Adrenalina1 Skrevet 15. august 2022 #1 Del Skrevet 15. august 2022 Hva er forskjellen på bicepscurl og hammercurl? Trener de ikke samme muskelgruppe,bare at grepet er forskjellig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Del Skrevet 15. august 2022 Adrenalina1 skrev (5 minutter siden): Hva er forskjellen på bicepscurl og hammercurl? Trener de ikke samme muskelgruppe,bare at grepet er forskjellig? Hammercurl involverer flere muskler enn bicepscurl, bl.a ryggmuskler. Anonymkode: ba0d5...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 15. august 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hammercurl involverer flere muskler enn bicepscurl, bl.a ryggmuskler. Anonymkode: ba0d5...15a På hvilken måte da, og hvilken del av ryggen i såfall. Synes det høres merkelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 15. august 2022 #4 Del Skrevet 15. august 2022 Adrenalina1 skrev (2 timer siden): På hvilken måte da, og hvilken del av ryggen i såfall. Synes det høres merkelig ut. Det er ikke nevneverdig ryggbruk i noen av dem. Når du pronerer håndleddet (vender håndflaten nedover), så involverer du mer av underarmsmuskulaturen som brachioradialis for eksempel. Det gjør du også om du gjør øvelser der kraften er størst når skulderen er i flektert posisjon, for eksempel bicepscurl med pronert grep i kabel der du står litt unna apparatet. Så en hammercurl vil koble vekk deler av biceps og koble på deler av underarmsmuskulaturen 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 16. august 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 16. august 2022 Sandum.PT skrev (13 timer siden): Det er ikke nevneverdig ryggbruk i noen av dem. Når du pronerer håndleddet (vender håndflaten nedover), så involverer du mer av underarmsmuskulaturen som brachioradialis for eksempel. Det gjør du også om du gjør øvelser der kraften er størst når skulderen er i flektert posisjon, for eksempel bicepscurl med pronert grep i kabel der du står litt unna apparatet. Så en hammercurl vil koble vekk deler av biceps og koble på deler av underarmsmuskulaturen 😊 Regnet med det AB over her sa om at hammercurl også trener ryggen var tull. Men er det lurt å trene både hammer, bicepscurl? Jeg vil jo trene alle musklene i armen. Hvordan legger jeg det i såfall opp? Trener hjemme med handtler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 16. august 2022 #6 Del Skrevet 16. august 2022 Adrenalina1 skrev (20 minutter siden): Regnet med det AB over her sa om at hammercurl også trener ryggen var tull. Men er det lurt å trene både hammer, bicepscurl? Jeg vil jo trene alle musklene i armen. Hvordan legger jeg det i såfall opp? Trener hjemme med handtler. Biceps er en muskel som kan oppleve regional hypertrofi, så det er fornuftig å trene den fra forskjellige "vinkler" for å bruke det uttrykket. I tillegg er det jo mange muskler i overarm/underarm som bidrar til armens størrelse, funksjon og styrke. Derfor er det ganske lurt å variere øvelsesutvalget. Om jeg hadde valgt akkurat hammer curl er jeg litt usikker på. Jeg tenker som så at bicepsmuskulaturen stimuleres greit av de fleste trekkøvelser, så man har på en måte en liten stimuli i bunn om treningsprogrammet inneholder slike. Bicepsmuskulaturen har høy aktiveringsgrad og er utsatt for muskelskade etter trening, noe som gjør at man ikke bør overdrive direkte trening. Jeg hadde nok valgt meg ut to øvelser som går direkte på biceps. Den første hadde vært en helt vanlig bicepscurl med håndflaten opp. Gjerne stående, eller kanskje liggende litt bakover på en bittelitt skrå benk. Dette gir god stimuli til biceps brachii og brachialis i overarmen. Så hadde jeg valgt en øvelse med håndflaten ned. Dette kobler ut biceps brachii noe, og gjør at brachioradialis i underarmen for eksempel tar mer over. Så vil også håndleddet vil jobbe for ikke å bli bøyd under øvelsen, som stimulerer enda flere underarmsmuskler. For å sette biceps brachii i en enda litt dårligere posisjon hadde jeg valgt en øvelse som gir mer fleksjon i skulderleddet. Dette flytter enda litt mer fokus til de andre musklene. Dette kan være som jeg nevnte en kabelcurl med pronert grep der du står litt unna apparatet. Det kan også være en fremoverlent curl av ymse slag, for eksempel denne: Denne kan jo gjøres med stang eller manualer, og med flat eller skrå benk Jeg hadde trent biceps direkte kanskje to ganger i uken, maks tre. Ved to ganger i uken hadde jeg dristet meg til tre direkte sett. Ved tre ganger i uken hadde jeg holdt meg til to direkte sett. Alt etter hvor mye annen indirekte stimuli muskelen får. Så kan man justere etter hvert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå