nebbete fugl Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Flere nettselskaper ber om lov til å koble ut strømmen via smartmålerne ved rasjonering. – Noe vi kommer til å vurdere, sier vassdrags- og energidirektoratet. Både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), energiministeren og Statnett frykter at det blir for lite strøm til våren. Sjansen for at det skjer er fortsatt liten, men nettselskapene har børstet støvet av sine planer for rasjonering av strøm. Det ble bråk da smartmålerne ble tatt i bruk. Grunnen var blant annet at mange fryktet de ble syke av stråling fra måleren. Og noen fryktet at de kunne bli overvåket. Nå reises altså et nytt spørsmål rundt målerne: Skal det være mulig å stenge av strømmen til hundrevis av kunder av gangen? – Det er en del fordeler ved det, sier leder for kunde og nettdrift i Lede, Hilde Walmestad. Både Lede og flere andre nettselskaper ønsker en enklere måte å stanse strømmen på. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nettselskaper-vil-stenge-strommen-din-via-smartmaleren-1.16056677 1
Gjest Adobyen Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 nebbete fugl skrev (4 minutter siden): Flere nettselskaper ber om lov til å koble ut strømmen via smartmålerne ved rasjonering. – Noe vi kommer til å vurdere, sier vassdrags- og energidirektoratet. Både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), energiministeren og Statnett frykter at det blir for lite strøm til våren. Sjansen for at det skjer er fortsatt liten, men nettselskapene har børstet støvet av sine planer for rasjonering av strøm. Det ble bråk da smartmålerne ble tatt i bruk. Grunnen var blant annet at mange fryktet de ble syke av stråling fra måleren. Og noen fryktet at de kunne bli overvåket. Nå reises altså et nytt spørsmål rundt målerne: Skal det være mulig å stenge av strømmen til hundrevis av kunder av gangen? – Det er en del fordeler ved det, sier leder for kunde og nettdrift i Lede, Hilde Walmestad. Både Lede og flere andre nettselskaper ønsker en enklere måte å stanse strømmen på. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nettselskaper-vil-stenge-strommen-din-via-smartmaleren-1.16056677 Jeg tviler ikke på at de har teknikken til det, men forstår ingenting av hvorfor det kan gå så galt. Vi har tørke og lite vann i magasinene noen steder i Sør-Norge, men det flyter jo over av vann i resten av landsdelen. Har vi ikke mulighet for å overføre strøm internt i sør? Eller kun ut? Alternativ til fysisk stans i hjemmene kan være å mangedoble prisen slik at vi må stenge av alt selv for at vi ikke skal gå personlig konkurs.
Muskath Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Hva gjør man da hvis man ikke har vedfyring i bolig? Kommer folk til å kjøpe propanovner? Håper det blir en mild vår 😒 1 1
Capt. Obvious Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Muskath skrev (Akkurat nå): Hva gjør man da hvis man ikke har vedfyring i bolig? Kommer folk til å kjøpe propanovner? Håper det blir en mild vår 😒 Blir vel å kjøpe bensinaggregat tenker jeg, eller solcelleanlegg for de som kan det.
Muskath Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Blir vel å kjøpe bensinaggregat tenker jeg, eller solcelleanlegg for de som kan det. Kan folk som bor i blokk installere noen av delene? 1 3
Gjest Adobyen Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Blir vel å kjøpe bensinaggregat tenker jeg, eller solcelleanlegg for de som kan det. Tror du de vil stenge av mer enn et par timer av gangen? Hvis det blir flere timer så må vi jo ha alternativer.
Gjest parkeringsvakten Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 (endret) 9 minutter siden, Adobyen said: Jeg tviler ikke på at de har teknikken til det, men forstår ingenting av hvorfor det kan gå så galt. Vi har tørke og lite vann i magasinene noen steder i Sør-Norge, men det flyter jo over av vann i resten av landsdelen. Har vi ikke mulighet for å overføre strøm internt i sør? Eller kun ut? Alternativ til fysisk stans i hjemmene kan være å mangedoble prisen slik at vi må stenge av alt selv for at vi ikke skal gå personlig konkurs. Strøm selges til de som betaler mest. Så lenge det ikke er nordmenn blir vi ikke prioritert. Konsekvens er rasjonering og black out. Om det blir makspris i Norge, vil det være mer profitt å selge til andre enn nordmenn, resultat fortsatt rasjonering og black out (ingen strøm). Vi kunne innført eksportskatt slik at det ikke blir så profitabelt å selge ut. Det er ganske åpenbart at sentrale norske politikere ønsker dette, på tross av black out og rasjonering, selv om de aldri ville sagt det høyt. Dette har vært forutsigbart lenge 4 minutter siden, Capt. Obvious said: Blir vel å kjøpe bensinaggregat tenker jeg, eller solcelleanlegg for de som kan det. Eller kreve at vi har styresmakter som gjør som folket vil. Jeg trodde vi skulle leve i et demokrati, ikke i et land som later som om de er det, mens diktarene på toppen tar avgjørelser som er dårlig for nordmenn flest. Vi må ikke ha rasjonering eller black out om vi har riktig forvaltning ! 3 minutter siden, Muskath said: Kan folk som bor i blokk installere noen av delene? Det vil nok ikke kunne stanse tvungen black out. Endret 15. august 2022 av parkeringsvakten
Gjest Adobyen Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 Nå er det lite ved å få kjøpt også. Det er sikkert noen som holder på vedlageret og håper at prisene kan dobles til vinteren. Det blir nok dyrt.
Capt. Obvious Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Muskath skrev (3 minutter siden): Kan folk som bor i blokk installere noen av delene? Spørs jo på hva slags leilighet det er, om det er borettslag e.l. og vedtektene. Men å installere bråkete aggregat fast eller store solcellepaneler som dekker til fasade er nok neppe aktuelt. Da blir det vel mer å kjøpe inn et lite aggregat man kan kjøre noen timer på dagtid for å f. eks. lage mat og gjøre basic oppvarming.
Capt. Obvious Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Adobyen skrev (4 minutter siden): Tror du de vil stenge av mer enn et par timer av gangen? Hvis det blir flere timer så må vi jo ha alternativer. Det vet jeg ikke, forhåpentligvis gjør de jo ikke det.
Gjest Adobyen Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 (endret) Slike ovner har blitt mer populære som reserveoppvarming nå. De er kanskje ikke så farlige som gassovner. https://www.jemogfix.no/qlima-parafinovn-sre-0031tc/7133/9058927/ Endret 15. august 2022 av Adobyen
Marihønepøne Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 nebbete fugl skrev (1 time siden): – Det er en del fordeler ved det, sier leder for kunde og nettdrift i Lede, Hilde Walmestad. Det er en del ulemper ved det, sier jeg. Blant annet vil en i min husstand dø dersom strømmen skrus av jevnlig. Jeg må si de tenker jævlig kort i forhold til medisinsk utstyr... 2 2
Marihønepøne Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Slike ovner har blitt mer populære som reserveoppvarming nå. De er kanskje ikke så farlige som gassovner. https://www.jemogfix.no/qlima-parafinovn-sre-0031tc/7133/9058927/ Den kan jo ikke brukes uten strøm når den krever elektrisitet for å kunne startes opp?
Roberto malone Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Marihønepøne skrev (3 minutter siden): Det er en del ulemper ved det, sier jeg. Blant annet vil en i min husstand dø dersom strømmen skrus av jevnlig. Jeg må si de tenker jævlig kort i forhold til medisinsk utstyr... Ingen må ha strøm, det er ingen menneskerett. Om vi må ha rasjonering er det helt greit for meg, vi må få forbruket ned for og nå klima målene.
A-hunter Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Tror du de vil stenge av mer enn et par timer av gangen? I Sverige er det lagt opp til 8 timer av nettet før 16 timer på nettet for alle, og at det vil rulleres på hvilken tid av døgnet man kobles av, dvs at man kobles av henholdsvis natt, formiddag og ettermiddag i en loop. Ved jevn rullering vil man da være påkoblet 24 timer før neste 8 timers avkobling. I Norge er det mer ullent fordi det ikke er et sentralt opplegg for dette, så det kan variere mellom netteierne. 2
Marihønepøne Skrevet 15. august 2022 #16 Skrevet 15. august 2022 Roberto malone skrev (Akkurat nå): Ingen må ha strøm, det er ingen menneskerett. Om vi må ha rasjonering er det helt greit for meg, vi må få forbruket ned for og nå klima målene. Og du er villig til å la folk dø for det? Du har vel misforstått grunnen til disse potensielle rasjoneringene. Det er ikke fordi det skal forbrukes mindre strøm, det er for at vi skal kunne selge mer strøm. Det vil ergo bli brukt like mye strøm. Ikke er det vel noe mål miljømessig at folk skal måtte begynne å fyre med parafin og olje igjen heller? Og å måtte kjøre varmtvannstanker, kjøleskap og frysere på full guffe resten av tida for å kunne holde temperaturen oppe/nede under rasjoneringsperiodene, vil vel heller ikke føre til noe lavere strømforbruk sånn alt i alt, vil det? 3 2
Tiuren Skrevet 15. august 2022 #17 Skrevet 15. august 2022 2 hours ago, nebbete fugl said: Flere nettselskaper ber om lov til å koble ut strømmen via smartmålerne ved rasjonering. – Noe vi kommer til å vurdere, sier vassdrags- og energidirektoratet. Både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), energiministeren og Statnett frykter at det blir for lite strøm til våren. Sjansen for at det skjer er fortsatt liten, men nettselskapene har børstet støvet av sine planer for rasjonering av strøm. Det ble bråk da smartmålerne ble tatt i bruk. Grunnen var blant annet at mange fryktet de ble syke av stråling fra måleren. Og noen fryktet at de kunne bli overvåket. Nå reises altså et nytt spørsmål rundt målerne: Skal det være mulig å stenge av strømmen til hundrevis av kunder av gangen? – Det er en del fordeler ved det, sier leder for kunde og nettdrift i Lede, Hilde Walmestad. Både Lede og flere andre nettselskaper ønsker en enklere måte å stanse strømmen på. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nettselskaper-vil-stenge-strommen-din-via-smartmaleren-1.16056677 Og er det mulig å stenge av strømmen fra "remote" er det og mulig å hacke, det kan åpne for mye moro i en krise.... 1 2
A-hunter Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Roberto malone skrev (7 minutter siden): vi må få forbruket ned for og nå klima målene. Strømmen i Norge er laget av 100% ren, gjenvinnbar vannkraft. Det er helt umulig å få noe renere strøm. Og vi har i bøtter og spann av den - mye mer enn vi greier å bruke selv. Så nei, vi må ikke få forbruket ned for å nå noen klimamål. Strømrasjonering har faktisk ingen verdens ting å si for klimautslipp i det hele tatt. Man kan altså rasjonere det helt bort uten at det har noen målbar klimagevinst overhodet. Bare at livet blir jævlig kjipt. Sånn. Nå har du blitt litt klokere. 6 1
Tiuren Skrevet 15. august 2022 #19 Skrevet 15. august 2022 14 minutter siden, Marihønepøne said: Det er en del ulemper ved det, sier jeg. Blant annet vil en i min husstand dø dersom strømmen skrus av jevnlig. Jeg må si de tenker jævlig kort i forhold til medisinsk utstyr... Og det er fordelen med å styre rasjonering via smartmåler og ikke måtte ta strømmen i hele kvartalet/området med en bryter i trafo stasjonen, jeg vil anta det er mulig å sette opp en liste på de som MÅ ha forsyning og da ikke stenge forsyningen til disse målerene.
PITTY Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 Ville vært greit å ha statsministerbolig da. 0 kr i utgift selv med hele kåken full av lys 24/7.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå