det grunn til å bli skeptisk). Dekk såret til med plaster og la det gro i fred, det kommer til å gå helt fint. 

Anonymkode: 4677e...b80

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei dette bør du få sett på i dag 

Anonymkode: 68062...87a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det ser helt normalt ut. Det skal ikke sys helt sammen nettopp for at det skal være mulig for sårvæske, blod og evt puss å finne veien ut fremfor å skape innvendig infeksjon. Sår skal også sys innen skapelig tid, så ingen legevaktslege kommer til å åpne såret for å sy det sammen igjen ( i så fall er det grunn til å bli skeptisk). Dekk såret til med plaster og la det gro i fred, det kommer til å gå helt fint. 

Anonymkode: 4677e...b80

Det skal ikke sys helt igjen nei, men stingene skal ikke løsne slik ett har gjort her.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Litt vanskelig å se fra bildet, men synes det ser ut som at sårkantene står fint mot hverandre. Trenger ikke flere sting da. Er et område som det ser ut som det er mer skrapsår, og det kan gjerne ikke lukkes med sutur uansett. Fint med litt mellomrom slik at ikke blod og eventuelt verk blir liggende inni og bli mer infisert. Det er uansett litt seint å sy på nytt.

Gro vil det gjøre uansett, det tar bare litt mer tid og kanskje litt bredere arr som blir blekere på sikt. 

Hadde ikke gjort noe mer med det.

Anonymkode: 5c742...19d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal ikke sys helt igjen nei, men stingene skal ikke løsne slik ett har gjort her.

Ts her, hvis du tenker på det store ca i midten, så er det i løsnet, det var slik legen sydde det. Men veldig merkelig at det ikke ble sydd strammere som de over og under. Barnet skrek og vrei seg i smerter under behandlingen til tross for to bedøvelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken sutur er det som er løsnet?

Anonymkode: 347a4...cd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, hvis du tenker på det store ca i midten, så er det i løsnet, det var slik legen sydde det. Men veldig merkelig at det ikke ble sydd strammere som de over og under. Barnet skrek og vrei seg i smerter under behandlingen til tross for to bedøvelser. 

*så er det ikke løsnet, mente jeg å skrive. Ts 

Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken sutur er det som er løsnet?

Andre fra venstre

Anonymkode: 15984...e2b

• Liker 1
Skrevet

Det der så ikke pent ut. Ja det ser veldig åpent ut.

Nå vil det alltid kunne være blod ol. Men har ikke hatt det fult så åpnet selv, de gangene jeg har hatt sting jeg har kunnet sett på.

Jeg ville sett om det ikke var mulig å få kontakt med noen for å få dem til å se på det.

Anonymkode: f8109...f8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Barnet mitt skadet seg i sykkelulykke og fikk et sår som var noen cm dypt, hvor man kunne tydelig se beinet. Såret ble sydd sammen i går på legevakt, og fikk fortalt at det var stor infeksjonsfare pga hvor dypt det var, og at vi skulle følge med symptomer (også at det ikke skulle væske). 

Selv om det ikke har direkte væsket, så skiftet vi plaster i dag fordi det som var på var blitt veldig utblødd. 

Synes jo såret ser rimelig åpent ut enda? Eller skal det se sånn ut? 

Prøvde å komme gjennom hos lokale legekontoret i dag, men de opplyste på nettsiden deres at de har manglende bemanning og at det er vanskelig å få time. Tenker at vi kanskje bare skal møte opp der i morgen, men er redd de bare kommer til å si at så lenge såret er sydd så er det i orden og at dem ikke har time. 

IMG_20220815_164937.jpg

spyl med klorhexidin væske og dekk såret med et kompress, skift før det trekker gjennom og vurder rødme rundt såret ved hvert skift. Hvor på kroppen er såret?

• Nyttig 1
Skrevet

Det er alltid interessant når lekfolk skal uttale seg om slike problemstillinger.

Ts, kan du ringe legevakten i den andre kommunen og spørre om en lege kan se på bildet du har tatt? Forklar at det er lang reisevei.

Eventuelt kan du jo kontakte en lege via videokonsultasjon eller chat på en av de mange tjenestene som tilbyr slikt. 

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...