AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #1 Skrevet 15. august 2022 Ungen vår blir helt tullerusk av å ha to hjem med svært forskjellige regler. Aner ikke hvordan vi skal endre på dette. Jeg, mamma, er drittlei av å være den som må stramme inn hele tida. Pappa'n syns jeg er altfor streng og for opptatt av struktur og konsekvent oppdragelse. Vi har også en baby som han ikke har så mye samvær med, så jeg sover mye mindre enn han og han forstår ikke hvor krevende det er å f.eks. legge eller å få klar to barn samtidig, når man er alene. Hva kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke dette mer! Anonymkode: 54093...20b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #2 Skrevet 15. august 2022 Dere har begge rett til å ha deres regler i deres hjem. Du kan ikke kreve at far skal bli mer konsekvent og han kan ikke kreve at du skal slappe mer av. Ingen av dere har mest rett i forhold til oppdragelse. Dere må sette dere ned og snakke om hvilke konsekvenser dette har for barnet og evt finne et felles sett regler (i alle fall for de områdene som betyr mest). Hvis dette ikke fungerer må dere rett og slett forklare barnet at hos mamma gjelder disse reglene og hos pappa gjelder disse reglene, og sånn er det bare. Det er ikke så mange andre måter å gjøre det på, du kan ikke forvente å kunne bestemme over far og det som skjer i hans hjem. Anonymkode: d431b...039 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #3 Skrevet 15. august 2022 Du kan ikke bestemme reglene for ditt barn hos far. Ei heller trenger du ha de samme reglene som ham hjemme hos deg. Det er helt vanlig at barn møter ulike regler ulike steder, og de fleste klarer det helt fint. Ulike regler i bhg/skole og hjem, ulike regler hos mormor (eat all the sugar!!) enn hjemme, osv. Så lenge reglene er klart kommunisert, skal det som regel ikke være noe problem. Det er så klart verre om reglene er uklare, så ungen hele tiden får kjeft/straff for å ha brutt regler han ikke var klar over fantes. Hvordan blir ungen din tullerusk, da? Anonymkode: 6a754...ca2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #4 Skrevet 15. august 2022 Barnet får bestemme altfor mye hos pappa og oppfører seg rett og slett ufordragelig altfor ofte. Far syns det er greit at alt er på ungens premisser HELE TIDEN når han er der. Det skaper jo ikke akkurat et samvittighetsfullt og godt fungerende barn....Hen er bortskjjemt som fy. Er det ingenting jeg kan gjøre med deg? Anonymkode: 54093...20b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #5 Skrevet 15. august 2022 Sånn er det bare. Det vil alltid være forskjellige regler hos en forelder, barnehage, skole, annen familie, venner osv. De takler det fint. Anonymkode: fb00c...74d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #6 Skrevet 15. august 2022 56 minutter siden, AnonymBruker said: Barnet får bestemme altfor mye hos pappa og oppfører seg rett og slett ufordragelig altfor ofte. Far syns det er greit at alt er på ungens premisser HELE TIDEN når han er der. Det skaper jo ikke akkurat et samvittighetsfullt og godt fungerende barn....Hen er bortskjjemt som fy. Er det ingenting jeg kan gjøre med deg? Anonymkode: 54093...20b Skrivefeil! Er det ingenting jeg kan gjøre med det? Ts Anonymkode: 54093...20b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet får bestemme altfor mye hos pappa og oppfører seg rett og slett ufordragelig altfor ofte. Far syns det er greit at alt er på ungens premisser HELE TIDEN når han er der. Det skaper jo ikke akkurat et samvittighetsfullt og godt fungerende barn....Hen er bortskjjemt som fy. Er det ingenting jeg kan gjøre med deg? Anonymkode: 54093...20b Du kan ikke gjøre noe som helst med hvordan far setter grenser/ikke setter grenser, nei. Det eneste du kan gjøre er å gjøre det klinkende klart at hjemme hos deg ER det grenser. Tydelige grenser, med klart formulerte logiske konsekvenser. Anonymkode: 6a754...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke gjøre noe som helst med hvordan far setter grenser/ikke setter grenser, nei. Det eneste du kan gjøre er å gjøre det klinkende klart at hjemme hos deg ER det grenser. Tydelige grenser, med klart formulerte logiske konsekvenser. Anonymkode: 6a754...ca2 Det er faenn meg dårlig gjort. Anonymkode: 54093...20b
Snublefot62 Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 Dette må man dessverre være klar over at kan bli en konsekvens av et brudd. Som forelder må man da være tydelig på at dette er reglene her, og de skal følges uavhengig av regler eller mangel på regler hos den andre foreldren. Barn takler dette fint. Men det er ofte vi voksne som plages av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Hvor gammel er eldste? Og hvor mye samvær med far? Er dessverre lite du kan gjøre.. Men kan trøste deg med at i det lange løp vil du ha det lettere. Hos deg vil barnet vite hva som er forventet, og de godtar det. Antar brudd er ganske nylig siden du har en liten baby, så bare hold ut. Brudd er jo heller ikke enkelt, så kan være reaksjon på det i tillegg Anonymkode: 9774d...476
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 Eldste er 5,5 år og yngste er straks 1 år. ts Anonymkode: 54093...20b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #12 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eldste er 5,5 år og yngste er straks 1 år. ts Anonymkode: 54093...20b Altså, 5,5-åringer er veldig umodne. Selv de som har samme regler, og får konsekvenser og grenser, er som regel heller egosentriske og bortskjemte. Så om problemet ditt er at ungen er ufordragelig, så trøst deg med at sånn er nok veldig mange i den alderen.. Anonymkode: 6a754...ca2 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #13 Skrevet 15. august 2022 Prøv å ha mer samvær enn far. Bestill time på familievernkontoret. Gi tips til gode bøker/kurs osv Anonymkode: 53ab9...2aa
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #14 Skrevet 15. august 2022 Slik var det her også. Brudd når barnet var 6 år, og 60/40 deling. Hos far var det lite grenser, ikke leggetider osv, kom ofte for sent på skolen da far sto for sent opp. Da barnet var 9 ville han ikke være hos far i ukedagene mer, han ble stresset, så nå er det kun annenhver helg hos far. Anonymkode: dc27b...839
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #15 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Prøv å ha mer samvær enn far. Bestill time på familievernkontoret. Gi tips til gode bøker/kurs osv Anonymkode: 53ab9...2aa Det er ikke riktig at barnet skal få mindre tid med far fordi mor ikke takler at far har andre regler hjemme hos seg. Barnet har rett til like mye samvær med begge foreldrene sine. Anonymkode: d431b...039 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #16 Skrevet 16. august 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke riktig at barnet skal få mindre tid med far fordi mor ikke takler at far har andre regler hjemme hos seg. Barnet har rett til like mye samvær med begge foreldrene sine. Anonymkode: d431b...039 Selv når det går ut over barna? Anonymkode: 54093...20b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #17 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selv når det går ut over barna? Anonymkode: 54093...20b Det går også utover barna å få mindre tid med den ene forelderen. Dette er en sak med mange sider og hvilke regler som finnes i hvert hjem er sannsynligvis ikke det eneste som betyr noe, eller en gang det viktigste, for barnet. Jeg ville prøvd alt annet før jeg ba om mer samvær, og mor kan uansett ikke kreve mer samvær hvis far sier nei. Denne saken blir framstilt meget skjevt. Det er tydelig at mor mener at sin oppdragelsesmåte er den riktige og at far må føye seg etter henne. Hun ville sannsynligvis aldri akseptert at far insisterte på at hun var mer som ham. Anonymkode: d431b...039 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå