AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Er 20 år og har alltid hatt lyst til å ha barn en dag. Men plutselig har jeg tvilt mye på dette i det siste. Tenker mye på at jeg er redd for å ikke kunne være en mor jeg ønsker å være. Jeg ønsker å være en perfekt forelder som mulig og vil ikke være forelder hvis jeg kommer til å være mindre en perfekt. Er dette et for høyt krav? Hvordan er det å ha barn? Anonymkode: 61dfe...45c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Det er faktisk ikke bra for barna å ha for perfekte foreldre Det er det forsket på. Det gir barnet inntrykk av at det perfekte er normalt, og det er jo helt håpløst å skulle leve opp til forventningen om å være perfekt. Så om du er perfekt forelder, er du faktisk per definisjon ikke perfekt Du er bare 20, og har mange år å tenke og bestemme og ombestemme deg på. Anonymkode: 612f7...c3a 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk ikke bra for barna å ha for perfekte foreldre Det er det forsket på. Det gir barnet inntrykk av at det perfekte er normalt, og det er jo helt håpløst å skulle leve opp til forventningen om å være perfekt. Så om du er perfekt forelder, er du faktisk per definisjon ikke perfekt Du er bare 20, og har mange år å tenke og bestemme og ombestemme deg på. Anonymkode: 612f7...c3a Hmm det har jeg ikke tenkt på før. Takk for nytt synspunkt. Anonymkode: 61dfe...45c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er 20 år og har alltid hatt lyst til å ha barn en dag. Men plutselig har jeg tvilt mye på dette i det siste. Tenker mye på at jeg er redd for å ikke kunne være en mor jeg ønsker å være. Jeg ønsker å være en perfekt forelder som mulig og vil ikke være forelder hvis jeg kommer til å være mindre en perfekt. Er dette et for høyt krav? Hvordan er det å ha barn? Anonymkode: 61dfe...45c Jeg tenker at dette ikke noe du trenger å tenke på på det nåværende tidspunkt. Antakelig er det noen år til det blir aktuelt, og da tenker du kanskje annerledes. Uansett er det greit å være bevisst på at det finnes ikke perfekte foreldre, heller ikke du, man kan bare gjøre så godt man kan. Anonymkode: 91425...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Prøv å legg fra deg at du må være en perfekt mor, ingen er perfekt. Men å prøve å være en så god mor som en kan er noe annet. Gjøre så godt du kan, mer kan du ikke gjøre. Ingen mennesker er perfekte eller har det perfekt i livet sitt må du huske på. Alle har et eller annet i løpet av livet som ikke alltid er lett. Anonymkode: efae9...a39
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 Bare legg den tanken fra deg med en gang. Det kommer ingenting godt ut av å få barn så tidlig som mulig. Få deg utdannelse og arbeid først. Ikke bli en av de som ender opp med å syte og klage på Kvinneguiden at du endte opp i kvinnefella. En annen ting, de færreste forhold overlever 30 årene hvis de ble sammen i tidlig tyveårene. Du ønsker vel innerst inne ikke at barnet skal måtte stresse med to foreldre som er i konflikt, og i tillegg måtte bo på to forskjellige plasser, forholde seg til to sett steforeldre og deres familie. Anonymkode: 29f7f...534
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 Tenker at en «perfekt» forelder ikke eksisterer, alle vil snuble på et tidspunkt, selv i forsøk på å være perfekt - men det er jo et fint utgangspunkt å ha rammer en ønsker å følge, verdier en holder fast ved. Eksempelvis så er en god mor i mine øyne, og som jeg ønsker å være for mine barn - en mor som stiller opp og er tilstede, har gode samtaler, hjelper til med å gjøre lekser - men også til å bringe et smil inn i en trost situasjon eller en skulder å lene seg på når barna blir voksen. Som lar barna utforske, lære og feile i sine egne liv. Også vet jeg at jeg er elendig på andre ting, men det er helt ok. Og kanskje jeg ikke vil være den aksepterende og tålmodige moren jeg ønsker å være til enhver tid, men det er jo også helt ok. Husk at vi bare får utdelt et liv - og å være forelder er også en ting man bare gjør en gang, og lærer av mens man holder på. Anonymkode: 70b59...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er 20 år og har alltid hatt lyst til å ha barn en dag. Men plutselig har jeg tvilt mye på dette i det siste. Tenker mye på at jeg er redd for å ikke kunne være en mor jeg ønsker å være. Jeg ønsker å være en perfekt forelder som mulig og vil ikke være forelder hvis jeg kommer til å være mindre en perfekt. Er dette et for høyt krav? Hvordan er det å ha barn? Anonymkode: 61dfe...45c Så lenge du klarer å skjønne at barn er barn så ser ikke jeg problemet. Dem ska ikke dulles med, dem trenger noen som veileder , setter grenser og som sier hva dem ska gjøre. Man må være lit sta og streng. Ellers blir barna små djevler Anonymkode: 8af3e...229
tangent Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Ingen, ingen, ingen er perfekte foreldre. Det er ikke noe som eksisterer. Men det er lurt å bruke tid på å finne ut hva du ønsker ut av livet og om du har lyst på barn. Så du trenger ikke stresse med beslutningen!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bare legg den tanken fra deg med en gang. Det kommer ingenting godt ut av å få barn så tidlig som mulig. Få deg utdannelse og arbeid først. Ikke bli en av de som ender opp med å syte og klage på Kvinneguiden at du endte opp i kvinnefella. En annen ting, de færreste forhold overlever 30 årene hvis de ble sammen i tidlig tyveårene. Du ønsker vel innerst inne ikke at barnet skal måtte stresse med to foreldre som er i konflikt, og i tillegg måtte bo på to forskjellige plasser, forholde seg til to sett steforeldre og deres familie. Anonymkode: 29f7f...534 Tenker ikke å få barn nå. Jeg tenker ca 8-10 år frem i tid. Anonymkode: 61dfe...45c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 Det kan gå opp og ned, og er veldig vanlig. Har flere venner som har gått fra et supersterkt ønske om barn til det blir ingen barn, og tilbake igjen. Bare aksepter det du føler nå. Foreldre er generelt perfekt uperfekte, akkurat som det skal være. Anonymkode: f4dfd...98b
GammelKaktus Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker ikke å få barn nå. Jeg tenker ca 8-10 år frem i tid. Anonymkode: 61dfe...45c Men hvorfor sitter du å stresser med dette nå, hva du tenker og ønsker i dag er ikke nødvendigvis det du vil ha da. Ta det som det kommer. Perfekte foreldre finnes ikke og tror heller ikke barn har godt av å vokse opp med såkalte "perfekte" foreldre.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Kjære deg, ingen er perfekte ❤️ men det at du ønsker å være en god forelder er jo et bra utgangspunkt! Når det gjelder hvordan det er å ha barn: det er det beste og vanskeligste jeg har gjort på en gang 😛 er utslitt men ville aldri vært foruten 😍 Anonymkode: dea12...8c4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Tidlig i 20-åra stresser man over alt mulig. Bruk de neste årene på å utvikle deg selv, ta et studie du er interessert i og få deg en trygg jobb, møt en mann du kan ha et langvarig stabilt forhold med. Så skal du se at du er klar for utfordringen etterpå. Anonymkode: 76407...f5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå