Gå til innhold

Hvor ofte tar du smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av artikkel på forskning.no som sier at 1 av 4 barn mellom 10 og 12 år tar smertestillende ukentlig, lurer jeg på hva som er vanlig her, og årsaken?

https://forskning.no/barn-og-ungdom-helse/ett-av-fire-barn-mellom-10-og-12-ar-bruker-smertestillende-tabletter-ukentlig/2063694?fbclid=IwAR1OmoeAd1oQYA2BWgCw4Ywid5sbwKVeCzq5KQC_rTeXcs6kpC4bgbiYSGE

Begynner jeg med meg selv:

Paracet én dag i måned mot menssmerter hvis det treffer samtidig som jobb eller at jeg skal noe. 

Et par ganger i året over 2-3 dager i forbindelse med forkjølelse/sykdom. 

I tillegg vil jeg anta at jeg rundt én gang i måneden tar en Paracet fordi jeg er fyllesyk 🙈

Så kanskje et snitt på 3 dager i måneden med inntak av smertestillende her. Ingen kroniske sykdommer eller plager. 

Anonymkode: adb51...d14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok Paracet fire ganger daglig i et par måneder etter en stor operasjon, men det blir kanskje noe annet.

Sånn utenom det så tar jeg smertestillene hvis jeg får vondt i hodet eller muskelstrekk. Det skjer sjelden, går som regel måneder mellom hver gang.

Anonymkode: fa300...e67

Skrevet

Nå tar jeg en gang hvert jubelår. Men det er fordi nå bruker jeg hormonspiral, og slipper helt unna mensen. 

Før jeg begynte med det, og da jeg var 10-12 (fikk mensen da jeg var 10, hurra...), knasket jeg paracet og ibux som mikkemusdrops hver gang jeg hadde mensen. Måtte ta maks dose fra en dag før mensen startet, til den hadde vart i 4 dager. Så altså fem dager med masse smertestillende. 

Tok aldri smertestillende mot noe som helst annet, da. 

Anonymkode: a524b...d6d

Skrevet

Jeg tar paracet hver natt, og noen ganger på dagtid i tillegg.

Har vond hofte, og den er dritvond når jeg ligger, derav paracet hver natt.

Anonymkode: 78e75...7c7

Skrevet

Bruker nesten kun migrenemedisin om det teller som smertestillende. For en måned siden kjøpte jeg paracet for første gang på sikkert 5 år. Bruker det veldig sjeldent med andre ord. Barnet mitt får smertestillende et par ganger i året ved sykdom. 

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Nesten aldri. Skal veldig mye til for at jeg tar smertestillende. Sist jeg tok var for flere år siden, en gang jeg måtte ta for hadde ekstrem smerte i en tann på grunn av en betennelse, men det hjalp egentlig ikke på smerten. 

Ellers har jeg ikke tatt smertestillende etter det. Ikke når jeg hadde høy feber sist jeg hadde influensa en gang. Lå å frøs og skalv, ja var rett og slett vondt, men jeg liker ikke å ta smertestillende så tok ikke. 

Som sagt skal mye til for at jeg tar, som ekstrem tannpine eller andre ekstreme smerter.

Har ofte vondt i hodet eller vondt et annet sted men tar ikke smertestillende for det. 

Endret av Warrior
Skrevet

Ca 4-6 ganger i året. Som regel pga forkjølelse med hodepine eller kanskje pga hodepine ifm lite søvn eller bakfull.

Skrevet

Jeg strever med anspente muskler pga angst, og kan ofte gå med anspennelshodepine i flere dager. Venter alltid i det lengste med å ta smertestillende, men når jeg har så vondt at jeg ikke får sove på 3. dagen, så tar jeg meg en paracet eller to for å få sove. Ellers veldig lite. Vil si kanskje 2 ganger i måneden, eller mindre.

Skrevet

2-4 ganger i måneden på grunn av hodepine, periodevis oftere. Tar da Naproxen og Paracet sammen. Eneste som hjelper. 

Ellers av og til når jeg er syk og har feber, som er 1-3 ganger i året. Får også mer hodepine da så noe mer smertestillende for den og. 

Skrevet

Ukentlig. Skulle gjerne tatt hver dag. Har mye muskelspenninger og det er ikke alltid jeg har tid eller mulighet til massasje, avspenning og yoga hver dag gjennom hele dagen 😅

Anonymkode: e50d2...361

Skrevet

en paracet i uka ca

Anonymkode: 603f1...090

Skrevet

Jeg har ofte hodepine og menssmerter før mens (pms) og smerter under de første fire dagene. Så kanskje Paracet i forbindelse med mensen 3x 1g før og 3x3g under mensen. Ellers har jeg noen ganger per måned migrene, tar kanskje 3x1g utover mensen per måned. Jeg tåler ikke Ibux og kan kun ta Paracet. Mannen spiser 2x1g hver dag grunnet ryggsmerter. 

Anonymkode: b17eb...1da

Skrevet

Tar smertestillende hver eneste dag. Ja, er i samråd med lege. Har kroniske smerter og smertestillende hjelper litt, uten er umulig dessverre.

Anonymkode: 9423a...1d4

Skrevet

Som kronisk syk drar jeg nok snittet opp ganske kraftig da jeg 4 g daglig tar smertestillende, noen ganger mer..

Skrevet

Når jeg har vondt. Tok to Ibux i natt, da jeg hadde litt vondt i magen 😊

Skrevet

I gode perioder tar jeg ikke smertestillende, annet enn ved sykdom.

I perioder med stress eller lite søvn blir det ofte. Jeg får fort spenningshodepine, noe som utløser migrene. En paracett eller to tar knekken på hodepinen, før den utløser migrene. Dermed slipper jeg migrenemedisin. I dårlige perioder kan dette skje daglig.

Anonymkode: 8ac5d...c6c

Skrevet

Har mye vondt i hodet men med forskjellig mellomrom og noen ganger over flere dager. Går vel i snitt 2 gram paracet og 600mg naproxen i uka tenker jeg. Bruker det også mot menssmerter hvis det er ekstra ille en måned

Skrevet

Jeg er nok et litt spesielt tilfelle, siden jeg har kroniske smerter og nevrologiske lidelser, men jeg tar 1 per dag for nevropatisk smerte (2 stk om dagen fra neste uke), samt 2 smertestillende hver 8. time ellers, samt Diazepam hver 8-12. time. Når dette ikke fungerer drar jeg til legevakten, og får 3 typer smertestillende med dobbel dose, dobbel dose muskelavslappende, kortison og dobbel dose diazepam intravenøst eller injisert. Det har jeg gjort 6 ganger de siste 4 ukene, og det tar knekken på smertene. For en periode.

Anonymkode: 2d771...962

Skrevet

Tok Naproxen nesten daglig pga konstante menssmerter, pluss migrenetabletter ved anfall. Kanskje annenhver måned.

Etter at jeg fødte tok jeg kanskje noe for menssmerter 2 ganger, men ble gravid igjen 7 mnd etter førstemann ble født. Blir spennende å se om jeg går tilbake til smerter etter  at mensen har stabilisert seg etter sistemann. I så fall tror jeg at jeg må kvitte meg med hele livmoren. Jeg hadde ikke fungert som mamma med de smertene jeg pleide å ha, og smertestillende hjalp ikke 100%. Ikke ønsker jeg å gå så mye på det heller. 

Anonymkode: ca73d...748

Skrevet

Hver dag (natt). Som oftest bare to før jeg legger meg, men innimellom flere gang om dagen (overskrider ikke døgndose), alt ettersom hvor mye vondt jeg har...

Anonymkode: 0de15...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...