Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 1.juledag kommer endelig den etterlengtede valpen i hus, den vil da være 8 uker gammel. Men jeg lurer på om det er noen som har gode råd til hvordan å få den husren fortest mulig. Vi bor selv i leilighet, men kunne eventuelt ta inn i kjelleren hos svigerforeldrene mine i en kort periode hvis det gjør ting enklere. Det er en hann, hvis det har noen betydning.
Gjest Litjmæ Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Valpen skal etter hva jeg har hørt/sett ut og tisse etter hver gang den har lekt, sovet, eller spist. Dvs stort sett hele tida Lykke til
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Da høres det ut som om det kanskje er lurt å husere litt hos svigers i noen uker. De var ikke akkurat lei seg for tanken, etter det jeg har hørt. Mer i retning av at "enn når du tar hunden bort fra oss igjen, da?"
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 (endret) Som Litjmæ skriver: Etter at valpen har Sovet Spist Lekt Og når det har gått en stund siden sist. ALDRI kjeft eller skrem valpen OM den gjør fra seg inne. Det man kan gjøre da er å finne en avis, rulle den sammen og slå hardt i hodet på seg selv mens man sverger at man skal lufte hunden oftere for fremtiden. :-) Sov de første nettene sammen med valpen. Ta den ut et par ganger om natta de første nettene. Frem til dere får den, kan dere be oppdretter gå ut med den også noen ganger. Mange oppdrettere gjør ikke det, de lar bare valpene gjøre fra seg inne på avispapir. Det vanskeliggjør arbeidet for valpekjøperne når de får valpen hjem. Be også oppdretter sette inn bur til valpene, om de ikke har det fra før, og om så er så kan dere kjøpe bur og sette inn der. Om ikke dere skal bruke bur hjemme, så kommer den jo til å være med i bil av og til, og da er det greit at den ikke får klaustrofobi med det samme. :-) Nå begynner jeg å skrive om andre ting enn renslighet, ja... Tilbake til tisse og bæsje ute vs inne: Når valpen gjør fra seg ute, ros masse, men ikke sånn overivrig ros så valpen glemmer hva den holder på med og kommer til dere, men sånn rolig ros som valpen VET er ros. For å kunne rose valpen, må den lære hva ros er for noe. Det er en av de første tingene dere kan begynne å lære den. Etterhvert NÅR valpen tisser, si "Gå og tiss" el.l, og når den står og bæsjer, si: "Gå på do" el.l. Når vår valp er på do høres det sånn ut: "Gåpådo, fliiinkejente, gåpådo, fliiiinkejente, gåpådo, fliiiinkejente" Og nå kan jeg si "Gå på do", og så går hun ut på jordet og bæsjer. Når valpen er kommet i hus, og du lurer på noe, eller du lurer på noe nå, så er www.canis.no en skikkelig god side å titte innom iblant. :-) Har ikke du hatt lyst på hund leeeeeeenge nå? Og så skal du endelig få? Så koselig! :-) Lagt til etterpå: Ikke gå langt fra huset når valpen skal på do. Hold dere gjerne til et bittelite område helt inntil huset om mulig. Valper flest går ikke på do utenfor "territoriet" sitt, slik at ikke andre "ulver" skal finne dem og drepe dem. Det høres sikkert voldsomt ut, men slik er det. Har sett mange spørsmål som går slik: "Vi går og går tur med valpen, men den går ikke på do før vi kommer inn igjen" Nei, fordi den vil ikke gjøre fra seg når den er langt fra hjemmet. Endret 23. november 2005 av Leyla
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Tusen takk, Leyla Først skulle vi vente med hund til vi hadde flyttet i større bolig, men med jobbutsiktene innen akademia, ville det blitt for lenge å vente. Derfor bestemte vi oss for at det skulle bli NÅ. Bur er allerede planlagt innkjøpt; vi har tenkt at siden settere er ganske gira og urolige av seg, at vi skal forsøke å gjøre det slik at inne blir sovesone, mens ute blir rase-rundt-for-harde-livet-sone. Jeg gleder meg utrolig, og det samme gjør sambo
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Dette med inne=rolig og ute=lek skulle liksom vi også praktisere i en perfekt verden... Men det var ikke så lett når gamlefar på snart ti går og finner bamsen til valpen og inviterer til lek. :-) *smelt* Når valpen er liten har de ikke hår under magen, og vår på snart fire måneder har fortsatt områder som er helt pelsløse. Valper får fort blærebetennelse om de f.eks ligger for mye ute (i følge vår oppdretter, selv om vi bor i sør-norge og det var september da valpen kom i hus). Derfor ble det litt leking innomhus likevel. Dette med at den eller den rasen er gira og urolige tror jeg har myyyye med hvilket aktivitetsnivå man legger seg på. Når man har overanstrengt en valp, vil den ofte reagere med å bli spinnvill når den kommer hjem. Har man holdt seg på et nivå som passer valpen, roer den seg kjapt. Jeg ser tydelig forskjell på valpen vår om vi har gjort akkurat nok ute, eller om det har blitt litt mye. De blir overtrette, slik som oss mennesker, og da raser hun rundt i hele leiligheten en liten stund før hu kollapser på gulvet et sted og sover i tre timer. De få gangene dette har skjedd, har jeg notert ned hva vi gjorde ute, hvor lenge, og hvor intenst, sånn at vi ikke skal gjenta det. Jeg vil ha en hund som er rolig inne og livlig og arbeidslysten ute, og da MÅ jeg anpasse nivået til hennes alder og behov. Har dere tenkt på å bruke klikkertrening, forresten?
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Klikkertrening er vurdert, ja, men da må vi finne ut mer.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Jeg kan bare si at livet som hundetrener ble helt annerledes etter at klikkeren ble tatt i bruk da vi fikk valpen nå. Innlæring av diverse går som en drøm, og hun skjønner poenget lynkjapt i forhold til da jeg skulle lære det samme til de andre hundene jeg har hatt. I en alder av fire måneder kommer hun når vi roper, hun sitter og legger seg på kommando, hun går på do på kommando, hun lukker snart igjen kjøkkendøra (med snuten) på kommando, hun lærer kjempefort, og vi kan være helt nøyaktige når vi forteller valpen hva det var hun gjorde som vi gjerne vil at hun skal gjøre igjen/utvikle. Ta dette med å gå pent i bånd, f.eks. De to andre hundene jeg har hatt, har dratt og dratt i båndet i alle år. Valpen her har jeg brukt klikkertrening på, og lest Turid Rugaas sin "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" Valpen drar ikke i båndet. Jeg er så gledelig overrasket over utsikten til å få en hund som ikke drar i båndet, jeg er helt ekstatisk! :-) Konklusjon: Klikkeren er en fantastisk liten sak! :-) Og jeg leste bare bøker før jeg begynte. Du og samboer kan jo begynne å trene på hverandre allerede nå Man lærer godt av det også. Bøker om klikkertrening fås kjøpt på www.canis.no, men også på www.mao.no og sistnevnte adresse selger de faktisk billigere. Klikkertrening for din hund. Morten E og Cecilie K På talefot med hunden. Turid Rugaas. ( et must for alle hundeeiere) Ikke skyt hunden. Karen Pryor (klikkertreningens "mor") Hva gjør jeg når hunden drar i båndet? Turid Rugaas Fra valp til unghund. Åsa Ahlbom på www.play.com fås kjøpt masse klikkerbøker på engelsk.
Linselus Skrevet 26. november 2005 #9 Skrevet 26. november 2005 Nå skal ikke jeg ødelegge gleden for svigers;) Men tenkte bare jeg skulle nevne at om man bærer valpen ut så har den ikke med å tisse før den er satt på bakken. Så det skal gå ann å lære den å bli husren selvom dere bor i blokk.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #10 Skrevet 27. november 2005 Mimrer tilbake til alle de timen jeg tilbragte ut i bakgården med lille terrier da han skulle bli husren. Rooooooste ham slik når han gjorde noe uta at naboene må ha trodd at jeg aldri hadde sett en hund gjøre fra seg før. Vi fant etterhvert en mønster, etter mye vasking av teppene innendørs. Du har jo fått mange fine råd, sa lykke til!
