Gå til innhold

Kun droppe godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en tendens til å tenke veldig enten/eller når jeg vil ned i vekt. Enten fri flyt av godteri eller veldig strengt med tilnærmet sultekur (som da ikke holdes ut så lenge). Denne gangen skal jeg bare kutte ut godteri (som er min last, spiser egentlig ganske sunt og moderat av mat).  Men spise det jeg vil av vanlig mat, Skal ikke ned så mye, men er jo uansett usunnt og unødvendig med smågodt..

Håper det kan være løsningen🤞🏻Være med?

Anonymkode: 8724d...a3b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ganske avhengig av sjokolade tidligere. Spiste gjerne 2-3 store plater i uka. Sluttet med det i april og vekten rikket seg ikke....

Men i teorien bør det gå da! 

Skrevet

Kuttet godteri helt for 2år siden. Savner det ikke, drikker heller ikke brus/alkohol.

Anonymkode: c7f7a...53b

• Liker 1
Skrevet
aloc skrev (4 minutter siden):

Jeg var ganske avhengig av sjokolade tidligere. Spiste gjerne 2-3 store plater i uka. Sluttet med det i april og vekten rikket seg ikke....

Men i teorien bør det gå da! 

Ja jeg tror ikke egentlig det vil gjøre at jeg går ned i vekt. For det er ikke ekstreme mengder, og merker at jeg spiser mer mat når jeg dropper godteri. Men tenker at det uansett er bedre for kroppen da, og treningsresultatene. Så får jeg heller se litt mer på maten etterhvert. 

Hvordan gikk det å slutte syns du? For meg er smågodtet en så stor glede i hverdagen😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg tror ikke egentlig det vil gjøre at jeg går ned i vekt. For det er ikke ekstreme mengder, og merker at jeg spiser mer mat når jeg dropper godteri. Men tenker at det uansett er bedre for kroppen da, og treningsresultatene. Så får jeg heller se litt mer på maten etterhvert. 

Hvordan gikk det å slutte syns du? For meg er smågodtet en så stor glede i hverdagen😅

Det gikk egentlig overraskende bra! Savner det ikke nevneverdig😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kuttet godteri helt for 2år siden. Savner det ikke, drikker heller ikke brus/alkohol.

Men var du veldig glad i det før du sluttet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men var du veldig glad i det før du sluttet? 

Godteri og søtsaker handler kun om en ting: Avhengighet.

Dette er næring kroppen din ikke trenger.

• Liker 2
Skrevet
aloc skrev (Akkurat nå):

Det gikk egentlig overraskende bra! Savner det ikke nevneverdig😊

Har du noe du spiser i stedenfor? Jeg spiser en slik Yt proteinpudding om kvelden. Den er god, også tenker jeg det ikke er så ille siden jeg ofte trener styrke om ettermiddagene. Så litt ekstra protein liksom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godteri og søtsaker handler kun om en ting: Avhengighet.

Dette er næring kroppen din ikke trenger.

Ja, jeg vet jo det. Men jeg syns det er kjempegodt og gir meg små gleder i hverdagen. Så jeg lurte på om du også hadde det slik før du sluttet? Vet at mange ikke er så opptatt av søtt og heller har et problem med at de spiser for mye mat. Og da er det sikkert ikke noe stort offer å droppe godteri. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en tendens til å tenke veldig enten/eller når jeg vil ned i vekt. Enten fri flyt av godteri eller veldig strengt med tilnærmet sultekur (som da ikke holdes ut så lenge). Denne gangen skal jeg bare kutte ut godteri (som er min last, spiser egentlig ganske sunt og moderat av mat).  Men spise det jeg vil av vanlig mat, Skal ikke ned så mye, men er jo uansett usunnt og unødvendig med smågodt..

Håper det kan være løsningen🤞🏻Være med?

Om det overstiger det kaloribehovet kroppen din har ved å  spise alt du vil av vanlig mat så vil du ikke gå ned i vekt selv om du kutter ut godteri

Anonymkode: 8065b...cc9

Skrevet

Har du noe du spiser i stedenfor? Jeg spiser en slik Yt proteinpudding om kvelden. Den er god, også tenker jeg det ikke er så ille siden jeg ofte trener styrke om ettermiddagene. Så litt ekstra protein liksom.

Nå i sommer har det blitt en del søt frukt som jordbær eller melon til kos. Ja, den har jeg også spist, med sjokoladesmak. Det er nok ikke det verste man kan spise nei! 

Skrevet

Jeg spiste en halv plate sjokolade pr dag, og fredag og lørdag ble det gjerne en hel. Da jeg sluttet med det, gikk jeg ned 3 kilo på noen uker... Ingen andre forandringer, kun sjokoladen.

Nå har jeg skeiet ut igjen litt og spist en del sjokolade siste uken eller litt mer, og vekta viste da plutselig en kilo mer igjen. 

Vekk med sjokoladen igjen. Men det er ikke lett. Jeg føler meg som en sjokoholiker!

Skrevet

Ja, jeg vet jo det. Men jeg syns det er kjempegodt og gir meg små gleder i hverdagen. Så jeg lurte på om du også hadde det slik før du sluttet? Vet at mange ikke er så opptatt av søtt og heller har et problem med at de spiser for mye mat. Og da er det sikkert ikke noe stort offer å droppe godteri. 

Du bruker godteriet for psyken din, du lar deg styre av det. Du har fått et mentalt problem i forhold til dette.

Kutt det helt ut, bruk pengene på skikkelig næringsrik mart. Da vil du føle deg mye bedre, start også med en form for fysisk aktivering.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger du det? Vær litt forsiktig med å erstatte godteriet med noe annet. Hvorfor ikke en banan eller eggerøre hvis du er ute etter proteiner?

Med mindre du trener knallhard styrke trenger du faktisk ikke ekstra proteiner om du har et sunt kosthold. Jeg syns dette høres ut som en unnskyldning.

Selv sluttet jeg med godteri, og det kombinert med bedre porsjoner (jeg spiste litt for mye til middag) gikk jeg ned i vekt. Savner ikke godteri, spiser litt i helga men kunne klart meg uten.

Anonymkode: ffc66...c66

• Liker 1
Skrevet

Jeg kuttet godteri i 2019. Målet mitt var ikke vektnedgang selv om jeg hadde noen kilo for mye, men rett og slett økonomi og forsøk på å bli kvitt en avhengighet. Jeg "måtte" ha sjokolade hver eneste kveld. Husker jeg satt på jobb og fantaserte på hvilke biter jeg skulle ha av smågodt, og sjekket apper for å finne de billigste 200 grams-sjokoladeplatene. Kjøpte ofte i mengder hver gang det var tilbud, men endte da opp med å spise det opp på kort tid. Og måtte da begrense den gode maten i noen uker for å ikke bikke over i for mye overvekt. 

Nå er ikke den jevne godtegrisen så ekstrem som jeg var, kanskje. Jeg var avhengig. Det jeg gjorde: Kuttet tvert all godteri 17.3.19. På bursdagen min. Bestemte meg for å gjøre noe godt for meg selv da. Først 2 måneder helt uten noe sukker. Leste at det tar 2 måneder å vende en vane. Det betød null sukker. Ikke i festlig lag, ikke en liten bit her og der, og ingen frukt for å erstatte det ene med det andre. Ellers spiste jeg normale måltider (og selvfølgelig var det jo litt sukker i sauser og søte grønnsaker). 

Etter det ble jeg faktisk avvent. Cravings forsvant. De dukket opp igjen av og til, og en gang så testet jeg det ut med å spise like mye som jeg pleide. Da ble jeg så kvalm at jeg lå på baderomsgulvet med kvalme og krampe og håpte at jeg ikke måtte spy. 

Ellers gikk jeg ned i vekt. Jeg har gått ned ca 12 kg på disse 3,5 årene uten å endre noe annet med kostholdet. Spiser nå litt sukker her og der når det blir servert. Men blir fort kvalm av det nå. 

Anonymkode: 196f1...587

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om det overstiger det kaloribehovet kroppen din har ved å  spise alt du vil av vanlig mat så vil du ikke gå ned i vekt selv om du kutter ut godteri

Anonymkode: 8065b...cc9

Altså det er snakk om å gå ned fra bmi 20,6 til 20. Kun pyntekilo. Og trener styrke annenhver dag. Så det er ikke store greier dette her. Men har lyst til at godteri ikke skal være en del av mitt kosthold. Jeg spiser veldig sunn mat, og drikker omtrent aldri alkohol. Så dette godteriet  er liksom litt irriterende. Godt, men irriterende😅

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Trenger du det? Vær litt forsiktig med å erstatte godteriet med noe annet. Hvorfor ikke en banan eller eggerøre hvis du er ute etter proteiner?

Med mindre du trener knallhard styrke trenger du faktisk ikke ekstra proteiner om du har et sunt kosthold. Jeg syns dette høres ut som en unnskyldning.

Selv sluttet jeg med godteri, og det kombinert med bedre porsjoner (jeg spiste litt for mye til middag) gikk jeg ned i vekt. Savner ikke godteri, spiser litt i helga men kunne klart meg uten.

Såklart det er en unnskyldning😅 Men jeg trener hard styrke (hardt for meg hvertfall) ca annenhver dag, så tenkte at dette er bedre enn sjokolade hvertfall😇
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Såklart det er en unnskyldning😅 Men jeg trener hard styrke (hardt for meg hvertfall) ca annenhver dag, så tenkte at dette er bedre enn sjokolade hvertfall😇
ts

Bedre enn sjokolade, men hvis du skal ned i vekt må noe ofres.

For øvrig syns jeg å gå fra 20,6 til 20 i BMI er en noe skummel tankegang, spesielt hvis du også trener mye styrke. Vekta betyr ikke alt, og om du legger på seg muskler (tar tid) så vil vekta gå opp. Vær forsiktig så du ikke for et forstyrret syn på egen kropp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bedre enn sjokolade, men hvis du skal ned i vekt må noe ofres.

For øvrig syns jeg å gå fra 20,6 til 20 i BMI er en noe skummel tankegang, spesielt hvis du også trener mye styrke. Vekta betyr ikke alt, og om du legger på seg muskler (tar tid) så vil vekta gå opp. Vær forsiktig så du ikke for et forstyrret syn på egen kropp.

Har hatt anoreksi før, så vet litt hva jeg må passe på. Har vært frisk et par år altså. Er derfor jeg startet tråden. Jeg har en tendens til å kutte så veldig når jeg først vil ned i vekt. Men nå vil jeg bare kutte godteri og IKKE maten. Og vil liksom ikke ha det for strengt om du skjønner. Så da tenkte jeg at den proteinpuddingen kunne være en beskjed til meg selv om at det er lov å kose seg med ting som er litt usunne. Men det trenger ikke å være godteri. Og den puddingen er uten tilsatt sukker også, så tenkte at den på en måte ikke teller som godteri. Pluss at ekstra proteiner kommer greit med til styrketreningen. Men er kanskje bare en unnskyldning som en skrev over her. Men ja, balansen i å «kose seg passe», ikke for mye og ikke for lite😊

ts

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg spiste en halv plate sjokolade pr dag, og fredag og lørdag ble det gjerne en hel. Da jeg sluttet med det, gikk jeg ned 3 kilo på noen uker... Ingen andre forandringer, kun sjokoladen.

Nå har jeg skeiet ut igjen litt og spist en del sjokolade siste uken eller litt mer, og vekta viste da plutselig en kilo mer igjen. 

Vekk med sjokoladen igjen. Men det er ikke lett. Jeg føler meg som en sjokoholiker!

Masse lykke til med å legge den vekk! Du har klart det før😊💪🏻

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...