Gå til innhold

Astma - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 40 år og har nettopp fått astma. Jeg ble langt inn på sykehus med store pustevansker i kjølvannet av korona. Jeg går på behandling med symbicort, men opplever at det fungerer litt opp og ned. Noen dager merker jeg ingenting til astma. Andre dager føler jeg det er litt tungt hele tiden, og en sjelden gang får jeg skikkelige anfall. Jeg har to ganger måttet ringe ambulanse. 

En ting er det fysiske. Etter ambulanseepisoder har medisinering blitt trappet opp og jeg har fått kortisontabletter til krisebruk. Men det psykiske er litt ute av kontroll. Jeg kan merke økt tungpust, og så blir jeg redd for å få skikkelige anfall. Det hjelper ikke at jeg har omsorg alene for barn og er engstelig for å miste kontrollen også av den grunn (jeg var hjemme med dem en gang jeg ble hentet av ambulanse, og det var en skremmende episode også for dem). 

Jeg går til oppfølging på Ullevål to ganger i året, men nå skal jeg ikke dit før i desember. Har spurt om å få komme før, men for at det skal skje må fastlegen skrive en melding til sykehuset om at det er nødvendig, og det vil han ikke. Han vil at jeg skal "oppleve å mestre" sykdommen selv og mener det er bra for min psyke. Det vil det naturligvis være, men det føler jeg jo ikke at jeg gjør. Og jeg har dessverre ikke så stor tillit til ham heller, fordi han lenge nektet for at jeg hadde astma, noe som førte at jeg gikk syk lenge og endte med ambulanse og sykehusinnleggelse. 

Nå leter jeg etter alt som kan gjøre meg bedre og prøver å ikke se for mørkt på det. Jeg håper jeg vil tørre å dra til steder langt unna sykehus igjen, at jeg vil kunne trene med høy intensitet igjen og mest av alt, slippe en hverdag med bekymring. Jeg trener det jeg kan og spiser sunt, holder hjemmet mest mulig støvfritt, mediterer for å få ned stressnivå. 

Hva er deres erfaringer? Er det noe mer jeg kan gjøre selv? Hvordan har dere andre med astma det i hverdagen, går det greit eller må jeg venne meg til at livet nå er som dette?

Anonymkode: 51895...ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, er det astma, dvs plager på utpust og nede i brystet, eller er det mer på innpust og oppe i halsen? EILO kan være ganske dramatisk og mistolkes ofte som astma, og det med at du ikke kan trene høyintensivt fikk meg til å tenke mer EILO enn astma, og da er det øvelser som hjelper. Du kan jo Google eller se på youtube om du kjenner deg igjen.

Anonymkode: 84efa...744

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hm, er det astma, dvs plager på utpust og nede i brystet, eller er det mer på innpust og oppe i halsen? EILO kan være ganske dramatisk og mistolkes ofte som astma, og det med at du ikke kan trene høyintensivt fikk meg til å tenke mer EILO enn astma, og da er det øvelser som hjelper. Du kan jo Google eller se på youtube om du kjenner deg igjen.

Hei!

Jeg skal se! Jeg har bare antatt at det er astma siden det er det legene har sagt... Takk for innspill!

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei!

Jeg skal se! Jeg har bare antatt at det er astma siden det er det legene har sagt... Takk for innspill!

Det kan jo også være begge deler, og da kan øvelser hjelpe deg til å oppleve mer mestring og kontroll:)

Skrevet

Hvis det snører seg sammen høyt oppe i halsen og føles som at hele halsen (ikke brystet) trekker seg sammen når du puster inn, samtidig som det kommer en høy lyd fra halsen, så sjekk det ut.

Er det mer tungt å puste ut, du må presse pusten ut og det kommer litt sånn skarpe små pipelyder på utpost er det mer astma, men da skal jo medisinene virke godt :)

Skrevet

Det finnes flere former astma. Selv har jeg kronisk astma. Jeg inhalerer Flutide morgen og kveld for å forebygge inflammasjon. Når jeg bruker medisinen riktig, merker jeg ikke noe til astmaen. Men hvis jeg reiser bort noen dager, og har glemt den hjemme, så blir jeg tungpustet etter et par dager. Da er det tungt i brystet hele tiden, selv om jeg bare sitter i ro. Etter et par dager blir det mer slim, og det piper hvis jeg puster dypt ut. Men så ille som du har det, har jeg ikke hørt om før.

Jeg tenker at det kanskje ikke er vanlig astma, men koronabivirkning. Jeg vet om en som fikk covid som en av de første i landet, og hun er ennå 50% ufør pga pustevansker.

Det er også noen som inhalerer medisinen feil, du kan spørre om råd på apoteket.

Så er det det psykiske. Det høres ut som du har panikkangst. Når man får panikkanfall føles det som om bystet snører seg sammen, noen tror de kommer til å dø. Psykolog kan være en løsning.

Jeg trener ikke annet enn styrke, og jeg jogger. Dersom jeg jogger når det er vinter og kaldt inhalerer jeg Ventoline før jeg går ut. Og jeg har fått beskjed om å puste gjennom nesen, ikke munnen. Kondisjonstrening er bra for astma.

Her er en link til LHL om astma: https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/astma/

Anonymkode: 0f8ca...4ee

Gjest fransine
Skrevet

Det første jeg ville gjort var å finne en fastlege som tar sykdommen din på alvor.

Jeg har det man kaller akutt alvorlig astma, og kjenner meg veldig igjen i dine symptomer. 

Har du forstøverapparat? Hvis ikke så burde du sjekke om det er mulighet for å få det. Dette fikk jeg med meg hjem etter mitt første status astmaticus (livstruende astmaanfall). Jeg var da innlagt flere dager på sykehus og fikk medisin rett inn i blodet i tillegg til forstøveren.

Skrevet

Jeg har astma selv, og kjenner veldig godt frykten for å ikke få puste. Følelsen av å ikke få nok luft, uansett hvor hardt du prøver, er forferdelig! Du husker hvordan et skikkelig anfall kjennes ut, så neste gang pusten blir tung blir du redd for at det samme skjer igjen. Samtidig gjør frykten at du puster dårligere, slik at anfallet blir verre.

Det blir bedre når du får mer kontroll på astmaen. Da klarer du å unngå alvorlige anfall, og dermed slipper du å være redd for det.

Det virker ikke som om du har tillit til legen din. Derfor bør du vurdere å bytte lege. Så trenger du å få noen skikkelige samtaler med en lege om det du har opplevd, og hva som gjøres fremover for å unngå det. Det kan være du trenger samtaler på dps for å lære å håndtere angsten for å ikke puste, men med dagens ventetider er det ikke sikkert det er et alternativ.

Apoteket kan gi veiledning på hvordan du skal ta astmamedisin. Det anbefales! De dagene du er ekstra tung i pusten kan det være du skal ta en ekstra dose medisin, men det må du diskutere med lege.

For å bli flinkere til å puste og mer bevist på pusten vil jeg anbefale yoga. Helst med en instruktør som kan korrigere teknikken din. Astmatikere kan lett få dårlig pusteteknikk, i et desperat forsøk på å få mer luft. Yoga-pust er også et godt verktøy for å håndtere angst. Yoga er også veldig snilt mot pusten.

Man kan fint trene intensiv utholdenhet selv om man har astma. Men det er viktig å ta medisin først, og du må bruke god tid på å varme opp. Frem til du er godt kjent med tidlige tegn til anfall bør du ta det litt roligere. 

Du bør også se på naaf.no, nettsiden til Norges Astma- og Allergiforbund. De har ihvertfall tidligere hatt kurs og andre ressurser for nye astmatikere.

Anonymkode: eb5ba...9a5

Skrevet

Jeg har nå lest om astmamedisin på linken jeg postet, og din er ikke med på lista over de mest effektive. Bestill time hos en annen lege, og be om å få bytte medisin. Det kan være du må prøve forskjellige, med forskjellig dose før du eventuelt får forstøverapparat, som skrevet ovenfor. Min far hadde kols, og måtte prøve ut høye kortisondoser før han fikk forstøver.

Anonymkode: 0f8ca...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...