Gå til innhold

Når læreren spør elevene en og en i plenum hva de har gjort i sommer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere at læreren spør elevene en og en i plenum hva de har gjort i sommer...

Jeg trodde dette hørte fortiden til.. Etter min mening og observasjon er det svært ubehagelig for enkelte elever, synliggjør forskjellene, skaper grobunn for mobbing og skaper et voldsomt press på familier som ikke kan ta seg råd til dyre sydenturer.

Dette er tatt opp med skolen mange ganger, men de durer på gang på gang. Er det en del av pensum slik at de MÅ gjennomføre?

Merk: Vi bor på et sted der brorparten har mye mens noen har lite.

Anonymkode: 5a184...73d

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er pensum osv, men jeg er helt enig med deg om at det kan læreren heller spørre elevene om hvis hun/han har de på tomannshånd 😊 

Anonymkode: b71b6...387

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror de snakker om det uansett. Elevene altså. Det positive med å at det blir spørsmål når lærer er der, er jo at de kan si; Det er deilig med hjemmeferie.. Mine unger var alltid veldig missunnelig på de som fikk være hjemme, leke med kompiser osv. Vi dro alltid på ferie til utlandet, for så at barna mine dro opp til mye slekt på andre siden av landet, og så kom vi opp etter å ha jobbet noen uker, og var der siste rest av ferien som vi hadde delt opp. 

Hvis noen sa at de hadde vært på tur til Sverige, eller ligget i telt på fjellet, eller bare vært hjemme og badet. - Var det virkelig en sånn big deal? Jeg kan ikke huske at jeg reagerte som barn (?)

Hvorfor skal man skjemmes om man ikke har stått i kø, sittet nede i spania i 40 grader og vært i SAS.kaos? Skulle det vært en dårlig ting? Min drøm er å være på en seter en sommer. 

Anonymkode: bfffe...321

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er det så ille? Det er jo en måte for læreren og elevene å bli kjent med hverandre.  

Vi har gjort mye i sommer, men poden kom hjem fra skolen i dag med en tegning som viste at vi var på stranda i går sammen med to søskenbarn. Beste dagen han hadde hatt i sommer. Så tror problemet ligger hos de voksne som overtenker, ikke at det er misunnelse blant barna.

Anonymkode: 52c97...6b6

• Liker 23
Skrevet

Tenker læreren har et ansvar for å styre slike samtaler. I stedet for å ha fokus på det materialistiske kan læreren hjelpe elevene til å flytte fokus.

Anonymkode: 44c69...989

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror de snakker om det uansett. Elevene altså. Det positive med å at det blir spørsmål når lærer er der, er jo at de kan si; Det er deilig med hjemmeferie.. Mine unger var alltid veldig missunnelig på de som fikk være hjemme, leke med kompiser osv. Vi dro alltid på ferie til utlandet, for så at barna mine dro opp til mye slekt på andre siden av landet, og så kom vi opp etter å ha jobbet noen uker, og var der siste rest av ferien som vi hadde delt opp. 

Hvis noen sa at de hadde vært på tur til Sverige, eller ligget i telt på fjellet, eller bare vært hjemme og badet. - Var det virkelig en sånn big deal? Jeg kan ikke huske at jeg reagerte som barn (?)

Hvorfor skal man skjemmes om man ikke har stått i kø, sittet nede i spania i 40 grader og vært i SAS.kaos? Skulle det vært en dårlig ting? Min drøm er å være på en seter en sommer. 

Anonymkode: bfffe...321

Enig der. De som skryter av å ha vært der og gjort det vil gjøre det uavhengig av om læreren tar det opp eller ber de lage en tegning fra sommeren. Alle har jo gjort "noe" uten at det behøver å bli misunnelse eller krenkementalitet av det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hatet det som barn, vi var aldri på ferie. Vi var hjemme hele sommeren, og hadde foreldre som aldri tok oss med på hverken badetur, fjelltur eller grilling. Barn vil alltid skryte, det stemmer - men lærer trenger ikke å bygge opp om dette. Lærer kan enkelt og greit fokusere på å si hvor kjekt det er å se barna igjen.

Anonymkode: 24614...9b2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tjaaa… HVA har du gjort i sommer er ikke ensbetydende med HVOR du har vært i sommer. Så om du har vært der eller her, så kan du si bada, spist is og god mat, lekt ute+++

Anonymkode: 1068a...7d0

• Liker 9
Skrevet

Her er det voksne som kan for problemet, ikke barn. Har aldri opplevd å selv bli eller være vitne til at andre har blitt ertet eller mobbet for å ha hatt Norgesferie. Ærlig talt. Heller de voksne som burde vokse opp og slutte å tro at man må ha alt det naboen har og ikke bare det, men være bedre enn alle andre for en hver pris. Barn gir blanke faen i om de er i Syden eller på stranda 20 min unna. Ferie er ferie uavhengig hvor i verden man er. Det er de voksne som burde skjerpe seg og slutte å legge patetiske forventninger og krav til livet foran barn og unge og på deres vegne. Og det er de voksne som har et problem med en "ikke perfekt sommer", ikke barna. Det skal ikke så mye til å gjøre et barn lykkelig om du gidder å åpne øynene og se på dem, i stede for å være så forbanna opphengt i hva naboen gjør til en hver tid og ikke minst, få med deg deres reaksjon på når du forsøker å imponere dem. 

Mitt beste minne fra barndommen var da mamma brakk foten og vi hadde hjemmeferie i stede for Danmarks-tur. Gikk glipp av legoland men det led vi ingen nød av overhode. Vi satte opp et telt i stuen og grillet pølse i peisen og campet på stuen i flere dager. Mamma har oppført seg som om det var et stort traume for oss at ferien ble avlyst. Når det var det beste som kunne ha skjedd oss. Jeg har vært i legoland 2 ganger ifølge mamma, husker ingen av dem. Vi dro til syden en gang, fordi vi hadde ikke råd til det flere ganger enn det. Husker ikke å ha vært der i det hele tatt. 
Det jeg husker er alt annet gøy vi gjorde hjemme eller på hytta, det å leke med andre barn, sove i telt ute eller inne, stranden, vannkrig med de andre barna og voksne eller tivoli og marked i byen. 

Det å spørre barn hva de har gjort i plenum, påfører ikke barna skam og fører ikke til mobbing. Det er voksne som kan for det ene og alene.

Anonymkode: 3c78b...0b9

• Liker 14
Skrevet

Helt uproblematisk, synes jeg. I hvert fall så lenge man er åpen for at en fin ferie like gjerne kan være hjemmeferie med saftis på verandaen som reising rundt omkring. Jeg som lærer ville nok ikke ha spurt hver enkelt elev foran alle, da hadde jeg heller stilt et åpent spørsmål til alle og latt de som har lyst til å fortelle gjøre det. De andre kunne jeg eventuelt spørre på tomannshånd.
Jeg mener bestemt at dette med god nok ferie er et konsept som voksne har bygd opp. Selv om barn kan være misunnelig på hverandre og i verste fall føle seg annerledes, så er det de voksne som bygger opp stemninga og skaper minnene. Hjemmeferie kan være minst like fint som borteferie.

Anonymkode: 893dd...7bc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det så ille? Det er jo en måte for læreren og elevene å bli kjent med hverandre.  

Vi har gjort mye i sommer, men poden kom hjem fra skolen i dag med en tegning som viste at vi var på stranda i går sammen med to søskenbarn. Beste dagen han hadde hatt i sommer. Så tror problemet ligger hos de voksne som overtenker, ikke at det er misunnelse blant barna.

Kanskje, kanskje ikke - i noen tilfeller er det ille fordi det fører til mobbing og derfor bør det for enhver voksen være ensbetydende med at man kan spørre om de har gjort noe de satte ekstra pris på heller enn å spørre hva gjorde du på i ferien.. 

Anonymkode: c69cd...e24

• Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke - i noen tilfeller er det ille fordi det fører til mobbing og derfor bør det for enhver voksen være ensbetydende med at man kan spørre om de har gjort noe de satte ekstra pris på heller enn å spørre hva gjorde du på i ferien.. 

Anonymkode: c69cd...e24

Tviler på at å fortelle hva man har gjort i ferien fører til mobbing. Da jeg gikk på barneskolen på slutten av 90- tallet måtte vi skrive hva vi hadde gjort i alle ferier. Og etter sommeren fortelle om noen gode minner vi hadde fra ferien. Om noen hadde vært i Thailand eller «syden», betydde ikke det at de hadde flere gode minner enn de som hadde vært hos familien eller Dyreparken i Kristiansand

Skrevet

Jeg jobber med voksne innvandrere som skal lære norsk. Jeg spør alltid hva de har gjort i sommerferien.  Det er for å vise interesse for deres liv, og en måte for dem å praktisere norsk på. Da må de bruke preteritumsformene. 

Men om de vil finne på noe så er det helt greit. Poenget er bare å få en dialog. 

Jeg håper ikke ta de sitter igjen med vonde følelser fordi jeg ba dem skrive en stil om sommerferien.

Anonymkode: 99bc5...19b

• Liker 1
Skrevet

"Hvorfor har dere ikke vært i Syden?", "Hvorfor har dere ikke vært i utlandet?", "Hvorfor har dere ikke hus men bor i leilighet?", "Hvorfor har dere ikke bil?" - slike spørsmål fikk min datter stadig da hun gikk på barneskolen; ikke fra lærere men fra de andre barna, som var vant til en helt annen materiell standard enn det vi hadde.

Jeg vet det var sårt for henne å få sånne spørsmål, selv om jeg fant på hyggelige ting med henne i ferier, som å ta toget rundt om i landet, besøke familie og finne på ting sammen med dem. Skogtur, fjelltur, badeturer til småvann eller ved fjorden, telttur med grilling og overnatting, masse sånt. Leke typisk turist og dra på sightseeing i eget land. Alt sammen veldig rimelig, for økonomien var knapp.

I dag er hun voksen og kunne nok tatt seg råd til "luksusferie", men hun foretrekker faktisk mer "lavskala"-ferie med telting, venner og opplevelser, og en del musikkfestivaler.

Anonymkode: ceebb...ed1

• Liker 1
Skrevet

det skjedde flere ganger at jeg fikk i lekse å skrive om hva jeg hadde gjort i løpet av for eksempel sommerferien eller i høst-ferien. 

en gang skulle vi bare skrive en oppgave om dette, og levere inn. Men andre ganger skulle vi holde foredrag foran resten av klassen. Lærerne gir vel blanke pokker i hva man skal holde foredrag om, så lenge eleven får trent på å holde foredrag foran andre mennesker. Dermed blir selvfølgelig "hva gjorde du i løpet av sommerferien?" ett enkelt tema for å læreren å gi i oppgave. En gang skulle vi faktisk skrive ned ting som vi hadde funnet på i løpet av ferien, og så skulle vi bytte det vi hadde skrevet med den eleven som satt rett ved siden av oss. Deretter skulle denne andre eleven holde foredrag foran alle andre, om hva jeg liksom hadde funnet på i løpet av ferien. :tristbla: 

Anonymkode: 87145...530

Skrevet

Aldri hørt om.

Anonymkode: 29207...62b

Skrevet

Jeg er litt delt. 

For hvorfor skal man skjule ulikheter? Det bør være like normalt å være hjemme, på telttur i Norge, på Mallorca og Thailand. 

Det er ikke slik at barna dropper å snakke om ferie bare fordi lærer ikke spurte. De snakker sammen i friminuttene. Og hva skal barna svare da? Lyge om hva de har gjort?

Jeg mener også at foreldre må lære barna sine hva ferie og opplevelser er. Ferie er for å hente seg inn igjen. Det kan være deilig å slippe alle forpliktelser som å stå tidlig opp, lese til prøver, gjøre lekser. Man tilbringer mer tid med familien. Kanskje man besøker familie og venner? Noe man kanskje har sjeldnere tid til i hverdagen. Og opplevelser? Det kan være frokost på terrassen eller i parken, tur med bål og pølser, telttur til nabokommunen og bading, dra på stranden, hobby innendørs, grille, plukke bær og lage syltetøy. Det må ikke re flytur på 4t, hvit strand, restaurant hver dag, shopping. 

Anonymkode: c2903...405

• Liker 1
Skrevet

Egentlig burde alle bare slutte å puste, i solidaritet med de som ikke kan puste for egen maskin.

Anonymkode: 3fc65...046

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Tror det er ganske vanlig. I min tid på barneskolen var det også vanlig at man tok en runde i klasserommet hver mandag da man måtte fortelle hva man gjorde i helga. Det er vel et tåpelig forsøk på å sosialisere eller noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egentlig burde alle bare slutte å puste, i solidaritet med de som ikke kan puste for egen maskin.

Anonymkode: 3fc65...046

Dagens!

Anonymkode: c2903...405

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...