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2005 #11 Skrevet 27. november 2005 Vet ikke om det er sagt allerede, men husk ros og godord når valpen gjør fra seg ute!
Nemmera Skrevet 27. november 2005 #12 Skrevet 27. november 2005 Jeg har vært med å "oppdra" flere valper, og det som har funket best er å bære dem ut hvis de begynner å tisse inne. Poenget er at de da skjønner at dette bør gå for seg ute. Hvis den etter lang tid fortsatt gjør det den skal inne så skader det ikke å bli litt sint på den. Valper er som barn, man må vise at det de gjør er feil, og det skjønner de bare hvis du hever stemmen eller evt tar dem litt i nakkeskinnet. De er faktisk vant til å bli båret i nakkeskinnet når de er små, så det gjør ikke så alt for vondt. Hvis de piper så kan det være overraskelsesmomentet som er grunnen. Tenk deg en liten unge som gjør noe den ikke skal. Hjelper det om du sier med en rolig stemme: Lille venn, det der var kanskje litt dumt å gjøre. Sånn gjør vi ikke. ? (Jeg sier ikke at man skal være slem mot hverken barn eller dyr, men man må vise hvem som er sjefen)
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2005 #13 Skrevet 27. november 2005 Tenk deg en liten unge som gjør noe den ikke skal. Hjelper det om du sier med en rolig stemme: Lille venn, det der var kanskje litt dumt å gjøre. Sånn gjør vi ikke. ? ← Litt på siden, men for svært mange barn så fungerer det utmerket å gjøre det som beskrevet ovenfor. Man trenger ikke (alltid) bruke "kuler og krutt" for at barn skal forstå.
Gjest Leyla i.i Skrevet 28. november 2005 #14 Skrevet 28. november 2005 Jeg har vært med å "oppdra" flere valper, og det som har funket best er å bære dem ut hvis de begynner å tisse inne. Poenget er at de da skjønner at dette bør gå for seg ute. Hvis den etter lang tid fortsatt gjør det den skal inne så skader det ikke å bli litt sint på den. Valper er som barn, man må vise at det de gjør er feil, og det skjønner de bare hvis du hever stemmen eller evt tar dem litt i nakkeskinnet. De er faktisk vant til å bli båret i nakkeskinnet når de er små, så det gjør ikke så alt for vondt. Hvis de piper så kan det være overraskelsesmomentet som er grunnen. Tenk deg en liten unge som gjør noe den ikke skal. Hjelper det om du sier med en rolig stemme: Lille venn, det der var kanskje litt dumt å gjøre. Sånn gjør vi ikke. ? (Jeg sier ikke at man skal være slem mot hverken barn eller dyr, men man må vise hvem som er sjefen) ← Altså, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne... Men dette med å være sjef, har lite med valpeoppdragelse å gjøre. Eller hundeoppdragelse i det hele tatt. Man bestemmer ikke over en hund. Man lærer den opp til å gjøre ting mot belønning. Eller om man bruker hardere metoder; Man lærer hunden opp til å unngå ubehag. Ved å ta en valp i nakken når den tisser inne, lærer valpen til å gjemme seg bort for å tisse eller bæsje. Det er slik de tenker: "Au, mor angrep meg i nakken når hun så at jeg tisset, det gjør såååå vooondt!!!!" Neste gang valpen må tisse: "Åh, nå må jeg tisse, men vent litt, forrige gang mor så meg tisse angrep hun meg i nakken, det er best jeg går bak sofaen og gjør det, for der ser hun meg ikke." F.eks. valpen min på fire mnd, ikke en eneste gang har jeg vist henne hvem som er sjef. Hun gjør alt jeg ber om fordi det er bra for henne, ikke fordi at hun vet at hun må ellers får hun kjeft/straff/annet ubehag. Jeg har aldri kjeftet fordi hun tisset eller bæsjet inne, og hun har vært tørr om natta og mens vi er på jobb siden den dagen hun kom i hus. Det er mennesket sin feil om en valp gjør fra seg inne. Da har den ikke fått muligheten til å komme ut, for de lukker tross alt ikke opp dører på egenhånd. Aldri aldri aldri kjefte på en valp som gjør fra seg inne. Man kan faktisk også risikere en hund som ikke tør å gjøre fra seg på tur, engang, fordi den ikke føler seg trygg. Dette med at hunder blir båret i nakkeskinnet er helt feil. De blir ikke det. Om noe, så bærer tispa dem i halsen på en helt spesielt måte når de er veldig små, men hun tar dem ikke i nakkeskinnet.
Nemmera Skrevet 28. november 2005 #15 Skrevet 28. november 2005 Nå er det mange måter å oppdra en hund på, og man må vise hvem som er sjef. Trenger ikke være streng for det. Og alle hunder reagerer ulikt, så man må prøve seg frem. Men nå har det jeg skrev fungert veldig fint på alle de hundene jeg har vært borti, men mulig det ikke fungerer på andre. Ingen av disse har gjemt seg for å tisse, de har beveget seg mot døren for å si ifra. og ingen av dem har trodd det var feil å gjøre fra seg ute. Tilbake til dette med å vise hvem som er sjefen: Det var en mann som hadde en hund som ikke ville høre på ham i det hele tatt og alltid gjorde som den selv ville. den var m.a.o. litt umulig. Denne mannen fikk tak i en ekspert på dette området som så var med dem bl.a. når de gikk tur. Underveis stoppet mannen for å tisse, hvilket han pleide å gjøre, og rett etterpå tisset hunden på samme sted som mannen. eksperten begynte så å kjefte på hunden og mannen skjønte ingenting. Saken er den at siden hunden tisset oppå der mannen hadde gjort det ble han sjef over mannen. Neste gang de gikk på tur sørget mannen for å høyt opp på et tre slik at hunden ikke kunne tisse over, dermed ble han igjen sjef over hunden. Poenget er at man må vise hvem som er sjef uansett, og det kan godt hende at du allerede har gjort dette uten å tenke over det, for hvis man ikke er over hunden vil den være over deg og da har du et problem. Dette er ikke slemt overfor hunden, for hunder var opprinnelig ville dyr som levde i flok, og en flokk har alltid en leder som de andre innretter seg etter. det at en hund slikker deg kan f.eks. være et tegn på at du er over den, og hvis du har lagt merke til de, når to hunder treffes og det blir en liten konflikt ender det ofte opp med at den ene legger seg på rygg, altså underkaster seg.... Det er bare naturens måte å fungere på....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 28. november 2005 #16 Skrevet 28. november 2005 Den mannen som tisset over hunden var Nordenstam. Og det har tydeligvis blitt en vandrehistorie. Hva som egentlig var fakta kan leses i en av bøkene til Nordenstam. Dette med å være sjef over hunden har det blitt stilt spørsmålstegn ved for lenge siden. De som forsker på hundepsykologi ved å studere ulveflokker har gått bort fra hele lederskapsteorien. Hvem som helst kan forøvrig kalle seg ekspert. Hvis målet mitt var å få hundene mine til å underkaste seg meg, ville jeg ikke hatt noe problem med det. Ingen burde ha problem med å få en hund til å underkaste seg. Å få 100% tillit fra en hund er betraktelig vanskeligere. Det får man ikke ved å hevde seg som sjef i tide og utide på diverse måter.
Nemmera Skrevet 28. november 2005 #17 Skrevet 28. november 2005 Tror kanskje du er litt ute etter meg her nå.. Jeg sa det er forskjellig fra hund til hund, eller rettere sagt rase. Og den historien er ikke en vandrehistorie for min del, husket bare ikke hvilken bok den kom fra. Jeg vet forresten om noen som har en hund hvor hun har en annen fremgangsmåte en han. Han har min og hun har tydeligvis din. Resultatet med akkurat denne hunden er at den er klin umulig rundt henne men ikke rundt han eller andre som har "sagt" fra til den. Så i akkurat det tilfellet fungerte det bare å sette seg i sjefsrollen... Sånn er det bare i enkelte tilfeller. Men nok en gang, jeg sier ikke at det er sånn med alle hunder. Hunder er som emnnekser, de er forskjellige. Så venligst slutt å kveruler på det jeg sier, for jeg angriper ikke deg på noen som helst måte.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 28. november 2005 #18 Skrevet 28. november 2005 Hvis en hund blir "utsatt" for din metode, som du kaller det, vil frykten for irettesettelse (overlevelsesinstinkt) være større enn lysten på velbehag. Eksempel: Din metode: Jeg kommer på jobb ti minutter for sent. Sjefen står i døra og kjefter og smeller og truer med å si meg opp på dagen om det skjer. Jeg blir livredd og kommer tidsnok dagen etterpå og dagen etter og dagen etter. Så er ikke sjefen der en dag, og jeg kan komme for sent uten fare for irettesettelse og kjeft og trusler. Eksempel: Min metode: Jeg kommer ti minutter for sent. Sjefen overser det og kommer inn på kontoret mitt og sier det var flott at jeg bare kom ti minutter for sent. Dagen etter kommer jeg to minutter for sent, og sjefen syns det var alle tiders at jeg bare var to minutter for sent. Dagen etter det igjen kommer jeg akkurat tidsnok, og da får jeg beskjed om at hver gang jeg kommer tidsnok, skal jeg få bonus. Jeg kommer tidsnok hver dag, også når sjefen er borte, fordi det lønner seg for meg. Hvis man her setter de to sjefene sammen. Begge styrer min bedrift. Når sjef nr 1 er borte, vil jeg komme for sent. Sjef nr 2 overser jo at jeg kommer for sent, og det er det samme som belønning for meg som er vant til kjeft og trusler. Skjønner du poenget mitt?
Nemmera Skrevet 28. november 2005 #19 Skrevet 28. november 2005 Jeg skjønner poenget ditt, og nok en gang: Det er forskjellig fra hund til hund. Din "metode" fungerer bra for deg om min for meg. Jeg ville ikke kommet for sent selv om den sint sjefen er borte, for jeg vet at det er galt, så vi er forskjellige vi som mennesker og, akkurat som hundene. (Jeg sa ikke det bare for å kverulere, jeg ville faktisk ikke kommet for sent )
Gjest Selv hundeeier Skrevet 29. november 2005 #20 Skrevet 29. november 2005 Når hunden er husren, vil den ikke lenger gjøre fra seg inne (inne = hulen/hjemmet). Ingen hunder liker å ligge i nærheten av ekskrementene sine. Har du en hage og hunden er løs der, legger du fort merke til at den går lengst vekk fra huset og ikke legger igjen avføring rett utenfor døra... Jeg vet ikke hvilken metode jeg er enig i, bortsett fra at en valp må tas ut flere ganger om dagen og roses når den gjør fra seg ute. Og å overse et uhell, er like bra som kjeft for ingen valper liker å bli oversett... Den vil heller ikke gjøre fra seg langt fra huset sitt mens den er valp, pga at den ikke vil risikere å hevde revir overfor voksne hunder. En hannhund som er voksen og husren kan finne på å markere i hus der det finnes tisper. Voksne hunder kan også ha uhell f.eks. om du er borte noen timer og den får diare. Det er ingen grunn til å kjefte. Da valpen min var liten, hadde jeg avispapir framfor utgangsdøra om natta de første månedene, i tilfelle den måtte gjøre fra seg. Jeg syntes det var enklere, og den ble husren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå